Syytinkiasunto

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

dbrown
Luokka: yli 150 hv

Syytinkiasunto

Lukematon viesti Kirjoittaja dbrown »

Mites nuo syytinki / asumisoikeudet menee kiinteistöverotuksessa ? Jos asuinrakennuksesta on toinen asunto luovutettu ed. sukupolvelle syytinkiasunnoksi (tai annettu asumisoikeus) niin saako sen osuuden kiinteistöverosta laittaa maatalouden osuudeksi "virman piikkiin" ?
dbrown
Luokka: yli 150 hv

Re: Syytinkiasunto

Lukematon viesti Kirjoittaja dbrown »

Eiks tätä nyt ketään tiennyt , vai onko kaikki lumitöissä ?
koivumaki
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Hyvä kysymys,mutta ihan satavarmaa vastausta en tiedä.Luullakseni ei kelpaa maat.verovähennykseen.

Meillä syytinki teki yllärin muutaman vuosi sitten kun pankki yhtäkkiä ilmoitti asuinrakennuksemme olevan kiinnitysmielessä arvoton johtuen vanhan emännän asumisoikeudesta.
Asia oli onneksi helppo ratkaista meidän tapauksessa kun äiti asusteli jo tuolloin omassa rivitalonpätkässä ja syytinki purettiin hyvässä hengessä.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

koivumaki kirjoitti:
Meillä syytinki teki yllärin muutaman vuosi sitten kun pankki yhtäkkiä ilmoitti asuinrakennuksemme olevan kiinnitysmielessä arvoton johtuen vanhan emännän asumisoikeudesta.
Ja jälleen yksi hyvä syy miksi tällainen muinaisjäänne tulisi vihdoinkin poistaa lakikirjasta.
turkki
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

Rubinjo kirjoitti: Ja jälleen yksi hyvä syy miksi tällainen muinaisjäänne tulisi vihdoinkin poistaa lakikirjasta.
Voihan syytinkisopimuksen (valitettavasti) tehdä vaikka siitä ei laissa mitään mainittaisikaan.

Onkohan minulla normaalia valveutuneemmat vanhemmat kun nämä olivat jo n. 5-10 v ennen spv:tä tehneet omaehtoisesti sen päätöksen että muuttavat muualle eivätkä jää samaan pihapiiriin kortteeraamaan?

Ja saman päätöksen olen omalta osaltani tehnyt jo nyt vaikka omaan luopumiseeni lienee aikaa ainakin 25 v. Kun tällä tontilla olen siihen mennessä asunut jo ~ 65-70 v niin varmasti vaihdan mieluusti jo maisemaa.
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Joo,minustakin syytinki joutais pois.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

dbrown kirjoitti:Mites nuo syytinki / asumisoikeudet menee kiinteistöverotuksessa ? Jos asuinrakennuksesta on toinen asunto luovutettu ed. sukupolvelle syytinkiasunnoksi (tai annettu asumisoikeus) niin saako sen osuuden kiinteistöverosta laittaa maatalouden osuudeksi "virman piikkiin" ?
Ihan tuommoisesta ei ole kokemusta, mutta toisella omistamallani tilalla on asuinrakennus, jonne vanh.isäntä halusi jättää hallintaoikeuden ja sen sitten saikin. Tällä perusteella hän maksaa siitä kiinteistöstä kiinteistöveron. Ja tykkäsi hyvää, kun asia selvisi hänelle :mrgreen:
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Verottajan osalta ei ole väliä kuka maksaa veron kunhan se maksetaan. Vero kuuluu sille jolla on kohteen hyöty. En tiedä, mutta sanoisin että jos sinä maksat veron hänen puolestaan niin se ei ole sinulle vähennyskelpoinen, kun periaatteessa asunto on hänen rasite.

Itse olen jo vuosia maksanut isän nimiin jääneen varaston verot, vaikka se on minulle kirjattu ja asiasta on monta vuotta laitettu ilmoitus verottajalle että siirtäkää mun nimiin kuten kauppakirjassa lukee. Se nyt ei ole monta euroa vuodessa joten olen antanut mennä.
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Jatkan hieman aihetta kun pitäisi ehkä joskus tehdä joitain muutoksia järjestelyihin: jos vanhemmilla on asumisoikeus mutta minä maksan (kun sopimukset ovat minun nimissä) sähköt ja vedet sekä itselleni, halleihin ja maatilalle josta vanhaan taloon menee sen kuluttama sähkö, niin onko minulla oikeus periä nimellinen vuokra joka suurin piirtein kattaisi sähkökulut?

Tämä vähennys nimittäin voisi vaikuttaa asumistuen saamiseen, kun jonakin päivänä enää yhden hlön eläke voisi olla niin pieni että alittaa sen rajan?
aurajokilaivuri

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

Vuokra ei taida olla mahdollista, mutta voit varmaan asentaa sähkömittarin ja veloittaa sähkön johonkin hintaan jos syytinkisopimuksessa ei ole mainintaa sen kuulumisesta.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Jos on asumisoikeus, niin silloin vuokraa ei ymmärtääkseni voi periä. Jos sähköä ei ole sisällytetty sopimukseen, niin ne kulut voit laskuttaa. Paperillahan voi sitten laskuttaa vaikka mitä, tienaurausta, polttopuuta, likakaivontyhjennystä, mutta nämä ois sitte tuloutettava itselle.
Vastaa Viestiin