TM120 etuakseli vuotaa...

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Timppuli
Luokka: yli 300 hv

TM120 etuakseli vuotaa...

Lukematon viesti Kirjoittaja Timppuli »

Eli TM120 tiputtaa öljyä etuakselista, ei siis navan puolelta vaan akselista. Ilmeisesti stefat päästää siis läpi. Onkohan tuo miten iso homma tehdä ite.. Lähteekö vetoakseli vaan vetämällä ulos ku on irroittanu pultit siitä ohjausakselista(vai mikä se nyt onkaan nimeltään) "olka-akseli" ko?

Sen verran on kokemusta että sinne napaan oon vaihtanu sen ulomman stefan mutta sen pitemmälle ei oo tarvinnu mennä.
Torppari
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Re: TM120 etuakseli vuotaa...

Lukematon viesti Kirjoittaja Torppari »

Tarkasta ensin, ettei ole perä täynnä öljyä. Saattaa nimittäin vuotaa lukosta jos olet käyttänyt sitä kovalla pakkasella. Tiivisteet on kovia enne lämpiämistään. Silloin ylipaine pakottaa öljyn jostain ulos jos ei ole huohotinta.
Jos tarvii purkaa niin pitäisi olla aika helppo homma. Napa auki vetoakselin lukitus irti raidetanko, ohjaussylinterin männänpää myös. Sitten olkatapit ja napa pois (on paianava käytä nosturia). Vetoakselin lukitusruuvi auki akselin päältä ja akseli vetämällä pois. Siinä pitäisi tulla kannatinlaakerin mukana sitten jo kaikki tiivisteet o-rengas ja stefa. Tarkasta se navan puoleinenkin stefa ja holkki kuinka kuluneita ne on. Noin se ainakin menee 100-90 Fiatissa ja näkyy tuossa TM 155:ssa olevan sama systeeni jotta ei kai se paljon poikken on samaa sukua .
Timppuli

Ei ollu täynnä ku piti lisätä melkeen litra. Se nyt sitte tietty valuttaa ne taas pois mutta oli pakko laittaa ku oli ajoa. Joo se vuoti jo viime talvena vähän mutta sitte loppui ku ilmat lämpeni mutta nyt talvella alkoi taas. Voihan se olla että taas kesä menis vuotamatta mutta pitäähän ne öljyt pysyä siellä talvellaki. :lol:

Pitääkö tosiaan napakin avata, eikö se akseli tuu ku irroittaa ne olkatapit ja vetää koko paketin ulos napoineen päivineen? Tai tietty se painaa aika paljon että helpompi ottaa napa ensin pois.
Hervast
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Kaveri vinkkasi ennen navan tiivisteiden vaihtoa että kannattaa tehdä navan irrotusta varten hallitunkkiin (näitä n. vajaan satasen hintaluokassa olevia 2,5-3t) sopiva kannake jonka voi laittaa hallitunkkiin ja toisen pään kiinnittää navan pultteihin. Sillä saa säädettyä korkeutta sopivaksi ja painava taakkka on helppo rullata hallitunkin varassa akselista poispäin.

Noissa ei taida olla kasettimallisia tiivisteitä, niiden asennuksessahan on omat huomioon otettavat juttunsa.
matic
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja matic »

Timppuli kirjoitti:Ei ollu täynnä ku piti lisätä melkeen litra. Se nyt sitte tietty valuttaa ne taas pois mutta oli pakko laittaa ku oli ajoa. Joo se vuoti jo viime talvena vähän mutta sitte loppui ku ilmat lämpeni mutta nyt talvella alkoi taas. Voihan se olla että taas kesä menis vuotamatta mutta pitäähän ne öljyt pysyä siellä talvellaki. :lol:

Pitääkö tosiaan napakin avata, eikö se akseli tuu ku irroittaa ne olkatapit ja vetää koko paketin ulos napoineen päivineen? Tai tietty se painaa aika paljon että helpompi ottaa napa ensin pois.
Minä olen vaihtanut stefan ottamalla ohjauksen ja olkatapit irti ilman navanpurkua – miksi se pitäisi purkaa?
Torppari

No jos saat sen vetoakselin lukituksen oikealle kohdalle ja o-renkaan ehjänä paikalleen ilman navan irroittamista vetoakselista niin ok, mutta minä en saa. Jos akseli ei mene oikealle syvyydelle ts lukitusruuvi uraan voipi vetoakselin pää syödä itseään ulos navasta. Alkaa yllättäen olla paljon metallia navan sisällä.
Timppuli

matic kirjoitti:Minä olen vaihtanut stefan ottamalla ohjauksen ja olkatapit irti ilman navanpurkua – miksi se pitäisi purkaa?

Minäkin mietin tuota että miksi se pitää purkaa. Eikö se just tuu vaan ulos ku irroittaa olkatapit sun muut ja vetää pois.. Eihän sitä navanpuolelta tarvi irroittaa.. Vetoakselia siis..?
Torppari

Timppuli kirjoitti:
matic kirjoitti:Minä olen vaihtanut stefan ottamalla ohjauksen ja olkatapit irti ilman navanpurkua – miksi se pitäisi purkaa?

Minäkin mietin tuota että miksi se pitää purkaa. Eikö se just tuu vaan ulos ku irroittaa olkatapit sun muut ja vetää pois.. Eihän sitä navanpuolelta tarvi irroittaa.. Vetoakselia siis..?
Juu ei muuta kun purkamaan, kyllä se sitten aikanaan valkenee.
Timppuli

Jep, onnistui ilman navan purkua. Vaikein vaihe oli saada akseli uriinsa kasatessa. Mutta puolessa tunnissa sekin sitten lipsahti paikoilleen. Tein telineen pumppukärryyn niin eipä ollu ongelmia navan painon kanssa.. :)
jonnumään
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jonnumään »

new hollandien tyyppivika tuo stefojen vuoto.
Timppuli

Ja nyt sit piti vaihtaa toiselta puolelta stefa. Navan takaa vetoakselin ympäriltä päästi läpi. Eli nyt piti napa purkaa ja olkanivel irti että pääsi käsiksi stefaan.
Vastaa Viestiin