kylmäpihatto
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
nuorimaajussi
- Luokka: Puutarhatraktori
kylmäpihatto
Tuossa jo jonkun aikaa olen katsellut netistä kylmäpihatoita ja hinta on ainakin kiinostanut kovasti. Mutta miksi kylmäpihatoita ei ole enemmän kun kerran niin halpoja ovat verrattuna lämpimiin? Johtuuko se pelkästään siitä, että ihmiset ei pidä ajatuksesta työskennellä kylmässä, vai mistä? Mitkä sitten on kylmän hyvät ja huonot puolet ja onko kylmään mahdollista laittaa lämmintä lypsyasemaa?
Re: kylmäpihatto
lannanpoisto on ainakin ongelma kovilla pakkasilla ja vesi pisteet pitää olla lämmitettaviä muutenkin vesi johtojen jäätymis ongelmia.
Ei ne vesijohdot mihkään jäädy kuhan ne eristää kunnolla ja lykkää lämpökaapelit kriittisiin paikkoihin sisälle.
Jos mä alkaisin lypsylehmille pihattoa tekemään ni ehdottomast se olisi kylmä!
Mahdollisimman yksinkertasilla ratkasuilla koska kuitenki pehmiivät kun ikää tulee.
Käytävien kolaus traktorilla tai jollain kuormaajalla
Levee ruokintakäytävä ja rehu appeella
Lypsyyn tehokkuutta karusellilla ja samalla myös laajennusvaraa riittävästi
Jos mä alkaisin lypsylehmille pihattoa tekemään ni ehdottomast se olisi kylmä!
Mahdollisimman yksinkertasilla ratkasuilla koska kuitenki pehmiivät kun ikää tulee.
Käytävien kolaus traktorilla tai jollain kuormaajalla
Levee ruokintakäytävä ja rehu appeella
Lypsyyn tehokkuutta karusellilla ja samalla myös laajennusvaraa riittävästi
-
nuorimaajussi
- Luokka: Puutarhatraktori
Missähän tuollaisen karusellin hintataso sitten liikkuu? Entä minkä kokoista tekisitte(60?)?
kyllä meillä päin on aika harvassa kylmäpihatot lypsykarjalla ,mitä oon kuullut niin aika monella tuntuu olevan ongelmia. Ehkä kun mennään tarpeeksi isoon ja rakennetaan tosiaankin karuselli esim eri tilaan niin voisi olla ideaa ja mekaanisesti poistetaan lanta ja yksi traktori seisoo apevaunun edessä. itellä lämmin pihatto 75 paikkainen ollut kymmenen vuotta eikä tuo ole mihkään pehmennyt nyt kyllä tehtiin perus korjaus ja laitettiin robotti lypsämään ja toinen kiskoon ruokkimaan/tekemään apetta. On leveä pöytä ja mahtuisi ajamaan apevaunun kaa mutta kun tuntui niin työläältä vaihtoehdolta tehdä apetta noin vähille lehmille niin otin mullerubin mix feederin.
- junttieinari
- Luokka: yli 300 hv
Ongelmat lienee jossain ihan muualla, kuin niissä työskentelyolosuhteissa. Lämpimät vaatteet on keksitty, ja aseman voi tehdä vaikka erilleen varsinaisesta eläinhallista, jos lämmintä kaipaa.nuorimaajussi kirjoitti:Tuossa jo jonkun aikaa olen katsellut netistä kylmäpihatoita ja hinta on ainakin kiinostanut kovasti. Mutta miksi kylmäpihatoita ei ole enemmän kun kerran niin halpoja ovat verrattuna lämpimiin? Johtuuko se pelkästään siitä, että ihmiset ei pidä ajatuksesta työskennellä kylmässä, vai mistä? Mitkä sitten on kylmän hyvät ja huonot puolet ja onko kylmään mahdollista laittaa lämmintä lypsyasemaa?
Mun käsityksen mukaan kylmäpihattojen vähäisyyden syynä on lannankäsittelyn tuomat ongelmat, "oikeat" kylmäpihatothan ovat käytännössä kuivalannalla toimivia:
1. Kuivalanta, varsinkin olkisellainen, soveltuu huonosti nurmiviljelyyn. Pelkällä turvekuivituksella saattaa myös nurmilevitys onnistua, mikäli lannanlevittäjä ja rehuntekijä osaavat hommansa. Olkipaskan levittäminen nurmelle tuo liikaa jännitystä elämään.
2. Kuivikkeiden hankintaan/kuivitukseen/lannan käsittelyyn palaa sekä aikaa, että rahaa. Sateisena syksynä turve on kallista, ja hyvälaatuiset kuivikeoljet kiven alla. Rakennusvaiheessa säästetyt eurot karkaavat myöhemmin suurempina käyttökuluina.
Mutta onhan näitä toimiviakin rakennettu, tuolla lienee yksi sellainen:
http://www.joukolanayrshire.com/esittely/esittely.html