Koneita ulkomailta
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
nuorimaajussi
- Luokka: Puutarhatraktori
Koneita ulkomailta
Miten tää koneiden tuonti suomeen onnistuu ?(verot, kuljetus jne.) Mitä kannattaa erityisesti huomiota ja mistä maasta kannattaa katsoa?
Re: Koneita ulkomailta
Helposti se menee, kunhan vastapäässä on luotettava tyyppi.
Esim. J Brockilta olen ostanut jankkurin seuraavalla kaavalla:
- Tuolta sopiva masiina: http://www.jbrockandsons.com/machinery
- meiliä firmaan, neuvottelua hinnasta, kuljetuksista yms.
- jos tulee sopu, ilmoita y-tunnuksesi, niin saat laskun kotiin
- kun olet maksanut laskun, rahtifirma voi hakea koneen
- rahtifirmalle kandee soitella perään, niin ei pääse kone ilmestymään yllättäen pihaan
- alveja ei eu-ostoista makseta ostomaahan, mutta omaan kausiveroilmoitukseen kirjataan eu-ostojen kohdalle maksettava vero ja sama summa alvien palautukseen (nollautuu)
Jankkurin osalta rahti meni halviten Agency Koppisen kautta (n. 800 €), kun ostin vaakatasoleikkurin Kent tractorsilta tilasin rahdit Kuehne+Nagelilta. Brock olisi saanut järkättyä rahdit itsekin, mutta Koppiselle tuli muuta kamaa samalla.
Esim. J Brockilta olen ostanut jankkurin seuraavalla kaavalla:
- Tuolta sopiva masiina: http://www.jbrockandsons.com/machinery
- meiliä firmaan, neuvottelua hinnasta, kuljetuksista yms.
- jos tulee sopu, ilmoita y-tunnuksesi, niin saat laskun kotiin
- kun olet maksanut laskun, rahtifirma voi hakea koneen
- rahtifirmalle kandee soitella perään, niin ei pääse kone ilmestymään yllättäen pihaan
- alveja ei eu-ostoista makseta ostomaahan, mutta omaan kausiveroilmoitukseen kirjataan eu-ostojen kohdalle maksettava vero ja sama summa alvien palautukseen (nollautuu)
Jankkurin osalta rahti meni halviten Agency Koppisen kautta (n. 800 €), kun ostin vaakatasoleikkurin Kent tractorsilta tilasin rahdit Kuehne+Nagelilta. Brock olisi saanut järkättyä rahdit itsekin, mutta Koppiselle tuli muuta kamaa samalla.
Etusivun haku-toiminnolla löytyy paljon vanhoja juttuja. Ainoa firma josta foorumilaisilla on ollut huonoja kokemuksia on Eurotuonti. Arveluttavan halpa hinta tarkoittaa yleensä joko surkeaa kuntoa tai huijausyritystä.
Ja Agronetin perusteella myös Scandinavian consulting group Oy on vähän huonossa huudossa. Lue vanhat viestit ja ryhdy kaupoille, ei se mitään salatiedettä ole kunhan pitää järjen päässä.
Ei ole salatiedettä, mutta kannattaa tarkistaa myyjän y-tunnuksen voimassaolo. Samoin tavaran olemassaolosta ja kunnosta antaa viitettä kuinka myyjä suhtautuu siihen että aiot mennä katsomaan tavaraa. Olen itse auttanut monia "omatoimituojia" varsin nimellisellä korvauksella lähinnä harrastuksen vuoksi, hurjimmat huhut tuonnin konsultoinnin hinnasta olleet yli 2000€ ja sitä ei kyllä kannata maksaa.
Olen etsiskellyt koko talven edullista ja vaikka pikkuvikaistakin kelajyrsintä Suomesta. Ainoat tarjoukset, mitä olen saanut ovat olleet hintaluokkaa 2000 euroa ja yli. Surffasin netissä ja totesin, että Hollannista ja Italiasta saa todella hyvännäköisiä koneita alkaen 700 euroa. Täytyy vissiin ostaa kone sitten sieltä keväisen lomareissun päätteeksi. Onko kenelläkään muulla kenties tarvetta jollekin vastaavankokoiselle koneelle, peräkärryssä kulkee parikin jyrsintä samalla kertaa? Onkohan kenelläkään hyvää selitystä miksi käytetyt(kin) koneet maksavat Suomessa ainakin tuplan verrattuna Keski-Euroopan hintoihin?