etäluettava sähkömittari

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

kuus1tiainen
Luokka: 50 hv., takaveto

etäluettava sähkömittari

Lukematon viesti Kirjoittaja kuus1tiainen »

Miten on onko maatiloilla sähkönkulutus pienentynyt kun on tullut käyttöön etäluettava sähkömittari? Vai onko käynyt just toisinpäin?
dbfi
Luokka: yli 200 hv

Re: etäluettava sähkömittari

Lukematon viesti Kirjoittaja dbfi »

Eipä ole tullut uusia mittareita seurattua ja vaikeata noista lukemista on päätellä mitään kun kulutus kuitenkin vuosittain vaihtelee mutta miksi se kulutus olisi uusilla mittareilla pienentynyt mittarin vaihdosta?

Jos tarkoitat mittarin tarkkuutta niin vanhat mekaaniset mittarithan alkaa ikääntyessään mitata todellista pienempiä lukemia (marginaalinen ero mutta tuohon suuntaan).
kuus1tiainen

No, onhan jokaisella jonkunlainen vaihteluväli millä sähkönkulutus on vuosittain. Itsellä esim. 45000 - 53000 kwh. Mutta tarkoitinkin sitä kysymyksellä että onko sähkönkulutuksessa ollut selvää piikkiä alas tai ylöspäin, mittarin vaihdon jälkeen? Olen kuullut että normiomakotitaloissa on etäluettavan mittarin jälkeen ollut selvä sähkönkulutuksen alentuminen tai vaihtoehtona sähkönkulutuksen radikaali nousu. Eräs tuttu sähkömies sanoi, että vanhat sähkömittarit eivät välttämättä reakoi esim. hehkulamppujen syttymiseen.

Ja kuitenkin luulisi tilojakin kiinnostavan vuosittainen sähkönkulutus. :roll:
dbfi
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja dbfi »

Onkohan kukaan vanhaa mittaria käyttävä sitten kokeillut lämmittää taloa riittävän isolla määrällä hehkulamppuja kun mittari ei niihin reagoi?

Eli sen sähkömies on tarkoittanut samaa kuin yllä kirjoitin, vanha mittari voi olla vähemmän herkkäliikkeinen jolloin ihan pienillä kuluttajilla se ei lähdekään pyörimään. Jos pohjalla kuitenkin on kohtuullinen kulutus niin kyllä yksi 60 W:n hehkulamppukin tulee mitattua.

Jos nyt vertailisi syyskuun sähkönkulutusta viime vuoteen niin toteaisi että on moninkertainen (pieni vaikutus silläkin että kuivuri ei viime vuonna käynyt juuri ollenkaan eikä varsinkaan syyskuussa kun taas tänä vuonna useimmilla ollut ihan kohtuullisessa käytössä, varmasti näkyy vuosikulutuksessakin keskivertotilalla).

Mitenkäs threadin aloittajalla on mittarilukemat käyttäytyneet vaihdon jälkeen?
kuus1tiainen

Tähän on helppo vastata. Ei ole vaihdettu vielä etäluettavaa sähkömittaria. Sähköyhtiö vaihtaa joskus tulevaisuudessa.
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Vuoden kuluttua vois antaa jonkinlaisen vastauksen.
Kaikki kolme mittaria on ollut jonkun aikaa etäluettavia mulla.
Tosin vain yhdestä on useiden vuosien melko tasainen vertailupohja.
Klasu
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Klasu »

Ei ole mittarityypin vaihdos tuonut ihmeempiä muutoksia. Yhden edun kylläkin, sähkölasku tulee aina todellisen kulutuksen mukaa. Arvioon perustuva laskutus toi aina pienen epävarmuuden vuosen viimeisen laskun koosta.
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Keväällä tuli uudet mittarit pyytämättä ja sanoin asentajalle etten niitä halua. Mutta politiikka ja raha jyräävät pientä torpparia. Nyt kolmen laskun jälkeen kulutus on ollut huolestuttavan korkea, vaikka on kesä ja lämmityskausi on edessä. Itse asiassa olen kovinkin huolestunut, laskut kesältä samansuuruiset kuin ennen keskiarvona vuoden ympäri. Kun lämmityskausi alkaa niin ne tuplaantuvat?

Toinen asia mitä ei mainita on se että mittari itsehän kuluttaa aika paljon sähköä. Kai mun pitää maksaa senkin.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Tommonen löyty:
"Kuinka paljon etäluettava mittari kuluttaa sähköä?
Mittari kuluttaa sähköä noin 4-13 kilowattituntia vuodessa mittarista riippuen. Mittarin kuluttaman sähkön maksaa verkkoyhtiö."
Kuutio
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kuutio »

kuus1tiainen kirjoitti:Miten on onko maatiloilla sähkönkulutus pienentynyt kun on tullut käyttöön etäluettava sähkömittari? Vai onko käynyt just toisinpäin?
Maatilasta en tiedä mutta minulla omakotitalossa sähkönkulutus pieneni kolmanneksella kun asensivat etäluettavan mittarin.Pidin kuukausittaista seurantaa vanhalla mittarilla joten se oli aina todellista virrankulutusta...en tiedä näyttikö vanha mittari liikaa vai nykyinen liian vähän mutta enpä ole aikonut valittaa :D Käyttövesi ja lämmitys tapahtuu puilla ja muutenkaan muutoksia sähkönkulutuksessa ei ole ollut joten jonkinlaista mittari heittoa näissä on :shock:
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Itse odotan innolla etäluettavaa mittaria. Jos pääsisi sähkösopimuksessa lähemmäs realiakaista sähkön hinnoittelua ja saisi sitä kautta säästöä, meillä kun ei kulu kallista talvisähköä koska kaikki lämmitys hakkeella.
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Jos pääsisi sähkösopimuksessa lähemmäs realiakaista sähkön hinnoittelua ja saisi sitä kautta säästöä
Tuota pelkäsinkin kun uusi mittari tuli, voimajohtaja vastasi että reaaliaikaiseen hinnoitteluun ei siirrytä nyt, ainoastaan laskutetaan todellisesta (?) kulutuksesta.
Itse sanoin että voin kyllä siirtyä päivähintaan, kunhan se määritellään klo 04.

Siirtomaksut sen kun nousevat, ja tarkkuusmittaus tuottaa vuosittain kuitenkin saman energialaskun.
Varvikello
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja Varvikello »

Tuli muutettua tuossa loppukesästä sukutilaa isännöimään. Ei täällä viljellä mut onpahan puuhamaata muuten. Täällä oli jo valmiiksi etäluettava mittari joten en osaa sanoa et miten kulutus on muuttunut. Vanhassa asunnossa tuli pakolliseksi tuo mittarin vaihto ja olisi pitänyt olla itse paikalla kun mittaria vaihdetaan. En sitten joutanut päiväsaikaan olemaan vahdissa kun olivat vaihtokierroksella. Toisella kierroksella vaihtoivat ilman vahtimistakin :?: . Soittelin sit sähköyhtiöön jonkun ajan päästä et mikäs on kun ei oo tasauslaskua kuulunut, jompaankumpaan suuntaan pitäis rahan liikkua? "No käytkö lukemassa sen mittarin niin tehdään tasaus" "MITÄÄH? Se on etäluettava mittari, miks mä sen menisin lukemaan?"
Kloppi
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kloppi »

hogi kirjoitti:Itse odotan innolla etäluettavaa mittaria. Jos pääsisi sähkösopimuksessa lähemmäs realiakaista sähkön hinnoittelua ja saisi sitä kautta säästöä, meillä kun ei kulu kallista talvisähköä koska kaikki lämmitys hakkeella.
Katsotaas nyt sitten, taitaa pianaikaa sen jälkeen kun joka paikassa on etäluettavat mittarit, tulla eteen se että ei enää tehdäkään määräaikaisia soppareita vaan siirrytään pörssisähköön. Tulee lauantai-illan sähkökiukaankäytölle ja uunimakkaroille hintaa.. :evil:
ATH

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Nyt on myös minulla tuo etäluettava. Laskutus menee vanhalla Forumin kestosopimuksella enkä ole jaksanut asiaan paneutua.

Pitänee tulevassa elämässä tehdä kirjanpitoon koontilasku, laskea vuotuinen keskihinta ja tehdä jako takamittarien lukemien mukaan. Onnistuu niille joilla ALV vuosimenettely. Uskoisin tuon riittävän verottajalle. Jos pitää ryhtyä halkomaan hiuksia ja huomioimaan sähkön mahdollisia hintamuutoksia suhteessa sesonkiaikoihin, niin siitähän ei tule mitään.

Aina menee mutkikkaammaksi kaikki. Aikaa kuluu omaksumiseen, osaamisen ylläpitoon ja asioiden setvimiseen. Reaaliaikamittari on hyvä jos kuluttaa huomattavia määriä sähköä, mutta jollain 10MWh vuosikulutuksella silkka riesa.

Mielenkiinnolla odotan, onko tätä realiaikamittauksesta jotain hyötyä kuluttajalle. Asennusyhtiön edustajan mukaan kiertää juttu, että systeemi olisi susi jo syntyessään ja parin vuoden sisään alettaisiin kohkata taas jotain uutta ja vaihtaa nyt asennettuja laitteita toisiin. Toki pelkkää kahvipöytäkeskustelua, mutta on samansuuntainen näkemys itselläkin. Tämä on osa kansallista poliittisesti ohjailtua co-ilmastonmuutostouhuamista tämäkin ja se on hyvin tempoilevaa.

Laki pakollisista huoneistokohtaisista vesimittareista on nyt vuorostaan nuijan alla.
Vastaa Viestiin