Lannoitteet kaudelle 2012/2013

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

kylmis
Luokka: >500hv

Re: Lannoitteet kaudelle 2012/2013

Lukematon viesti Kirjoittaja kylmis »

Täytyi laittaa apulannat tilaukseen, kun teetin tarjouskierroksen ja kirein aikataulu oli vuorokausi ja koska tämä tarjous oli halvin, niin se oli otettava. Myös muilla miettimisaikaa huimat pari päivää ja yhden myyjän mukaan apulantojen hinnat nousevat 15.10 ja siitä seuraavan kerran kuun lopussa. Heinäkuussa lannoitteet ostaneet voivat taas onnitella itseään. Todennäköisesti hintojen laskua ei ole näkyvissä tälle lannoitekaudelle.
SS

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Ens kesänä sataa 8 mm toukokuusta elokuuhun, meikäläisen tuurilla. Parempi jättää apulannat ostamatta ja menee perunakellariin avaamaan rannesuonet jo valmiiks.

-SS-
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

kylmis kirjoitti: Heinäkuussa lannoitteet ostaneet voivat taas onnitella itseään. Todennäköisesti hintojen laskua ei ole näkyvissä tälle lannoitekaudelle.
Ei me ny vielä, katellaan sitten kesällä oliko aihetta :) Neljää eri sorttia luonnon tuotetta ajettu/ajetaan peltoon, kaivo pitäisi vielä syksyn päälle tyhjentää kesän sadevesistä, tarttee kaiken tilan sille itselleen.
kylmis

Lukematon viesti Kirjoittaja kylmis »

Toi vanha lieteallas on aina täynnä, sadevettä.

Agrimarketista pukkaa tekstiviestiä, että tilaa lannoitteet, hinta nousee.

Eivät vaan suostu lähettämään vastinetta tarjouspyyntöön, joten heikolta näyttää ja kuten todettu, lannoitteet on jo ostettu muualta....
Klasu
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Klasu »

Siinäpä ne säkit pihalla odottaa ensikesää. Jäi pääosa levittämättã kun satoi niin runsaastu, ei kannattanu sateisiin huuhtoa. Sademäärä oli yli kaksinkertainen normaaliin nähden (n.600 mm)
Mikama
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Mikama »

kylmis kirjoitti:Toi vanha lieteallas on aina täynnä, sadevettä.

Agrimarketista pukkaa tekstiviestiä, että tilaa lannoitteet, hinta nousee.

Eivät vaan suostu lähettämään vastinetta tarjouspyyntöön, joten heikolta näyttää ja kuten todettu, lannoitteet on jo ostettu muualta....
Vedet pois ja vambion tavaraa täyteen! Hitsi kun ei itellä eikä lähistöllä ole vanhoja altaita, johon voisi vambion taikka biovakan litkua hommata.

Lannoitteet on ensi vuodeksi tilattu. Aika paljon on vanhaa varastoa kertynyt, joten ei tarvinnut ihan niin paljoa tilata kuin yleensä.
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Mulle tuli Raisiosta viesti että hinta nousee.Sitten soitto toiseen kauppaan,4 eur/tn oli halvempi ja sattu oleen nuppikuorma juuri tulossa.Äkkiä kauppa kii ja lannoiteet jo kotona.
saab35
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja saab35 »

koivumaki kirjoitti:Mulle tuli Raisiosta viesti että hinta nousee.Sitten soitto toiseen kauppaan,4 eur/tn oli halvempi ja sattu oleen nuppikuorma juuri tulossa.Äkkiä kauppa kii ja lannoiteet jo kotona.
Muutamalla eurolla ei kannata lähteä hairahtamaan kovin kauas niin kauan kun on näissäkin lähipalveluja saatavilla, jos siitä olisi kyse. En tarkoita, että tässä tapauksessa olisi tehty niin, mutta esimerkinomaisesti voisi kuvitella, että jonkun toimijan kanssa tekee viljelysopimuksia ja voi soittaa illallakin että joku kasvinsuojeluaine loppui että josko voisi hakea heti... jne. Eli esim 4€/tn on aika pieni hinta lähteä pilaamaan hyvää juttua. Euron venytys väärään suuntaan voi tuntua omassa nilkassa seuraavassa vaiheessa.
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

saab35 kirjoitti:
koivumaki kirjoitti:Mulle tuli Raisiosta viesti että hinta nousee.Sitten soitto toiseen kauppaan,4 eur/tn oli halvempi ja sattu oleen nuppikuorma juuri tulossa.Äkkiä kauppa kii ja lannoiteet jo kotona.
Muutamalla eurolla ei kannata lähteä hairahtamaan kovin kauas niin kauan kun on näissäkin lähipalveluja saatavilla, jos siitä olisi kyse. En tarkoita, että tässä tapauksessa olisi tehty niin, mutta esimerkinomaisesti voisi kuvitella, että jonkun toimijan kanssa tekee viljelysopimuksia ja voi soittaa illallakin että joku kasvinsuojeluaine loppui että josko voisi hakea heti... jne. Eli esim 4€/tn on aika pieni hinta lähteä pilaamaan hyvää juttua. Euron venytys väärään suuntaan voi tuntua omassa nilkassa seuraavassa vaiheessa.
--Niin,tässä tapauksessa kuorma tuli samaa reittiä kuin aikaisemminkin ja vielä ihan tuttua Suomensalpietari nimistä tavaraa jota olen kanansemmoisen jatkeena käyttänyt suunnilleen ian kaiken.Ja sitä samaa olisi tullut samassa rekassa Raisoltakin.Jos en olisi ottanut tätä kuormaa niin se olisi viety Maatalouskaupan varastoon.Sattuma kuljettaa.

--muuten olen Saabin kanssa samaa mieltä,tällä kertaa riskiä ei ollut.
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Itse laitoin tilauksen perusravinteille N + NK vetämään perjantaina. Hinnat nousevat vähän koko ajan mutta uskon että keskihinnan osalta ei ole suurempaa virhettä vaikka olisi jättänyt myöhemmällekin. Täydennetään talvella sitten moniravinnetavaralla, nyt tavoite oli toimitusvarmuus ja tilinpäätös kun se sopii tänä vuonna paremmin strategiaan kun mitään laitehankintoja ei ole tehty.

Rikin puute on haitta öljykasveille vaikka muilla lohkoilla voi pärjätä vuoden-pari halvemmilla peruslannoitteilla lannasta riippuen. En ole käyttänyt esim kaliumsulfaattia, onko kellään kokemusta ja tietoa hintaluokasta?
nut
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja nut »

Itse tilailin tuossa viime kuun lopulla, tämän kuun toimituksiin Yaralaista. K-maatalous rahdin verran Agria ja paikallista riippumatonta kauppiasta halvempi. Parilla sähköpostilla pääsi ihan hyville tuntipalkoille taas.

Lisäksi sitten karjanlantaa sikäli kun naapuri ehtii levittämään, josko näillä taas joku korsi ens vuonnakin maasta nousis...
junttieinari
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja junttieinari »

Kertokaapa viisaammat, elääkö hivenlannoitteiden hinnat samassa suhteessa peruslannoitteiden kanssa? Tuleeko pahasti näpeille, jos ostais parin vuoden tarpeen samassa pompsissa? Saisi vähän isomman eräkoon, kun ensi vuodelle on jo muut lannat varastossa.
ATH

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Se on pojat siinä pisteessä, että en ole tilannut kiloakaan, enkä tilaa. Enkä mee avaamaan ranteita perunakellariin. Olen ollut vuosia kahden vaiheilla ja siinä ohessa jäähdytellyt. Nämä 2012 julki tulleet monet yksityiskohdat tukipolitiikan muutoksista yms, olivat korsi joka katkaisi porsaan selän. Ei kestä pää enää tätä touhua :lol: (hullunnaurua)

Toki varastossa on yhden vuoden öljyt, siemen ja lannoitteet, ettei sekään maata kaada vaikka vielä keväällä kylväisinkin itse. Jos en, myyn panokset. Luulen olevani kylvämättä. Vahvasti. Hyvin vahvasti.
tepukka
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja tepukka »

Vambio perusta tulee allas täyteen.Ovat kokeilemassa tuotetta jossa voisi itse räätälöidä tavaran sellaiseksi mitä peltoilaan tartee. Eli Joka kuorman voisi vaikka saada eri typpi/fosfori suhteella ja hivenillä.Todella täsmä lannoitusta.
Vastaa Viestiin