Kysymys kuuluu: Onko mahdollista tai laillista laittaa kauppakirjaan merkintä, että jos mökkiläispariskunta haluaa myydä tonttinsa,( mihin sitten kuuluu minun myymä saari) ulkopuolisille, minun kiinteistöllä(60ha) olisi siihen etuostooikeus, poislukien kunta tai perikunta.
Kauppakirja
Valvoja: Farmari-ryhmä
Kauppakirja
Omistan metsäpalstan Pohjois Karjalassa, mikä rajoittuu Pielisenjärven rantaan. Metsäpalstaan kuuluu myös saari, joka on yhden ha. kokoinen. Saari on myös metsämaata, johon ei saa rakentaa. lisäksi on rantakaava voimassa. Nyt haluaa yksi mökkiläispariskunta ostaa saari, joka näkyy heidän teraassilta noin sadan metrin päässä. Metsämaa Pohjois Karjalassa on 2000-3000€/ha + "saarilisä" Monella meistä haluaa omistaa saren:
.
Kysymys kuuluu: Onko mahdollista tai laillista laittaa kauppakirjaan merkintä, että jos mökkiläispariskunta haluaa myydä tonttinsa,( mihin sitten kuuluu minun myymä saari) ulkopuolisille, minun kiinteistöllä(60ha) olisi siihen etuostooikeus, poislukien kunta tai perikunta.
Mökkiläisen tontti on lohkottu aikoinaan nyt minun omistamalta kiinteistöltä.
Re: Kauppakirja
Jos ehtoa tarkastelee lähemmin, toimii vuokraaminen paljon paremmin. Vuokraat pitemmällä vuokrasopimuksella sen saaren pois.
Täytyy olla melko pölhö ostajapuoli jos suostuu maksamaan täyden hinnan kiinteistöstä, johon jää niinkin voimakas vapaan hyödyntämisen rajoite.
-SS-
Täytyy olla melko pölhö ostajapuoli jos suostuu maksamaan täyden hinnan kiinteistöstä, johon jää niinkin voimakas vapaan hyödyntämisen rajoite.
-SS-
Hän voi hyödyntää saarta ihan kun itse haluaa. Hänhän omistaa saaren. Minulla olisi etuostooikeus ainoastaan siinä tapauksessa jos ei kunta käytä sitä, tai jos ei kukaan perillisistä halua saarta
Sama rakenne oli laissa "oikeudesta ostaa maa- ja metsätalousmaata" 1970-luvulla. Sen ei sanottu millään tavalla rajoittavan omistajan oikeutta hyödyntää maaomaisuuttaan. Ainoastaan ostajat jaettiin etuosto-oikeutettuun ja muihin.freku kirjoitti:Hän voi hyödyntää saarta ihan kun itse haluaa. Hänhän omistaa saaren. Minulla olisi etuostooikeus ainoastaan siinä tapauksessa jos ei kunta käytä sitä, tai jos ei kukaan perillisistä halua saarta
Tässä nimenomaisesti ajattelisin ostajan olevan kiinnostunut siitä, miten mahdolliessa tulevassa etuosto-oikeustilanteessa kyseisen kiinteistön hinta määrätään. Koska vapaata hinnanmuodostusta ei täten olisi. Lisäksi etuosto-oikeuden siirtyminen ja kyseisen ehdon sitovuus esimerkiksi sukupolvien yli, se pitäisi tarkkaan määritellä.
Toivottavasti ostaja haluaa vain ostaa itselleen maiseman elinajakseen eikä ole kiinnostunut tontista omaisuus-sijoituksena.
-SS-
Saariostaja myy kiinteistönsä markkinahintaan. Jos minulla tai minun palstan omistajalla myynti hetkellä ei ole pätäkkää, niin kauppaa ei yksinkertaisesti synny. Se jolla on riihikuivaa sen ostaa.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Miksi ihmeessä myisit saaren?
Mökkiläisen tontti on lohkottu niin hullusti, ettei mulla ole tietä koko saareen. Lisäksi en ikinä voi siihen mitään rakentaa. Puuston hakkaaminen saaressa on niin kallista lystiä et siihen menee puuntienistit korjuukustannuksiin. Mutta taas saari on saari.. Ostaja hyötyy saaresta silleen että hänen tonttinsa arvo nousee. Minä saattaisin hyötyä jos kauppakirjaan saisi laittaa tämä ehto.
Tämähän siis ei ole mikään etuosto-oikeus. Tämä on oikeus ilman estettä päästä mukaan kaupantekoon.freku kirjoitti:Saariostaja myy kiinteistönsä markkinahintaan. Jos minulla tai minun palstan omistajalla myynti hetkellä ei ole pätäkkää, niin kauppaa ei yksinkertaisesti synny. Se jolla on riihikuivaa sen ostaa.
Etuosto-oikeus kaupan ehtona on ainakin vanhan lainsäädännön mukaan pätemätön, jos ei jokin muu laki siihen tule väliin (esim. vanha maatilalaki)
Maakaari 12.4.1995/540:
Ellei toisin säädetä, kiinteistön kaupassa ei ole sitova:
1) ehto, jonka mukaan myyjällä tai jollakin muulla on oikeus halutessaan lunastaa kiinteistö taikka jonka mukaan ostajalla on velvollisuus tarjota kiinteistö myyjän tai jonkun muun ostettavaksi ennen sen luovuttamista uudelle omistajalle;
2) ehto, joka rajoittaa ostajan oikeutta luovuttaa kiinteistö edelleen, pantata kiinteistö, sopia vuokraoikeuden tai muun erityisen oikeuden perustamisesta kiinteistöön taikka muutoin näihin verrattavalla tavalla oikeudellisesti määrätä kiinteistöstä;
3) ehto, joka rajoittaa myyjän tai hänen edeltäjänsä vastuuta saannonmoitteesta; eikä
4) ehto, joka rajoittaa ostajan henkilökohtaista vapautta tai joka on muutoin sopimaton taikka jonka noudattaminen on lainvastaista.
Edellä 1 momentin 2 kohdan estämättä saadaan sopia ehdosta, jonka mukaan ostaja ei saa myyjän suostumuksetta luovuttaa kiinteistöä rakentamattomana edelleen tai määrättyä kauppahintaa korkeammasta hinnasta. Tällainen ehto ei ole sitova, ellei sitä ole otettu kauppakirjaan. Ehdon voimassaoloajasta on voimassa, mitä 2 §:n 2 momentissa säädetään.
Ja tuossa 2$ 2 momentissa todetaan, että voimassaoloaika tällaiselle ehdolle voi olla maksimissaan 5 vuotta.
-SS-
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Jokainen tekee omaisuudelleen niin kuin parhaaksi näkee. Aattelin vaan että itselleni pelkkä tietoisuus siitä että omistaisin palan maailman hienointa maisemaa, riittäisi perusteluksi olla myymättä sitä koskaan. Vaikken edes saaressa koskaan kävisi. Etenkin kun jälkikasvuni juuret ovat siltä(kin) seudulta lähtöisin. (Lisäks ihme homma jos ei tollaseen kohteeseen saa "suojelurahaa". Tikkuakaan ei tarvi/saa hakata mutta tili silti tulee...)