Tärkkelysperuna
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
turvenuija
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 07:49
- Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
Tärkkelysperuna
Eilisessä MT:ssä kaipailttiin uusia tärkkelysperunanviljelijöitä.
Onko täällä ko. lajin viljelijöitä, kiinnostaisi tietää miten tuo kannattaa?
Suurin osa omista maista soveltuu hyvin perunalle, ja sitä on ollutkin joskus vaihtoviljelynä.
Vilja tuntuu pukkaavan hyvin perunan jälkeen joten sopisi hyvin viljelykiertoon.
Onko täällä ko. lajin viljelijöitä, kiinnostaisi tietää miten tuo kannattaa?
Suurin osa omista maista soveltuu hyvin perunalle, ja sitä on ollutkin joskus vaihtoviljelynä.
Vilja tuntuu pukkaavan hyvin perunan jälkeen joten sopisi hyvin viljelykiertoon.
Re: Tärkkelysperuna
Oli 30 vuotta. Tänä vuonna viimeistä kertaa. Itsellä liian vähän perunanviljelyyn sopivia maita, joten kierto jää liian vähäiseksi että saisi mielekästä pinta-alaa viljeltyä. Kannattavuus nykyisellä tukiratkaisulla ihan kohtuullinen jos satotasot kunnossa. Satotasoihin taas auttaa riittävä viljelykierto. Pari vuotta perunaa ja pari vuotta viljaa olis ihan ok kierto.turvenuija kirjoitti:Eilisessä MT:ssä kaipailttiin uusia tärkkelysperunanviljelijöitä.
Onko täällä ko. lajin viljelijöitä, kiinnostaisi tietää miten tuo kannattaa?
Suurin osa omista maista soveltuu hyvin perunalle, ja sitä on ollutkin joskus vaihtoviljelynä.
Vilja tuntuu pukkaavan hyvin perunan jälkeen joten sopisi hyvin viljelykiertoon.
Viljaa tulee kyllä perunan jälkeen ihan mukavasti. Vieläkään ei ole oppinut lannoittamaan tarpeeksi vähän perunan jälkeen. 60kg/ha typpitasolla tuli tänä vuonna neljän perunavuoden jälkeen 7400kg/ha vehnää 13% valkuaisella...
ps. Mulla olis hyvä istutuskone tarjolla...
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Re: Tärkkelysperuna
Perunan typpimäärä ja maalaji?jk kirjoitti: Viljaa tulee kyllä perunan jälkeen ihan mukavasti. Vieläkään ei ole oppinut lannoittamaan tarpeeksi vähän perunan jälkeen. 60kg/ha typpitasolla tuli tänä vuonna neljän perunavuoden jälkeen 7400kg/ha vehnää 13% valkuaisella...
Re: Tärkkelysperuna
Perunan typpimäärät noin 60-80kg/ha josta valtaosa eläinperäistä. ermhhtRubinjo kirjoitti:Perunan typpimäärä ja maalaji?jk kirjoitti: Viljaa tulee kyllä perunan jälkeen ihan mukavasti. Vieläkään ei ole oppinut lannoittamaan tarpeeksi vähän perunan jälkeen. 60kg/ha typpitasolla tuli tänä vuonna neljän perunavuoden jälkeen 7400kg/ha vehnää 13% valkuaisella...
-
turvenuija
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 07:49
- Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
Re: Tärkkelysperuna
Eipä taida kannattaa kohdallani. Toimiva ratkaisu edellyttäisi muutaman talon kimppaa lähialueelta että konekustannus olisi mielekäs, ei sinällään mikään mahdoton toteuttaa.
Suurin ongelma lienee kuitenkin yli sadan kilometrin matka lähimmälle tehtaalle, joten kuljetuskustannukset taitavat nousta liian suuriksi.
Suurin ongelma lienee kuitenkin yli sadan kilometrin matka lähimmälle tehtaalle, joten kuljetuskustannukset taitavat nousta liian suuriksi.