Miten soveltuu navetaksi? Ovatko kehittyneet riittävälle tasolle, että kestää tuuli- ja lumikuormat pohjoisemmassa Suomessa?
Conexx
Valvoja: Farmari-ryhmä
Conexx
Keskustelua Conexx-halleista ja -navetoista. Mitä mieltä olette? Mikä on todellinen fakta näiden tuotteiden suhteen? Ei myyntimiespuheita (mukaan lukien kilpailijat).
Jälki on kuulemma erityisen hyvä, mitä olen kuullut - en ole nähnyt.
Miten soveltuu navetaksi? Ovatko kehittyneet riittävälle tasolle, että kestää tuuli- ja lumikuormat pohjoisemmassa Suomessa?
Miten soveltuu navetaksi? Ovatko kehittyneet riittävälle tasolle, että kestää tuuli- ja lumikuormat pohjoisemmassa Suomessa?
Re: Conexx
Tämä tuli tarjouksen mukana, tarjousta en ole hyväksynyt toistaiseksi.
LUMIKUORMA 275kg/m2 + TUULIKUORMA 60kg/m2 (ground value)
TERÄSRAKENTEEN LUJUUSLASKELMAT ON TEHTY NOUDATTAEN EUROCODE 3 SÄÄNNÖSTÖÄ.
- vilkku14
- Luokka: yli 200 hv
- Viestit: 269
- Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:09
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Conexx
Isommin ottamatta kantaa muuten kuin että P3- luokan rakennuksena ei varmaan ole ongelmia mutta, jos koko kasvaa ja P2- luokkaan pitää päästä niin voi olla ongelmia tiedossa, ainakin jos tätä rakennuslehden artikkelia lukee http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/suu ... 23875.html
Toki tähän yritys antanut vastineen http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/rak ... 24178.html
Toki tähän yritys antanut vastineen http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/rak ... 24178.html
- Asikeikuli
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 408
- Liittynyt: 31 Maalis 2006, 11:54
- Paikkakunta: Kiuruvesi
Re: Conexx
Todellinen fakta taitaa olla se että kilpailijat ovat hieman peppukipeitä halvemmasta hallista. Kaksi conexx navettaa tsekanneena olen sitä mieltä että hyvältä näyttää. Pystyssä ovat molemmat luultavasti tämänkin myrskyn jälkeen. Nurjahtaneista kattoristikoistahan ne navetoiden romahtelut ovat tähän asti tainneet johtua? Lisäksi betonifirmat ovat katkerana siitä, että joku toimittaa navettoja halvemmalla.Farmari83 kirjoitti:Keskustelua Conexx-halleista ja -navetoista. Mitä mieltä olette? Ovatko kehittyneet riittävälle tasolle, että kestää tuuli- ja lumikuormat pohjoisemmassa Suomessa?
Re: Conexx
Navettani tuleva tai mahdollisesti tuleva rakennepiirtäjä puhui aivan vastaavaa. Eli kilpailijat yrittävät puhua soopaa, koska Conexx tekee navettoja huomattavasti halvemmalla.Asikeikuli kirjoitti:
Todellinen fakta taitaa olla se että kilpailijat ovat hieman peppukipeitä halvemmasta hallista. Kaksi conexx navettaa tsekanneena olen sitä mieltä että hyvältä näyttää. Pystyssä ovat molemmat luultavasti tämänkin myrskyn jälkeen. Nurjahtaneista kattoristikoistahan ne navetoiden romahtelut ovat tähän asti tainneet johtua? Lisäksi betonifirmat ovat katkerana siitä, että joku toimittaa navettoja halvemmalla.
Re: Conexx
Onko Conexxin hallit nurjahtaneet? Eli kaatuneet alas lumi- tai tuulikuorman takia?
Ovatko nuo aikaisemmat esittämäni tiedot lumi- ja tuulikuormista riittävät pohjois-Suomen oloihin?
Ovatko nuo aikaisemmat esittämäni tiedot lumi- ja tuulikuormista riittävät pohjois-Suomen oloihin?
- Asikeikuli
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 408
- Liittynyt: 31 Maalis 2006, 11:54
- Paikkakunta: Kiuruvesi
Re: Conexx
Myyjä voisi varmaan antaa referen... yhteystietoja tällä alueella vaikuttaviin conexx hallin omistajiin.Farmari83 kirjoitti:Onko Conexxin hallit nurjahtaneet? Eli kaatuneet alas lumi- tai tuulikuorman takia?
Ovatko nuo aikaisemmat esittämäni tiedot lumi- ja tuulikuormista riittävät pohjois-Suomen oloihin?
Minähän en muuta tiedä, kuin että olen katkerana syönyt jogurttia ja jauhomakkaroita avajaisissa.
Sitten palannut takaisin kotiin parsihelvettiin.
Kestää ne!
- vilkku14
- Luokka: yli 200 hv
- Viestit: 269
- Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:09
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Conexx
Jaa
Kysymys ei ole ollut siitä että että kestääkö ne! Se voi nimittäin olla niin kestää, mutta kun eivät täytä suomalaisia normia. Vamistaja lupaa niiden täyttävän euronormit, mutta kun se ei riitä täällä suomessa jos yritetään rakentaa P2-luokkaan (huom. siis P3- luokkaan käy). Viranomaisten ei ole pakko hyväksyä rakennusta, jos ei mukaan saa asiamukaisia papereita oli sitten valmistettu Savossa tai Moldaviassa.
Kysymys ei ole ollut siitä että että kestääkö ne! Se voi nimittäin olla niin kestää, mutta kun eivät täytä suomalaisia normia. Vamistaja lupaa niiden täyttävän euronormit, mutta kun se ei riitä täällä suomessa jos yritetään rakentaa P2-luokkaan (huom. siis P3- luokkaan käy). Viranomaisten ei ole pakko hyväksyä rakennusta, jos ei mukaan saa asiamukaisia papereita oli sitten valmistettu Savossa tai Moldaviassa.
Re: Conexx
Alueeni paloviranomaiselta kysyin asiasta ja oli myönteinen Conexxin suhteen. Ei isommin puhunut paloluokista.
Re: Conexx
Miten P2- ja P3-paloluokka eroavat käytännössä, jos puhutaan navettarakennuksesta? Eli minkä näköinen olisi P2-luokan navetta, ja minkä näköinen olisi P3-luokan navetta?
- vilkku14
- Luokka: yli 200 hv
- Viestit: 269
- Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:09
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Conexx
Ulkonäöllisesti ei mitään eroaFarmari83 kirjoitti:Miten P2- ja P3-paloluokka eroavat käytännössä, jos puhutaan navettarakennuksesta? Eli minkä näköinen olisi P2-luokan navetta, ja minkä näköinen olisi P3-luokan navetta?
Rakennukset jaetaan kolmeen paloluokkaan: P1, P2 ja P3.
Paloluokkaan P1 kuuluvan rakennuksen kantavien rakenteiden oletetaan pääsääntöisesti kestävän palossa sortumatta. Rakennuksen kokoa ja henkilömäärää ei ole rajoitettu.
Paloluokkaan P2 kuuluvan rakennuksen kantavien rakenteiden vaatimukset voivat olla paloteknisesti edellisen luokan tasoa matalampia. Riittävä turvallisuustaso saavutetaan asettamalla vaatimuksia erityisesti pintaosien ominaisuuksille ja paloturvallisuutta parantaville laitteille. Lisäksi rakennuksen kokoa ja henkilömääriä on rajoitettu käyttötavasta riippuen.
Paloluokkaan P3 kuuluvan rakennuksen kantaville rakenteille ei aseteta erityisvaatimuksia palonkestävyyden suhteen. Riittävä turvallisuustaso saavutetaan rakennuksen kokoa ja henkilömääriä rajoittamalla käyttötavasta riippuen.
Eli lyhyesti kerrottuna, jos rakennuksessa suurin palo-osasto jää alle 2000m2 rakennus voidaan toteuttaa P3- luokan rakennuksena, jolloin kantaville rakenteille ei vaadita palonkestoaikaa, mutta jos navetan koko kasvaa, niin että suurin pinta-alaosasto on yli 2000m2 niin silloin kantavilta rakenteilta vaaditaan 30 min palonkestoaika eli rakennuksen pitää kestää paloa se puoli tuntia sortumatta, kun P3 luokassa ei tosiaan vaatimusta ole ollenkaan. Käytännössä P2-luokassa pitää kantavat rakenteet suojata jollain, niin että tarvittava palonkestoaika saavutetaan. Siis tämä vaatimus tuleen Suomen rakentamismääräyskokoelmasta E2
Mutta, mutta ja vielä kerran mutta, jos haet tai saat tälle rakennettavalle navetalle tukea, niin sitä koskee tuo MMM asetus 163/2012 tuettavaa rakentamista koskevista paloteknisistä vaatimuksista, jossa onkin lähes puolet tiukemmat vaatimukset kuin Suomen rakentamismääräyskokoelmassa. Paloluokan P3 kotieläinrakennukset palo-
osastoidaan enintään 1 000 m2 osastoihin ja vähintään EI 30-luokan rakennusosin, lukuun
ottamatta ja sitten on muutama poikkeus tai Eläinten pelastamisen helpottamiseksi P1
ja P2 paloluokan kotieläinrakennuksissa palo-osastot jaetaan enintään 2 000 m2 osiin,
vähintään EI 30-luokan rakennusosin, lukuun ottamatta, pieni poikkeus
Eli kovan rahan rakentajat joita tuskin on, saavat rakentaa suuremman palo-osaston kuin tukea saavat
Eli väännän vielä rautalangasta, jos saat tukea ja haluat, että lehmillä on tilaa enemmän kuin 1000 m2 niin joko teet sinne navettaan sen 1000 m2 menevän tilan väliin paloseinän ja siihen palo-oven. Opetat lehmät avaamaan sen palo-oven ja sulkemaan perässään kiinni, kun vaikka menevät lypsyasemalle. Tai sitten rakennat sen navetan P2 luokkaan, jolloin saat tehdä niille tilaa 2000m2, mutta kantavat rakenteet olellisilta osiltaan pitää suoja niin että, niiden palonkestoa aika on 30 minuuttia.
Toki edellä mainittuja pinta-aloja voi suurentaa suojaustasoa nostamalla eli asentamalla sinne vaikka automaattiseen paloilmoittimen tai automaattisen sammutuslaitteiston, mutta ne tuskin tulevat navetassa kysymykseen. MMM asetus kun kuitenkin vaatii kotieläntilaan palovarotin järjestelmän.
Ne pari pientä poikkeusta joita nämä palo-osaston koot eivät näin rajusti koske on lämpöeristämättömiä tai osittain avonaisia kotieläinrakennuksia. kotieläinrakennuksia, joissa ei ole ullakkoa eikä yläpohjan onteloa (tarkoittaa käytännössä pihattoa), ja joissa kantavan rungon ja runkoa jäykistävien rakenteiden olennaiset osat on toteutettu R15 luokan rakentein. Eli siis pihatonkin kantavan rungon on kestettävä 15 minuuttia paloa sortumatta, sitä ei pelkkä rauta kestä vaan se on suojattava jollain, että saavutetaan riittävä palonkestoaika.
Suosittelen erittäin kovasti käymään vierailulla rakennusviranomaisen ja paloviranomaisen kanssa ennen kuin allekirjoittaa hankitasopimuksen, ettei tule ostettua ja rakennettua sellaista hallia pihaan, johon ei saakkaan tuotantoeläimiä sisälle.
Rakennusmääräyskokoelma E2, Tuotanto- ja varastorakennusten paloturvallisuus
OHJEET 2005
Maa- ja metsätalousministeriön asetus 163/2012 tuettavaa rakentamista koskevista paloteknisistä vaatimuksista
- Asikeikuli
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 408
- Liittynyt: 31 Maalis 2006, 11:54
- Paikkakunta: Kiuruvesi
Re: Conexx
Vilkulle tattikset kun jaksoi etsiä linkit.
Re: Conexx
Hyvää ja kertovaa tekstiä tuossa ylhäällä!
Kerron omasta navettalaajennuksestani: vanha osuus (koostuu vanhemmasta ja vähemmän vanhemmasta) on noin 530m2, ja uusin tuleva osuus olisi noin 850m2 (tähän tulisi ehkä tämä Conexx).
Miten tässä tapauksessa pelataan, jos luvut ovat tällaiset? Rakennepiirtäjä sanoi, että tämä ratkaisu voi vaatia jonkun palosuojan näihin kantaviin metallikehiin!
Alueen paloviranomainen näytti vihreätä valoa puhelimitse.
Kerron omasta navettalaajennuksestani: vanha osuus (koostuu vanhemmasta ja vähemmän vanhemmasta) on noin 530m2, ja uusin tuleva osuus olisi noin 850m2 (tähän tulisi ehkä tämä Conexx).
Miten tässä tapauksessa pelataan, jos luvut ovat tällaiset? Rakennepiirtäjä sanoi, että tämä ratkaisu voi vaatia jonkun palosuojan näihin kantaviin metallikehiin!
Alueen paloviranomainen näytti vihreätä valoa puhelimitse.
Re: Conexx
Tuota osastointiahan voidaan toteuttaa sellaisilla ovilla jotka menevät kiinni lämpötilan noustessa. Tuollaisia ovia on monissa julkisissa rakennuksissa ja teollisuushalleissa. Toki niitten kanssa saattaa navetassa tulla pieniä toiminta häiriöitä esim pölystä ja korroosiosta 
- vilkku14
- Luokka: yli 200 hv
- Viestit: 269
- Liittynyt: 01 Syys 2005, 22:09
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Conexx
Näinhän tuo periaatteessa on! Lämpösulakkeella varustettu ovi vaan vaatii sen noin 60 astetta lämmintä ja siinä vaiheessa saattaa savu olla levinnyt jo laajalle. Lehmä nimittäin on herkempi savulle kuin ihminen.Amatööri kirjoitti:Tuota osastointiahan voidaan toteuttaa sellaisilla ovilla jotka menevät kiinni lämpötilan noustessa. Tuollaisia ovia on monissa julkisissa rakennuksissa ja teollisuushalleissa. Toki niitten kanssa saattaa navetassa tulla pieniä toiminta häiriöitä esim pölystä ja korroosiosta
Suomen rakentamismääräyskokoelma E1, Rakennusten paloturvallisuus Määräykset ja ohjeet 2011
7.3.2
Osastoivan oven tulee yleensä olla itsestään sulkeutuva ja salpautuva. Jos ovea pidetään auki normaali-käytössä, se on varustettava laittein, jotka sulkevat oven palon sattuessa.
7.3.1
Osastoivassa rakennusosassa olevan oven, ikkunan ja muuta pienehköä aukkoa suojaavan rakennusosan palonkestävyysajan tulee yleensä olla vähintään puolet osastoivalle rakennusosalle vaaditusta palonkestävyysajasta.
MMM asetus:
Eläintilan yhteydessä olevat tilat, kuten sähköpääkeskus, henkilöstötilat, valvontahuoneet, maitohuoneet ja muut vastaavat tilat palo-osastoidaan rakennuksen paloluokan edellyttämän luokkavaatimuksen mukaisesti eläintilasta vähintään EI 30-luokkaisesti paloluokkien P3 ja P2 rakennuksissa. Rehu- ja kuivikevarastot ja kuivanrehunkäsittelytilat palo-osastoidaan eläintilasta vähintään EI 60 luokan rakennusosin.
Eli jos P2 tai P3 luokan navetan yhteydessä on rehuvarasto, kuten monesti on, niin seinälle on asetettu 60 minuutin palonkestovaatimus ja siinä olevalle ovelle puolet eli 30 minuuttia. Jos on automaattiruokkija, joka kulkee kiskoilla sieltä rehuvarastosta, niin silloin siihen täytyisi kehitellä sellainen ovi, joka aukeaa ja sulkeutuu automaattisesti ruokkijan siitä läpi kulkiessa! Kiskon läpivienti pitää rakentaa niin, ettei oleellisesti heikennetä osastoivuutta. ( 7.4.1 Osastoivan rakennusosan läpi saa johtaa tarpeelliset putket, roilot, kanavat, johdot ja hormit sekä kuljetin-laitteistojen edellyttämät läpiviennit edellyttäen, ettei olennaisesti heikennetä rakennusosan osastoivuutta.)
Tässä oikeastaan on nyt menty otsikosta kovastikkin harhaan
Mutta totuus on siinä että ulkomailta kun tuo navetan, niin monesti myyjä ei näitä suomen määräyksiä ymmärrä, valmistaja ei tiedä, eikä kumpikaan aina välitä asioista, kunhan saavat myytyä. Silloin loppupeleissä hyvän ostoksen mielestään tehnyt isäntä jää yksin tappelemaan viranomaisten kanssa ja ihmettelemään, että miten tässä näin kävi.
Tämä ei siis koske mitenkään ainoastaan tuota Conexxin hallia, vaan muitakin ulkomailta tuotuja. Siis vaikka Kanadassa tai Ruotsissa saisi rakentaa hehtaarin kokoisen navetan, niin Suomessa ei välttämättä saa