Valtra N163 versu
Valvoja: Farmari-ryhmä
Valtra N163 versu
Laitettiin tuossa tuollainen otsikon mallin valtra. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä mallista? itsella oli kaksi vaihto ehtoa. Uuden mallin massikka tai valtra ja päädyttiin sitten valtraan kotimaisuus asteen vuoksi ja muutenkin tuntui käteen sopivammalta noin äkkiä kokeiltuna... meillä ei vielä ole tunteja päässyt tulemaan yhtään koneseen.
PS. asiallisia kommentteja kiitos.
PS. asiallisia kommentteja kiitos.
Re: Valtra N163 versu
ajelin joskus pari viikkoa maata urakoitsijan 182:lla enkä tykänny ollenkaan tosta laatikosta.
alueen vaihto kestää liian kauan jos ajaa kuorman kanssa mäkeen
alueen vaihto kestää liian kauan jos ajaa kuorman kanssa mäkeen
nojoo. kaikissa koneissahan on hyviä ja huonoja puolia. Luulen että nuo alueen vaihdot eivät ole missään traktorissa sellaisia että ei katkeaisi veto ollenkaan. itse nyt sellaisen parikymmentä tuntia ajaneena tykkään kyllä koneesta, ainoana miinuksena vois kyllä itsekin sanoa tuon alueen vaihdon hitauden. muuten kyllä lingotessa ei mikään hirveä syöppö, jos kulutus mittariin on luottamista niin sellaista 5-6,5 litraa on tuntikulutus
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Tolla määrällä ei paljon lunta syöteä sisälle.. Tai sitten mittarissa on jotain häikkää. Itellä N163D:ssä vaihtelee noin 15-35 l/h välissä, riippuen kuin kovaa ahtaa lunta sisälle linkoon ja sigma valo palaa melkein kokoajan. Kierrokset ollessa tasaset 1550 kier/min kokoajan.kallioj82 kirjoitti:muuten kyllä lingotessa ei mikään hirveä syöppö, jos kulutus mittariin on luottamista niin sellaista 5-6,5 litraa on tuntikulutus
Tyhjää pyörittäessä voi olla kulutus tuolla 5L paikkeilla.
Polttoainemittaria kyllä saisivat vähän tarkentaa valtralla. Polttoainetta kun on polttanut noin 145L. Alkaa 225L tankissa polttoainevalo palaa jo.. Vähän turhan aikaisin alkaa pelottelemaan.
-
klapikalle
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Wilpo kirjoitti:Tolla määrällä ei paljon lunta syöteä sisälle.. Tai sitten mittarissa on jotain häikkää. Itellä N163D:ssä vaihtelee noin 15-35 l/h välissä, riippuen kuin kovaa ahtaa lunta sisälle linkoon ja sigma valo palaa melkein kokoajan. Kierrokset ollessa tasaset 1550 kier/min kokoajan.kallioj82 kirjoitti:muuten kyllä lingotessa ei mikään hirveä syöppö, jos kulutus mittariin on luottamista niin sellaista 5-6,5 litraa on tuntikulutus
Polttoainemittaria kyllä saisivat vähän tarkentaa valtralla. Polttoainetta kun on polttanut noin 145L. Alkaa 225L tankissa polttoainevalo palaa jo.. Vähän turhan aikaisin alkaa pelottelemaan.
ohoh. hurjia tehoja tai ainakin hetkellisiä tuntikulutuksia tuossa valtran n163:sessa
varmasti tosi hyvä vetoinen kone jos 1550 kiekkaa koneessa ja tollaset kulutukset, mikä on maksimi tuntikulutus näytöllä ollut?
vertaan vaan ajamaani jd 6170r jd 170.heppaa ilman lisätehoa ja tuntikulutus 34,4 maksimissaan. ja lisäteholla 200-heppaa 37,9 litraa/h
sitten keskikulutus 6-metrisen kylvökoneen veturina oli luokkaa 24l/h. traktori antoi kylvettäessä kaikkensa, kylvökoneen täyttöjen ajat kävi tyhjäkäyntiä, kylvettävien peltojen hajanaisuudesta johtuen paljon siirtoajoa maantiellä, sisältyvät tähän kulutukseen.
valmista tuli n.3hehtaaria traktorin käyttötuntia kohden.
juu tuon merkkivalo homman oon itekkin pistäny merkille. Tankinvalo paloi jo tunnin ja kun tankkas tankin täyteen niin meni 145L. Itse ajelin 1000r/perällä ja moottori kierroksia oli sellaset 1150r/min, jaksoi mennä ihan hyvin sellasta 10-13km/h. maantiellä sitte lukemat oli ihan jotain muuta mutta ei tyhjänä ajettaessa kuitenkaan mitkään pahat ku jos tasan 50km/h ajelee nii tietokoneen mukaan kulutus siellä n. 17l/h.niin ja tavaraa meni kyllä läpi aikalailla paljon, enempää ei oieastaan saa tuollaisen ala-talkkarin läpi meneenkään. kyseessä on siis ats 250 1-torvinen.ja on aika raskas vetoinen linko kun vertaa toiseen mikä on käytössä, toinen on vaman tekemä leppäkallioj82 kirjoitti:Wilpo kirjoitti:Tolla määrällä ei paljon lunta syöteä sisälle.. Tai sitten mittarissa on jotain häikkää. Itellä N163D:ssä vaihtelee noin 15-35 l/h välissä, riippuen kuin kovaa ahtaa lunta sisälle linkoon ja sigma valo palaa melkein kokoajan. Kierrokset ollessa tasaset 1550 kier/min kokoajan.kallioj82 kirjoitti:muuten kyllä lingotessa ei mikään hirveä syöppö, jos kulutus mittariin on luottamista niin sellaista 5-6,5 litraa on tuntikulutus
meillä oli kans yks vaihtoehto toi john deere, mut toimitus ajat oli jotaki ihan kauheita ja koneella oli hiukka kiirekkin. jonnin ois saanu kuulemma joskus huhtikuussa ja väliraha ratkaisi niin tuli sitte laitettua toi vallu. En tiiä sitte mikä se "paras" traktori on mutta ihan tyytyväinen olen ollu ku vaihdossa meni case ih cx100 vm 2000klapikalle kirjoitti:Wilpo kirjoitti:Tolla määrällä ei paljon lunta syöteä sisälle.. Tai sitten mittarissa on jotain häikkää. Itellä N163D:ssä vaihtelee noin 15-35 l/h välissä, riippuen kuin kovaa ahtaa lunta sisälle linkoon ja sigma valo palaa melkein kokoajan. Kierrokset ollessa tasaset 1550 kier/min kokoajan.kallioj82 kirjoitti:muuten kyllä lingotessa ei mikään hirveä syöppö, jos kulutus mittariin on luottamista niin sellaista 5-6,5 litraa on tuntikulutus
ohoh. hurjia tehoja tai ainakin hetkellisiä tuntikulutuksia tuossa valtran n163:sessa
varmasti tosi hyvä vetoinen kone jos 1550 kiekkaa koneessa ja tollaset kulutukset, mikä on maksimi tuntikulutus näytöllä ollut?
vertaan vaan ajamaani jd 6170r jd 170.heppaa ilman lisätehoa ja tuntikulutus 34,4 maksimissaan. ja lisäteholla 200-heppaa 37,9 litraa/h
sitten keskikulutus 6-metrisen kylvökoneen veturina oli luokkaa 24l/h. traktori antoi kylvettäessä kaikkensa, kylvökoneen täyttöjen ajat kävi tyhjäkäyntiä, kylvettävien peltojen hajanaisuudesta johtuen paljon siirtoajoa maantiellä, sisältyvät tähän kulutukseen.
valmista tuli n.3hehtaaria traktorin käyttötuntia kohden.
Tuon ats 250 ala-talkkarin edes mun 230hp T161 näyttää välillä yli 40l/h lukemia. Siinä vaihees yleensä hermo pettää ja tulee heitettyä pikavaihdetta pykälän pienemmälle... Mulla näyttää tyhjänä pyörittäes 5l/h...kallioj82 kirjoitti:juu tuon merkkivalo homman oon itekkin pistäny merkille. Tankinvalo paloi jo tunnin ja kun tankkas tankin täyteen niin meni 145L. Itse ajelin 1000r/perällä ja moottori kierroksia oli sellaset 1150r/min, jaksoi mennä ihan hyvin sellasta 10-13km/h. maantiellä sitte lukemat oli ihan jotain muuta mutta ei tyhjänä ajettaessa kuitenkaan mitkään pahat ku jos tasan 50km/h ajelee nii tietokoneen mukaan kulutus siellä n. 17l/h.niin ja tavaraa meni kyllä läpi aikalailla paljon, enempää ei oieastaan saa tuollaisen ala-talkkarin läpi meneenkään. kyseessä on siis ats 250 1-torvinen.ja on aika raskas vetoinen linko kun vertaa toiseen mikä on käytössä, toinen on vaman tekemä leppäkallioj82 kirjoitti:Wilpo kirjoitti:Tolla määrällä ei paljon lunta syöteä sisälle.. Tai sitten mittarissa on jotain häikkää. Itellä N163D:ssä vaihtelee noin 15-35 l/h välissä, riippuen kuin kovaa ahtaa lunta sisälle linkoon ja sigma valo palaa melkein kokoajan. Kierrokset ollessa tasaset 1550 kier/min kokoajan.kallioj82 kirjoitti:muuten kyllä lingotessa ei mikään hirveä syöppö, jos kulutus mittariin on luottamista niin sellaista 5-6,5 litraa on tuntikulutus
Meidän kylällä on sellanen n122 versu joka tekee kunnalle niin paljon kun ehtii ajella ja sillä on ala-talkkarin atp linko ja keskikulutus traktorin mukaan on siinä 6 litran kieppeillä ja mittarilla katottuna aikalailla sama. ei mikään kova kulutuksinen mun mielestä ja ei ole mikään ihan pörryyttelijä kuljettaja. mitä jututtanu valtra kuskeja niin tuo direkti on vähä kovempi ruokanen mitä versu. en tiedä mistä johtuu kyseinen asia mutta totuus tuntuu olevan. traktorin mittariin oli tullu tunteja aikalailla 18h ja tankkiin meni se 145l että siitä voi ihan hyvin laskea kulutusta ja siihen vielä sisältyy maantie-ajoa 3h taydellä vauhdilla ja tämä on tankkaamalla tehty laskelma tekee 8.05l/h ei minusta paha kun ajattelee millaista ajoa ollu ja paljon vielä testailuja yms... kyseessä kun on itselle uusi kone.jk kirjoitti:Tuon ats 250 ala-talkkarin edes mun 230hp T161 näyttää välillä yli 40l/h lukemia. Siinä vaihees yleensä hermo pettää ja tulee heitettyä pikavaihdetta pykälän pienemmälle... Mulla näyttää tyhjänä pyörittäes 5l/h...kallioj82 kirjoitti:juu tuon merkkivalo homman oon itekkin pistäny merkille. Tankinvalo paloi jo tunnin ja kun tankkas tankin täyteen niin meni 145L. Itse ajelin 1000r/perällä ja moottori kierroksia oli sellaset 1150r/min, jaksoi mennä ihan hyvin sellasta 10-13km/h. maantiellä sitte lukemat oli ihan jotain muuta mutta ei tyhjänä ajettaessa kuitenkaan mitkään pahat ku jos tasan 50km/h ajelee nii tietokoneen mukaan kulutus siellä n. 17l/h.niin ja tavaraa meni kyllä läpi aikalailla paljon, enempää ei oieastaan saa tuollaisen ala-talkkarin läpi meneenkään. kyseessä on siis ats 250 1-torvinen.ja on aika raskas vetoinen linko kun vertaa toiseen mikä on käytössä, toinen on vaman tekemä leppäkallioj82 kirjoitti:Wilpo kirjoitti:Tolla määrällä ei paljon lunta syöteä sisälle.. Tai sitten mittarissa on jotain häikkää. Itellä N163D:ssä vaihtelee noin 15-35 l/h välissä, riippuen kuin kovaa ahtaa lunta sisälle linkoon ja sigma valo palaa melkein kokoajan. Kierrokset ollessa tasaset 1550 kier/min kokoajan.kallioj82 kirjoitti:muuten kyllä lingotessa ei mikään hirveä syöppö, jos kulutus mittariin on luottamista niin sellaista 5-6,5 litraa on tuntikulutus
-
oppipoika2
- Luokka: 75 hv., takaveto
Tuota kulutusta en usko ikinä jos sillä lingolla on jotain tehtykkin, mikään traktori ei mene noin pienellä ruuvi lingon kanssa!! Jossain nyt vaan on heittoa, puheissa tai tunneissa tai jossain...kallioj82 kirjoitti:Meidän kylällä on sellanen n122 versu joka tekee kunnalle niin paljon kun ehtii ajella ja sillä on ala-talkkarin atp linko ja keskikulutus traktorin mukaan on siinä 6 litran kieppeillä ja mittarilla katottuna aikalailla sama. ei mikään kova kulutuksinen mun mielestä ja ei ole mikään ihan pörryyttelijä kuljettaja. mitä jututtanu valtra kuskeja niin tuo direkti on vähä kovempi ruokanen mitä versu. en tiedä mistä johtuu kyseinen asia mutta totuus tuntuu olevan. traktorin mittariin oli tullu tunteja aikalailla 18h ja tankkiin meni se 145l että siitä voi ihan hyvin laskea kulutusta ja siihen vielä sisältyy maantie-ajoa 3h taydellä vauhdilla ja tämä on tankkaamalla tehty laskelma tekee 8.05l/h ei minusta paha kun ajattelee millaista ajoa ollu ja paljon vielä testailuja yms... kyseessä kun on itselle uusi kone.jk kirjoitti:Tuon ats 250 ala-talkkarin edes mun 230hp T161 näyttää välillä yli 40l/h lukemia. Siinä vaihees yleensä hermo pettää ja tulee heitettyä pikavaihdetta pykälän pienemmälle... Mulla näyttää tyhjänä pyörittäes 5l/h...kallioj82 kirjoitti:juu tuon merkkivalo homman oon itekkin pistäny merkille. Tankinvalo paloi jo tunnin ja kun tankkas tankin täyteen niin meni 145L. Itse ajelin 1000r/perällä ja moottori kierroksia oli sellaset 1150r/min, jaksoi mennä ihan hyvin sellasta 10-13km/h. maantiellä sitte lukemat oli ihan jotain muuta mutta ei tyhjänä ajettaessa kuitenkaan mitkään pahat ku jos tasan 50km/h ajelee nii tietokoneen mukaan kulutus siellä n. 17l/h.niin ja tavaraa meni kyllä läpi aikalailla paljon, enempää ei oieastaan saa tuollaisen ala-talkkarin läpi meneenkään. kyseessä on siis ats 250 1-torvinen.ja on aika raskas vetoinen linko kun vertaa toiseen mikä on käytössä, toinen on vaman tekemä leppäkallioj82 kirjoitti:Wilpo kirjoitti:Tolla määrällä ei paljon lunta syöteä sisälle.. Tai sitten mittarissa on jotain häikkää. Itellä N163D:ssä vaihtelee noin 15-35 l/h välissä, riippuen kuin kovaa ahtaa lunta sisälle linkoon ja sigma valo palaa melkein kokoajan. Kierrokset ollessa tasaset 1550 kier/min kokoajan.kallioj82 kirjoitti:muuten kyllä lingotessa ei mikään hirveä syöppö, jos kulutus mittariin on luottamista niin sellaista 5-6,5 litraa on tuntikulutus
tunnit on traktorin mittarista ja litrat tankkaus mittarista. samasta mittarista tankattu. ensimmäinen kerta ajettiin nuoskaa ja toinen kerta revittiin polannetta ja satanutta lunta. voi olla että huoltoaseman mittarissa vikaa tai tunti mittarissa mutta tuollaiset lukemat antoi. mulla ei oo tapana puhua paskaa eikä ole mitään syytä kehua kulutuksella ku uus kone kyseessä ja ensimmäinen valtra talossa, jos ei vanhaa 900 vallua lasketa, joka on joskus kauan sitte ollu talossa, mutta tuo se mitä mittarit kertoo. Ihan vaan aloi kyseleen mitä kokemuksia on muilla ku minusta tuo kulutus ei ole paha. eikä tästä tarvitse vetää kenenkään herneitä nenään, voihan ne muuttua vielä moneenkin malliin nuo kulutus hommat kun oppii koneella ajamaan oikeen eikä ole enään niin kauhian varovainen joka liikkeesä. onhan siinä varmasti tyhjäkäynti tuntejakin pari ku pitäähän sitä tietokonetta räpeltää, mutta siitä huolimatta kulutus on mun mielestä pieni jos vaan tuossa pysyy... Enkä suutu vaikka joku sanois että puhuu paskaa ku ei ole sellainen luonne etä hermostuis juurikaan mistään. Olen kuullu jo vähä joka taholta haukkuja siitä että ku valtran laitoit, olisit laittanu sen ja sen nii ei ois ollu vikoja. Mun käsitys nyky koneista on että kaikissa on vikoja ja joillekin vaan sattuu se maanantai kappale ja siinä on kaikki maholliset ja sitte se haukutaan, ja naapurilla on aina se parempi kone ku toisellaoppipoika2 kirjoitti:Tuota kulutusta en usko ikinä jos sillä lingolla on jotain tehtykkin, mikään traktori ei mene noin pienellä ruuvi lingon kanssa!! Jossain nyt vaan on heittoa, puheissa tai tunneissa tai jossain...kallioj82 kirjoitti:Meidän kylällä on sellanen n122 versu joka tekee kunnalle niin paljon kun ehtii ajella ja sillä on ala-talkkarin atp linko ja keskikulutus traktorin mukaan on siinä 6 litran kieppeillä ja mittarilla katottuna aikalailla sama. ei mikään kova kulutuksinen mun mielestä ja ei ole mikään ihan pörryyttelijä kuljettaja. mitä jututtanu valtra kuskeja niin tuo direkti on vähä kovempi ruokanen mitä versu. en tiedä mistä johtuu kyseinen asia mutta totuus tuntuu olevan. traktorin mittariin oli tullu tunteja aikalailla 18h ja tankkiin meni se 145l että siitä voi ihan hyvin laskea kulutusta ja siihen vielä sisältyy maantie-ajoa 3h taydellä vauhdilla ja tämä on tankkaamalla tehty laskelma tekee 8.05l/h ei minusta paha kun ajattelee millaista ajoa ollu ja paljon vielä testailuja yms... kyseessä kun on itselle uusi kone.jk kirjoitti:Tuon ats 250 ala-talkkarin edes mun 230hp T161 näyttää välillä yli 40l/h lukemia. Siinä vaihees yleensä hermo pettää ja tulee heitettyä pikavaihdetta pykälän pienemmälle... Mulla näyttää tyhjänä pyörittäes 5l/h...kallioj82 kirjoitti:juu tuon merkkivalo homman oon itekkin pistäny merkille. Tankinvalo paloi jo tunnin ja kun tankkas tankin täyteen niin meni 145L. Itse ajelin 1000r/perällä ja moottori kierroksia oli sellaset 1150r/min, jaksoi mennä ihan hyvin sellasta 10-13km/h. maantiellä sitte lukemat oli ihan jotain muuta mutta ei tyhjänä ajettaessa kuitenkaan mitkään pahat ku jos tasan 50km/h ajelee nii tietokoneen mukaan kulutus siellä n. 17l/h.niin ja tavaraa meni kyllä läpi aikalailla paljon, enempää ei oieastaan saa tuollaisen ala-talkkarin läpi meneenkään. kyseessä on siis ats 250 1-torvinen.ja on aika raskas vetoinen linko kun vertaa toiseen mikä on käytössä, toinen on vaman tekemä leppäkallioj82 kirjoitti:Wilpo kirjoitti:Tolla määrällä ei paljon lunta syöteä sisälle.. Tai sitten mittarissa on jotain häikkää. Itellä N163D:ssä vaihtelee noin 15-35 l/h välissä, riippuen kuin kovaa ahtaa lunta sisälle linkoon ja sigma valo palaa melkein kokoajan. Kierrokset ollessa tasaset 1550 kier/min kokoajan.kallioj82 kirjoitti:muuten kyllä lingotessa ei mikään hirveä syöppö, jos kulutus mittariin on luottamista niin sellaista 5-6,5 litraa on tuntikulutus
Ei niissä lumitöissä sitä soppaa nyt niin kauheasti pala jos ei tarvitse ihan täysillä tehoilla painaa menemään, mulla menee Valmet 8450:ssä teollisuuspihojen aurauksessa nivelauralla siinä 6,5-7 litraa tunnissa siirtymämatkoineen. Kuski vaikuttaa kulutukseen aika paljon Valmetissa, sillä pari sataa kierrosta pois moottorilta tuntuu kulutuksen alentumisena monta kymmentä prosenttia. Traktorin moottorin kulutus menee merkistä riippumatta karkeasti siten että 50hv tehon tuottaminen tunnin ajan ottaa 10 litraa polttoainetta, 150 hv 30 litraa ja 40 litrasta pitäisi jo irrota 200hv tunnin ajan.
-
oppipoika2
- Luokka: 75 hv., takaveto
En minä vi***illakseni tarkoittanut, kunhan totesin!! Heittoa tulee jo siitä jos koneessa on ollut muutama tunti kun on uutena tullut taloon!!! Oman kokemuksen kautta vaan tiedän että ruuvi lingolla ei keskikulutus jää noin pieneksi, tai sitten tarvitsee vaihtaa traktoria
Tietenkin tuo on vielä aika pieni määrä laskeskella keskikulutuksia, muutaman tankillisen jälkeen alkaa tasoittua lähelle todellisuutta!!
Tietenkin tuo on vielä aika pieni määrä laskeskella keskikulutuksia, muutaman tankillisen jälkeen alkaa tasoittua lähelle todellisuutta!!
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Tuli katottua tossa omasta 163D:stä kulutusta.
Huki merkkinen linko ylhäällä, traktori paikallaan ja linko pyörii 540 kierr/min = kulutus 5,1 L/h
Huki merkkinen linko ylhäällä, traktori paikallaan ja linko pyörii 540 kierr/min = kulutus 5,1 L/h
-
Mullistaja
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Luulisin että linkouksen kulutus on eniten kiinni siitä mitä lingotaan(sohjoa/pakkaslunta) ja kuinka paljon(5cm/35cm), ja tietenki kuka linkoaa.
Itsellä 142eD ja 162eV molempien keskikulutus ajotietokoneen mukaan viimeisen 600tunnin aikana 7,0ltr/h.
Eli mielestäni puheet sisudieselien janoisuudesta saa lopettaa.
Itsellä 142eD ja 162eV molempien keskikulutus ajotietokoneen mukaan viimeisen 600tunnin aikana 7,0ltr/h.
Eli mielestäni puheet sisudieselien janoisuudesta saa lopettaa.