Hapottimen tms. moottorin säädinsarja traktoriin

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

mikasep
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Hapottimen tms. moottorin säädinsarja traktoriin

Lukematon viesti Kirjoittaja mikasep »

Hei,

Tämmöistä tuolla Agronetin puolella ilmoittelin, olen tehnyt muuutamia näitä muillekin kun kokosin omaan käyttöön sopivat komponentit:

http://koti.phnet.fi/mikasep/Hapotinsaadin.pdf

Vielä voisin jonkun rakentaa tässä talvella, tämän viikon otan vielä tilauksia vastaan. Muuta elektroniikka/automaatioaiheista hommaa otan sitten sopimuksen mukaan ympäri vuoden.

Mika
956XL
Luokka: >500hv

Re: Hapottimen tms. moottorin säädinsarja traktoriin

Lukematon viesti Kirjoittaja 956XL »

Onko tuo moottorin käynnistys "taattu" säädin alarajassa?
Eli antaako säädin ns. herätepiikin moottoria käynnistettäessä?
Noi hapottimethan on suht nirsoja jos ei ole tarpeeks voltteja liikkeellä käynnistettäessä.. puhun siis etupäässä näistä HP-5:sista... :D
mikasep
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja mikasep »

956XL kirjoitti:Onko tuo moottorin käynnistys "taattu" säädin alarajassa?
Noi hapottimethan on suht nirsoja jos ei ole tarpeeks voltteja liikkeellä käynnistettäessä.. puhun siis etupäässä näistä HP-5:sista... :D
Tuossa käyttämäni säädinmoduuli on mikroprosessoriohjattu ja se tunnustelee moottorille menevää virtaa ja jännitettä. Näin käynnistysmomentti on suuri ja moottori kyllä käynnistyy pienelläkin nopeudella.

Eri asia on, alkaako hapotin pumpata pienillä kierroksilla. Pieni ongelma näissä "uppopumppumallisissa" hapottimissa on ollut tippumisenestoventtiilin aukeaminen pienillä kierroksilla. Parhaiten tuo minun säädin toimii kalvo- tai rataspumpuilla, mutta nämä muutkin kyllä toimii kun ei yritä käyttää liian pieniä kierroksia. Paras tosiaan olisi jos säätimeen saisi toiminnon jossa annettaisiin vaikka pari sekuntia täyttä nopeutta jotta pumppaaminen varmasti alkaa näillä keskipakopumpuillakin. Neuvottelin säädinmoduulin valmistajan kanssa ja tuon ohjelmiston voisi räätälöidä haluamakseen, mutta sitten minun pitäisi saada näitä kaupaksi joitakin kymmeniä jotta tuo räätälöintihomma tulisi maksettua.

Hinta/laatusuhteeltaan parhaan hapottimen saa tuolla minun säädinsarjalla ja esim. Jabscon tai Marcon pumpulla. Virtausmittariksi joku lasiputkimalli.

Mika
956XL
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja 956XL »

mikasep kirjoitti:
956XL kirjoitti:Onko tuo moottorin käynnistys "taattu" säädin alarajassa?
Tuossa käyttämäni säädinmoduuli on mikroprosessoriohjattu ja se tunnustelee moottorille menevää virtaa ja jännitettä. Näin käynnistysmomentti on suuri ja moottori kyllä käynnistyy pienelläkin nopeudella.

Eri asia on, alkaako hapotin pumpata pienillä kierroksilla. Pieni ongelma näissä "uppopumppumallisissa" hapottimissa on ollut tippumisenestoventtiilin aukeaminen pienillä kierroksilla. Parhaiten tuo minun säädin toimii kalvo- tai rataspumpuilla, mutta nämä muutkin kyllä toimii kun ei yritä käyttää liian pieniä kierroksia. Paras tosiaan olisi jos säätimeen saisi toiminnon jossa annettaisiin vaikka pari sekuntia täyttä nopeutta jotta pumppaaminen varmasti alkaa näillä keskipakopumpuillakin. Neuvottelin säädinmoduulin valmistajan kanssa ja tuon ohjelmiston voisi räätälöidä haluamakseen, mutta sitten minun pitäisi saada näitä kaupaksi joitakin kymmeniä jotta tuo räätälöintihomma tulisi maksettua.

Hinta/laatusuhteeltaan parhaan hapottimen saa tuolla minun säädinsarjalla ja esim. Jabscon tai Marcon pumpulla. Virtausmittariksi joku lasiputkimalli.

Mika
Jeps.. Mulla ollu käytössä http://www.patenttinet.com/artikkelit/speedlimit_1.1
tuosta modattu säädin hapottimelle. Toi säädin on suunniteltu siten että antaa täydet jännitteet käynnistettäessä jonka jälkeen tiputtaa kierrokset säädetylle tasolle. Toimiva peli :)
Vastaa Viestiin