Nykynavettarakentamisen salat ja tipsit
Valvoja: Farmari-ryhmä
Nykynavettarakentamisen salat ja tipsit
Otan tämän asian esille, koska tämän foorumin kautta tähän aiheeseen lähestyminen on helpointa.
Itselläni tarkoitus laajentaa lypsykarjarakennusta ja hankkia robotti. Mitä neuvoja teillä muilla jo navettarakentamisesta on? Mikä on kohtuulllinen neliöhinta uudelle navettaneliömetrille? Minkälainen kantava rakenne navetalle on parasta, kehärakenne vai kattotuolit? Onko betoniseinä se paras, helpoin, kohtuuhintainen ja nopea asentaa? Vai tehdäkö sitten puurakenteinen seinä kappaletavarasta? Itse kuitenkin päädyin monen pohdinnan jälkeen betoniseiniin, jotka toimivat myös kantavina rakenteina.
Mitä tulisi ottaa huomioon lietejutuissa? Kannattaako hankkia moottorigeneraattoria vaikko traktorikäyttöinen generaattori?
Itselläni tarkoitus laajentaa lypsykarjarakennusta ja hankkia robotti. Mitä neuvoja teillä muilla jo navettarakentamisesta on? Mikä on kohtuulllinen neliöhinta uudelle navettaneliömetrille? Minkälainen kantava rakenne navetalle on parasta, kehärakenne vai kattotuolit? Onko betoniseinä se paras, helpoin, kohtuuhintainen ja nopea asentaa? Vai tehdäkö sitten puurakenteinen seinä kappaletavarasta? Itse kuitenkin päädyin monen pohdinnan jälkeen betoniseiniin, jotka toimivat myös kantavina rakenteina.
Mitä tulisi ottaa huomioon lietejutuissa? Kannattaako hankkia moottorigeneraattoria vaikko traktorikäyttöinen generaattori?
Re: Nykynavettarakentamisen salat ja tipsit
Kyllä kait tästä ainakin pitäisi olla porukalla tietoa!? Nykyään rakennetaan sen verta paljon, että pitäisi olla tietoa asiasta! Vai onko sitä?
Aihe on sen verran laaja että siitä voisi joku kirjoittaa kirjan. Koita vähän supistaa.
Ei kait tähän tarvita välttämättä kirjan kirjoittamista vaan topickin keskustelua. Ei tämä taida niin laaja olla, vaikka voisikin kirjoittaa kirjan joku.
Vai onko tässä sellaisesta kyse, ettei kukaan halua jakaa tietojaan nykyajan navettarakentamisesta?! Sen huomaa mm. siitä, että moni on rakentanut erilaisen navetan jne, on siis kyllä tietoa ja tajuakin, miten homma menee. Itselläni tämä on vasta edessä ja vähän hajulla olen hommasta, ja kun se on käyty läpitte, niin tietoa on pää täynnä sen jälkeen aikaleensa. Tämän jälkeen, jos kerron vaikka täällä tai muualla näistä seikoista, niin ne menevät yleiseen jakoon.
-
Tumppi81
- Luokka: yli 100 hv
Yks vinkki ois että osta niin paljon valmista elementtiä kuin mahdollista, paikalla näprääminen maksaa ja on hidasta.
Talotehtailta saa sopu hintaan.
Betonisten seinäelementtien päälle tuli liimapuut ja väliin jääviin aukkoihin ja päätyihin tuli valmiit puuelementit, ilmaräppänöille oli reijät valmiina ja ikkunat paikallaan elementeissä!
Kaikki vielä paikalleen asennettuna könttähintaan
Talotehtailta saa sopu hintaan.
Betonisten seinäelementtien päälle tuli liimapuut ja väliin jääviin aukkoihin ja päätyihin tuli valmiit puuelementit, ilmaräppänöille oli reijät valmiina ja ikkunat paikallaan elementeissä!
Kaikki vielä paikalleen asennettuna könttähintaan
Noniin, tällaisia vastauksia näiden pitää olla!
Mitä mieltä olette näistä slalom-lietejärjestelmistä? Itse ajattelin tuon betonin suhteen, että teetätän yläosan kennotuuletusluukuilla jota Lasinet tarjoaa. Ehkä hommaan nousevat ikkunat samasta paikasta. Sitten NHK:n navetta on mielestäni omalla kohdallani loppupeleissä kalliimpi. Kävin erään sellaisen katsomassa, ja minusta vaikutti, että se pelasi hyvin, mutta oli tehty nopeasti kiireellä vähän hutaisemalla vaikka oli siisti. Isäukon 90-luvulla rakentama laajennus on yksityiskohtia tarkastellen parempi ja siistimpi, vaikka se on vanha. LujaBetonin tuotteet lienevät järkevän toimintatapoiltaan ja hinnaltaan ihan ok kait. Rakentamisen hinta näyttää lypsynavetoissa nousevan neliöhinnalla, mikä on mielestäni paras tai varteenotettavin vertailukohta, noin 70e/m2. Minusta se hinta ehkä on vähän yläkanttiin. Tiesin tähän lähdettäessä jo, että tässä on vaikka minkälaisia rahanottajia, mutta tarvitsen navetan.
Mitä mieltä olette näistä slalom-lietejärjestelmistä? Itse ajattelin tuon betonin suhteen, että teetätän yläosan kennotuuletusluukuilla jota Lasinet tarjoaa. Ehkä hommaan nousevat ikkunat samasta paikasta. Sitten NHK:n navetta on mielestäni omalla kohdallani loppupeleissä kalliimpi. Kävin erään sellaisen katsomassa, ja minusta vaikutti, että se pelasi hyvin, mutta oli tehty nopeasti kiireellä vähän hutaisemalla vaikka oli siisti. Isäukon 90-luvulla rakentama laajennus on yksityiskohtia tarkastellen parempi ja siistimpi, vaikka se on vanha. LujaBetonin tuotteet lienevät järkevän toimintatapoiltaan ja hinnaltaan ihan ok kait. Rakentamisen hinta näyttää lypsynavetoissa nousevan neliöhinnalla, mikä on mielestäni paras tai varteenotettavin vertailukohta, noin 70e/m2. Minusta se hinta ehkä on vähän yläkanttiin. Tiesin tähän lähdettäessä jo, että tässä on vaikka minkälaisia rahanottajia, mutta tarvitsen navetan.
Toisekseen pääpiirtäjien tekemät hinta-arviot eivät pidä paikkansa, ne saattaa heittää jopa pahasti. Omaankin hinta-arvioon laitoin hintaa lisää, että jäisi selittelyille vähemmän, mutta ei riittänyt. Selitellä piti jonkun verran, muttei paljoa.
Sitten nämä kattovalmistajat. Otetaan vaikka Termater, niin itse teetätettynä, jos on pätevä timpuriryhmä, niin voi saada puolta halvemmalla koko katon ja voi olla jopa parempi. Paljon kauemminhan siinä aikaa menee, mutta kuitenkin. Omaan kattoon ei kylläkään saa välttämättä kunnollista takuuta. Luonnollisesti päälykatteelle annetaan tarvittaessa jopa 30 vuoden takuu, koskee pinnoitetta eli maalia.
Itse ajattelin teettää puuovet paikallisella veistämöllä, koska niiden jälki on todella hyvä. Metalliovet olisivat myös varteenotettavat.
Tämän hetken hintataso per m2 lypsyrobottinavetoissa noin 750-800e. Olen kuullut, että kylmänavetoissa kuten lihakarjalle, on neliöhinta todellisuudessa varmaan 350-400e. Jos lasketaan vaikka tähän lypsynavettaan tämä 70e/m2 nousu per vuosi, niin vauhti on huima. Kyllä avustusten määräkin saisi nousta samaa tahtia!
Sitten nämä kattovalmistajat. Otetaan vaikka Termater, niin itse teetätettynä, jos on pätevä timpuriryhmä, niin voi saada puolta halvemmalla koko katon ja voi olla jopa parempi. Paljon kauemminhan siinä aikaa menee, mutta kuitenkin. Omaan kattoon ei kylläkään saa välttämättä kunnollista takuuta. Luonnollisesti päälykatteelle annetaan tarvittaessa jopa 30 vuoden takuu, koskee pinnoitetta eli maalia.
Itse ajattelin teettää puuovet paikallisella veistämöllä, koska niiden jälki on todella hyvä. Metalliovet olisivat myös varteenotettavat.
Tämän hetken hintataso per m2 lypsyrobottinavetoissa noin 750-800e. Olen kuullut, että kylmänavetoissa kuten lihakarjalle, on neliöhinta todellisuudessa varmaan 350-400e. Jos lasketaan vaikka tähän lypsynavettaan tämä 70e/m2 nousu per vuosi, niin vauhti on huima. Kyllä avustusten määräkin saisi nousta samaa tahtia!
Navettaprojekteihin sivullisena osallistuneena huomannut
-kustannusarviot voi olla pahasti pielessä (alakanttiin).
-Rakennuspiirrustuksissa ja suunnitelmissa kohtuuttoman paljon virheitä, joita kokeneet rakennusmiehet parhaansa mukaan korjailee.
-Rakennuspiirrustuksissa ja suunnitelmissa kohtuuttoman paljon virheitä, joita kokeneet rakennusmiehet parhaansa mukaan korjailee.
Ensimmäisen jo allekirjoitan. Entä tämä rakennuspiirustukset, tarkoitatko pohjakuvia eli pääpiirustuksia?nixu kirjoitti:Navettaprojekteihin sivullisena osallistuneena huomannut
Lujabetonin laatu ja toimitus varmuus hyvä.Ei välttämättä halvin.
Betonielementin yläpuolelle seiniin pelti uretaani pelti elementit.
Nopeat asentaa ja kerralla valmista.
Kattoon pelti uretaani pelti elementti,esimerkiksi niglos.
Isommat ovet taittoovina.Parhaat toimimaan, eikä hintakaan paha.
Olkaa tarkkoina tarjouksista ja sopimuksista mitä ne sisältää,
jos vähänkin epäselvää pyytäkää selvitys kirjallisena.
Voi säästyä menelta murheelta ja rahanmenolta.
Vaikka tuote täyttäisi eu direktiivit se ei välttämättä täytä Suomen määräyksiä.
Vaikka tuote täyttäisi eu direktiivit se ei välttämättä täytä Suomen määräyksiä.
Onko tämä vähän kuin Conexx? Itse olen tosiaan siirtynyt tähän suomalaiseen rakentamiseen, vaikka se on kallliimpaa.2tum kirjoitti:Lujabetonin laatu ja toimitus varmuus hyvä.Ei välttämättä halvin.
Ei vähääkään kuin connexx.Farmari83 kirjoitti: Onko tämä vähän kuin Conexx? Itse olen tosiaan siirtynyt tähän suomalaiseen rakentamiseen, vaikka se on kallliimpaa.
Kaikki muut saat suomalaisena paitsi kattoelementit.
Seiniin löytyy suomalainen paroc pelti villa pelti elementti.
Termaterin katossa tuulettuvuus ei vakuuta kun miettii rakennetta.
Ok. Toisekseen kerron ajatukseni tästä, mistä johtuu se, että toisten tilojen mielestä työ on lisääntynyt uuden navetan tulon jälkeen ja toisten mukaan vähentynyt. Lienee yksinkertaista, että se riippuu minkälainen tila ja tilanne on ollut entisessä navetassa! Siitä se riippuu ja myös siitä, että minkälainen on uusi navetta.
Robottinavetat ovat ilmeisen työtehokkaita, mutta jos on vaikka 2 robottia tai jopa 3 robottia, niin se voi viedä jo aikaa aikalailla. Itse tyydyn yhteen, mutta luulen että työaika vähenee huomattavasti nykyiseen, vanhassa on ahtaat tilat nykykarjalle.
Robottinavetat ovat ilmeisen työtehokkaita, mutta jos on vaikka 2 robottia tai jopa 3 robottia, niin se voi viedä jo aikaa aikalailla. Itse tyydyn yhteen, mutta luulen että työaika vähenee huomattavasti nykyiseen, vanhassa on ahtaat tilat nykykarjalle.
Itse ajattelin teettää katon itse timpureilla. Hankin tavarat ja he nakertavat ne paikoilleen. Toivottavasti ensi kesä olisi vähäsateisempi kuin viime kesä. Ja hintaa tullenee puolet siitä vaikka mitä Termater on.