Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 26 Touko 2013, 20:38

Kyllä siinä pituus suuntainen linjaus periaatteessa onkin kohdallaan, jos runko on suora, mutta monesti heitto tuleekin korkeussuunnassa, pumppu jää "vähän" alemmas kiristys vaiheessa ja se syö kytkimen melko nopeasti, ite ainakin yleensä vedän ruuvit jo haistolle ja sen jälkeen jollain raudalla kangotan pumpun oikeaan korkeuteen ennen lopullista kiristystä, valmiissa koneessa letkut tahtoo vääntää pumppua mielellään alaspäin. Väliprikkoja pitää käyttää sitten jos kytkimen puolikkaat meinaa ottaa yhteen, niitten väliin pitää jäädä millin parin rako, etteivät pöki toisiinsa.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 26 Touko 2013, 20:45

Vesa kirjoitti:
Vesa kirjoitti:Ei auttanu venttiilin vaihto. Nyt mulla on siis ylimääräinen halkaisuventtiili. Mistähän perskuleesta nyt kiikastaa? Pitää varmaan tuo tunkki vielä tarkastaa ettei se ole rikki...en kyllä muutakaan keksi. Huoltomies seuraavaksi... :roll:

Huoltomies kävi ja automaattinen pikaventtiili oli hajonnut. Pikaventtiili ei päästänyt enää öljyä paluuseen vaan paineet menivät pelkästään puskemiseen. Vaihto ja pelittää taas.

Hydrauliöljyt pitäs kuulemma vaihtaa. Mikähän olis hyvä ja halpa hydeöljy? 32 vai 46?



32 siellä on ensiasennus öljynäkin, joten eipä siinä varmaan korkealta putoa vaikka laittaa samanlaista sisään, jos pakkas keleillä pärjäillyt sillä tähänkin saakka. Kesäkeleillähän voisi käyttää kankeampaa, mutta pakkasella ne onkin puuroa ja liikkeet pitkään hitaita ja kone "puutuu" pöydän täytön aikana.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Vesa » 26 Touko 2013, 23:34

Oon pyöritelly viisnollakakkosella klapikonetta 1700 kierroksella. Huoltomiehen mukaan nuo on liian kovat kiekat, heidän taulukoiden mukaan pikkukakkosella tarttee pyörittää vain 1300 kiekalla. Muuten öljyt lämpenee vaan tarpeettomasti. Varmaan täytyy hidastaa kierroksia kun käsketään. Hitaaksi menee myös pilkkominen mutta hitaastihan hyvä tulee. :lol:
Avatar
Vesa
Luokka: >500hv
 
Viestit: 624
Liittynyt: 25 Touko 2006, 09:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja 502 » 27 Touko 2013, 08:47

Aika hitaaksi menee, jos 502:lla noin hitailla kierroksilla pyörittelee. Eikös se vaadi 1720rpm, jotta perä pyörii sen 540rpm. Meillä siirryttiin tämän takia sähkömoottoriin. Ja eikä kyllä pyöri juuri sen hitaammin tehtaalta tulleilla hihnapyörillä ja koneeseen tarkoitetulla "1500" rpm sähkömoottorilla, kun vertaa siihen, että traktori huusi aikaisemmin noin 1800rpm.. Kyseessä siis Palax Combi 600.
502
Luokka: 75 hv., takaveto
 
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Loka 2006, 14:05

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 28 Touko 2013, 00:54

Combis onkin eri välitykset, tuo vastaa ulosoton 400 kierrosta, mikä on ks:n tapaukses juurikin se sähkömoottorin kierros nopeus, ettei öljyt ala lämpeemään, jos haluaa pyöritellä ylikierroksilla, niin sitten lauhdutin kiinni koneeseen ja ropellille sähköt parkilta, niin saa veivailla 540 kierroksella.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 28 Touko 2013, 09:50

Hyvästä hienosilmäisestä juontoketjusta meni päätylenkki poikki ja katosi. Mitä värkkiä pitää käyttää ketjun lenkin tekoon? Saako sitä taivutettua itse ilman lämpöä? Riittääkö kotihitsaus 2,5mm puikolla vai pitäisikö hitsauttaa jollakin rautakouralla?
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 28 Touko 2013, 13:23

Voiman edes taipuu vaikka ratakisko, mutta kyllä lämpö auttais asiaa :D ihan tavallisesta puikosta pyöräytät lenkin ja räkäiset kiinni, kestää kyllä aikansa, ei sen kanssa kannata kovin kauaa jahkailla :) Yks oikotie vois olla, jos jossain nurkissa sattuu pyöriä valmiina suurinpiirtein samanlainen lenkki, katkaiset sen ja taivutat senverran, että menee ketju sisään ja taot takas kii ja saumaa.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Agronautti » 28 Touko 2013, 15:19

Nokia 5140i oli tippunut taskusta pihamaalle ja tietysti tuli traktorilla ja perävaunulla ajettua ylitte...näyttö särkyi mutta soittoon pystyy vielä vastaamaan..
Avatar
Agronautti
Luokka: >500hv
 
Viestit: 516
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 11:39
Paikkakunta: Kymenlaakso & P-Savo

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Lokotrack » 29 Touko 2013, 11:53

Männäviikolla laittelin palaxin 70 s:ään öljycoolerin kun alkaa öljyt lämmitä aikalailla näillä keleillä, olin sitten unohtanut halkaisukouruun putkipihdit. Ensimmäisellä halkaisuliikkeellä kuului sitten jumalaton rusahdus kun pihdit stoppasivat halkaisuterään :lol: :shock:. Onneksi oli terä ihan ylhäällä, ei lopunperin isoa jälkeä tehnyt terän alaosaan, rälläkän fiiberilaikalla sai helposti teroitettua sen kohdan. Putkipihdeistä ei kylläkään enää tule kalua :lol:...
Lokotrack
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 49
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 08:22

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja ekii » 13 Kesä 2013, 20:21

katkes sit 90 palaxista puustopparin sylinteri. Kyl hetken aikaa saiki ettiä missä vika kun ei stoppari väistä kun laskee terää ales.
Täytyy kattoo huomes jos sais sen jotenki tinattua kasaan ettei tulis viikonlopusta rokulia. Tilata si uus varuiks.

On muuten koneen puhdistaminen aivan perseestä kun nyt on kone kiinteesti ni ei sitä nii vaa nostetakka ylös ja vaihdeta paikkaa. Korkeemmalle pitäis saada että vois lapiolla kaivaa alta purut ja moskat pois
ekii
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 106
Liittynyt: 03 Loka 2011, 13:20
Paikkakunta: Koski TL

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 14 Kesä 2013, 16:07

Kyllä kiinteä kone tosiaan kannattaa laittaa vähintään metri maasta, mieluumin vähän enemmänkin, että saa kunnolla alustan tyhjättyä ja sinne muutenkin mahtuu kaikki mitä putoaa. Tuo puru-imuri on vähän helpottaa elämää, mutta kyllä sinne koneen alle putoaa silti tavaraa niin, että päivän päätteeksi tapaan pistää letkun koneen alle ja kepillä hetken rassailla, tulee sen verran tavaraa pois, ettei ollu talvella jäätymisongelmia, mutta mulla paikka vaihtuu aina reippaan viikon välein ja siinä välis etukuormaimella tontti puhtaaksi.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja ekii » 15 Kesä 2013, 10:56

20 senttiäkin olis jo paljon ni sieltä mahtuis hyvin sorkkimaan tavaran pois. Tuli pieni mittavirhe rakentaes ni kone on suoraan tolpan takana ni ei piikeillä nosteta ylös kun toista reunaa kerrallaan :D
Tuli sit öljytkin vaihdettua kun oli yön aikana lapannu koko säiliön tyhjäks kun en älynny tulpata letkuja :?
ekii
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 106
Liittynyt: 03 Loka 2011, 13:20
Paikkakunta: Koski TL

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja oppipoika » 15 Kesä 2013, 13:26

ekii kirjoitti:20 senttiäkin olis jo paljon ni sieltä mahtuis hyvin sorkkimaan tavaran pois. Tuli pieni mittavirhe rakentaes ni kone on suoraan tolpan takana ni ei piikeillä nosteta ylös kun toista reunaa kerrallaan :D
Tuli sit öljytkin vaihdettua kun oli yön aikana lapannu koko säiliön tyhjäks kun en älynny tulpata letkuja :?


Katosta roikkumaan vissi/talja millä nostaa konetta puhdistuksen ajaksi?
Imeytyspurut löytyi kuitenkin koneen alta joten isoa öljyvahinkoa ei päässyt tapahtumaan :)
Avatar
oppipoika
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 398
Liittynyt: 12 Heinä 2008, 23:00
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja ekii » 15 Kesä 2013, 13:34

Ei taida katto kestää kun kone painaa kuitenkin sen 1600kg
Joo imeytysaineet löytys eikä sitä paljoa huomaa kun siellä kuitenkin jotain 50 litraa öljyä koneen alla :D
Täytyy ens kaudel rakennella jokku aluset sinne alle niin pysyy kone korkeemmalla ja samal pultata se kone jotenkin sinne kiinni. Meinaan kone muuttaa pikkuhiljaa paikkaansa ja aina välil saa rautakangen kans kammeta kone kohdalleen.

Kuljettimen kylkiin samoin tehdä lisälaidat tai sitten vaihtaa siihen leveempi kuljetin. Heittää klapeja yli kun ei ehdi vetää sitä tahtia mitä kasin terällä tavaraa tulee
ekii
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 106
Liittynyt: 03 Loka 2011, 13:20
Paikkakunta: Koski TL

Re: Damagee... eli niitä vikoja ja sattumuksia...

Lukematon viestiKirjoittaja ekii » 15 Kesä 2013, 14:42

Paska tuuri jatkuu....
Sylinterin hitsaus ei kestäny kun hetken. Ei siihen kovin vahvaa saumaa saa kun muutenkin pieni sylinteri ja just pultin reiän kohalta katki.
No mut eihän tää tietenkään siihen jääny. No nyt lopetti puunpainin toimintansa eikä suostu nousemaan ylös. Rautakangen kanssa sitä kampesin ja sainkin sen hiukan nousemaan jo loppu nousu tulee todella vaivalloisesti kovan ryminän kera.
Eikä se tasasesti ala nousemaan vaikka sitä kuinka veivaisi edestakasin. Heti kun syöttömattoa tai muuta liikuttaa rämähtää painin ales eikä enää vivusta nouse.
Kokeilin letkut irti ja käänsin ne väärinpäin jolloin toimii moitteetta ns "väärinpäin"

Mistäköhän sitä vikaa nyt alkaisi paikantamaan?
ekii
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 106
Liittynyt: 03 Loka 2011, 13:20
Paikkakunta: Koski TL

EdellinenSeuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 0 vierailijaa

MAINOSPAIKKA

cron