Päätoiminen vai sivutoiminen viljelijä??

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

taina35
Luokka: Hevosaura

Päätoiminen vai sivutoiminen viljelijä??

Lukematon viesti Kirjoittaja taina35 »

Haluaisin kysyä seuraavanlaista asiaa, jos joku osaisi neuvoa. Elikä miten määritellään päätoiminen tai sivutoiminen maatalousyrittäjyys ?

Minulla on 15 -vuoden kokopäiväinen työsuhde toisella alalla loppumassa.

Olen vuokrannut 2 vuotta sitten 9ha peltoa, jottei niitä laitettaisi pois viljelystä. Myyminen tai ulkopuolisille vuokraaminen ei ole vaihtoehtona, koska haluamme säilyttää tilan viljeltynä ja suvullamme mahdollista tulevaisuudessa tapahtuvaa käyttöä varten. Päätoimi tuon alan maanviljely ei ole ikinä ollut kenellekään vaan aina on käyty muualla töissä päätoimisesti.

Myeliä olen maksanut itselleni pienimmän määrän mukaan vapaaehtoisesti, vaikka tilasta ei juuri ole tuloja.

Voidaanko minut nyt tämän perusteella katsoa kokopäiväiseksi yrittäjäksi ja evätä soviteltu päiväraha? Liiton maksuja olen kuitenkin 15 vuotta "saanut" maksaa ja omasta näkökulmasta katsottuna maanviljely on ollut vain harrastus.

Liitosta ja te-toimistosta ei saa mitään järkevää neuvontaa vaan siellä nyt "tutkitaan" tilannetta.
jetze
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Re: Päätoiminen vai sivutoiminen viljelijä??

Lukematon viesti Kirjoittaja jetze »

Itse jäin syksyllä työttömäksi työnantajan konkurssin myötä. Olin ostanut keväällä 2013 maatilan vanhemmiltani pois, ja olin sivutoimisena viljelijänä päivätyön ohella. Nyt kumminkin olen työttömien kirjoissa, sivutoimisena viljelijänä. Ja ansiosidonnaista saan kassasta.

Kaikan a ja o tuntui olevan se, että pystyy hoitamaan maatilan työt työajan ulkopuolella, eikä maatila haittaa työnhakua / työpaikan saantia.
taina35

Kiitos nopeasta ja asiallisesta vastauksesta jetze.

Minun tilanteeni selvittelyssä on nyt takerruttu tuohon Myelin maksuun. Te-toimisto katsoo ilmeisesti automaattisesti päätoimiseksi yrittäjäksi, jos maksaa Myel-maksua.

Työn vaatimasta ajasta ei oltu niinkään kiinnostuneita. Olen kuitenkin ollut kokopäivätyössä tilan ulkopuolella ja tila ei tällaisena työllistä juuri ollenkaan. Olen myös jo aloittanut toisella työnantajalla uuden osa-aikatyön. Haluaisin kuitenkin tietää, olisinko oikeutettu soviteltuun päivärahaan.

Tulevaisuutta ei voi ennustaa, enkä olisi kuvitellutkaan olevani tällaisessa tilanteessa.. Ei mitään maailman miellyttävintä hommaa tuo te-keskuksessa ym. asiointi..

Miten on sinulla tuo Myelin laita? Otettiinko siihen kantaa ansiosidonnaista hakiessa?
Cultio
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Ei ole kokemusta mutta olen käsittänyt että avainsana on jos on työmarkkinoiden käytettävissä on oikeutettu työttömyysturvaan. Jos olet ollut 15 vuotta käytettävissä työmarkkinoilla niin eiköhän asian pitäisi olla aika selvä.

Kassat ja liitot eivät itse maksa ansiosidonnaisia, se työttömyysturva tulee pääosin veronmaksajilta ja työnantajilta, vaikka liitot eivät sitä kunniaa halua luovuttaa. Vain pieni osa palautuu jäsenmaksuista.
taina35

Kiitos vastauksestasi Cultio.

Näinhän sitä maalaisjärjellä varustettu äkkiä olettaa, mutta todellinen käytäntö ei näköjään ole niin varmaa.

Asia on nyt te-toimistossa käsiteltävänä ja sieltäpäin lausuntoa odottelen. Arvailujen varassa tuntuu lopputulos olevan..

Uusia asioita itselleni on nämä kaikki. Sekin, että te-toimisto ensin päättää, onko oikeutta edes hakea työttömyysturvaa.

Melasta kysyin asiasta ja sieltä sanoivat, että voivat evätä ansiosidonnaisen tapauksessani, jos oikein hankalaksi haluavat heittäytyä..
jetze
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja jetze »

Kyllä maksan Melalle maksuja, sinnekkin oli kirjattu tilanpidon alkaessa että olen sivutoiminen, liekö se sitten auttanut asiaa. :/

Toi on kyllä ikävä olla noitten virastojen pallona, aina saat olla pelko ahterissa että onko kaikki oikein. Toisinpäin sitten voidaan tehdä miten halutaan, ja itsellä on aina todistustaakka, että on mennyt väärin. :evil:
taina35

Samma här. Mullekin on kirjattu Melan päätökseen, että olen sivutoiminen viljelijä ja kokopäivätyössä tilan ulkopuolella. Te-toimiston lautakunta vaan ihan itse päättää, miten haluavat asian nähdä.

Jos tuolta positiivinen päätös tulee, niin onhan se vähän niinkuin lottovoitto.. Ennemmin kyllä lapioisin vaikka pskaa kuin olen noiden "asiantuntijoiden" arvioitavana.

(mutta mää oonki Pohojanmaalta..) :P

Melasta kyllä neuvottiin ja sanottiin, että jos työttömyysturva minulta evätään niin sitten keksitään jotain..
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

taina35 kirjoitti:Samma här. Mullekin on kirjattu Melan päätökseen, että olen sivutoiminen viljelijä ja kokopäivätyössä tilan ulkopuolella. Te-toimiston lautakunta vaan ihan itse päättää, miten haluavat asian nähdä.
Joskus aikaa sitten tollanen päästös vaimolleni annettiin meille myönteisenä, ihme kyllä. Sitä en tiedä onko ko. päätös enää voimassa.
taina35

Kiitos myös vastauksestasi Rubinjo.

Mukava kuulla, että toiveita on saada myönteinen päätös.

En sitten tiedä, vaikuttaako se, että olen yksin Myel-maksaja tuosta tilasta. Päätöstä odotellen.. Pitävät hullua jännityksessä :roll: onhan se mukavaa ainakin vähän kiusata, ettei vaan liian helpolla pääsis nauttimaan omista etuuksistaan..
SONY
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja SONY »

Moi.

Olin itse noin kuukauden työttömänä päätoimestani, ja sain puoltavan lausunnon Hämeen TE-toimistolta 16.1.2014 eli katsoivat maatalouden olevan sivutoimista.
taina35

Hei SONY!

Tämähän alkaa kääntyä jo varovaisen positiiviseksi odotteluksi..

Millähän perusteella sitten katsovat kokoaikaiseksi?

Tuntemattomia ovat te-toimiston virkailijoiden tiet..
marklain
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja marklain »

Mulla on myös aiheesta kokemusta.

Olin 16-vuotta ulkopuolisella töissä, joka oli päätyö. Samaan aikaan oli maatila, joka oli sivutoiminen.
Jäädessäni työttömäksi katsottiin maatalous edelleen sivutoimiseksi, koska se oli ollut sitä jo ennen työttömyyttä.
taina35

Hei marklain ja kiitos viestistäsi.

Katsoin vielä Melan paprusta ja kyllä siellä selvällä suomenkielellä sanotaan, että työskentelee kokopäiväisesti tilan ulkopuolella. Tosin siinä sanotaan myös, että olen yrittäjä ja työskentelen tilalla.

Sekoitankohan nyt vain itse sivutoimisuuden ja yrittäjyyden määritelmiä tai jtn.
Klapikauppias
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Klapikauppias »

Taitaa olla niin tapauskohtaista. Joskus 90 luvulla naapurinpojan vaimo lomitti appivanhempien navetassa ja maksoi vapaaehtoista mataa, kun meni sen jälkeen kortistoon, sielä kaikki kaatui siihen yhteen mata maksuun, vuosien taistelun loppuvaiheessakin häneltä kyseltiin, "onko suhteesi näihin lehmiin muuttunut" :lol: siinä meinas tunteet lämmetä, kun ei koskaan ollut ainuttakaan kantturaa omistanut. Sen vuoksi aikoinaan itse vieraalla työ elämässä ollessani, en koskaan kuulunut mihinkään liittoon.
taina35

Voisimpa tähän heittää vielä jatkokysymyksen, kun tilanteeni on nyt niin auki.

Eli jos ajattelisi nyt panostaa tähän maatalouspuoleen tulevaisuudessa enemmän niin olisiko heittää mitään villejä ideoita, että mitä voisi tämmösellä maapläntilla kätevä naisihminen ihan päätyökseen kuvitella tekevänsä..

Eli mikä olisi kannattavaa maatalousalalla vai kannattaako mikään näin pienissä kuvioissa? Mutta semmoinen pieni orastava ääni sanoo, että mitä jos..

Mitään romanttisia kuvitelmia maanviljelystä ja eläintenpidosta ei ole, ennemminkin (inho) :D -realistisia. Varmasti kaikkia eläinlajeja on joskus meillä ollut eli jonkinlaista kokemusta löytyy.

Mutta ihan vakavasti puhuen, onko olemassa mitään ideoita, mikä voisi olla kannattavaa 10ha tilalla? Isosti en halua investoida. Jotain rakennuksia löytyy.
Vastaa Viestiin