peittaus vai ei

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

masto
Luokka: >500hv

peittaus vai ei

Lukematon viesti Kirjoittaja masto »

Kauran itävyysvyys 95% kandeeko tota edes peitata? Peittaatteko yleensäkään ns varmuuden vuoksi? Kun kauralla ei taida olla edes siemenvälitteisiä tauteja?

Kevätvehnän tulos oli kans 83/83 eli itävyyteen ei peittaus vaikuta, mutta taitaa laikkutauti siirtyä siemen mukana jollei peittaa?

Onko kokemuksia puolesta tai vastaan? Aiemmin olen peitannut aina kaikki, mutta nyt alkanut empiä.
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Re: peittaus vai ei

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

masto kirjoitti:Kauran itävyysvyys 95% kandeeko tota edes peitata? Peittaatteko yleensäkään ns varmuuden vuoksi? Kun kauralla ei taida olla edes siemenvälitteisiä tauteja?

Kevätvehnän tulos oli kans 83/83 eli itävyyteen ei peittaus vaikuta, mutta taitaa laikkutauti siirtyä siemen mukana jollei peittaa?

Onko kokemuksia puolesta tai vastaan? Aiemmin olen peitannut aina kaikki, mutta nyt alkanut empiä.
Kauralla peittaus estää siemenlevinnäisen Fusariumin, tosin tämä hope leviää myös maan kautta.
Vehnillä olen osaa "peitannut" rikkaruiskutuksen yhteydessä tautiaineella ja ei ole satotasot tautien takia näissäkään olleet rajoite.
jonnumään
Luokka: yli 100 hv

Re: peittaus vai ei

Lukematon viesti Kirjoittaja jonnumään »

Ei olla täällä peitattu kauraa, mutta vehnä ja ohra on peitattu.
Vastaa Viestiin