MF690 nelivedon pauke

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja maapakka » 09 Elo 2015, 00:09

Massikkaan ilmaantui outo vika ihan omia aikojaan ladossa säilytyksen aikana. Kun kone ajettiin pihalle ja laitettiin neliveto päälle voimansiirrosta alkoi kuulua kovaa pauketta. Takaveto päällä ajettaessa pauketta ei kuulunut, mutta nelivedon kanssa paukutti koko ajan.

Massikassa on aiemmin ollut normaalia pienempihalkaisijaiset takapyörät, nyt keväällä laitettiin taakse normaalikokoiset (alkuperäisrengastusta vastaavat) pyörät, etupyörät ovat koko ajan olleet normaalia kokoa. Liekö tuolla pyörämuutoksella jotain osuutta asiaan? Ja onko kenelläkään kokemusta vastaavasta viasta?
maapakka
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:51
Paikkakunta: Raisio

Re: MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja Agriduunari » 10 Elo 2015, 13:38

Onkohan tuo välityssuhde kuitenkin tuolle toiselle rengastukselle. Etuakselissa lienee välitykset.
Avatar
Agriduunari
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 265
Liittynyt: 01 Marras 2008, 00:00

Re: MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja maapakka » 10 Elo 2015, 21:01

Agriduunari kirjoitti:Onkohan tuo välityssuhde kuitenkin tuolle toiselle rengastukselle. Etuakselissa lienee välitykset.

Tuota itsekin mietin, mutta siinä tapauksessa edellinen omistaja on jollain tavoin muuttanut etuvedon välityssuhdetta normaalista eli ensiasennusrengastuksesta poikkeavaksi. En tiedä onko se 690:ssä mahdollista.

Joka tapauksessa, jos välityssuhde ei ole oikea, luulisi etupyörien nyt pikkuisen haraavan vastaan ja maata kuopivan, eikä voimansiirto heti ensi metreillä antautuisi tuolla tavoin. Ehkäpä kardaanin boorit tms ovat loppuun kuluneet ja oire nyt vasta tulee esiin kun takapyörien koko on muuttunut.
maapakka
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:51
Paikkakunta: Raisio

Re: MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja 956XL » 11 Elo 2015, 23:25

Pauke todennäköisesti tulee nelivedon kardaaniholkeista, ovat tällöin kuluneet ja hyppää sitten boorin ylitse ja paukahtaa. Paukkeen osaltaan aiheuttaa nuo jonkin asteiset väärät renkaiden
kokosuhteet. Itse nelivedon pakasta ei pitäisi lähteä pauketta, sehän taitaa
olla hammaslukkotyyppinen?
Avatar
956XL
Luokka: >500hv
 
Viestit: 779
Liittynyt: 09 Touko 2005, 21:15

Re: MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja maapakka » 15 Joulu 2015, 23:16

Nyt on taas tullut tutkittua tuota rampaa massikkaa.

Etuakseli nostettiin tunkilla ylös niin, että molemmat etupyörät olivat ilmassa. Kun etupyörää pyöritti käsin, toisen puolen etupyörä lähti myös pyörimään, ja nelivedon kardaaniakseli pyöri myös eli tämä vaikutti olevan ok.

Mutta sitten kun etupyörästä vähän nykäisi se niin se pyörikin vapaasti, kardaani ja toisen puolen etupyörä olivat paikoillaan. Tilanne oli sama kumpaankin suuntaan, ja kummallakin etupyörällä.

Onko siinä etuakselissa jonkinlainen vapaakytkin, vai onko tuo vapaa pyöriminen merkki siitä että jotain on etuakselista hajonnut?

Joka tapauksessa, kun koneella ajaa neliveto pois päältä se menee hienosti, mutta kun laittaa nelivedon päälle kulku käy raskaaksi kun etupää pistää hanttiin.
maapakka
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:51
Paikkakunta: Raisio

Re: MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja suregrip » 21 Joulu 2015, 00:40

Siellähän on automaattinen hammaslukko. Siksi molemmat pyörät ja kardaani pyörivät toisesta pyörästä pyörittämällä (=lukko kiinni). Oletan että pyörät pyörivät samaan suuntaan kun pyöritit?

Taitaa olla tasauspyörästöstä jotain rikki. Lukon auetessa pitäisi kardaanin lakata pyörimästä ja toisen pyörän pyöriä vastakkaiseen suuntaan kuin pyöritettävä. Tai vaihtoehtoisesti toinen pyörä ei pyöri mutta kardaani pyörii, riippuen kummassa on enempi vastusta.

Mikä muuten oli rengastus ennen ja mikä tällä hetkellä?
Avatar
suregrip
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 147
Liittynyt: 15 Syys 2008, 21:48
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja maapakka » 23 Joulu 2015, 00:43

En nyt muista pyörikö etupyörät samaan vai eri suuntaan pyörää pyörittäessä, pitää kokeilla uudestaan kun pääsen seuraavan kerran konetta tutkimaan.

Takana on nyt 18.4R34 ja edessä 13.6R24. Konedatan mukaan tämä on alkuperäinen rengastus vuosimalleilla 82-83, mutta vuosimalleilla 83-86 eturengas on Konedatassa muuttunut vähän suuremmaksi 14.9R24 kokoon. Kun tuo oma kone on juuri tuota 83 mallia niin en tiedä kumpi eturengas siinä pitäisi olla, vai käykö kumpi vaan. Ja onko välityksiä muutettu mallin vaihtuessa, vai onko valmistaja vaan katsonut että aavistuksen isompi etupyörä sopii paremmin.

Mutta kun ostin sen niin siinä oli takana pienemmät riviviljelypyörät, olisiko ollut 13.6R36, joka tapauksessa korkeudeltaan selvästi nykyistä matalammat. En tiedä oliko edellinen omistaja muuttanut etuvedon välityksiä, ja onko se välitysten muuttaminen edes mahdollista.
maapakka
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:51
Paikkakunta: Raisio

Re: MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja maapakka » 28 Joulu 2015, 14:18

Tutkimukset ovat jatkuneet, nyt on selvillä että pukeille nostettuna ja neliveto päällä nykyisellä rengastuksella takapyörän kehänopeus on 5 % suurempi kuin etupyörällä.

Aikaisemmalla rengastuksella kun takana oli pienemmät pyörät kehänopeudet olisivat olleet täsmälleen samat edessä ja takana. Silloin voimansiirrossa ei ollut mitään oireita.
maapakka
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:51
Paikkakunta: Raisio

Re: MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja Sepe » 28 Joulu 2015, 17:34

14,9R24 eteen olisi sitten varmaan oikea koko.
Sepe
Luokka: >500hv
 
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 20:02

Re: MF690 nelivedon pauke

Lukematon viestiKirjoittaja maapakka » 31 Joulu 2015, 13:19

Sepe kirjoitti:14,9R24 eteen olisi sitten varmaan oikea koko.

Kyllä tuo 14.9R24 olisi oikea koko, silloin etu- ja takapyörien kehänopeudet olisivat jokseenkin samat.
Mutta liittyen alkuperäiseen ongelmaan, voiko tuo nykyinen rengastus eli etupyörien 5 % hitaampi kehänopeus olla syynä voimansiirrosta kuuluvaan paukutukseen ja raskaanoloiseen kulkuun nelivedon ollessa päällä? Onko se kitkalukolle normaalia vai liekö jotain hajonnut etuakseslista? Taka- ja etupään välisen kardanin booriholkit ovat ainakin kunnossa.
maapakka
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
 
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:51
Paikkakunta: Raisio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 2 vierailijaa

MAINOSPAIKKA