ÖSA FMG 762/280

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

ÖSA FMG 762/280

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 03 Joulu 2016, 22:21

Hei olen ensimmäistä kertaa tässä foorumissa ja minulla on 1990 vm ösa hakkukone ja kysyisin jos löytyisi sähkö kaavio kun yletin toimii ja ei toimi punaiset valot syttyy kyllä mustassa laatikossa ja vähän muuta sähköongelmia.
Lindqvist
Luokka: 50 hv., takaveto

Re: ÖSA FMG 762/280

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 07 Joulu 2016, 00:02

Olisin semmoista kans kysynyt että saako enää mistään 1,6 mm teräketjuja onko jollakin semmoista tietoa vai olisiko ainut vaihtoehto 2 mm laippa ja ketjut.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 10 Joulu 2016, 12:13

Minä sain ylettimen toimimaan ulos oli johto poikki tankin alla ja sisään oli maajohto vika ettei ventiilit toimineet lainkaan joskus toimi kun nostin puomin ihan ylös. ÖSA ssa on paljon sähköä ja kyllä se voi olla vaikeata löytää kun sähköä on joka paikassa ja kone on 25 v vanha. Ja siellä on luultavasti ollut monta korjausmenetelmää vuosien mittaan. Kun ostin sen niin korjasin sitä kaksi kuukautta ja joka vuosi ainakin 1 kuukauden kesällä. Tänä kesänä vaihdoin yli 30 hydrauliletkuja 1/4 - 1" asti , kompressori , stefa vauhtipyörän takana , pumppujen imuletkujen o renkaat , takalasi , pyhkijän moottori ,polttoaineen tankin puhdistus joka kesä , johtosarja joka menee puomia pitkin ja sen suojaletku joka menee HHM , saha anturi , pituusanturi , ilma takaiskuventtiili , hydraulitankin vuoto , tiivisteet viiteen sylinteriin , öljyn vaihto moottoriin , rasvaus , olen tietysti asunut koneen ypärillä ja naapurit varmasti ihmetelleet että eikö minulla ole ansiotyötä mutta olen ollut yksityisyrittäjä vuodesta 1985 autokorjaamo 2 kpl ja sitten puuveneenveistäjä. Ja olen pärjännyt tähän asti vaikka en ole rikastunut niin elämänsisältö on ollut rikas.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 11 Joulu 2016, 17:45

15042016648.jpg
15042016650.jpg

Tässä vähän kuvia ÖSA FMG 280 koneesta, koneet ovat elämän suola vaikka välillä voi olla toista mieltä mutta se on mielentilasta riippuen.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 13 Joulu 2016, 00:21

Tänään minulta katkesi toinen pultti kranakinnitys nyt on vain 4 pulttia kaksi per sivu saa nähdä jos miä saan hakattua valmiiksi että ei tarvis ruveta metässä korjata ei voi ottaa mitään kaukana vaan lähellä konetta. Pakkanen sen varmaan aiheutti.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 13 Joulu 2016, 23:46

20161213_105912.jpg

Tuli vähän köyhä kuva mutta siinä on nosturin jalka kolme pulttia josta yksi on katkennut ja toinen sivu samalla lailla pulttikoko M20 x 240 mm lujuus 12.9. Mutta onneksi takana on vielä jonkunmoinen laakeroiti mutta jos ne muut katkeaa niin se kippaa takseppäin.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 14 Joulu 2016, 22:24

Minun täytyy vähän kertoa ostin ÖSA 2012 Jouko Sjöblomista Jurvasta ja se oli todella halpa 12400€ muistakseni ja siinä oli alvi mukana ja laskin että sillä hinnalla jäisi mun budjetista 10000€ korjaamiseen. Mutta ei se niin paljon mennyt loppujen lopuksi. Ja minulla on sellainen tapa että jos minä meen ostamaan konetta niin minä olen jo päättänyt ostaa sen en mene sinne potkimaan renkaita. Jouko oli reilu kauppias ostan varmasti ensi kerralla häneltä konetta. Mitään ei oikeasti toiminut kun kävin kattomassa muistakseni se ei lähtenyt edes käyntiin akut oli loppu mutta ei se minua haitannut. Kone oli muuten ehjä renkaat hyvät hytti ehjä ei mitään hitsauksia mutta sen tiedän raskaskalustosta että noin isoa konetta on tehty kestämään 18 tonnia. Olin aikoinaan Kristiinankaupungissa Saab Scanialla töissä ja kuormaautoja korjasin kunnes aloitimme oman korjaamon oli paljon puutavaraautoja ja Deutsin traktorihuolto. Mutta kauppa tuli ja maksoin konetta ja odotin kuletusta. Kerron lisää myöhemmin.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 16 Joulu 2016, 00:04

Sain sitten tietää että kone olisi tulossa ja olin kotona odottamassa ja kuului hirvittävä kolahdus ja ajattelin että nyt se kaatui ojaan mutta kuljettaja oli ajanut tienvieressä suureen koivuun ja lavetin oikea ajoramppi kääntyi 45 astetta ja koivuun puolen metrin repeämä. Ja siinä on 10m rumpuleveys tieriteyksessä. No yritin juosta kuormaautoa päin että hän tietäisi mihin tulla mutta ei hän välittänyt mitään mun pysäyttämälle ja sitten hän ajoi lavetin ojaan ja ÖSA vain roikkui kiinnitykettingeissä ja kallistui hirveästi . Sitten lavetti pysätyi tienrumpuun ja sinne jäi sutimaan. No yritimme käynnistää ÖSA mutta akut oli loppu. No minä ajoin BM 650 volvon metsään niin lähelle kuin pääsin ja kahdella käynnistikapelella jatkettu ulettui just ja just piti ladata yksi akku kerralla BM 12v ja ÖSA 24v ja saimme sen käyntiin ja kulettaja ajoi sen pois mutta sitten se kaatui ojapenkkaan joka otti sen vastaan ja takana telipyörät meni kahden mäntyjen väliin ja minä ajattelin että kohta se varmasti ottaa ilmaa tankista. Ja lavetti ei voinut aja eteenpäin pois kun lavetti oli pysähtynyt tierumpuun. No sitten Ösan pyörät saatin pois lavetilta kun minä hyppäsin kuormaauton rattiin ja ajoin sitä eteenpäin samalla kun kuljettaja sai ösan pyörät ilmaan kun laittoi nosturin sivulle. Lopulta se tuli pois 2 tuntia myöhemmin ja kuljettaja meni kääntämään lavettia pihalla joka on kyllä tarpeeksi suuri sieltä on haettu erikoiskuletuslavetilla isoja veneitä mutta tie ei riittänyt hänelle sanoin kuljettajalle ett täytyy pysyä tiellä mutta hän vain siihen että ei se mitään no se loppui siihen että minun kuitukaapeli meni poikki. Silloi meinasin kyllä kysyä kuljettajalta ett jos hän on joskus ajatellu hankkia ajokortti mutta minun kärsivällisyys kesti ja ajattelin että kun tämä toiminta nyt saadaan vain loppumaan. Olin iloinen kun hän tuli mutta vielä iloisempi kun hän lähti.
Jatkuu.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 17 Joulu 2016, 22:29

Sitten alkoi kunnostustyöt joka oli tietysti ensin saada hyttikäynnistys. Ja ostin uudet akut ajattelin että 2x 120 ah riittäisi mutta sen sai katua että ei ostannut 2x 140 ah. Nimittäin ÖSA on laiska käynnitymään huomasin myöhemmin. No huomasin että uusilla akuilla veti hälyttävän laiskasti. Ja sitten otin startin pois ja löysin sieltä että niinsanottu ensiösolinoidi jossa on kiinni kahdella ruuvilla kupariluiska oli käynyt joskus kuumana ja yksi ruuvi puuttui ja toinen löysällä putsasin kunnolla ja laitoin uudet ruuvit ja vähän muutakin katsoin kaikki näytti toimivan startti takasin ja vähän paremmin pyöri. No sitten laitoin uudet kaapelikengät. Ja ei se vielä pyörittänyt kunnolla niin mittasin starttipiirin jännitehäviöt. Nekin oli kunnossa. Nyt oli käynyt viikon verran ja ei jaksanut käyntiin enää sitten otin ja mittasin latauksen se oli vain 25 volttia otin laturin auki ja siellä oli kollektori kulunut läpi bakeliittiin eli kenttävirta oli heikko. Sain bossin kolektori sopimaan ja uudet hiilet ja laturi paikalle ja latausvirta nousi 28 volttiin mikä on oikea. No sitten ajattelin että nyt rupea kyllä toimimaan. Mutta kun tein muuta hommia viikon verran niin taas ei startannut. Sitten kun asensin akut aluksi niin huomasin että se säti aika paljon kun kaapelia kosketti napaa mutta en ottanut sitä niin vakavasti siellä oli paljon laitteita ajattelin. Sitten kävin pääkatkaisijaa kimppuun ja siellä oli hirvittävä määrä kaapeleita joka oli ennen katkaisijaa ja jälkeen, sirsin kaikki kaapelit jälkeen no sitten kaikki virta oli pois kun käänsi kahvaa.
Jatkuu.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 18 Joulu 2016, 12:02

Ongelma jatkuu vain ja minun itsetunto saa kolhduksen ettei minusta ole mihinkään. :cry: Huuomasin sitten taas jotakin uutta kun ei se jaksa startata ja laitan henkilöauton latamaan käynnistyskapeleilla yhteen akkuun ja Ford 6600 traktorilla toiseen akkuun ja molemmat traktori ja auto tietysti moottori käynnissä , niin ÖSA pyöritti normalisti se rupesi ajattelemaan että uusissa akuissa on jotain . No kokeilin sitten taas seuravana päivänä ja se sanoi vain oj oj oj veti ympäri noin 5-10 sekuntia ajattelin että nyt sahaan akut tyhjäksi ja sitten juoksin lujaa ulos hytista ja koitin kädellä ett missä voisi olla jotain kuumaa startti johtoa startissa ei mitään mutta kun tulin akuille niin pluss kaapeli kenkä oli kuuma. Ahaa ajattelin vihdoin löysin sen ja en käsitä uudessa akkunavassa ja uudessa kaapelikengässä ei yhdistänyt kunnolla . Ja samalla kun minä sahasin akut tyhjäksi niin mittasin akkkunesteen ominaispaino joka oli hyvä 1,28 muistaakseni. Taas en käsittänyt mitään eihän tyhjä akku voi olla niin korkea ominaispaino. Vein akut testattavaksi missä ostin ne ja tietysti kuormaustetissä ne oli kunnossa. Vika parani mutta ei startannut vielä kunnolla. Ajatteli että nyt täytyy kyllä jatkaa muiden vikojen kanssa jonka listassa oli yli 50 vikaa joka silmämäräisesti näki ja onnekksi olin niin tyhmä että en tajunnut että oli vielä toiset 50 joka ei nähnyt silmällä. Ja kyllähän sen voi käsittää kun ei koskaan ole istunut harvesterin hytissä ja kun painoi jotain hirvittävistä nappulamäärästä niin jos jotain tapahtui niin oliko se oikea toiminta ja jos jotain ei tapahtunut niin se oli varmaan joku ylimääräinen nappula niitä ylimmääräisiä oli lopussa suuri määrä. :mrgreen:
Jatkuu.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 20 Joulu 2016, 00:00

Sitten aloin totuutella painaa nappuloita hakkukoneessa joka houkutti eniten koska minusta oli tulossa ”hakkuukoneenkuljettaja” 8) ja olin kattonut paljon YOU TUBE filmeja että tietää kuinka tekee, oli se niin suuri unelma aikuiselle miehelle. Niin sanottu koura on Timberjakin 762 ja TJ 3000 mittasysteemin. Nosturi toimii täysin ilman että se menee tietokoneen kautta ja se toimi kaikki toiminnot, mutta kaikki mitä liittyy kouraan menee tietokoneen kautta. Ja ensimmäinen vastaisku oli kun koura ei inahtanutkaan ja jotain magneetti ventiilejä piti hiljaa napsutusta mutta mitään fyysistä toiminpidettä ei tapahtunut. Kävelin koneen ympäri kaksi päivää kunnes huomasin keskellä konetta missä on nosturin ventiili lohkot syvällä letkujen seassa ison kahvan jossa oli 1” letkut ja sulku palloventtiili ja kokeilin sitä piruttain ja pam kaikki letkut väräti ja konee n ääni muuttui ja kouratoiminnot rupesi elää. Tuli riemuhuuto että olin aika hyvä sittenkin. Sulkuventtiilin tarkoitus on että jos metsässä saa letkuvaurion kouraaan niin pystyy ajamaan pois sieltä . Tämä ei koske nosturia se täytyy korjata metsässä. Sitten minulla ei ollut mitään kirjallisuutta että olisi tiennyt mutta sain sen ruotsin Skogsforumista missä minulla on pitkä kirjoitus samasta koneesta. Sain sieltä Timberjakin 3000 ladattua PDF tidostona josta tuli kolme mappia printattuna ja siinä oli kans koko koneen kirja paitsi sähkökaavio joka puuttuu vielä. Mutta kyllä siinä oli haastetta Ja kyllä kaikki YOU TUBE filmit olivat valovuoden päässä. :mrgreen:
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 21 Joulu 2016, 00:15

Suurin ongelma oli tietysti hydrauliöljyvuodot jotka olivat vaikeita suuren paineen takia. Ösassa on 190 litran hydrauliikkaöljytilavuus ja sitten vielä hydrostaatti vaihteisto että hydrauliikka letkuja on kyllä 200-300 kappaletta. Siinä on kolme pumppua kaksi suurteho jotka hoitavat puolet ja puolet kouran tarpeesta ja nosturista ja vielä yksi pumppu joka siirtää öljyn katolle jäähdyttimiin joka huolehtii öljyn jäähdyttämisen kaksi jäähdyttäjää. Paineen suuruus vaihtelee 30 baaria – 230 baaria. Alahaisempi on esiohjausta, korkeampi on hydraulisylinteriin menevä. Vaihdoin ensin kaikki tarpeelliset letkut jotka olivat vaurioituneita. Ehkä noin 30 kappaletta ja sylinterit tietysti kourassa korjasin ainakin 6 kpl mutta suurin ongelma oli että uloimman tiiviste oli kulunut ja vuoti ulospäin koska varret oli usein vääriä vääntynyt ja lommoja. Nosturi oli kaikki kunnossa ainoastaan mitättömiä vuotoja. Minä ihmettelin että kuinka 25 mm paksu ja 250 mm pitkä männänvarsi voi vääntyä. Siinä näkee kuika suuret voimat on kyseessä. Sain hydrauliikka asiat joksinkin valmiiksi ja sitten minun piti ruveta kokeilemaan ne tärkeimmät otteet kouralla ja saha oli ongelma ettei se tullut ollenkaan ulos suojastaan. Ja saha näköjään hoiti hirveästi muita toimintoja joka voi edes ruveta laskemaan. Mutta siellä kourassa on HHM moduuli (Harvester Head Module) joka oli rikki ja kytkin sahan magn.vent. yhteen että sain toiminta toimimaan vaikka se on väärä toimenpide mutta sain sahan tulemaan ulos ja pääsin vihdoin metsään kokeilemaan sain kyllä huitoa monta minuuttia ennen kuin osuin puuhun se oli huomattavasti vaikeampi kuin YOU TUBISSA. :shock: Ja sain sahattua ensimmäinen puun ja ajattelin että ei tästä tuu mitään. Ja hetken päästä hirveä hydrauliikka ääni kavitaatio ääniä hydrauliikka öly lopussa ja koneen mahan alta keskeltä hydauliikka venttiililohkoista ja kourassa tippui ja melkein valui öljyä. Olin lisännyt 50 litraa hydr.öljyä ennen metsään lähtöä. Rupesi tulemaan karu totuus joka lannisti hirveästi minua ei auttanut muuta kuin ajaa kotiin surullisena mutta ex vaimolle en voinut kertoa totuutta vaan sanoa että on vielä vähän pientä säätämistä koska hän oli erittäin paljon vastaan että ostin sen ja se se osoittautui lopuksi että hän sai tarpeeksi minusta ja lähti putosin kahdessa kuukaudessa niin alas kuin ihminen voi mitään ei ollut enää tärkeätä ja korjasin samalla meidän taloa itkin usein alussa kun ajattelin että kenelle minä taloa korjaan. Ja tähän ongelmaan ei auttanut enää ÖSAn korjauskäsikirjat.
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 21 Joulu 2016, 22:00

Sitten oli korjauksia tehty sen verran että siirsin konetta tietä pitkin ajamalla 7 km matkan ja koneella on liikennevakuutus ja palo ja vahinko vakuutus. Koneen mukana tuli myös telat taakse ja kettingit etupyörille jo pelkästään niiden hinta oli yli koneen puoli hintaa. Mutta tiesirrossa kaikki oli pois ja oli erittäin liukasta tie kun yhdessä risteyksessä kone puskes vain suoraan ja tie kallisti että jouduin ojaan sain ajaa ojassa 100 metriä kunnes tuli tierumpu niin pääsin ylös takaisin tielle ajattelin että olipa hyvä alku mutta onneksi ei kukaan nähnyt. Ja alhaiset sähköjohdot ja puhelin johdot olivat yllättävän paljon mutta se meni hyvin kyllä. Huomasin jälkeenpäin että mulla oli kahdet lukot niitä on kaikekaikkiaan 3 lukkoa luulen että sen takia se puski suoraan. Saavuin lopulta metsään ja sain ruveta ensimmäistä hankinta hakkuuta aloittamaan ja olin erittäin tyytyväinen. Ja homma on kyllä niin että se mitä metsässä korjaa niin tietää että se on onnistunut tai ei kun kotona pihalla luulee että se on onnistunut. Ensimmäiseksi tuli tietysti pakkanen joka aiheutti käynnistys ongelmat – 10 oli silloin maksimi mutta se oli kyllä käynnistyslaiskuuden syytä. Jouduin Vebastoa korjaamaan metsässä kylmässä koska ehän sitä tullut ajatelleeksi kotona mutta olin 80 luvulla ollut kyllä vebastokurssilla mutta sain sen lopulta toimimaan kytkin pois kaikki kellot ja puhelin käynnistykset mutta kun sain sen toimimaan niin kiertovesipumppu ei toiminut niin se sammui vain jonkun minutin jälkeen. Unohdin koko vebastojuttu ja käytin kosaania. Ja kun sen sai käyntiin niin ilmajarrut oli jäätynyt. Päästin sitten kaikki jarrukellot 4 kpl että se vain otti vähän. Sitten tuli uusia vikoja se rupesi sammumaan koko ajan noin 10 kertaa päivässä ja se tietysty koetteli akkuja enemmän ja oli ensiöpumppu auki ja roskia löytyi ja lopuksi 5 kerta otin pumppua pois vaihdoin siihen takaiskuventtilit ja silloin korjantui hetkeksi. Sitten se alkoi taas ja jouduin tankkia nostamaan ylös BM volvon nosturilla se on 470 litran tankki joka on tunneli keskellä jossa menee kaikki letkut nosturiin ja kouralle ja siellä alla oli yhdysletku joka oli 1/2 ”hydrauliletku joka oli tukossa se ei valunut sille puolelle missä on polttoaine lähtö kun mittasin kepillä niin oli polttoainetta mutta polttoaineen sulkuventiilistä ei tullut tippaakaan. Se parani taas ja on toiminut nyt. Ihmiset kyseli multa että olenko mettässä mä sanoin juu, mutta siellä voi tehdä paljon erilaisia töitä ruuvasin enemmän kun hakkasin ja välillä joku tunti sai hakata. Elämänhalu oli selvästi parantunut mutta jouduin nyt hoitamaan, ruuanlaitto, tiskaus, siivous, kaupassakäyni, ym. Viidestä pojista kaksi nuorinta asui kotona vielä yksi armejassa ja toinen ammattikoulussa. :P :P
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 24 Joulu 2016, 14:35

Skogsforum.jpg
Skogsforu.jpg
Sitten oli kuukausi mennyt kun sain hakattua ensimmäinen hankinta hakkuu joka oli ensiharvennus ja suuri kone siihen ja kokematon kuljettaja määrä oli noin sata mottia kuusi ja mäntykuitua 3 metristä ja koivu polttopuuta. Pinta ala oli 18 ha ja vielä raivaamatta niin puskia oli vähän liikaa. Polttoaine määrä oli paljon ainoastaan hakkuu oli 750 litraa ja kuljetus jotain 250 litraa. Mutta mitään ei tule ilman oppirahoja tässä maailmassa. Ja kone tietysti määräsi itse kun se toimi ja minä jouduin sopeutumaan siihen mutta sen verran sisua on kyllä että en ole koskaan antanut periksi ja se tarvitaan vastoikäymisien voittamiseksi. Olin itse kyllä tyytyväinen ensimmäisestä askeleelta hakkuukone kuljettajana. Tässä kuvia 2012 hakkusta ja koneista.
Hyvää Joulurauhaa kaikille :)
Lindqvist

Lukematon viestiKirjoittaja Lindqvist » 01 Tammi 2017, 16:32

Vuonna 2011-2012 joulu – uusivuosi oli myrsky joka katkesi meiltä sähköt viikon verran ja niitä tuulenkaatoja minä seuraavaksi aloin tekemään kun otin koneen takaisin kotiin ja oli mukava kun oli lähellä kotia. Isot männyt oli sikin sokin ja latva monesti jäätynyt kiinni ja taas oli uusi opetteleva vaihe sahata ne poikki lähellä kaatunutta juurta ja oli paljon lunta niin sahasin paljon maahan kun en nähnyt kunnolla ja harvoin pääsi tarpeeksi lähellä jos oli monta samassa nipussa. Vaikka oli iso kone niin monesti se ei jaksanut vetää tai nostaa ja usein latva katkesi mutta silti se oli kyllä tehokasta ja turvallista jos vertaa moottorisahalla työskentelyyn. Ajattelin että nyt minä kyllä lajittelen tukit ja pöllit hyvään järjestykseen ajamista varten mutta eihän siittä mitään tullut täysi sekasorto taas niin huomasi kyllä kuinka taitavia ammattilaiset ovat sittenkin. Ja sitten kaadoin kaikki muut puut jotka olivat lähellä sähkölinjoja että sähkökatkoista tulisi loppu. Suuria puita jotka kallistuivat sähkölinjaan päin oli vaikeita ottaa piti asettua linjan alle ja nosturi päin puuta että sai painaa samalla mutta se usein oli että ei laippa riittänyt ja piti siirtää otetta monta kertaa ja usein kone sammui raskaassa työskentelyssä ja silloin koura päästi otteen ja piti startata konetta uudelleen ja odotta että tietokoneen asetukset taas lataisi uudellen oli hermoilemista touhua. Kun puiden oksat oli painavat ja kasvaneet pitkiksi linja kadulle päin missä oli ollut tietysti enemmän valoa. Ja usein ketju saattoi katketa tai laippa jäädä puristukseen sitäkin sai kokea. Sai yhdessä kohtaa letku vaurion ja olin just kaatanut 25 litran öljypurkki säiliöön ja ennenkuin sain koura pois ja siirretty niin että ylettyisin vaihtamaan letkua niin se öljy oli mennyt mitä lisäsin ja minulla oli hytissä tyhjä ämpäri että sai laittaa alle mutta kun oli kiire ulos niin äijä kaatui hyppäessään koneesta ja loukkasin selkää ja ilmat meni pihalle ja makasin siinä katsomassa kunnes se valui tyhjään sain litran verran ämpäriin. Letkut olivat vielä liian korkealla puomin päällä ja sain ruveta laahaamaan pölliä että sain seistä niiden päälle ja kun on korkealla letkuliittimet ja lujasti kiinni niin piti hakata paljon vasaralla että se herätti liitinmuttereita että jaksoin saada ne auki. Tuli kyllä vähän rumia kirosanoja että tuli oikein suolamaku suuhun tuskin auttoi mutta johonkin piti turvauta.Niin kuin monet elämän kokeneet lukijat tietää että vanhan koneen oston ja sen rahoitus on nykyään paljon helpompaa kuin saada vaimon suostumus siihen että tarvitsee ostaa konetta joka tietysti on monta kertaa pois muista tärkeistä perheen menoista. Tulee niin usein mykkäkoulu tila joka varastaa energiaa paljon. Kun naiset eivät ymmärrä että mies ajattelee perheen parasta loppujenlopuksi.
Lindqvist

Seuraava