Maatalouden ostot EU:sta, ALV-vähennys

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

kevinc
Luokka: yli 300 hv

Maatalouden ostot EU:sta, ALV-vähennys

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

Joskus tulee tilanteita, että jonkin traktorin varaosan tai öljyjä saisi näppärästi ulkomailta tilaamalla, mutta nettikaupoissa on paikallinen ALV hinnassa mukana. ALV0 -hintaa pitää monesti erikseen pyytää ja aina ei viitsisi.

Mitä laitan kirjanpitoon, jos teen esim. saksasta 119€ ostoksen (100 + 19% ALV)?

Laitetaanko yksinkertaisesti tuo 119 + suomen ALV 24%. Vai kirjataanko suoraan verottomaksi ostokseksi hintaan 119?

Lopputuloshan on verottajan kannalta molemmissa sama, mutta sitä en osaa yhtäkkiä laskea, että paljonko tuossa itse häviää, jos saisi ostoksen ilman myyntimaan alveja.

Edit: Oletetaan vielä, että marginaaliveroaste on 30%.
Cultio
Luokka: >500hv

Re: Maatalouden ostot EU:sta, ALV-vähennys

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Yritykset hakevat aika usein alv-palautuksia tuon mukaan, ei hotellit ja bensa-asemat myy ulkomailla alvitta kuluttajalle.
Itsellä ei ole kokemusta mutta olin just kysymässä samaa, eli onko joku käyttänyt tuota ja miten toimii. Joistakin maista hakiessa on tärkeää että maksajan täysi firmanimi ja tarkka osoite on kuitissa.

Kirjanpidossa ulkomaille maksettu summa lisätään suomalaisella alvilla mutta se vähennetään samassa lapussa myös eli vaikutus on nolla, mutta tällä kuittaat tarvikkeen otetuksi käyttöön firmaan jolloin sen voi myös mahdollisesti myydä alveineen myöhemmin.

Itse olen tähän mennessä sisällyttänyt ulkomaisen alvin (suom alv 0) ostosten ollessa kertaluonteisia mutta koska hintaero on niin suuri niin hankinnat tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Eilenkin MF-huoltopaketti puoleen hintaan vrt Keskon verkkokauppa, Agcon numeroilla, saa nähdä onko "alkuperäiset" suodattimet.
dbfi
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja dbfi »

kevinc kirjoitti: Laitetaanko yksinkertaisesti tuo 119 + suomen ALV 24%. Vai kirjataanko suoraan verottomaksi ostokseksi hintaan 119?

Lopputuloshan on verottajan kannalta molemmissa sama, mutta sitä en osaa yhtäkkiä laskea, että paljonko tuossa itse häviää, jos saisi ostoksen ilman myyntimaan alveja.
Ymmärsinköhän lainatun kohdan oikein. Eli jos mitään ALV-palautuksia ei haeta niin eihän siihen ulkomaiseen ostokseen voi lisätä Suomen ALVia päälle. Tuloverotukseen tuo ei vaikuttaisi mutta arvonlisäverotuksessa saisit perusteettoman hyödyn. Cultio jo sanoikin että tuo 119 Euron ostos pitää vaan merkata ulkomaisine alveineen kirjanpidossa ALV 0% tilille.

Itse voisin kysyä mitenkäs se ostos sitten pitää kirjanpitoon viedä jos tavara on tuotu 0% ALVilla tai ALV palautus on haettu Cultion kuvaamalla tavalla? Taisi kirjanpidossa olla joku EU-ostot tili jonne voi merkata ALV 0% summan?
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Itse voisin kysyä mitenkäs se ostos sitten pitää kirjanpitoon viedä jos tavara on tuotu 0% ALVilla tai ALV palautus on haettu Cultion kuvaamalla tavalla? Taisi kirjanpidossa olla joku EU-ostot tili jonne voi merkata ALV 0% summan?
Jos siis saat ulkomailta hankittua tuotteen alv 0 hinnalla sun Y-tunnusta vastaan niin merkkat Suomen kausiveroilmoitukseen kohtaan 305 (24% tuotteen ulkomaan nettohinnasta) mitä suomen alvi tekisi, ja kohtaan 313 alv-perustan summan (ulkomaan nettohinta alv 0). Tämä sama alv-summa on myös lisättynä koko vuoden alv-kertymään ja se ensin ynnätään myynti-alvien kanssa yhteen josta vähennetään osto-alvien summan (joka siis myös sisältää tämän samaisen laskennallisen alvin) jolloin nettovaikutus on 0 mutta asia on huomioitu.

Et siis saa rahassa takaisin summaa (=suom alv) mitä et koskaan ole maksanutkaan lompakosta (ulkomaille), mutta olet huomionut sen kuten normaalisti menosarakkeessa ruutupaperillasi. Itse näkisin kyllä että koko bruttohinnan voisi huomioida sis ulkom alv kokonaisuudessaan suom alv 0 menona jos palautusta ei haeta mutta suomen alv määräytyy tietysti nettohinnan mukaan.

Näin olen siis itse tämän käsittänyt ja olisin kiitollinen jos joku korjaa mikäli olen tehnyt asiat jotenkin väärin.
MB TRAC

Lukematon viesti Kirjoittaja MB TRAC »

Kysykää suoraan verottajalta kirjallisena, itse kysyin kokouksessa
ja meni yli suurimmaksi osaksi.
ulkomaan polttoaine kuitti kaiketi piti laittaa kokonaissummalla ( eri % siellä)
ei mitää muistikuvaa miten ilmoittaa.

Helmikuussa vuosittain tullut tehtyä juurikin Cultion tapaan,
kirjaus 2 eri kohtaan kumoamaan toisensa.

Ennen ollut niin väliä vaikkei laittanut ALV lapulle ollenkaan , nyt maiden välillä tieto kulkee enempi huhujen mukaan.

Baltiassa riittää useimmiten kun kertoo numeron, saksassa oli tarkempi firma joka halusi firman perustustodistuksenkin , YTJ-linkki ja selostus lopulta auttoi kauppasuhteen avaamiseen.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

MB TRAC kirjoitti: Baltiassa riittää useimmiten kun kertoo numeron, saksassa oli tarkempi firma joka halusi firman perustustodistuksenkin , YTJ-linkki ja selostus lopulta auttoi kauppasuhteen avaamiseen.
Saksassa saa varautua että pitää kääntää nuo paperit vielä Saksankielisiksi, Englannin kieliset YTJ ja perustustodistus ei riittänyt.
meijerikkö
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Mites ootte kirjanneet maatalouden kalustossa olevaan pakettiautoon
toisesta eu-maasta ostetut varaosat, joissa alv24%. Autolla ajetaan myös
yksityisajoa, joka täytyy oikaista. Tilituessa ei tälle autoon kohdistuvaan
menoon ole omaa tiliä. Ohjelma ei kaiketi myöskään huomioi yksityisajojen
osuutta alv-laskelmassa. Veroneuvonnassa käskettiin tutustumaan ohjeisiin.
dbfi

Siis ALV 24% alvikannan tavaraa (kuten varaosien pitäisikin olla) vai onko näistä maksettu 24% ALV toiseen EU-maahan?

Jos on ostettu 0% alvilla kuten toisesta EU-maasta pitäisi niin sille tilituessa on oma tili (tekee automaattisesti EU oston ALV-viennit korjauksineen). Auton yksityiskäytön oikaisusta ei ole omaa kokemusta mutta eikö sieltä samalla tavalla tehdä yksityiskäytön oikaisut kuin kotimaastakin ostetuille varaosille?
SS

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Jos kauppaa tehdessä ei ole tehty EU-sisämarkkinakauppaa Y-tunnukset vaihtamalla, ALV 0%, on tavarassa oleva sikäläinen ALV täällä Suomessa ehkäpä vähennyskelvotonta, vaikka laskussa maksettu. Kyseisen ALV voi hakea takaisin myyjämaasta ALVEU-palvelusta, jos menee yrityskäyttöön, mutta esim. Saksassa palautukselle on tietty minimi.

Kannattaa tilatessa jo varmistaa myyjältä, että saa ostaa nollaverolla. Silloin kirjaukset EU-ostot ja verot ja ilmoitukset menevät kirjanpito-ohjelmissa automaattisesti. Tuo nollaverolla osto ei ole automaattinen, eikä myyjä saisi antaa verottomana, jos Y-tunnusta ei toimiteta. Kuluttajakaupassa rajan yli menevä tavaran vero olisi perittävä tavaran hinnassa jo myyntimaassa.

Kyllä useat nettikaupat ottavat yritysostajan huomioon, vaikka maksaisi luottokortilla. Usein on perustettava asiakastili.

-SS-
meijerikkö
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Kämmihän kävi siinä, kun en älynnyt osien tulevan suoraan saksasta ja olin jo
maksanut alvillisen hinnan saksalaisfirmaan. Tätä alvia ei voi vähentää Suomessa,
huomasin kun tutkin ohjelman tilikarttaa. Saahan sen kokosumman alveineen
vähentää. Tein sitten maat.auton yksityiskäytön menoihin korjauksen käsin. Muuten
tilaaminen/toimitus pelaa hyvin ja y-tunnuksen käyttö maat. ostoihin on toimiva.
Maat.auton kanssa saattaa pudota sudenkuoppaan, jos ei ole tutustunut verottajan
vaatimuksiin ajopäiväkirjan pidosta. Todella työläs.
ps. Jos alv on 24%, mistä sen tietää onko Suomessa vähennyskelpoinen. Vaikka yritys onkin toisesta eu-maasta voi varasto olla Suomessa.
dbfi

meijerikkö kirjoitti: ps. Jos alv on 24%, mistä sen tietää onko Suomessa vähennyskelpoinen. Vaikka yritys onkin toisesta eu-maasta voi varasto olla Suomessa.
Saksan ALV on 19% (auton osista). Oliskohan kyse yrityksestä joka myy niin paljon tavaraa Suomeen että joutuu maksamaan kohdemaan ALVin?

Ei sitä ALVia voi ALVina vähentää ellei sitä ole Suomeen maksettu mutta tässä tapauksessa saattaa ollakin. Tuo järjestely on tarkoitettu yksityisostoille mutta eihän tuossa maksujen suhteen virhettä tapahtuisi jos yrittäjä ei ole hoksannut ostaa 0% ALVilla. Sama vaikutus valtion kirstuun kuin 0% ALV ostoksesta. Veroekspertit kommentoikoot mikä on oikein.
Vastaa Viestiin