Tietysti vingun asiasta, kun yhdistelmä saa olla yli 20 metriä pitkä,
niin millä kepuli konsteilla sais pirun pitkän paketin menemään lakipykälien
sisään traktorin perässä????

Ensimmäinen lukematon viesti • 9 viestiä
• Sivu 1/1
Peräkärryn pituusNyt kun peräkärryn leveys on selvitelty, niin selvitetääs vielä pituuskin.
Tietysti vingun asiasta, kun yhdistelmä saa olla yli 20 metriä pitkä, niin millä kepuli konsteilla sais pirun pitkän paketin menemään lakipykälien sisään traktorin perässä???? ![]()
Re: Peräkärryn pituusEikös mitat tuolla jo käsitelty:
viewtopic.php?f=13&t=10257 Traktori plus kärry 16,5 m? Sallitut ylitykset kaiketi tuohon päälle.
Re: Peräkärryn pituusErikoiskuljetus. Eri laitteilla saa ylittää maksimimittoja eri tavalla. Joihinkin saa vielä ylitysmittoihinkin ylityslupia. Tuossa tietoja erikoiskuljetuksista tarkemmin:
http://www.ely-keskus.fi/documents/1019 ... ad0a271b51
Re: Peräkärryn pituusNuo erikoiskuljetusluvat sitten yleensä koskevat jakamattomia kappaleita, ei useamman kärrin letkaa. Mutta aloittajallahan lienee joku tällainen yksittäinen seiväs ollutkin mielessä..?
Re: Peräkärryn pituusEi vaan yksi pitkä vankkuri mallinen kärry perään.
Re: Peräkärryn pituusEihän max. mittoja olekaan laissa.
Ohjaavilla akseleilla saa hieman apua , risteykset vaan ahtaita , siinä sulla enempi haastetta ?
Re: Peräkärryn pituus
Siis luvanvaraiselle erikoiskuljetukselle kuorma-autolla? Entä traktorilla, luvanvaraisena tai ilman? Tuossa Elykeskuksen lapussa oli etusivulla SKAL:in leima ja kuorma-autopuolella (sekä työnantajat että työntekijät) noita sekavia lakipykäliä tulkitaan tai ainakin selostetaan hyvin harkitun harhaanjohtavasti. Esim. ne ammattipätevyysvaatimukset maatalouden kuljetuksissa. Vai onko kohta "Ajoneuvoyhdistelmät" virheellisesti kirjoitettu. Siinä alaosiossa "Muu ajoneuvoyhdistelmä" rivillä normaaliliikenteen mittaraja 16,50 m voisi sopia traktoriyhdistelmälle mutta sillä rivillä ei lupavapaalle erikoiskuljetukselle ole mitään mittoja ja luvanvaraiselle lukee "ei". Perässä kuorma-autolle kaksi eri tapausta ja kummallekin sekä luvasta vapaat mitat että maininta "kyllä" suuremmille pituuksille luvanvaraisena. Taulukosta lukien saa sen käsityksen että traktoriyhdistelmälle on sallittu vain 4 metrin takaylitys luvasta vapaissa erikoiskuljetuksissa ja luvalla enemmän. Ei oikein tunnu kohtuulliselta verrattuna kuorma-autoyhdistelmän sallittuihin mittoihin. Noita traktoriyhdistelmälle sallittuja erikoiskuljetusten mittoja joku asiantuntija voisi selventää, erityisesti niitä luvasta vapaita erikoiskuljetuksia.
Re: Peräkärryn pituusMikään asiantuntija ole... Kunhan googletan. Tällainen löytyi. Oppii tästä itsekin. Siis traktorin erikoiskuljetukset ovatkin varsin rajalliset. Näkyy olevan turvekoneella pituus max peräti 27 m. Mutta siinä on vain muutama asia, missä saa traktorilla suorittaa erikoiskuljetuksia.
https://www.mtk.fi/liitot/keskipohjanma ... ORILLA.ppt Muutoin traktori saa olla max 16,5 m pitkä kaikkineen, paitsi usean perävaunun henkilökuljetuksissa tietyissä tilanteissa 25.25 m. Linkki on ollut esillä aiemminkin: http://www.tts.fi/images/stories/uus-ur ... antola.pdf Se on vaan niin, että jos haluaa kuljettaa vielä pidempiä kappaleita on vain 3 keinoa : 1. Jakaa kappale pienempiin osiin, 2. Tilata erikoiskuljetusfirma hoitamaan homma tai 3. Tehdä homma itse salaa ja kärsiä siitä varsin raskaat seuraamukset jos siitä jää kiinni. Viimeistä en kyllä suosittele.
Re: Peräkärryn pituusKiitokset Don Essexille lisätiedoista, ei tarvinnut laiskan itse googletella.
Vähän outoa että jälkimmäinen paperi puhuu 20 metrin traktoriyhdistelmästä kun aiempi sanoo 16.5 m plus 4 metrin ylitys (jos oikein muistan). Joka tapauksessa tämä uudempi linkattu dokumentti antaa jo traktoriyhdistelmällekin lisää leveyttä. Ei kai sitä isoa kuljetusta ole pakko erikoisfirmalta tilata. Saahan omallakin kuorma-autolla ajaa ainakin luvasta vapaita erikoiskuljetuksia, en tiedä saako luvanvaraisille laput. Ja jos itsellä ei ole kuorma-autoa niin luvasta vapaita voi ajaa muutkin kuin erikoiskuljetusfirmat. Ehkä sitten niiden yli 30 m kuljetusten kohdalla alan ammattilaiselle. Silti pidän outona ja kohtuuttomana että traktoriyhdistelmällä ei saisi vetää yhtä pitkää luvasta vapaata erikoiskuljetusta kuin kuorma-autoyhdistelmällä (vaikka huomioitaisiin se pituusero normiliikenteessä). Nyt kun SKAL taas painaa maatalouden polttoaineverottomien kuljetusten päälle (ja luulee pelastavansa jäsenensä parista kuormasta) niin pitäisikö MTK:n hakea muutoksia näihin traktoriyhdistelmien mittoihin. ![]()
9 viestiä
• Sivu 1/1
PaikallaolijatKäyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa |
|