Sivu 2/3

Lähetetty: 18 Loka 2007, 19:45
Kirjoittaja Jussi T.
Mitäs jos tekisi hallin korkealla valukivijalalla ja upottaisi vaakakuljettimen keskelle lattiaa ritilän alle?? Toiseen päähän elevaattori, jolla täytössä ruokitaan katolla olevaa vaakakuljetinta ja tyhjennyksessä nostetaan tavara rekkaan. Sopivalla kuormaajalla lykkisi tavaran siihen keskikuiluun kuljettimelle sitten kun se ei enää valu itsekseen.

Tämmösiä tuli mieleen ameriiikanreissun jälkeen. toki varastotilan tarve pitää olla aivan jotain muuta kuin satoja kuutioita.....

Lähetetty: 18 Loka 2007, 20:03
Kirjoittaja Jari
Jussi T. kirjoitti:Mitäs jos tekisi hallin korkealla valukivijalalla ja upottaisi vaakakuljettimen keskelle lattiaa ritilän alle?? Toiseen päähän elevaattori, jolla täytössä ruokitaan katolla olevaa vaakakuljetinta ja tyhjennyksessä nostetaan tavara rekkaan. Sopivalla kuormaajalla lykkisi tavaran siihen keskikuiluun kuljettimelle sitten kun se ei enää valu itsekseen.

Tämmösiä tuli mieleen ameriiikanreissun jälkeen. toki varastotilan tarve pitää olla aivan jotain muuta kuin satoja kuutioita.....
Eikös ole sama kun täyttää kanuunaruuvilla joka kärryssä kiinni,vetää perässään kasan kasvaessa. Saisi varmasti edullisestikin,voisi puuhailla muutakin siirtokärryä tyhjätessä. Ellei siilo kuivaajan seinän takana,elevaattorilla täyttö. Etukuormaajalla ei saa riittävän korkeaa kasaa millään,ruuvi erityyppisten siilojen täytössä.

Etukuormaajalla tai kurottajalla tyhjentää näppärästi isonkin laarin,tarttee olla tosissaan iso siilo että kannattaa amerikan mallin tehdä... Kaatosuppiloksi kuivaajan eteen ko. ratkaisu mainio,tarttis talven aikana käydä katsomassa yhtä tällaista tapausta lähistöllä.

Kokoajan mietinnässä kaikenlaista,selvää että pitää olla edullista mutta selkeän helppotöistä ja riittävän tehokasta. Mahdoton yhtälö :? :)

Lähetetty: 18 Loka 2007, 20:59
Kirjoittaja Jussi T.
Varmasti sama, mut vaatii kärryn+traktorin kuskineen kuivaajaa tyhjentämään. Noi vaakakuljettimet katolla ja lattian alla ei niin mahdottomia maksa ja jos toi sopii kuivaajan viereen, voi sekä täytössä että tyhjennyksessä käyttää kuivaajan elevaattoria.

Etukuormaintyhjennys toki nopea, mut rekan täyttöön tarvis melkein kurottajan...

Lähetetty: 18 Loka 2007, 21:50
Kirjoittaja Jorma
Jotenkin tuo hallinlattia varastona tuntuisi järkevältä koska siellä voi tarvittaessa varastoida muutakin kuin viljaa.

Itsellä on käytössä alta ajettava painovoimaan perustuva purku enkä sitä vaihtaisi mihinkään. Kuski saa tehtyä kuorman vaivattomasti ja nopeasti yksinkin, eikä systeemi ole altis sähkökatkoille tai muille teknisille vioille.

Silti, jos nyt pitäisi rakentaa varastotilaa niin tod näk joku edullisempi ratkaisu tulisi kyseeseen. Ehkä juurikin halli.

Lähetetty: 18 Loka 2007, 22:41
Kirjoittaja Jari
Jussi T. kirjoitti:Varmasti sama, mut vaatii kärryn+traktorin kuskineen kuivaajaa tyhjentämään. Noi vaakakuljettimet katolla ja lattian alla ei niin mahdottomia maksa ja jos toi sopii kuivaajan viereen, voi sekä täytössä että tyhjennyksessä käyttää kuivaajan elevaa
ttoria.
Etukuormaintyhjennys toki nopea, mut rekan täyttöön tarvis melkein kurottajan...
Totta turiset,onhan mulla vaakakuljetin sekä siiloston yllä että alla,elevaattori välissä. Kallis systeemi mutta toimiva vanhoihin tiloihin,toki jo nyt tekisin eritavalla ts. halvemmalla. Hintaa tuli kolmen siilon ja reilun sadan kuution tilalle lähes 15K€,kuljettimet maksaa pienissä varastoissa paljon suhteessa hyötyyn. Ehkä teen lisää siiloja näiden rinnalle,spiraalilla tyhjennys.

Etukuormaajaan tarkoitus hommata kärkikippikauha,sillä täyttää rekan näppärästi.

Lähetetty: 18 Loka 2007, 23:16
Kirjoittaja Make
Rekanlastaukseen voi ulkoistaakin. Ei se kauhesti kustanna, jos joku tulee pyöräkuormaajalla tai kurottajalla heittämään jyvät kyytiin. Lastauskorokkeelta yltisi pienemälläkin koneella lastaamaan rekkaa. Lisäksi sellaiselta pystyisi ajamaan koneita tarvittaessa lavalle.
Tuollaiseen tasovarastoon pystyy varastoimaan mitä vaan esim haketta varsinaisen käyttöajan ulkopuolella. Viimevuosina paras viljanhinta on ollut marras-tammikuussa eli ei sitä viljaa välttämättä kauhean kauaa kannata varastoida.

Lähetetty: 19 Loka 2007, 10:23
Kirjoittaja mickey69
Jari kirjoitti: Esim. Aku-ruuvilla rekan lastaus noin tunti,ei mielestäni näpräystä?

Laakasiiloja ei kannattane rakentaa viljan varastointiin jos tilalla muuten tilaa koneille jne. Mutta yleiskäyttöön ok. Sillä kirjoitan kun mulla yhessä laakasiilossa pienempiä siiloja sekä puimurin leikkuupöytä,ruisku ja apulannan levitin. Yhessä puita,toisessa rehua ja kolmannessa vehnää sekä puimuri :D
Loistavaa varastotilaa mutta kallista ellei ole jo olemassa olevaa tilaa joka kuoletettu "oikealla" käytöllä...
Niin...., ehkei niitä vartavasten kannata rakentaa..., tosin tuo laakasiilo on aika monikäyttöinen.... :?

Ajatus oli hieman sellainen että muuttaisin nykyään tyhjillään olevan emolehmä pihaton viljatilaksi.., sellainen kun tuossa sattuu jo valmiina olemaan.. Rakennus on sen verran korkea, että kippaamaan pystyy helposti... :shock:
Koneille kun on jo tehty tilaa vanhan navetan päädyssä olleeseen rehuvarastoon, joka palveli viimeksi sonnipihattona....

Lähetetty: 19 Loka 2007, 13:41
Kirjoittaja aurauskeppi
Jussi T. kirjoitti:Etukuormaintyhjennys toki nopea, mut rekan täyttöön tarvis melkein kurottajan...
Tai pyöräkuormaajan jos sellainen muuten on. Multakuorman paiskaa kymmeneen minuuttiin kyytiin.
Hylkäsin itse tuon hallivaihtoehdon. En katsonut kannattavaksi vielä näillä määrillä.

Jari: minkä mittainen AKU-ruuvi rekan täytössä? Voiko säätö olla täysin auki vehnällä?
Vaaka-asennossa oleva siilon täyttöruuvi ainakin oli sikatehokas mutta tuo toinen on melko pystyssä.

Lähetetty: 22 Loka 2007, 19:45
Kirjoittaja Jussi T.
-Justus- kirjoitti: Hylkäsin itse tuon hallivaihtoehdon. En katsonut kannattavaksi vielä näillä määrillä.
Mites muutaman soppelin kumppanin kanssa kimppavarasto? Tai varastointia rahtina ts. maksua vastaan? Kysyntää voi tietty olla vaikea määritellä.

Lähetetty: 22 Loka 2007, 20:15
Kirjoittaja Jari
-Justus- kirjoitti: Jari: minkä mittainen AKU-ruuvi rekan täytössä? Voiko säätö olla täysin auki vehnällä?
Vaaka-asennossa oleva siilon täyttöruuvi ainakin oli sikatehokas mutta tuo toinen on melko pystyssä.
Olikohan tuo 7.3metrinen,siilo 5.3metriä halkaisijaltaan ja vakio viljaluukusta ruuvi pihalle. Jos olisi korkeammalla ko. luukku,riittäisi lyhempikin ruuvi kun olisi jyrkemmässä kulmassa.
Nyt on toisessa peltikerroksessa,antura noin puolimetriä korkea ts. ruuvin lähtee noin parista metristä ja on siilon keskellä hiukan nollatason alapuolella,niin jyrkkä kartio kun betonista helpolla sai. Myyjä osaa sanoa sopivan ruuvin mitan kun tietää miltä korkeudelta ruuvi silsälle ja millainen kartio siilossa.

Säädöstä vehnällä ei tietoa kun ei sitä ole koskaan siilossa ollut mutta ohralla saa olla täysillä, Altialle menneet olleet molemmin puolin 70kilon. Säätö "ikuisesti" auki,on suojapeltien sisällä sen verran hyvin että tarttee moottorin puoleisesta päästä keikkuen laittaa pienemmälle mikäli tarvetta. Vielä ei ole ollut tarvetta,ennen suojapeltejä tosin turposi viljaa ruuvin alapäähän-> jumissa.

Lähetetty: 25 Loka 2007, 19:44
Kirjoittaja rysler
Jorma kirjoitti:Jotenkin tuo hallinlattia varastona tuntuisi järkevältä koska siellä voi tarvittaessa varastoida muutakin kuin viljaa.

Itsellä on käytössä alta ajettava painovoimaan perustuva purku enkä sitä vaihtaisi mihinkään. Kuski saa tehtyä kuorman vaivattomasti ja nopeasti yksinkin, eikä systeemi ole altis sähkökatkoille tai muille teknisille vioille.

Silti, jos nyt pitäisi rakentaa varastotilaa niin tod näk joku edullisempi ratkaisu tulisi kyseeseen. Ehkä juurikin halli.
Tässä tosi edullinen mutta aikas työläs ratkaisu
Kuva

Lähetetty: 25 Loka 2007, 20:01
Kirjoittaja Jorma
^Iso kauha vaan etukuormaajaan niin aika vauhdikkaasti tyhjenee!

Lähetetty: 26 Loka 2007, 10:20
Kirjoittaja masto
Aika iso riski tollasessa avosiilossa on että tulee niin paljon rotanpaskaa ettei kelpaa enää mihinkään.

Antilta saa nyt siiloja -25% tehtynä "kakkoslaadun" pellistä. Kuulemma peltirullat ovat saaneet kosteutta ja on tullut värivirheitä. Sinkitty sinäänsä varmaan miksikään mennyt. Eli kipin kapin sellanen tilaamana jos on nyt tarvetta.

Lähetetty: 26 Loka 2007, 11:00
Kirjoittaja hri
Jorma kirjoitti:^Iso kauha vaan etukuormaajaan niin aika vauhdikkaasti tyhjenee!
Joo, pihat vain pitää olla kunnossa että renkaat pysyy puhtaana huonollakin kelillä. Meillä aikoinaan toppasi laakavaraston/kylmäilmakuivurin suunnittelu siihen että käytännössä olisi pitänyt sikalan pihat rakentaa uusiksi ja mieluusti asfaltoida.

Lähetetty: 26 Loka 2007, 11:35
Kirjoittaja Murtola_Lasse
Lisäksi tulee linnujen paskaa talvenaika melkoisesti viljakasan päälle, salmonella vaara ruokittaessa vaikka siipikarjaa.