Viljasiilot
Valvoja: Farmari-ryhmä
Viljasiilot
Viljan varastointi tila on jäänyt vähän pieneksi ja ajattelin ensi vuonna rakentaa lisää tilaa.
Olen miettinyt ympyränmuotoista tai neliönmuotoisia siiloja. Haluaisinkin kysellä kumpi on teidän mielestä parempi ratkaisu. Hinta, käytännöllisyys, kasaaminen, rekalla alle vai elevaattorinosto kuormaan,merkkien välisiä eroja...
kiitos
Olen miettinyt ympyränmuotoista tai neliönmuotoisia siiloja. Haluaisinkin kysellä kumpi on teidän mielestä parempi ratkaisu. Hinta, käytännöllisyys, kasaaminen, rekalla alle vai elevaattorinosto kuormaan,merkkien välisiä eroja...
kiitos
Re: Viljasiilot
Pyöriä taitaa olla evullisin. Riittävän pitkällä ruuvilla, että sopii rekka reilusti alle.
Mepuja on saanu ainaki kasata iliman reikien uuelleenporailua.
http://www.kotinet.com/kaupoi/sekal/vilijapontto/
- vilkku14
- Luokka: yli 200 hv
- Viesti:
Joo ääni pyöreälle!Kaupoi kirjoitti:Pyöriä taitaa olla evullisin. Riittävän pitkällä ruuvilla, että sopii rekka reilusti alle.
http://www.reikalevy.fi/Default.aspx?id=342860
itse kasailin tuon Sami -viljasiilon 140m3 , parilla niksillä homma oli loppujen lopuksi aika helppo!
Eli yksi ohje on että vetää kuormaliinan kireälle siilon ympäri, ennen kuin kiristää ruuveja, muuten tahtoo halkaisija väkisin kasvaa, eikä seuraava kierros sovi enää.....
Sen muistan, että sitä tiivistemassaa ole joka paikassa =)
Sitten kannattaa miettiä oikeasti tekeekö sen pohjan kartioksi!
Jos on veden / maaston kanssa ongelmia suosittelen lähes suoraa tai keskeltä vähän koveraa! Toki riippuu paikasta minne sen tekee!
Peltipönikät myös meillä ollut ratkaisuna varastointiin. Mepuja nyt pari pystyssä ja suorastaan ilo kasata, kun kaikki reiät ja palikat käy suoraan ilman pään seinään hakkaamista.
Ei itselle tullut edes mieleen muu ratkaisu kuin kartio pohja. Ei nimittäin tuo lapion heiluttelu pölysessä siilossa pahemmin kiinnosta. Säänkestävä riittävän luja ostobetoni pohjaan niin ei ainakaan ole ollut minkäänlaisia kosteus ongelmia.vilkku14 kirjoitti:Sitten kannattaa miettiä oikeasti tekeekö sen pohjan kartioksi!
Jos on veden / maaston kanssa ongelmia suosittelen lähes suoraa tai keskeltä vähän koveraa! Toki riippuu paikasta minne sen tekee!
-
aurauskeppi
No, pyöreä. Muunlaisia en ole itse tehnyt. Toki alleajettava siilosto on paras ja nopein tapa lastata autot.
Arska-siilo tuli heinä-elokuussa tehtyä ja alusta asti teroitin avustajille että kartion pitää olla niin jyrkkä kuin suinkin saa! Ja kyllä tuliki hyvä. Ensimmäinen kuivurillinen (16m3) ei edes koskettanut vielä peltiosia vaan sopi kartion sisään
(Nimimerkillä 9-vuotiaasta viljaa lapioinut.)
Ei ollut mitään ongelmia Arskankaan osien sopivuudessa. Tehtaan huolellisuudessa kylläkin oli pieniä.
Arska-siilo tuli heinä-elokuussa tehtyä ja alusta asti teroitin avustajille että kartion pitää olla niin jyrkkä kuin suinkin saa! Ja kyllä tuliki hyvä. Ensimmäinen kuivurillinen (16m3) ei edes koskettanut vielä peltiosia vaan sopi kartion sisään
(Nimimerkillä 9-vuotiaasta viljaa lapioinut.)
Ei ollut mitään ongelmia Arskankaan osien sopivuudessa. Tehtaan huolellisuudessa kylläkin oli pieniä.
- sirkussonni
- Luokka: >500hv
Se muuten tuolla Somerolla Ahtaanluoma tekee teräksestä pohjakartioita, korkeus on esim 3.4 metriselle 1.8m ja 5.5 metriselle muistaakseni 2.2m. hinta olis suurinpiirtein kahden ja kolmen tonnin välillä, suoralle laatalle asennus. Ei välttämättä huonompi ratkaisu, ainakin itse olisin sitä mieltä, ei ainakaan kosteus nouse betonista ylös.
Itte kasasin viime kesänä kolme kanttista siiloa pohjakartioilla,elevaattorilla ja kuljettimilla. Vanhaan rehusiiloon jossa tyhjää tilaa katon alla.
Muutama vuosi sitten 170m3 pyöreä pönttö.
Ehdottomasti pyöreä,helppo kasata ja edullinen kuutioihin nähden.
Kummallakin hyvät puolensa,tarve ratkaisee valinnan. Itellä oli tarvetta pienemmillekin siiloille kun vanhoista laareista pienin reilun 60m3,karun kokoinen siemensiilo...
Muutama vuosi sitten 170m3 pyöreä pönttö.
Ehdottomasti pyöreä,helppo kasata ja edullinen kuutioihin nähden.
Kummallakin hyvät puolensa,tarve ratkaisee valinnan. Itellä oli tarvetta pienemmillekin siiloille kun vanhoista laareista pienin reilun 60m3,karun kokoinen siemensiilo...
-
sunnuntaifarmari
- Luokka: yli 100 hv
Oliskohan vanhan rehupöntön hyödyntämisessä viljavarastona mitään järkeä? Kun olis tontilla tiilinen pönttö, jonka tasahuopakatto vuotaa ja kohta putoo kokonaan alas. Vaihtoehtoina, että ryhdyn nojailemaan kaivinkoneella pöntön kylkeen tai sitten kunnostan sen viljasiiloksi. Eli tilaisi noiden peltipönttöjen valmistajilta katon, rappaisi sisäseinän uusiksi ja pohjaan kartion valu. Toimisko noin vai miten pitäis tehdä? Lähinnä tuo rappaus epäilyttää, kun ei ole siitä mitään tietoa. Vai onko mielekkäämpää tehdä kokonaan uusi peltinen? Asiaan toistaiseksi perehtymättömänä luulisin vanhan modifioinnin tulevan kuitenkin edullisemmaksi. Taitaa tulla viljan liikuttelu siiloon ja ulos kalliimmaksi kuin itse rakennus?
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
Viime kesänä tuli kasattua 208 m3 Antti ja ei siinäkään ollut ongelmia reikien sopimisen kanssa. Siilo tuli hieman rinteeseen, joten pohjaan sai tehtyä kunnon kartion, vajaan pari metriä syvän. Pari 15 m3 kuormaa sinne saa puhaltaa, ennen kuin vilja alkaa koskea peltiin.

14 mottia muistaakseni meni oman siilon pohjavaluun, reunavalun korkeus oli melkein yhden peltikerroksen korkuinen. Siihen vielä päälle 8 kerrosta pellejä ja katto, niin harja heiluu liki 12 metrin korkeudessa. Ei saa huimata, kun käy avaamassa miesluukun.Sepe kirjoitti:Millaisen perustuksen tuo siilo vaatii. Ettei tulisi Pisantornia tehtyä...
-
aurauskeppi
Sen saa ihan itse päättää, sillä rakennuslupia nuo eivät vaadi. Valmistajalta tuli kasausohjevihkonen jossa oli pari erilaista vaihtoehtoa perustuksesta piirustuksineen päivineen. Mulle tehtiin noita kuvia soveltaen ja vahvuuksia noudattaen rankka perustus, Ihan kuin kuivaamon pohjaa olisi tehty. Iso kuoppa, salaojat, soratäyttö, antura valaen, 1,2m seinää valuharkoista, suppilon muotoilu murskeella, raudoitus (n. kilometri), suppilon valu 20 cm paksu. Näin osissa tehtynä tarvikkeet kalliimpia, työtunteja vähän. Kuviakin on mutta laiskuuttani en ole omia kotisivuja tehnyt.Sepe kirjoitti:Millaisen perustuksen tuo siilo vaatii. Ettei tulisi Pisantornia tehtyä...
Tuollaiseen päädyttiin johtuen maaperästä, siilon mitoista (kapea ja korkea) sekä itsestäni. Olen katellut huonoa rakentamista tarpeeksi. Oma mielipide oli ettei tehdä vain riittävää vaan varmasti kestävä. Rakentamassa oli kaksi herraa jotka olivat tehneet näitä ennenkin ja hyvää vinkkiä tuli pohjanteossa paljon.
Eikös näistä siiloista ollut jo ennenkin jotain höpinää?
-
mickey69
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Hmm... mielenkiintoisia juttuja ja näkökulmia...
Tuota vanhempaa viestiketjua lukiessani törmäsin tuohon lietso juttuun.. Itsellä on kanssa tietynlainen epäluottamus tuohon ruuvipurkuun, kun kuorma-autoa täyttäessä, ei ole aikaa "puuhastella" noiden ruuvien kanssa, niin lietso voisi olla olla yksi vaihtoehto.. Itsellä on tulossa jossain vaihessa toinen peltipönttö vanhan viereen, merkkiä ei ole vielä päätetty.. Edellinen on kierresaumasiilo, joka tuotiin kokonaisena paikalle... Ostin sen aikanaan uudenveroisena (kerran ollut jyviä sisällä) lähitilalta..
Pudotussiilo olisi tyhjennyksen kannalta nopein ratkaisu, tosin rakenteet pitää olla hieman eri luokkaa, joten rakentaminen on hieman vaativampi operaatio kuin pysty siilossa...
Tässä pohtiessani olen myös pyöritellyt ajatusta laakasiilosta viljan varastoinnissa ja itse näkisin sen aika vahvana vaihtoehtona... Etuina kyseisessä hommassa olisi suht helppo/yksinkertainen rakentaa, esim. suoran elementeistä, nopea siilon täyttö ja sitten suht nopea ja toimiva purku rekkaan etukuormaajalla...

Tuota vanhempaa viestiketjua lukiessani törmäsin tuohon lietso juttuun.. Itsellä on kanssa tietynlainen epäluottamus tuohon ruuvipurkuun, kun kuorma-autoa täyttäessä, ei ole aikaa "puuhastella" noiden ruuvien kanssa, niin lietso voisi olla olla yksi vaihtoehto.. Itsellä on tulossa jossain vaihessa toinen peltipönttö vanhan viereen, merkkiä ei ole vielä päätetty.. Edellinen on kierresaumasiilo, joka tuotiin kokonaisena paikalle... Ostin sen aikanaan uudenveroisena (kerran ollut jyviä sisällä) lähitilalta..
Pudotussiilo olisi tyhjennyksen kannalta nopein ratkaisu, tosin rakenteet pitää olla hieman eri luokkaa, joten rakentaminen on hieman vaativampi operaatio kuin pysty siilossa...
Tässä pohtiessani olen myös pyöritellyt ajatusta laakasiilosta viljan varastoinnissa ja itse näkisin sen aika vahvana vaihtoehtona... Etuina kyseisessä hommassa olisi suht helppo/yksinkertainen rakentaa, esim. suoran elementeistä, nopea siilon täyttö ja sitten suht nopea ja toimiva purku rekkaan etukuormaajalla...
Tehokkaalla ruuvilla saa yhdistelmän lastattua 30min, ei siinä suuremmin tarvitse puuhastella ainakaan omasta mielestä. Pudotus siilot tahtoo olla turhan pieniä nykypäivänä.mickey69 kirjoitti:Hmm... mielenkiintoisia juttuja ja näkökulmia...
Tässä pohtiessani olen myös pyöritellyt ajatusta laakasiilosta viljan varastoinnissa ja itse näkisin sen aika vahvana vaihtoehtona... Etuina kyseisessä hommassa olisi suht helppo/yksinkertainen rakentaa, esim. suoran elementeistä, nopea siilon täyttö ja sitten suht nopea ja toimiva purku rekkaan etukuormaajalla...![]()
![]()
Ihan heti en edes harkitsisi laakasiiloa, tulee nopeasti melko kallista varastotilaa kun oikein laskemaan alkaa, ja etukuormaajalla lastauskin melko säätämistä ja hidasta kun on nuo yhdistelmät ihan mukavan korkeita ja sitten jyviä on tontti täynnä. ei hyvä.
Esim. Aku-ruuvilla rekan lastaus noin tunti,ei mielestäni näpräystä?Radon kirjoitti:Tehokkaalla ruuvilla saa yhdistelmän lastattua 30min, ei siinä suuremmin tarvitse puuhastella ainakaan omasta mielestä. Pudotus siilot tahtoo olla turhan pieniä nykypäivänä.mickey69 kirjoitti:Tässä pohtiessani olen myös pyöritellyt ajatusta laakasiilosta viljan varastoinnissa ja itse näkisin sen aika vahvana vaihtoehtona... Etuina kyseisessä hommassa olisi suht helppo/yksinkertainen rakentaa, esim. suoran elementeistä, nopea siilon täyttö ja sitten suht nopea ja toimiva purku rekkaan etukuormaajalla...![]()
![]()
Ihan heti en edes harkitsisi laakasiiloa, tulee nopeasti melko kallista varastotilaa kun oikein laskemaan alkaa, ja etukuormaajalla lastauskin melko säätämistä ja hidasta kun on nuo yhdistelmät ihan mukavan korkeita ja sitten jyviä on tontti täynnä. ei hyvä.
Laakasiiloja ei kannattane rakentaa viljan varastointiin jos tilalla muuten tilaa koneille jne. Mutta yleiskäyttöön ok. Sillä kirjoitan kun mulla yhessä laakasiilossa pienempiä siiloja sekä puimurin leikkuupöytä,ruisku ja apulannan levitin. Yhessä puita,toisessa rehua ja kolmannessa vehnää sekä puimuri
Loistavaa varastotilaa mutta kallista ellei ole jo olemassa olevaa tilaa joka kuoletettu "oikealla" käytöllä...