Sivu 2/2

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 19 Helmi 2010, 22:55
Kirjoittaja Kloppi
Jari kirjoitti:Tähän ketjuun tietoa kun Galera hyväksytään myyntiin. Mikä ihme sitäkin viivyttää,muualla jo käytössä oleva aine?
Voisi laajentaa rypsin viljelyä laajemminkin luomusta tulleille ostopelloille,nyt noilla rikkaongelmaa mikäli kasvuunlähtö viivästyy vähänkin...
Raision mukaan Galera on nyt saanut hyväksynnän. :D

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 19 Helmi 2010, 23:47
Kirjoittaja Jari
Kloppi kirjoitti:
Jari kirjoitti:Tähän ketjuun tietoa kun Galera hyväksytään myyntiin. Mikä ihme sitäkin viivyttää,muualla jo käytössä oleva aine?
Voisi laajentaa rypsin viljelyä laajemminkin luomusta tulleille ostopelloille,nyt noilla rikkaongelmaa mikäli kasvuunlähtö viivästyy vähänkin...
Raision mukaan Galera on nyt saanut hyväksynnän. :D
Ja maanantaina yhteyttä Raisioon! Siemenet ja Galeraa "luomupelloille".

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 21:18
Kirjoittaja turkki
Onko tietoa Galeran hinnasta? Lähinnä kiinnostaa onko kilpailukykyinen Devrinolia vastaan.

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 21:42
Kirjoittaja JarJar
turkki kirjoitti:Onko tietoa Galeran hinnasta?
38e/ha sis alv + dassoil.

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 28 Helmi 2010, 15:00
Kirjoittaja aurauskeppi
5 litran purkki siis. 630 € ja dassoil 22€/kpl ja niitä menee 3 per 1 galera-astia eli ~42€/ha.
Devrinol on kalliimpaa. Minusta ne eivät ole toisensa korvaavia aineita vaikka kaupan setä niin väittääkin.

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 28 Helmi 2010, 21:31
Kirjoittaja Anssi
Valistappas tietämätöntä, miltä osin galera ei korvaa devrinolia?

-a

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 01 Maalis 2010, 10:36
Kirjoittaja aurauskeppi
-Justus- kirjoitti:Minusta ne eivät ole toisensa korvaavia aineita ...
Toistensa vaihtoehdot ne kyllä ovat mutta jokainen valitsee sen mukaan mitä haluaa. Olen ollut tyytyväinen trifluraliinien käytettävyyteen ja hinta/teho -suhteeseen. Mun kokemuksen mukaan rypsiä ei ole kannattanut kylvää siinä ensimmäisessä lämpöaallossa keväällä mutta kun maa kantaa niin sen tasaaminen on kannattanut ja maavaikutteisen aineen multaus. Niin rikkatorjunta on tehty valmiiksi kiireettömänä aikana ja kosteus on myöhemmin kylvettäessä tasainen. Siksi tänä vuonna kokeilen sekä devrinolia muokatulla pellolla että galeraa suorakylvössä. Galeran ehdoton plussa on että sen voi sekoittaa tuholaisaineen kanssa. Viime vuotta lukuunottamatta kirppoja on aina tarvinut torjua jo 2-lehtiasteella. Siinähän se menee siivellä. Mutta jos rypsi on aikaisin kylvetty ja säät osuu nappiin niin ehtiikö kaikki häiritsevät rikat torjuttavan kokoisiksi ennenkuin rypsi menee ohi ruiskutusajankohdan? Valvatti?
Ei ole Devrinolistakaan kokemusta, tehoiltaan on huonompi kuin trifluraliinit.
Suorakylvön järkivaihtoehto on Roundup Gold 195€/astia - 2,4 L/ha= 23,40€/ha+ Myöhästetyllä kylvöllä pelto on täysin puhdas. Muokatulla maalla rypsinviljely onnistuu kyllä ilmankin rikkatorjuntaa joka on se halvin vaihtoehto silloin kun muokkaus on ilmaista.
En tiedä sainko selitettyä mutta edelleen olen samaa mieltä.

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 23 Huhti 2010, 10:21
Kirjoittaja 2850
mikä olisi rypsille sopivin kylvötapa kun lohkot on sängellä ? glyfosaatti+ suorakylvö ?
lautasmuokkasus heti kun mahdollista ja kolmenviikonpäästä glyfosaatti+ kylvö vai jokin muu tapa ?

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 23 Huhti 2010, 19:54
Kirjoittaja eberi
2850 kirjoitti:mikä olisi rypsille sopivin kylvötapa kun lohkot on sängellä ? glyfosaatti+ suorakylvö ?
lautasmuokkasus heti kun mahdollista ja kolmenviikonpäästä glyfosaatti+ kylvö vai jokin muu tapa ?
Mikä on tavoittelemasi kylvöajankohta?

Re: Rypsiä?

Lähetetty: 24 Huhti 2010, 08:19
Kirjoittaja 2850
eberi kirjoitti:Mikä on tavoittelemasi kylvöajankohta?
tuoukuun loppu puoli....