Viljasiilot
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
- Viestit: 637
- Liittynyt: 12 Elo 2005, 18:14
- Paikkakunta: Jalasjärvi
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1049
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Oliskohan siiloa täytetty toispuoleisesti tai onko peltit laitettu väärin, pitäisi olla paksummat alhaalla ja ohuemmet ylhäällä tai siiloa on korotettu jälkeen päin..Maalaispoika kirjoitti:Arskan siiloille vähän huonoa mainosta, kun täällä päin yksi muutaman vuoden vanha pyöreä pönttö on ruvennut kallistumaan. Pystytukien yläpuolelta on pellit alkanu mennä läjään ja yläosa kenaa jo huomattavasti kuivaajaa kohti. Siilo ei ole valtavan suuri, olisikohan ehkä 6-kerroksinen.
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
- Viestit: 637
- Liittynyt: 12 Elo 2005, 18:14
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Täytöstä en osaa sanoa, mutta siilon harjalle näyttää menevän pyöreä viljaruuvi kuivaajasta. Korotettu siiloa ei ole ja pellien järjestystä en tiedä. Itselle tuli viime vuonna tehtyä 8-kerroksinen Antti ja siinä oli kaikki pellit saman paksuisia. Ulkona on pystyssä olevat tukiraudat 6 kerrosta alhaalta päin ja kaksi ylintä ilman tukia.Murtola_Lasse kirjoitti:Oliskohan siiloa täytetty toispuoleisesti tai onko peltit laitettu väärin, pitäisi olla paksummat alhaalla ja ohuemmet ylhäällä tai siiloa on korotettu jälkeen päin..
-
aurauskeppi
Ok. Mulla on jo se ruuvi en vaan ole kokeillut. Siilo on 5,6m, ruuvi 6,4m toisessa kerroksessa ja purkupäästä maahan 3,5m -> saa nähdä sopiiko auto alle. Onhan se säätö AKUssa sentään edes mahdollinen vaikka käsivoimin se ei liiku sen jo kokeilin. Otin suojapellit heti ruuvien kanssa.Jari kirjoitti:Myyjä osaa sanoa sopivan ruuvin mitan kun tietää miltä korkeudelta ruuvi silsälle ja millainen kartio siilossa.
Säädöstä vehnällä ei tietoa kun ei sitä ole koskaan siilossa ollut mutta ohralla saa olla täysillä, Altialle menneet olleet molemmin puolin 70kilon. Säätö "ikuisesti" auki,on suojapeltien sisällä sen verran hyvin että tarttee moottorin puoleisesta päästä keikkuen laittaa pienemmälle mikäli tarvetta. Vielä ei ole ollut tarvetta,ennen suojapeltejä tosin turposi viljaa ruuvin alapäähän-> jumissa.
Antin kierresaumasiilo vaikuttaa fiksulta:
http://www.agrosec.com/fi/agrosec_storage/spiral/
http://www.agrosec.com/fi/agrosec_storage/spiral/
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
- Viestit: 637
- Liittynyt: 12 Elo 2005, 18:14
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Tänä vuonna siiloa hankkiessa ei tarjousta edes pyydetty kierresaumasta, kun edellis vuonna oli lähes puolet kalliimpi. Semmonen tuli mieleen että taitaa kierresauma olla ainoa mitä saa vielä alta 4m halkasialla, jos ahtaaseen tilaan pitää siilo saada??Maalaispoika kirjoitti:Sama käsitys mullakin on. En kyllä tosissani edes kysyny kierresaumasiilon hintoja, mutta muistaisin jostain kuulleeni, että reilusti arvokkaampi on samankokoiseen koottavaan siiloon verrattuna.Make kirjoitti:Käsittäkseni pulttisiilo on aikalailla halvempi.
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
- Viestit: 637
- Liittynyt: 12 Elo 2005, 18:14
- Paikkakunta: Jalasjärvi
http://www.agrosec.com/fi/agrosec_stora ... ical_data/JarJar kirjoitti: Semmonen tuli mieleen että taitaa kierresauma olla ainoa mitä saa vielä alta 4m halkasialla, jos ahtaaseen tilaan pitää siilo saada??
Ainakin noilla sivuilla sanotaan, että 2,3-8,0 metrisiä siiloja saa tilauksesta. Minkähänlainen tuollainen kierresaumasiilo olisi rehusiilona?
Vähän aihetta hipoen...
Ois aikeissa uusia koko viljankäsittelyketju, kun nykyisellään on vähän turhan työläs. Viljaa ei viljellä, vaan se on ostossa, kulutus nykyisellään ~50-60tn/vuosi. Olen ostanut tavaran seoksena kerralla ohra/kaura/vehnä ja samanlaisena ois tarkoitus jatkaa. Toimitus on ainakin tähän saakka ollut puhallusautolla, koska aivan läheltä ei ainakaan vehnää ole saatavissa. Entinen laakasiiloon tehty hinkalo ei oikein hyvä, vilja lajittuu liikaa ja nykyinen mylly on hemmetin hidas ja 11kw moottori pyörii liikaa.
-joku ulkosiilo, millainen tuolle määrälle?
-joku siirtosysteemi myllylle, spiraali tms?
-joku mylly, litistäjä tms?
-joku pikku jauhosiilo tasovartijalla nykyisen liian laaja-alaisen siilon tilalle
-siilon alta lähtee kahasta spiraali sukkularuokkijalle, jäänee entiselleen.
Saa antaa neuvoja, suosituksia yms. Täysrehu yksi vaihtoehto, mutta ei ensimmäisenä mielessä, vaikka senkin saisi kohtuuhelposti käyttöön. Yksi Triotecin siilo löytyy, jossa nyt puolitiivistettä.
Ois aikeissa uusia koko viljankäsittelyketju, kun nykyisellään on vähän turhan työläs. Viljaa ei viljellä, vaan se on ostossa, kulutus nykyisellään ~50-60tn/vuosi. Olen ostanut tavaran seoksena kerralla ohra/kaura/vehnä ja samanlaisena ois tarkoitus jatkaa. Toimitus on ainakin tähän saakka ollut puhallusautolla, koska aivan läheltä ei ainakaan vehnää ole saatavissa. Entinen laakasiiloon tehty hinkalo ei oikein hyvä, vilja lajittuu liikaa ja nykyinen mylly on hemmetin hidas ja 11kw moottori pyörii liikaa.
-joku ulkosiilo, millainen tuolle määrälle?
-joku siirtosysteemi myllylle, spiraali tms?
-joku mylly, litistäjä tms?
-joku pikku jauhosiilo tasovartijalla nykyisen liian laaja-alaisen siilon tilalle
-siilon alta lähtee kahasta spiraali sukkularuokkijalle, jäänee entiselleen.
Saa antaa neuvoja, suosituksia yms. Täysrehu yksi vaihtoehto, mutta ei ensimmäisenä mielessä, vaikka senkin saisi kohtuuhelposti käyttöön. Yksi Triotecin siilo löytyy, jossa nyt puolitiivistettä.
Mulla vapautuu lähiaikona murskan 220 mylly,tasovahti alla ja putkiruokkija kellolaitteella ja kunnon varolaitteilla. Teeseitse miehelle koko paketti puoli-ilmaiseksi... Siilon joka härvelin päällä,otan uusio käyttöön. Putkiruokkijan "nappulavaijeri" uusittu keväällä,monta huoletonta vuotta sen puolesta.