Tiehoitokunta

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

junttieinari
Luokka: yli 300 hv

Re: Tiehoitokunta

Lukematon viesti Kirjoittaja junttieinari »

Murtola_Lasse kirjoitti:Galluppi: Kuinka monelle yksityistielle maksatte vuosittain tiemaksuja ?
En käytännössä yhdellekkään. Omalla pihatiellä periaatteessa 3 muuta osakasta, mutta koska tie 99 % minun käytössä, hoidan myös tien kunnossapidon. Yksi osakkaista käy sitten aina joulun alla tuomassa joulukalat :D
freku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja freku »

Minä soitin sinne yksityisteiden palvelunumeroon ja sain sieltä tyydyttävän vastauksen. Hän sanoi siellä että jos yksiöt ovat yli viis vuotta vanhoja, ne kannattaa päivittää. Sen pystyy päättämään tiehoitokunnassa vaikka joku olisi eri mieltä. Näin tulen seuraavassa kokouksessa vaatimaan Tämä kuulemma maksaa jotain 100egee perus +10egee jokaista jäsentä kohti. Kiitos kaikille vastanneille ja sivujen ylläpitäjille :D
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

^ Kannattaa ja tuo 5 v on raja jonka jälkeen kuka tahansa osakas voi esittää yksikkölaskelman päivittämistä ja se pitää silloin myös tehdä. Mitään pakkorajaa ei ole jos kukaan ei vaadi. Tielautakunta voi vaatia myös ajantasaistamista avustuksia haettaessa.
perfekt kirjoitti:Tai jos maksan tiemaksuni kuten määrätty omaan tiekuntaan ja alan vuokrata peltoa toisen tiekunnan alueelta. Kuluni eivät lisäänny mitenkään vaikka sotken molempia teitä enempi ?.....
Kyllä pitäisi lisääntyä. Maanomistaja maksaa käyttämältäsi matkalta hehtaareiden perusteella sille toiselle tiekunnalle ja itse maksat omalle tiekunnalle.

Tuntuu että mielipiteitä ja tunneasioita liikkuu paljon tiekysymyksissä. Yksikkölaskelman tekoon löytyy kuitenkin selvät ohjeet ja ihan oma laki.
Maksan kahdelle tiekunnalle yksikkömaksuja ja olen sen toisen pj.
Yksikkölaskelman uusiminen hirvitti ensin mutta jälkeenpäin oli hyvä mieli kun asiat selkenivätkin helposti. Laskelma on yritetty pitää mahdollisimman yksinkertaisena: ajoneuvojen määrää ei lasketa, kaikki kesämökit ovat samanarvoisia..ym.
Tosiasia on että laskelman tekohetkellä kukaan ei tarvi tietä: yksi sanoi että käy kaupassa metsäpolkua pitkin kävellen (5 henkilöautoa), yksi ilmoitti ettei koskaan aja uudella henkilöautollaan ja että lehmät ovat kotieläimiä eikä tuotantoeläimiä ja rinnastettava siksi koiraan :lol: Useampi ei suostunut ymmärtämään että maanomistaja tosiaankin maksaa vuokramiehen ajelut pelloilleen.
freku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja freku »

Miten mun pitäis toimia jotta saan yksiköt uusiin kuosiin. Ottaako maamittari tai muu viranomainen yhteyttä jokaiseen tiekäyttäjään, vai tekeekö jokainen luettelo käyttämistään autoista jne. Toi usean tilanomistus saman tien varrella mua vielä askarruttaa..
Sepe
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Tuossa linkkiä...
http://www.maanmittauslaitos.fi/Tietoa_ ... etoimitus/

Yksiköinnin voi tehdä myös joku tieosakas jos muut osakkaat sen hyväksyy mutta yleensä hankalaa selvitellä kaikkea.
Maanmittarilla on tilojen tiedot helposti saatavilla.
Just tänäpä istuttiin neljä tuntia kun kaks yksityistietä yhdistettiin yhdeksi. Tosin tuossa on takana perusparannushanke. Nakkihan siitä napsahti...
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Maanmittari varmasti tekee mutta voi olla hinnakasta. Jos tiedossa on joku tieisännöitsijäkurssin käynyt niin semmoiset ovat täysoppineita yksikkölaskelmien teossa. Kunnan tieasioista vastaavalla lautakunnalla pitäisi olla tekijöitä tiedossa. Ja tosiaan kuka vaan käy kunhan muut sen hyväksyvät.

Uudella ja mahtavalla Kouvolan kaupungilla on yksityistiekoordinaattori ! Olisipa kaikilla.
perfekt
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja perfekt »

Pitäisikö jäsenen saada kopio yksiköistä Omista ja muiden jos pyytää ?
Oja -ja tie yksiköinneistä,,,,,,,,

Olen muutamaan otteeseen pyytänyt näitä mutta vielä ei ole kuulunut.

Tai saako ne esim Kunnasta jostain ?

Helpottaisi tilanteen hahmottelua ja vieheiden korjaamista oik mukaisemmaksi. 8)
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

perfekt kirjoitti:Pitäisikö jäsenen saada kopio yksiköistä Omista ja muiden jos pyytää ?
Oja -ja tie yksiköinneistä,,,,,,,,

Olen muutamaan otteeseen pyytänyt näitä mutta vielä ei ole kuulunut.

Tai saako ne esim Kunnasta jostain ?

Helpottaisi tilanteen hahmottelua ja vieheiden korjaamista oik mukaisemmaksi. 8)
Ainakin kokouksissa ne on esitettävä ja omista yksiköistä pitäisi olla yhteenveto laskussa.
Lisäksi yksityistien yksikkö- ja maksuunpanoluettelo pitää olla nähtävillä kaksi viikkoa ennen vuosikokousta.
Vastaa Viestiin