Ansiotuloveron alennus tai ruuan alvin alentaminen
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1670
- Liittynyt: 16 Joulu 2004, 20:09
- Paikkakunta: Marttila www.maatalousfoorum.fi
- Viesti:
Ansiotuloveron alennus tai ruuan alvin alentaminen
Nyt on ollut monessa mediassa kyselyitä ruuan alvin alentamisesta tai vaihtoehtoisesti ansiotuloverojen alentamisesta. Katsotaan äänestyksellä kumpaa maatalousväki kannattaa enemmän. Elikkä jos jompikumpi olisi valittava, kumpi se olisi.
- Cartel
- Luokka: yli 200 hv
- Viestit: 237
- Liittynyt: 22 Helmi 2006, 11:26
- Paikkakunta: Pohjoinen Pirkanmaa
Taisivat arvioida, että jos ruoan alvia laskettas, hyöty tavalliselle pulliaiselle olis n. 60€, eli pari kauppareissua. Eli ei juuri mitään. Ja jotenki tuntuu että kauppa tai jokin muu nostaa hintaa huomaamattomasti ja hiljaa ja kohta kuluttajalta hyöty onkin hävinnyt.
Ansiotuloverojen alentaminen kuullostaa paremmalta, joskin ei ole mitään hajua miten siitä olisi hyötyä...?
Mutta nämä on vaan tällaisen tietämättömän ensimmäiset ajatukset.
Ansiotuloverojen alentaminen kuullostaa paremmalta, joskin ei ole mitään hajua miten siitä olisi hyötyä...?
Mutta nämä on vaan tällaisen tietämättömän ensimmäiset ajatukset.
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
- Viestit: 561
- Liittynyt: 14 Loka 2005, 15:58
- Paikkakunta: P-P
Pelkään että ruoan alv:n alentaminen vaikuttaisi vain hetken ja kauppa hilaisi sitten pikkuhiljaa alennuksen omiin katteisiinsa, kuten Jakezu tuossa jo totesikin. Toisaalta joskus spekuloivat radiossa , että alv alennus täytyisi kattaa muuta verotusta nostamalla...
Mieluummin kuitenkin alennus ansiotuloverotukseen.
-Mf-
Mieluummin kuitenkin alennus ansiotuloverotukseen.
-Mf-
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id68610.html

Keskellä verovuottaHallitus on päässyt sopuun siitä, että ruoan arvonlisäveron alennus toteutetaan lokakuun alusta 2009. Ruoan alv laskee 12 prosenttiin.
Liian myöhään tulee tuo alvin alennus. Tässä uhkaa inflaatio lähteä tosissaan rullaamaan. Tuo alvin lasku hillitsisi osaltaan inflaatiota.
Raaka-aineet mukaanlukien maataloustuotteet on huimassa nousussa ja palkkoihin haetaan 10% korotuksia. Hukkuu tuotteiden hinnannousu äkkiä kustannuksiin meilläkin. Velalliselle inflaatio on ihan hyvä asia.
Raaka-aineet mukaanlukien maataloustuotteet on huimassa nousussa ja palkkoihin haetaan 10% korotuksia. Hukkuu tuotteiden hinnannousu äkkiä kustannuksiin meilläkin. Velalliselle inflaatio on ihan hyvä asia.
70-luvulla inflaatio söi mukavasti velkoja, kun samalla tulot nousi vuosittain. Nyt taitaa olla toisin. Vaikka kustannukset nousee, niin taitaa olla vaikeuksia saada lisätuloja maatalouteen - paitsi satunnaisesti tänä vuonna , jos myyntituotteiden hinnat nousevat.Make kirjoitti:Velalliselle inflaatio on ihan hyvä asia.
-
Viikonloppu viljelijä
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Marras 2007, 18:30
- Paikkakunta: Uusimaa
Itse olen ansiotuloveron kevennyksen kannalla. Oletteko ajatelleet mitä ALV veroalennus tekee maatalouden rahavirroille.
Esimerkiksi lannnoitteet on 22% verokannassa. Tähän %:iin ei ole tulossa muutoksia. Nyt ostetaan esim. 1000 €:lla (veroton hinta) siitä maksetaan kauppaan (1220 € verollinen hinta). Nyt kun myydään viljaa esim. 1000€ (veroton hinta) Siitä saadaan 1170 € ( verollinen). Nyt jos ruuan ALV tippuu 8%:iin. Tällöin tästä viljaerästä saadaan 1080 €.
Tämä ALV:n osuus on valtion rahaa, jolla ei sinänsä ole merkitystä maanviljeliöiden tuloon. Mutta se on vuodessa iso summa rahaa, joka on poissa käyttövaroista.
Esimerkiksi lannnoitteet on 22% verokannassa. Tähän %:iin ei ole tulossa muutoksia. Nyt ostetaan esim. 1000 €:lla (veroton hinta) siitä maksetaan kauppaan (1220 € verollinen hinta). Nyt kun myydään viljaa esim. 1000€ (veroton hinta) Siitä saadaan 1170 € ( verollinen). Nyt jos ruuan ALV tippuu 8%:iin. Tällöin tästä viljaerästä saadaan 1080 €.
Tämä ALV:n osuus on valtion rahaa, jolla ei sinänsä ole merkitystä maanviljeliöiden tuloon. Mutta se on vuodessa iso summa rahaa, joka on poissa käyttövaroista.