heinäkoneita hankkimassa

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

nuffieldmaster
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

heinäkoneita hankkimassa

Lukematon viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

Pitäisi kai jonkin näköiset kuivaheinän tekokoneet hankkia omalle "tilalle".

Niittokone (aros) löytyy, mutta pöyhin, seiväskaira ja paalain puuttuvat.

Itsellä ei ole oikein käsitystä noista koneista. Kaikki pöyhimetkin tuntuu olevan yli 100€:n, vaikka niillä ei kovinkaan moni enää mitään tee. Pakko siis varmaan hankkia kalliimpi, mutta millainen? Niitähän kun on monenlaisia. Pystyykö kaikilla sekä kuivaamaan, että myös karheamaan heinän paalausta varten? Mikä kone on toimintavarmin/yksinkertaisin/edullisin varaosiltaan?

Sitten paalainta. Näin myytävänä tempon Pr 110 pyöröpaalaimen edulliseen hintaan. On kuulemma kolaketjupaalain, eli mikä?
Kannattaako moiseen sekaantua? Onko vikaherkkä. varaosat kalliita?

Käyttö koneilla olisi noin 3ha heinää "harrasteluun". Toki ostoheinä saattaisi tulla halvemmaksi, mutta kun on noita tekijöitä ja traktoreita valmiina. Mitäs muuten heinä nykyään maksaa?
aksu
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja aksu »

Älä sekaannu ketjuharaviin koskaan. Ei pöyhi oikee kunnolla ja tekee köyttä ja kietoo jne. Itse ostin juuri jf cp 320 pöyhijän suunilleen samanlaiselle urakalle. Hakusessa oli kelapöyhin, mutta hinnat pilvissä. Kannattaa katella tän jf:n tyylistä pyöröpöyhintä, sillä karhotat ja pöyhit.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Aroksen kiroan ainakin alimpaan helvettiin. En niitä sillä enää edes pientareita, vaikka se oiskin kiville vähemmän arka, mitä lautasniittokone.

Tuleekos heinät muoviin vai ei? Jos jälkimmäinen, niin onko kuivuria? Muuten aika epävarmaa... Jos porukkaa, niin kovapaalain mahdollinen, kuivuri edelleen suositeltava.

Tuossa tilanteessa itse katselisin ehkä näitä halpoja hihnavetosia lautasniittokoneita, vaikka niilläkään ei paljo mitään tee. Pöyhimeen kannattaa satsata ehkä hiukan enemmän, esim. 260 tai 300 Elhon kelapöyhin. Hyvä pöyhimään ja tekee hyvän karhon paalata.

Tai onkos niitä tarkoitus mättää ensin seipäälle, kun kerta kaira mainittu? Seivästyshommassa välttänee ketjuharavakin.

Paalain mielellään semmonen vanhassa ikäluokassa, että sille löytyy joku osaava korjaaja läheltä. NH 835 oli aikoinaan hyvä, miinuksena esim. tuumamittaiset laakerit, joita ei tarvikkeena löydy.
aksu

O.J. kirjoitti: Tuleekos heinät muoviin vai ei? Jos jälkimmäinen, niin onko kuivuria? Muuten aika epävarmaa... Jos porukkaa, niin kovapaalain mahdollinen, kuivuri edelleen suositeltava.
Ääh ei siihen mitään kuivureita tarvita. Säilyy kunnon jännitys ku oottelee et tuleeko sateita vai ei. Tehdäänhän sitä kuivaheinää ihan pirusti ilman kuivureita. Tollanen kuivuri on kyllä tarpeellinen kun ihan tosissaan ruvetaan heinää tekee. Mulla vanha kylmäilmakuivuri varalla, jos tulee huonot kelit...
O.J.

aksu kirjoitti:...Mulla vanha kylmäilmakuivuri varalla, jos tulee huonot kelit...
No ei kait heinää kukaan vielä lämminilmakuivurissa kuivaakaan :mrgreen:

Noh, kuivuri ja sen tarpeellisuus makuasia. Kukin tyylillään.
niklas
Luokka: 50 hv., takaveto

seiväskaira

Lukematon viesti Kirjoittaja niklas »

meiltä voisi ehkä saada ostettua seiväs kairan! kyseles jos kiinnostusta..
aksu

O.J. kirjoitti:
aksu kirjoitti:...Mulla vanha kylmäilmakuivuri varalla, jos tulee huonot kelit...
No ei kait heinää kukaan vielä lämminilmakuivurissa kuivaakaan :mrgreen:

Noh, kuivuri ja sen tarpeellisuus makuasia. Kukin tyylillään.
Ei taida olla kovin yleistä kuiteskaan, Savossakaan...? :roll:

Ja tarkotin et ei millään puhaltimilla saa oikee kunnolla kuivatuksi, vaatii kunnon heinäkuivurin...
nuffieldmaster
Viesti:

Kommentoin hiukan, eli tarve olisi saada yhden hevosen heinätarpeet katon alle paaleina. Väliä ei ole missä muodossa (kolli/pyörö). Kuivana heinänä korjataan, sateisena kesänä seipäiltä, ja jos sattuu hyvä pouta niin miksikäs ei suoraan paalattuna karheelta. (ei muovia!) Porukkaa seivästykseen riittää, se ei ole ongelma (seipäitäkin jokunen sata on...)
En ole muuten vielä mokomaa kuullut, että heinä kuivattaisiin kuivurissa!? Täällä on iät ajat pärjätty seivästämällä sateisinakin kesinä.

O.J. Kirosi Aroksen!? Kyllä sillä tuommoiset alat niittää, kun ko. kone on uutena aikoinaan 10Ha:n tilalle tullut ja sillä 70-85 vuoteen tilan heinät niitetty. Nyt olen itse niitellyt pienen alan joka kesä. Nopeampi se on kuin viikate, joka olisi seuraava vaihtoehto. Eli tarve ei ole suuri, siksi ei tarvitse koneidenkaan olla.

Millainenkas olisi sellainen perästävedettävä häkkyrä, joka ei tarvitse mitään muuta kuin vetoa? Sellainen pöyhin/karheeja tuolta yhdestä ladosta löytyisi. Tekeekö sellaisella mitään?

Minkäs hintainen se Niklaksen kaira olisi? on Kyllä kaakana...

Niin olikos kellään kokemusta tosta tempon koneesta?
niklas
Luokka: 50 hv., takaveto

kaira

Lukematon viesti Kirjoittaja niklas »

ilmoittelen tänne hintaa kunhan kyselen..jos isäntä luopuu siitä:D
pontus
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja pontus »

[quote="nuffieldmaster"]Kommentoin hiukan, eli tarve olisi saada yhden hevosen heinätarpeet katon alle paaleina.]

Onko eukkos vuatinu hevosen hommattavaks? :D
nuffieldmaster
Viesti:

Valitettavasti asun vielä taloudessa, johon kuuluu mm. pikku siskoni. Hän kouluttautuu ratsastuksen ohjaajaksi, ja sitä myötes pitää kaakkikin olla.

Itse lupasin hoitaa "kaluston" kuntoon :lol:

Apua siis todella tarvitaan, tosi kyseessä...
rgsleo

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Tämän päivän maaseurus oli vihdin miehen kuivaheinäketjusta. Aloin pohtia tuota noukintavaunu asiaa. Jos purkutilaa löytyy, heinät ovat nopeasti katon alla, pyöröpaali ja pikkupaali systeemeihin verraten. Sitten katsoin mascus sivulta paljonko käytetty noukinvaunu maksaisi: halvin n.9000e. Sitten kohdistin haun Ruotsiin. Sieltä löytyin noukinvaunuja, jotka ilmeisesti vain kuivaheinän korjuuseen tarkoitettuja. Olivat niin kevyt rakenteisia mm. yksi akselisia, ei teliä. Halvin käytetty hinnaltaan 570 euroa! Muutamalla tonnilla oli jo pätevän näköisiä kaupan! Näillä kaikilla ei tosin virtasta tehdä...
O.J.

nuffieldmaster kirjoitti:Kommentoin hiukan, eli tarve olisi saada yhden hevosen heinätarpeet katon alle paaleina. Väliä ei ole missä muodossa (kolli/pyörö). Kuivana heinänä korjataan, sateisena kesänä seipäiltä, ja jos sattuu hyvä pouta niin miksikäs ei suoraan paalattuna karheelta...
Yks polle ei taida niin paljoa syödä, etteikö vois harkita antamista paalausta urakoitsijalle. Jos hyvät kelit, niin paalain tarpeettomana 364 ja reilut puoli päivää vuodessa.
nuffieldmaster kirjoitti:...En ole muuten vielä mokomaa kuullut, että heinä kuivattaisiin kuivurissa!? Täällä on iät ajat pärjätty seivästämällä sateisinakin kesinä...
Ilmeisesti muualla päin Suomea on sitten heinäkuu joka vuosi poutainen. Kaikki ne tilat, mitkä enää tässä tässä lähistöllä tekevät perinteistä kuivaa heinää, omistavat latokuivurin. Tänne tuli Welger -85 ja kuivuri -86 ja muistaakseni ois saanut tulla just toisinpäin.

-04 yks naapuri, jolla yks polle, ensin seivästi heinänsä ja kun sateli semmoset 100mm/vrk parhaimmillaan, niin tappia vasten ne alkoivat tummua. Vähän kuivempana paalautti ja ajatti ne kuivuriin. Lienee tosin ollut ainoa kerta :) Kokemuksen puutteesta tarvinnee tuskin syyttää, on seivästänyt jo vähintään 40:nä kesänä...
nuffieldmaster kirjoitti:O.J. Kirosi Aroksen!? Kyllä sillä tuommoiset alat niittää, kun ko. kone on uutena aikoinaan 10Ha:n tilalle tullut ja sillä 70-85 vuoteen tilan heinät niitetty. Nyt olen itse niitellyt pienen alan joka kesä.
2- vai 3-pistesovitteinen Aros? Täällä on ollut molemmat ja kummassakin jotain hyvää ja jotain huonoa. Molemmissa huonomalliset kynnet, esim. samanikäisessa Wärtsilän Esassa(?) paljon suipommat kynnet ja niitossa ei tee tukkoa läheskään niin herkästi.

Hyvää mm. rautainen ramppa, ei tarvii olla jatkuvasti menossa metsään kirves olalla.

2-pistesovitteisessa vanhemmiten ihan paska laukaisulaite, 3-pistekoneessa se huomattavasti parempi, mut siinä terän vaihto hitaampi. 3-pistekone kiinteällä työntövarrella joskus vähän mielenkiintoinen traktoriin laitettava.

Niittäessä heinä on hyvä olla karkeaa ja KUIVAA, muuten on heti tukossa. Tiheä juuriheinä hankaloittaa. Jos jossain on lakoa, niin myötälakoon ei niitä hyvää jälkeä.

Edellä mainitut mielipiteet voivat olla traumoja niistä ajoista, kun piti lähteä vanhan isännän mukaan niittämään pientaria iltasella. Toinen ajoi ja toinen selvitteli vähän väliä teräpalkkia haravalla. Saa arvata, että kumpi oli haravan kanssa itikoiden syöttinä :evil:
rgsleo

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Olen O.J.:n kanssa samaa mieltä, käytä urakoitsijaa. Kuivavaheinän teko on epävarmaa jo sää takia. Puhumattakaa jos pitää koneremonttia tehdä helteessä ja sadetta luvassa... Hevosenheinän teko on vielä vaikeampaa, kaakkienheinistä en tiedä. Hevonen teillä kai tulee olemaan useita vuosia? Minäkin olen tuon heinäkuivurin kannalla jos itse aijot heinät tehdä ja saada joka vuosi pölyämätöntä heinää. Ja hevoselle käy tuorerehukin. Sen teko onnistuu paljon varmemmin.
nuffieldmaster
Viesti:

Nyt on sitten saatu viitisen hehtaaria hiukan jo uusimisen tarpeessa olevaa nurmea. Saa kuulemma niittää ja kerätä heinät ilmaiseksi.

Samalla olen tehnyt konehankintoja. Seiväskairan omatekeleen käyn hakemassa sunnuntaina, joku päivä käyn katsomassa yhden metsään hylätyn ketjuharavan.

Kyllähän sitä on heinää aina saatu. Rassille vain niin kuivaa. Tämmöisenä sateisena kesänä ei olekaan muuta konstia kuin rassitus.

Onneksi on tuo vanha fiskarssin heinäharava, jolla saa heinän kasattua.

Paalauksen tekee "urakoitsija" vanhalla kollipaalaimella, ensi kesäksi jos omaa paalainta haaveilisi.

Ja O.J:lle : aros on 3 pistekiinnitteinen (+ laukaisin), ja on kenkku perään laitettava jos irti ottaa. Yleensä olen rakkineen kassanut suoraan nostolaitteisiin, näes säilytän sen tallissa purettuna.

Mistäs siihen saisi terälappuja ja sormija? Muutama uusi T-kaupan pussista löytyy, mutta lisää tarvitsisi... (pussikin jo museotavaraa
:lol: )
Vastaa Viestiin