Tiesuolan levitys (Pölynsidonta)
Valvoja: Farmari-ryhmä
Tiesuolan levitys (Pölynsidonta)
Lasse: Millä levitätte tuota tiesuolaa tielle, löytyisikö galleriasta kuvia? Entäs hoidatteko talvisin hiekoituksia ja miten?
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
En ole Lasse, mutta vastaan silti.hogi kirjoitti:Lasse: Millä levitätte tuota tiesuolaa tielle, löytyisikö galleriasta kuvia? Entäs hoidatteko talvisin hiekoituksia ja miten?
Täältä löytyy suolanlevityksestä ja hiekoituksesta kuvia: http://www.murtola.com/galleria/thumbnails.php?album=76
Tässä on hiekoittimen rakennuksesta kuvia:
http://www.murtola.com/galleria/thumbnails.php?album=31
7 kuvaa yhteensä.
Tollasen mä olen aina halunnut. Toistaiseksi vanhaisäntä on kuitenkin ollut hankintaa vastaan, ollaan levitelty hiekat takakuuppaa perässä raahaten.
Onko teillä hiekka talvella sulaa, vai voisko tuolla pökätä puoliksi jäätyneestä kasasta, riittääkö tuolla murskausteho rikkomaan kokkareet? Meillä ongelma olis just se, että sulaa hiekkaa ei olis saatavilla.
Olette te aika seppiä kun tuonkin viitsitte itse tehdä. Poiketkaas muuten joskus koeajamaan uudet Zetorit, mä luulen että vois olla teidän ideologialle varsin passeli traktori. Vaikkei olekaan agrimarketin myymä kone...
Onko teillä hiekka talvella sulaa, vai voisko tuolla pökätä puoliksi jäätyneestä kasasta, riittääkö tuolla murskausteho rikkomaan kokkareet? Meillä ongelma olis just se, että sulaa hiekkaa ei olis saatavilla.
Olette te aika seppiä kun tuonkin viitsitte itse tehdä. Poiketkaas muuten joskus koeajamaan uudet Zetorit, mä luulen että vois olla teidän ideologialle varsin passeli traktori. Vaikkei olekaan agrimarketin myymä kone...
- Wilpo
- Viesti:
Samalla tavalla meillä levitettiin ennen hiekkoittimen tekoa hiekoitushiekat. Kyllä oli hidasta ja surkeeta toimitaa verrattuna oikein hiekoittimeen.
Kesällä kuivalla aikaa kun laittaa hiekkakasan päälle pressun niin saa talvella hyvin otettua. Ja kyllä vähän jäätyneestäkin kasasta saa otettua, mutta menee aika hankalaksi touhu. Jäiset kokkarat tekee kiusaa, vaikka sekoitinakseli vähän niitä murskaakin. Tärkeitän on kuitenkin että on kevetöntä tavaraa. Vaikka tästä meidän tekemästäkin pääseen noin nyrkin kokoiset menemään läpi, jousituksen ansiosta. Mutta isommat sitten rikkookin akselinpyöritin kettingin.
Tiesuolat menee tosi näppärästi kans tällä koneella. Saa ajella täysillä traktorilla tiellä ja levittää kerralla noin 2,3 metriä leveeltä. Joten aika nopeeta levitystä.
Kesällä kuivalla aikaa kun laittaa hiekkakasan päälle pressun niin saa talvella hyvin otettua. Ja kyllä vähän jäätyneestäkin kasasta saa otettua, mutta menee aika hankalaksi touhu. Jäiset kokkarat tekee kiusaa, vaikka sekoitinakseli vähän niitä murskaakin. Tärkeitän on kuitenkin että on kevetöntä tavaraa. Vaikka tästä meidän tekemästäkin pääseen noin nyrkin kokoiset menemään läpi, jousituksen ansiosta. Mutta isommat sitten rikkookin akselinpyöritin kettingin.
Tiesuolat menee tosi näppärästi kans tällä koneella. Saa ajella täysillä traktorilla tiellä ja levittää kerralla noin 2,3 metriä leveeltä. Joten aika nopeeta levitystä.
- Wilpo
- Viesti:
Jep. Säkit on levitettävä tyhjiksi samanavuonna, muuten joutuu hermot koville kun niitä kovia paakkuja yrittää rikkoa.Hervast kirjoitti:Vanhalla riviin kylvävällä teräspyöräisellä lannoitteenlevittimellä on tiesuolaa pistetty tielle. kuuppaan menee n. 200 kiloa suolaa kerrallaan. Tavara on vaan levitettävä kerralla, ne suolapaakut on julmetunn kovia jos jotain ylivuotisia säkinpohjia yrittää kylvää.
- Wilpo
- Viesti:
Sen jälkeen kun suola on sulannut tien hiekan joukkoon ja varsinkin ekan lanauksen jälkeen, ei siitä enää mitään autoon tule. Levitys vaiheessa vaan pölyää vähäsen. Talvisuolaus on eriasia, kun se sulattaa jäätä ja siitä tulee suolavettä.Rolle kirjoitti:Mutta kuka pesee mun auton päivittäin kun tuossa p*skassa pitää ajaa?Wilpo kirjoitti:Levityskoneen ja traktorin pesu ja ruostesuojaus on aika tärkeetä levityksen jälkeen.
-
Murtola_Lasse
- Viesti:
tällä henkilöllä on selvästi jtn mielipiteitä teiden suolauksista...
http://www.youtube.com/watch?v=dqItY1AF7fQ
http://www.youtube.com/watch?v=dqItY1AF7fQ