Kesannot 2009

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

aurajokilaivuri
Luokka: >500hv

Kesannot 2009

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

Tuollainen tiedote näytti ilmestyneen:

http://www.mmm.fi/fi/index/ministerio/t ... ellot.html

Luonnonhoitopeltoja kesantojen tilalle
Carnivor

Re: Kesannot 2009

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Mitähän kasveja sitä voi kylvää, että saa korkeampaa monimuotoisuustukea ja kelpaako monimuotoisuustukikelpoinen pelto täyttämään sitä vaadittua 10% nurmialaa jos on valinnut lisätoimenpiteeksi monimuotoisuuden?
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Carnivor kirjoitti:Mitähän kasveja sitä voi kylvää, että saa korkeampaa monimuotoisuustukea ja kelpaako monimuotoisuustukikelpoinen pelto täyttämään sitä vaadittua 10% nurmialaa jos on valinnut lisätoimenpiteeksi monimuotoisuuden?
Niin, tarkotit varmaan lisätoimenpiteen: "viljelyn monipuolistaminen".
Toivottavasti (mun tapauksessa) toi maisemakasviversio (hunaja- aurigonkukka yms.) ei täytä tota nurmialaa ni sais ylimääräsen (yli 10 % menevän) nurmialan helpommin kierrätettyä.
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Ja taas säännökset muuttuu...

Ei näköjään tänä vuonna sitten ruiskutella kirppoja riistapellolta rehukaalin taimista. No, täytyy myöhästyttää kylvöä.
tonii
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja tonii »

hogi kirjoitti:Ja taas säännökset muuttuu...

Ei näköjään tänä vuonna sitten ruiskutella kirppoja riistapellolta rehukaalin taimista. No, täytyy myöhästyttää kylvöä.
Onko rehukaali tehnyt kauppansa?
Carnivor

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Rubinjo kirjoitti: Niin, tarkotit varmaan lisätoimenpiteen: "viljelyn monipuolistaminen".
Toivottavasti (mun tapauksessa) toi maisemakasviversio (hunaja- aurigonkukka yms.) ei täytä tota nurmialaa ni sais ylimääräsen (yli 10 % menevän) nurmialan helpommin kierrätettyä.
Joo monipuolistamista tarkoitin. Pykälät muuttuvat sen verran tiuhaan ettei kerkeä termejä omaksumaan. En kylläkään hahmota miten maisemakasvit vaikuttavat nurmialan kierrätykseen.
Rubinjo
Viesti:

Carnivor kirjoitti:
Rubinjo kirjoitti: Niin, tarkotit varmaan lisätoimenpiteen: "viljelyn monipuolistaminen".
Joo monipuolistamista tarkoitin. Pykälät muuttuvat sen verran tiuhaan ettei kerkeä termejä omaksumaan. En kylläkään hahmota miten maisemakasvit vaikuttavat nurmialan kierrätykseen.
Siten et saan nurmea poistettua suorakylvämällä sellaselle (voikukka)kesantolohkoille kukkia (maisemakasveja), johon ei oo mielekästä kylvää viljaa. Tulos varmasti parempi, jos toi "kukkapeltohomma" menee tollasena läpi.
Jos nurmea on yli 10 % kokonaisalasta, niin yli menevä osa ei saa olla koko sitoumuskautta samoilla lohkoilla.
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

tonii kirjoitti:
hogi kirjoitti:Ja taas säännökset muuttuu...

Onko rehukaali tehnyt kauppansa?
On tehnyt hyvin. Joka vuosi kasvatettu alaa ja aina loppuu kesken, nyt viimeiset syötiin ennen vuodenvaihdetta. Pystyssä enää n. 40cm kovia varrenpätkiä.

Rehujuurikkaasta ja turnipseista suurin osa syömättä, ei tunnu kelpaavan muille kuin myyrille.

Kyllä rehukaali on riistapeltojen ykköskasvi jos hirvieläimiä ajattelee.
eberi
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja eberi »

Viljelyn monipuolistamisen tai jokin kolmesta talviaikaiseen kasvipeitteisyyteen liittyvistä lisätoimenpiteistä valinnut voi vaihtaa ne johonkin toiseen. Yhdestä lisätoimenpiteestä voidaan luopua kokonaan, jos viljelijällä on A- tai B-tukialueella vähintään kolme ja C-tukialueella vähintään kaksi lisätoimenpidettä. Luopumistapauksessa lisätoimenpiteestä maksetut tuet peritään takaisin.
Tarkoittaako että saa itse vapaasti valita mistä toimenpiteestä luopuu ?
Joozeppi
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Joozeppi »

oon pikkasen kehällä tästä 10 prosentin nurmipeitteisyydestä. mulla on valittuna viljelyn monipuolistaminen. nurmeakin on yli 10 prosenttia. sanotaanko 4 prosenttia säilörehunurmea ja 7 prosenttia hvp:tä.

jos joku osais selittää järkeenkäypästi millai mun pitää näitä muutella. eka vuosihan oli 2007. jotenkin ajattelin sen kerran niin että jo tänä keväänä mun tarvii suojaviljaan laittaa hieman nurmen siementä että 2010 mulla on nurmella jokin eri lohko. liittyisiköhän siihen kuinka kauan säilörehunurmea saa pitää..

jos oli vaan tasan 10 % nurmi-hvp:tä ni tarvisko ajatella sen enempää?
Rubinjo
Viesti:

Riistapellolle 300 egee ymppiä. :D
Kasveiks kelpaa esim. vilja+rypsi.

http://www.mavi.fi/attachments/5o8V51fy ... i_2009.pdf
07031979
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja 07031979 »

Rubinjo kirjoitti:Riistapellolle 300 egee ymppiä. :D

No niin, nyt aletaan porukalla torjumaan ylituotantoa.
TepaR
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja TepaR »

Väännetääs viälä rautalangast et määki ymmärrän:

Eli tuollaiselle "monivuotiselle nurmipellolle" saa siis tilatuen ja lfa:n lisäksi jatkossa ymppiä 170 €/ha? Mulla on tollasta ollut nimikkellä hoidettu viljelemätön pelto mutta siihen ei ole saanut ympäristötukea...

Ja riistapellolle eli "monimuotoisuuspellolle" saapi sitten ymppiä 300 €/ha. Hmm - mites ton hvp:n sais muutettua tuommoiseksi monimuotoisuuspelloksi...
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

TepaR kirjoitti:

Eli tuollaiselle "monivuotiselle nurmipellolle" saa siis tilatuen ja lfa:n lisäksi jatkossa ymppiä 170 €/ha? Mulla on tollasta ollut nimikkellä hoidettu viljelemätön pelto mutta siihen ei ole saanut ympäristötukea...

Ja riistapellolle eli "monimuotoisuuspellolle" saapi sitten ymppiä 300 €/ha. Hmm - mites ton hvp:n sais muutettua tuommoiseksi monimuotoisuuspelloksi...
Laittaa yhden tai pari ruksia eri kohtaan tukihakemuksessa?? Näin minä suunnittelin asian tekeväni,noilla pelloilla apilaheinää....
Rubinjo
Viesti:

TepaR kirjoitti:

Kyl LFA ja tilatuki tulee. Luonnonhoitopellot ovat HVP:tä.
Vastaa Viestiin