Justina ohra
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
- Luokka: Puutarhatraktori
Justina ohra
Ajattelin kylvää Justina ohraa. Ohraa on ollut kylvössä vuosittain, mutta yleensä monitahoisia. Antakaa nyt neuvoja tuollaisen pitkän kasvuajan omaavan kaksitahoisen viljelyyn. Niin ja tietysti omat kokemukset Justinastakin kelpaa.
Re: Justina ohra
Viime kesänä oli Justiinaa, alkukesän se näytti niin mulla kuin naapurillakin surkialta enkä lakoa siitä ruiskuttanu, puintiaikaan se oli jo tosi komiaa ja lakoonhan se meni
Sato oli ihan ok.

-
- Luokka: 50 hv., takaveto
Justiina on hyvä rehuohra ainakin tänne etelä-rannikolle.
Justina tuntuu kestävän kuivuutta paremmin kuin esim saana tai scarlet. Lisäksi justiina pensoaa paljon. Jos sinulla on hikeviä maita niin älä kylvä ihan suurinta suositeltua määrää.
Mikäli kasvukausi on kostea tai kasvusto muuten rehevä niin korrenvahvistajaa olisi syytä käyttää.
edellisvuonna huonosti itäneestä kasvustosta tuli 6300kg/ha (osa laossa) ja viime vuonna karmean kuivuuden jäljiltä noin 5500kg (olivat tosin hikevämmillä mailla)
Myöhäisyydestä sen verran ettei se ainakaan viimevuosina ole haitannut. Lajike on kuitenkin aikaisempi kuin kaurat tai vehnät
Paras rehuohra mitä minä olen viljellyt.
Tällaisia kokemuksia mulla.
Justina tuntuu kestävän kuivuutta paremmin kuin esim saana tai scarlet. Lisäksi justiina pensoaa paljon. Jos sinulla on hikeviä maita niin älä kylvä ihan suurinta suositeltua määrää.
Mikäli kasvukausi on kostea tai kasvusto muuten rehevä niin korrenvahvistajaa olisi syytä käyttää.
edellisvuonna huonosti itäneestä kasvustosta tuli 6300kg/ha (osa laossa) ja viime vuonna karmean kuivuuden jäljiltä noin 5500kg (olivat tosin hikevämmillä mailla)
Myöhäisyydestä sen verran ettei se ainakaan viimevuosina ole haitannut. Lajike on kuitenkin aikaisempi kuin kaurat tai vehnät
Paras rehuohra mitä minä olen viljellyt.
Tällaisia kokemuksia mulla.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Pari vuotta on ollut, kumpanakin vuonna aikamoisessa takkulaossa, muttei sentään maata myöden, puinti on onnistunut kohtuudella. Viime keväänä näytti kevätkuivuuden vuoksi niin huonolta ettei tullut laitettua jarrua, edellisenä ehkä annos oli turhan pieni. Satotaso on ollut hyvä, yli kuuden molempina vuosina, eikä ainakaan näkyvää punaisuutta.
Viljelyssä ei kai ole mitään ihmeellistä, muuta kuin että pidemmän kasvuajan lajikkeet tietysti pitää kylvää ajallaan. Lounaassa vähän pakko muutenkin, kun voi olla aika varma ettei kuitenkaan sada ennen juhannusta. Acanto Prima tuli ruutattua T2-vaiheessa kun jonkunlaista tautioiretta oli näkyvissä, sillä tokeni. Teoreettisesta myöhäisyydestä huolimatta molempina vuosina on puinnit aloitettu Justinalla.