Tempo/Belarus lautasniittokone laakeriin vaihto

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

jpeltoma
Luokka: Hevosaura

Tempo/Belarus lautasniittokone laakeriin vaihto

Lukematon viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Kuinka paljon tempon neljän lautasen niittokone mallissa saa olla laakerivälystä lautasissa (ylös/ alas akselin suuntaan). vaatiiko laakeriremontti teräpalkin purkamisen vai saako ne yläkautta pois. Jossain näin kuvan jossa laakeripesä on ruuveilla kiinni.
Torppari
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Re: Tempo/Belarus lautasniittokone laakeriin vaihto

Lukematon viesti Kirjoittaja Torppari »

Kiristä ensin mutteri, olivatten mulla asennettu miten sattuu. Onko siinä muuta väljää kuin akselin suuntaan.
aurajokilaivuri
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

Yksiköt irtoaa helposti yksi kerrallaan kun ensin irroittaa lautasen, sen jälkeen olikohan neljä pulttia/mutteria ja sitten voi vain kammeta pois.
Vilske

Lukematon viesti Kirjoittaja Vilske »

Maahantuojan sivulla on kuva kyseisestä paikasta teknisten tietojen alapuolella.
http://www.agrikymi.fi/fi/tyokoneet/tem ... tokonekdn2#
jpeltoma

OK, asiallisia vinkkejä, kiitos. Kun tietäjiä tuntuu olevan paikalla, niin pari juttua lisää: Oletteko putsailleet tai muuten korjannut vapaakytkintä (nivelakselin puoleisen hihnapyörän sisällä). Mun koneessa se tuntuu jumittavan, mä avasin sen rasvakupin ja siinä käsin pyöritellessä se tuntuisi toimivan, mutta kovilla kierroksilla ei?

Mitä öljyä teräpalkkiin kannattaa laittaa ja kuinka paljon. En itse löytänyt tyhjennys proppua mistään...
jk

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Meillä se ainakin tyhjeni ihan itsestään... Lisäys vaan pari kertaa päiväs jotain jäteöljyä :mrgreen:
Vilske

Lukematon viesti Kirjoittaja Vilske »

jpeltoma kirjoitti:OK, asiallisia vinkkejä, kiitos. Kun tietäjiä tuntuu olevan paikalla, niin pari juttua lisää: Oletteko putsailleet tai muuten korjannut vapaakytkintä (nivelakselin puoleisen hihnapyörän sisällä). Mun koneessa se tuntuu jumittavan, mä avasin sen rasvakupin ja siinä käsin pyöritellessä se tuntuisi toimivan, mutta kovilla kierroksilla ei?
Vapaakytkimeen en osaa sanoo mitään kun ei oo tarvinnut sitä korjailla.
jpeltoma kirjoitti:Mitä öljyä teräpalkkiin kannattaa laittaa ja kuinka paljon. En itse löytänyt tyhjennys proppua mistään...
Palkissa ei todellakaan oo tyhjennysproppua.
Öljy imetään täyttö/tarkistusreijän kautta jos on vaihdolle tarvetta, palkin öljytilavuus on 5L.
Suositus on 140 vaihteistoöjy, lisäykseen voi käyttää 80/90 EP vaihteistoöljyä.
Öljyn määrä mitataan palkin ollessa vaaka-asennossa työntämällä "meisseli" täyttö/tarkistus aukosta sisään :)
Meisselin kärjen kastuttua 2 cm verran öljyn määrä on oikea.
jpeltoma

Vuotaa se tuo munkin palkki pikkasen. Taitaa olla aika vaihtaa traktorin napohin ja etuakseliin öljyt, sieltä varmaan tulee just sopivaa tavaraa tempon palkkiin, olisko tämä nyt sitä muodikasta kierrätystä :-)

Laittelin omaan tempooni nivelakselin jossa on vapaakytkin, kun semmonen sattu oleen nurkissa. Tartti vaan sinnen koneen päähän IKH:lta sovitusholkin. Koneen päässä oli joku ovela venäläisen nivelakselin paikka...täytyy kattella kevväämällä sitä koneen omaa vapaakytkintä.
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Meillä oli ensimmäisessä tempossa (käytettynä urakkamieheltä ostettu) teräpalkissa vaseliinit sisällä ja hyvin toimi..

Nykyisessä on ongelmana se että jos kone seisoo ulkona hetken niin lautasten päältä pääsee vettä öljyihin..
Vastaa Viestiin