
Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
- Luokka: yli 100 hv
- Viestit: 125
- Liittynyt: 05 Maalis 2008, 11:39
- Paikkakunta: Joensuu
Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Minkälainen kones ? Kiinnostais kovasti, KV:ssä juttua aikoinansa ruokohelpikylvöurakoitsijasta. Tais tuskailla hiukan vantaiden kanssa kivisissä oloissa entisellä turvenevalla jos oikein muistan ?? Malleissa löytyy näköjään. Mutta mitä mieltä arvon raatilaiset jos ootte nähneet ko. koneita tai omistatte jonkin ? Itteä alkanut kiinnostaa kovastikin. 

Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Vantaiden letkuissa taisi olla neet ongelmat,,,,
Ja kuten krausessa ; Tekee peltoon vakoja ja Harjuja
Johtuen kannatuspyörien rakenteesta

Ja kuten krausessa ; Tekee peltoon vakoja ja Harjuja
Johtuen kannatuspyörien rakenteesta

Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Kannattaa varustaa pyörienväli pakkerilla niin pääsee yllämainitusta ongelmasta.perfekt kirjoitti:Vantaiden letkuissa taisi olla neet ongelmat,,,,
Ja kuten krausessa ; Tekee peltoon vakoja ja Harjuja
Johtuen kannatuspyörien rakenteesta
Letkuja on helppo lyhentää mikäli löystyvät liikaa.
On ollut kestävä hyvin toimiva kone ainut miinus on syöttöjen säätäminen, joka voisi olla toteutettu käyttäjäystävällisemmäksi.
Gp v300 reilu 1000ha kylvetty.
Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Perfect varmaan tarkoitti niitä pikkuharjuja, joita vantaan syvyydensäätöpyörä tekee painuessaan kylvövakoon. Siitä ei ole suuremmin haittaa, mutta siitä pääsee halutessaan eroon jälkiharalla.
Käsittääkseni letkuongelmia on ollut lähinnä niillä, jotka ovat jättäneet koneen ylös talvisäilöön irrottamatta letkuja. Tällöin letkut jäävät venytykseen koko talveksi. Konetta ei kannata pysäköidä niin edes yöksi. Vaan kone alas tai sitten letkut irti. Itse käytän letkujen kiinnitykseen nippusiteitä, jotka saa avattua ja uudelleen kiristettyä nopeasti sormin, ilman työkaluja. Niitä saa ainakin Biltemasta.
Vakiorenkaat ovat ainakin V300 mallissa aivan onnettomat. Vaihdoin tilalle ulommaksi parikse Nokian 500/50R17 ELS ja sisemmäksi Alliance 450/55-17. Parannus oli huomattava. 500 millinen saattaisi juuri ja juuri mahtua sisemmäksi pariksikin mutta pelivaraa jää vain luokkaa 10 mm, jota pidin turhan riskialttiina. 450 mm mahtuu ongelmitta. Navat vaihdoin myös, koska tulee suunnilleen yhtä kalliiksi ostaa uusi napa eurooppalaisin mitoituksin kuin teettää vanne amerikkaiseen napaan.
Päisteessä kone nousee ärsyttävän hitaasti, jonka takia taas syöttölaite pyörii pitkään. Laitoin oman pikku hydraulisylinterin nostamaan kitkapyörät heti eikä joskus kolmen metrin päällekkäiskylvön jälkeen.
Runko tuossa on niin järeää tekoa että luulisi kestävän ja etumuokkarin vannaspaino riittää kovallekin maalle. Kuten Tiuhta jo mainitsi niin syötön säätö on ärsyttävä. Siemen puoli nyt vielä pelittää mutta lannoitepuoli raastaa hermoja. Vaihdettavat rattaat ovat ärsyttävän hankalasti konetta nostavan hydraulisylinterin ja säiliön välissä. Jotkut ovat vaihtaneet tilalle Jukon Optiseed laatikon ja varustaneet sen sähkösäädöllä. Itse en ole ainakaan vielä saanut aikaiseksi. Peukalo on liian keskellä kämmentä.
Käsittääkseni letkuongelmia on ollut lähinnä niillä, jotka ovat jättäneet koneen ylös talvisäilöön irrottamatta letkuja. Tällöin letkut jäävät venytykseen koko talveksi. Konetta ei kannata pysäköidä niin edes yöksi. Vaan kone alas tai sitten letkut irti. Itse käytän letkujen kiinnitykseen nippusiteitä, jotka saa avattua ja uudelleen kiristettyä nopeasti sormin, ilman työkaluja. Niitä saa ainakin Biltemasta.
Vakiorenkaat ovat ainakin V300 mallissa aivan onnettomat. Vaihdoin tilalle ulommaksi parikse Nokian 500/50R17 ELS ja sisemmäksi Alliance 450/55-17. Parannus oli huomattava. 500 millinen saattaisi juuri ja juuri mahtua sisemmäksi pariksikin mutta pelivaraa jää vain luokkaa 10 mm, jota pidin turhan riskialttiina. 450 mm mahtuu ongelmitta. Navat vaihdoin myös, koska tulee suunnilleen yhtä kalliiksi ostaa uusi napa eurooppalaisin mitoituksin kuin teettää vanne amerikkaiseen napaan.
Päisteessä kone nousee ärsyttävän hitaasti, jonka takia taas syöttölaite pyörii pitkään. Laitoin oman pikku hydraulisylinterin nostamaan kitkapyörät heti eikä joskus kolmen metrin päällekkäiskylvön jälkeen.
Runko tuossa on niin järeää tekoa että luulisi kestävän ja etumuokkarin vannaspaino riittää kovallekin maalle. Kuten Tiuhta jo mainitsi niin syötön säätö on ärsyttävä. Siemen puoli nyt vielä pelittää mutta lannoitepuoli raastaa hermoja. Vaihdettavat rattaat ovat ärsyttävän hankalasti konetta nostavan hydraulisylinterin ja säiliön välissä. Jotkut ovat vaihtaneet tilalle Jukon Optiseed laatikon ja varustaneet sen sähkösäädöllä. Itse en ole ainakaan vielä saanut aikaiseksi. Peukalo on liian keskellä kämmentä.
Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Laitoitko sylinterin samaan linjaan nostosylintereiden kanssa? Samoin kiinnostaa miten asensit sylinterin.Carnivor kirjoitti:
Päisteessä kone nousee ärsyttävän hitaasti, jonka takia taas syöttölaite pyörii pitkään. Laitoin oman pikku hydraulisylinterin nostamaan kitkapyörät heti eikä joskus kolmen metrin päällekkäiskylvön jälkeen.
Tuollainenhan on värkättävä pikimmiten

Omaani olen varustanut sylinterit kuljetuslukitusta varten kaasujousien alle, on helppo lukita tieajoon ja pellolla kelluntaan.
Hydraulisella vannasautomatiikalla varustettu kone on helppo jättää letkut kiinni varastoon, kun varustaa vantaiden nostosta/painatuksesta huolehtivan sylinterin hanalla, näin pysyy vantaat ylhäällä ja letkut löysällä.
Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Traktorissa oli hydraulilohko vapaana, joten laitoin ihan omat ohuet letkut. Sylinteri on yläpäästä kiinni siinä sidekappaleessa, jolla säiliön etureuna nojaa nostosylintereiden yläkiinnitykseen. Alapäässä on ketju kitkapyörien keskelle. Pitää vain huolehtia että liikematka on sopiva. Eli kitkapyörien jouset eivät saa painua ihan putkelle. Mulla sylinterin isku on 200 mm, mutta varmasti 150 mm olisi riittänyt. Kiertokoetta tehdessä tästä virityksestä on myös hyötyä, kun kitkapyörät saa nostettua kone alhaallakin sen verran ylös, että kampea pystyy kiertämään.tiuhta kirjoitti: Laitoitko sylinterin samaan linjaan nostosylintereiden kanssa? Samoin kiinnostaa miten asensit sylinterin.
Tuollainenhan on värkättävä pikimmiten
Hydraulinen vannaspainotus taitaa olla uusissa koneissa ihan vakiona. En ole oikein ymmärtänyt sen toimintaa. Miksi se tarvitsee jatkuvan öljyvirtauksen? Lienee kuitenkin aika hyödyllinen varuste. Mielestäni pyöränvälipakkeri saisi pysyä maassa myös päistekäännöksen ajan. Silloin tapahtuu eniten pellon tallausta.
Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Mikä on tälläinen suorakylvökone joka tarvitsee rakentaa iste toimintakuntoon? Saahan niitä ostaa valmiinakin esim. Tumen Novan.
Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Se nyt vaan on niin että paras tulee kun muokkaa itse hyvää konetta omien näkemyksien mukaan!
Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Ei tarvi jatkuvaa virtausta. Jatkuvan virtauksen hyöty tulee esille lähinnä jos pellossa ajosuunnan poikki kulkevia notkelmia, en ole jatkuvaa virtausta käyttänyt kuin kokeilumielessä.Carnivor kirjoitti: Hydraulinen vannaspainotus taitaa olla uusissa koneissa ihan vakiona. En ole oikein ymmärtänyt sen toimintaa. Miksi se tarvitsee jatkuvan öljyvirtauksen? Lienee kuitenkin aika hyödyllinen varuste. Mielestäni pyöränvälipakkeri saisi pysyä maassa myös päistekäännöksen ajan. Silloin tapahtuu eniten pellon tallausta.
Omaan koneeseen hommasin tuon jälkikäteen ei tarvi konetta nostaa päisteissä kun sen verran, että syöttö katkeaa.
Samoin painatus on helppo säätää painemittarin mukaan maalajille sopivaksi.
Täydellinen suorakylvökone odottelee vielä tekijäänsä, GP:n etuna on yksinkertainen ja avara rakenne joka antaa mahdollisuuden omiin "viritelmiin".
Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Jep ja sen avaran rakenteen takia myös huollot suht helppoja. Maahantuojakin kerkesi jo soittamaan ja kertomaan tuosta vannaspainotuksesta, kun oli huomannut kirjoitukseni. Osat maksavat kuulemma noin tonnin. Jos sen jatkuvan toiminnan mahdollistavan venttiilin jättäisi pois niin pääsisi vielä halvemmalla. Se kyllä lisää turvallisuutta esim jos koneen kuljetuspyörät putoavat johonkin notkelmaan niin kylvövantaiden jousista saattaa loppua liikevara. Jatkuvalla virtauksella vantaat nousevat ylös automatik.
Ymmärsinkö oikein että hoidat keskinivelen kuljetuslukituksen niiden iskareiden alle asennetuilla hydraulisylintereillä? Onko näillä oma lohko traktorilta? Mikä sen iskun pituus on? Tuokin olisi ihan hyödyllinen, kun saisi lukituksen päälle aina kun siirtyy täytölle tai rinteessä peruutettaessa kone lähtee kiemurtelemaan. Jos traktorissa on päisteautomatiikka niin sen saa päälle vaikka aina päistekäännöksessä.
Nappasin kuvan siitä kitkapyörät ylös nostavasta lisäsylinteristä. Se on vähän prototyypin näköinen, koska ei toiminut ihan ensimmäisen ajatuksen mukaan yksitoimisena sylinterinä vapaalla paluulla. Piti sitten nopeasti modifioida se kaksitoimiseksi ja alapäähän ketju. Tämä toimi hyvin ja ärsyttävä päällekkäiskylvö päisteessä väheni minimaaliseksi.
Ymmärsinkö oikein että hoidat keskinivelen kuljetuslukituksen niiden iskareiden alle asennetuilla hydraulisylintereillä? Onko näillä oma lohko traktorilta? Mikä sen iskun pituus on? Tuokin olisi ihan hyödyllinen, kun saisi lukituksen päälle aina kun siirtyy täytölle tai rinteessä peruutettaessa kone lähtee kiemurtelemaan. Jos traktorissa on päisteautomatiikka niin sen saa päälle vaikka aina päistekäännöksessä.
Nappasin kuvan siitä kitkapyörät ylös nostavasta lisäsylinteristä. Se on vähän prototyypin näköinen, koska ei toiminut ihan ensimmäisen ajatuksen mukaan yksitoimisena sylinterinä vapaalla paluulla. Piti sitten nopeasti modifioida se kaksitoimiseksi ja alapäähän ketju. Tämä toimi hyvin ja ärsyttävä päällekkäiskylvö päisteessä väheni minimaaliseksi.
Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Ei vaan niitä Isojapyöriä joilla nostetaan kone ilmaan,,,,,,,,,,,,,Carnivor kirjoitti:Perfect varmaan tarkoitti niitä pikkuharjuja, joita vantaan syvyydensäätöpyörä tekee painuessaan kylvövakoon. Siitä ei ole suuremmin haittaa, mutta siitä pääsee halutessaan eroon jälkiharalla.
Pitäisi olla kannatus koko koneen leveydelle mieluummin vrt Esim Sakujen laitteet,,,,,,

Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Olisihan se tietysti parempi, jos koko leveydeltä kannatus olisi. Mutta ei tuo kannatuspyörärakenne mielestäni painuminen kannalta periaatteessa eroa sivupyöräkoneista millään tavalla. Kone on kyllä painavampi kuin sivupyöräkoneet. Mutta jos suoraan kylvetään, pöyrät eivät tee mitään painaumia. Ja tuskin matalasti muokattuun kivennäismaahankaan, jos maa on tarpeeksi kuivaa. Huonosti kantavat turvemaat ovat eri asia, mutta sellaisella maalla taitavat olla kaikki koneet välillä pulassa syystä tai toisesta.perfekt kirjoitti:Ei vaan niitä Isojapyöriä joilla nostetaan kone ilmaan,,,,,,,,,,,,,Carnivor kirjoitti:Perfect varmaan tarkoitti niitä pikkuharjuja, joita vantaan syvyydensäätöpyörä tekee painuessaan kylvövakoon. Siitä ei ole suuremmin haittaa, mutta siitä pääsee halutessaan eroon jälkiharalla.
Pitäisi olla kannatus koko koneen leveydelle mieluummin vrt Esim Sakujen laitteet,,,,,,
Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Pasi kirjoitti:[Olisihan se tietysti parempi, jos koko leveydeltä kannatus olisi. Mutta ei tuo kannatuspyörärakenne mielestäni painuminen kannalta periaatteessa eroa sivupyöräkoneista millään tavalla. Kone on kyllä painavampi kuin sivupyöräkoneet. Mutta jos suoraan kylvetään, pöyrät eivät tee mitään painaumia. Ja tuskin matalasti muokattuun kivennäismaahankaan, jos maa on tarpeeksi kuivaa. Huonosti kantavat turvemaat ovat eri asia, mutta sellaisella maalla taitavat olla kaikki koneet välillä pulassa syystä tai toisesta.
Tämä kantavuusongelma oli itsellä kriteerinä kun konetta 2004 syksyllä valitsin, samoin vannaspainotuksen säätö/kylvösyvyyden rajoittaminen. Nämä rajasivat GP:n pois, vieskalaiseen tyytyväinen monipuolisuutensa vuoksi.
Ei missään huippu, mutta kaikissa oloissa, ja kaikilla maalajeilla pärjää tietyin varauksin.
GP:n (pikakiinnitettävä) etumuokkari, Novan vantaat(?), Vädestadin syöttölaitteet/laatikot ja offset pyörästö. Kuulostaisi omaan makuun mukavalta koneelta, vielä tuollaista ei ole tehty

Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Lukitus hoituu kahdella toisiinsa kytketyillä sylintereillä letkut traktorin 2toimiseen lohkoon. Isku 400mm arviolta n. 100mm lyhyemmätkin riittäisivät, korvakkeet kuitenkin helpompi tehdä pidemmille sylintereille.Carnivor kirjoitti: Ymmärsinkö oikein että hoidat keskinivelen kuljetuslukituksen niiden iskareiden alle asennetuilla hydraulisylintereillä? Onko näillä oma lohko traktorilta? Mikä sen iskun pituus on? Tuokin olisi ihan hyödyllinen, kun saisi lukituksen päälle aina kun siirtyy täytölle tai rinteessä peruutettaessa kone lähtee kiemurtelemaan. Jos traktorissa on päisteautomatiikka niin sen saa päälle vaikka aina päistekäännöksessä.
Lukitukitus/kellunta hoituu traktorista ja tiukoissa paikoissa sylintereillä voi ohjata konetta.
Ohjaat ilmeisesti sitä syötön irroitus sylinteriä päisteautomatiikalla koska on omassa lohkossaan. Voisi ehkä toimia myös nostosylintereiden kanssa samasta linjasta

Re: Great Plains-suorakylvökoneet, kokemuksia ?
Mitä hyvää näet Väderin syöttimessä ?Jari kirjoitti:Pasi kirjoitti: Novan vantaat(?), Vädestadin syöttölaitteet/laatikot ja offset pyörästö. Kuulostaisi omaan makuun mukavalta koneelta, vielä tuollaista ei ole tehty
Pneusej ja Fermet Tsekeistä tekee uutuutta Keväälle ; Halpis kopio katsotaan alkaako tuonti,,,,,,
