Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Onko kokemuksia stanadyne pumpullisten mallien piristämisestä ?
Kirjoittaja Hervastilla ilmeisesti on, laina on ketjusta "Valtra 6400 lastutus" 01 Helmi 2009, 22:40
Hervast kirjoitti:
Olen hieman lueskellut ffp:n ym. diesel foorumeita, mut hieman epäselväksi on asia jäänyt. Toiset tekis lastulla ja toiset ahdinta ja suutinkärkeä vaihtamalla ? Kissakin pitäis passatista kuulemma suolistaa ?
7000 tuntia ajetusta 6850 valtrasta olis tarkoitus tässä keväällä ottaa stanadynen suuttimet tarkasteluun ja säätää pumpun ennakot sopiviksi. ( paljonko käänsit pumppua ? ) Tähtäimessä taloudellisuus ja luvatut tehot moottorista.
Retku taisi jossain mainita tuossa 6850;ssä olevan huonot suuttimet ja että 505 - 905 valmetin ja 865, 900, 8550 Valtrassa olis paremmat ( DLLA150S1029 tarkoitit varmaankin ?) ne 5-reikäiset. 6850 on kuitenkin vakiona korkeampi litrateho kuin noissa ensin mainituissa - eli mihin perustuu suuttimien paremmuus ?
Malli numeroon on tainnut pompsahtaa yksi 50 liikaa.
Joo, kuvat on hienoja - rahti - alv- renkaiden potkimis reissu niin ei paljo taida jäädä eroa kotimaisiin käteis kaupalla ostettuihin verrattuna - enkä tuosta ruuvaamattomudestakaan tiedä .
Tero on kyllä aina sitä mieltä että ulkomaan tavara on parenpaa kuin kotimainen.
Tuosta stanadynestä aina pelotellaan ettei kannata ruuvata, paska ja bossia vaan tilalle. Omasta 8150 tuli ainakin mukava kone kun vähän käännettiin. Pumppu vaan irti ja diesel-huoltoon. Pyysin 150-160hp moottoritehoa, penkittäessä löytyi 162hp tapilta. Ei pahemmin savuttele eikä kyllä tositöissä kulutakkaan kohtuuttomasti. Nurkka-ajossa kyllä löpö maistuu suhteellisen mukavasti...
Täytyy tunnustaa että 6850:n polttoainevärkkien huolto on edelleen suunnitteluasteella. Muuta puuhaa olevinaan ollut niinpaljon että ei ehjää konetta ole tullut purettua. Kait näissäkin on 5 reikäiset suuttimet mutta stanadynen toleranssit oli ainakin 2000 luvun alussa väljemmät kuin boschin osissa. Huollossa työskennellyt kaveri kertoi että pahimmillaan pakasta vedetyt suutinkärjet kusivat jo uutuuttaan eivätkä antaneet kunnon kuvioita.
Naapurikylällä oli joskus ajatuksissa piristää 6850:iä kun oli laiskan oloinen tiellä. Olikin sitten ollut pumpussa muuta vikaa josta laiskuus johtui. Olivat kai pumppuhuollossa sanoneet että ei olisi paljoa varaa piristää ? En muista mikä siinä lie ollut rajoittava tekijä.
Ei nuo Stanan suuttimet tosiaan tunnu kaksisia olevan. Itsellä Casessa 6,6 l Sisu Stanan ruiskutuslaitteilla. 4000 tunnissa suuttimet olivat täysin loppu.
stanadyne malleissa pienet suuttimet. pienet reiät=vähemmän savua=vähemmän päästöjä?
eli kaikissa jakajapumpullissa pienet suutimet mun tiedon mukaan. siis myös 8550,t190ym. vuonna 2000 8950 ja 8400 mallienkin suuttimet muuttui pienemmiksi. samalla vaihtui suutinrungot ahtampiin m runkoihin. isommat suuttimet vaativatkin se isommat s rungot.