Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Terve. Kysäisenpäs tässä muutamia asioita liittyen valmet 805:seen vm. 83. Jos sattuisi valmet tietäjiä olemaan täällä
Raskaan koneen kanssa nostolaite laskee ja käynnissä ollessa korjaa korkeutta jatkuvasti aiheuttaen "nytkytystä".. Missäköhän vika? Venttiilit vai nostosylinterien tiivisteet.
Voimanulosoton kytkennässä kun työntää vivun eteen tappi hieman pyörähtää ja kuuluu rusahdus.. esim. niittokoneen lautaset liikahtaa vähän. Pystyyköhän tuota mitenkään säätämään? Välillä tappi pyörii hiljaa kun pto ei ole päällä, mitenköhän tämä mahdollista..
Milläköhän tuntimäärillä vedet ja öljyt näissä yleensä menee sekaisin? nyt ajettu reipas 5100 eikä ole mennyt.. meneeköhän ollenkaan : D
Muuten ihan hyvä laite. Kytkin "hieman" jäykkä ja vetovastustunnustelun välittäjävaijeri poikki, mutta eikös myöhemmissä ollut kytkimessä kevennysjousi ja tunnustelussa välitys(vivusto).. mahtaakohan purkaamoilta löytyä noita.. tuppaa olemaan aika kysyttyjä osia.
vbv805 kirjoitti:
Raskaan koneen kanssa nostolaite laskee ja käynnissä ollessa korjaa korkeutta jatkuvasti aiheuttaen "nytkytystä".. Missäköhän vika? Venttiilit vai nostosylinterien tiivisteet.
Sama vika täällä 655:n kanssa paitsi että kone tekee tätä kevyelläkin kuormalla. Esim. kylvökoneen vetokolmion kanssa. On purettu ja kasattu takapäätä viime kevään ja kesän aikana neljään kertaan mutta vikaa ei saatu korjattua. Vaihdettiin pieniä jousia ja kuulia sekä kaikki O-renkaat työntövarren kiinnityskorvakon takana olevasta venttiilihässäkästä. Pitänee viedä pajalle viisaampien käsiin kunhan kerkeää. Laittavat kuulemma jonkinlaiseen penkkiin ja hakevat vian sillä. Pitemmän päälle luulisi jotain särkyvän jos käytetään konetta, ainakin äänestä päätellen.
vbv805 kirjoitti:
Muuten ihan hyvä laite. Kytkin "hieman" jäykkä ja vetovastustunnustelun välittäjävaijeri poikki, mutta eikös myöhemmissä ollut kytkimessä kevennysjousi ja tunnustelussa välitys(vivusto).. mahtaakohan purkaamoilta löytyä noita.. tuppaa olemaan aika kysyttyjä osia.
Kannattaa vaihtaa vetovastustunnustelun vaijeri vivustoon. Muutos sarjan voi itse asentaa.
vbv805 kirjoitti:Terve. Kysäisenpäs tässä muutamia asioita liittyen valmet 805:seen vm. 83. Jos sattuisi valmet tietäjiä olemaan täällä
Raskaan koneen kanssa nostolaite laskee ja käynnissä ollessa korjaa korkeutta jatkuvasti aiheuttaen "nytkytystä".. Missäköhän vika? Venttiilit vai nostosylinterien tiivisteet.
Milläköhän tuntimäärillä vedet ja öljyt näissä yleensä menee sekaisin? nyt ajettu reipas 5100 eikä ole mennyt.. meneeköhän ollenkaan : D
Meillä 705 vm. 84 vedet ja öljyt meni juurikin noin 5000 korvilla sekaisin. Lohko oli syöpynyt märkäputken O-renkaan kohdalta (pistesyöpymä). Glygoli voitelu toimi senverran huonosti, että koko lohko laakeroitiin uudestaan (valkometalli kerkesi runkolaakereista lähteä). Turbo meni myöskin hultoon ja laakerointiin ja yksi mäntä leikkasi. Vanhoihin märkäputkiin voi sorvata kolmannelle tiivisterankaalle uran kahden uran väliin kuten uudemmissa malleissa. Sitten laitaa sen uudemman tiivistesajan jossa alin O-rengas on vihreä. Tolla sorvauksella tai uusilla putkilla tulee myös uusi tiivitevyöhyke käyttöön joten pitäisi toimia taas pitkään. Muuten valmetin koneessa tuolla tuntimäärällä kaikki kampiakselin kaulat ja männät putkineen oli vielä mitoissaan. Jos tätä ei ole jo tehty tuon ikäiseen ja tuntiseen koneeseen niin itse tekisin kyllä ko remontin ennakoivasti (näin jälkikäteen viisastuneena)
Meilläkin tuossa nostolaiteessa pientä nyppimistä. Yritettin korjata huoltomiehen vinkin perusteella vaihtamalla siihen perän päällä olevaan venttiilistöön jousi-kuula yhdistelmä. Mutta ei auttanut. Huoltomies sanoi että proppu jonka alla ko. systeemi sijaitsee pitää olla myös tiukalla. Tätäkin on yritetty kiristää muuta ei ole auttanut meillä.
vbv805 kirjoitti:
Voimanulosoton kytkennässä kun työntää vivun eteen tappi hieman pyörähtää ja kuuluu rusahdus.. esim. niittokoneen lautaset liikahtaa vähän. Pystyyköhän tuota mitenkään säätämään? Välillä tappi pyörii hiljaa kun pto ei ole päällä, mitenköhän tämä mahdollista..
Taitaa tuo olla ihan ominaisuus, samalla tapaa ovat rusahdelleet kun on useampaakin -05 valmettia tullut kokeiltua.
Lämpimällä koneella varsin ärsyttävää kun voa:n tumppi pyörii, tekee nivelakselin kytkennän astetta hankalammaksi.
Kai tähänkin jokin korjaussarja on olemassa, niinkuin muihinkin 05 -sarjan "vikoihin".
..eikä sitä traktoria yleensä ole tapana ollut sammuttaa siksi aikaa kun työkonetta kytkee kiinni...
vbv805 kirjoitti:
Voimanulosoton kytkennässä kun työntää vivun eteen tappi hieman pyörähtää ja kuuluu rusahdus.. esim. niittokoneen lautaset liikahtaa vähän. Pystyyköhän tuota mitenkään säätämään? Välillä tappi pyörii hiljaa kun pto ei ole päällä, mitenköhän tämä mahdollista..
Taitaa tuo olla ihan ominaisuus, samalla tapaa ovat rusahdelleet kun on useampaakin -05 valmettia tullut kokeiltua.
Lämpimällä koneella varsin ärsyttävää kun voa:n tumppi pyörii, tekee nivelakselin kytkennän astetta hankalammaksi.
Kai tähänkin jokin korjaussarja on olemassa, niinkuin muihinkin 05 -sarjan "vikoihin".
..eikä sitä traktoria yleensä ole tapana ollut sammuttaa siksi aikaa kun työkonetta kytkee kiinni...
-05 valmetin vo-akseliin työkoneen nivelakselin kytkentä taasen helpompi kun siinä ei ole erillistä voimanoton jarrua, voi pyörittää käsin vapaasti. Miinuksena taasen ruksahdukset sakarakytkimestä, painonapilla sentään monilevyn kytkentä on äänetön.
vbv805 kirjoitti:
Voimanulosoton kytkennässä kun työntää vivun eteen tappi hieman pyörähtää ja kuuluu rusahdus.. esim. niittokoneen lautaset liikahtaa vähän. Pystyyköhän tuota mitenkään säätämään? Välillä tappi pyörii hiljaa kun pto ei ole päällä, mitenköhän tämä mahdollista..
Taitaa tuo olla ihan ominaisuus, samalla tapaa ovat rusahdelleet kun on useampaakin -05 valmettia tullut kokeiltua.
Lämpimällä koneella varsin ärsyttävää kun voa:n tumppi pyörii, tekee nivelakselin kytkennän astetta hankalammaksi.
Kai tähänkin jokin korjaussarja on olemassa, niinkuin muihinkin 05 -sarjan "vikoihin".
..eikä sitä traktoria yleensä ole tapana ollut sammuttaa siksi aikaa kun työkonetta kytkee kiinni...
-05 valmetin vo-akseliin työkoneen nivelakselin kytkentä taasen helpompi kun siinä ei ole erillistä voimanoton jarrua, voi pyörittää käsin vapaasti. Miinuksena taasen ruksahdukset sakarakytkimestä, painonapilla sentään monilevyn kytkentä on äänetön.
Meillä ei ole edes sitä punaista nappia, on niitä ihan ensinmäisiä 05:sia.. Siis rusahdukset normaaleja. ajattelin, että ei tee rattaille hyvää kun kytkee voimanoton päälle raskaan koneen esim. hakkurin kanssa. En kyllä näistä mittän ymmärrä..
vbv805 kirjoitti:
Voimanulosoton kytkennässä kun työntää vivun eteen tappi hieman pyörähtää ja kuuluu rusahdus.. esim. niittokoneen lautaset liikahtaa vähän. Pystyyköhän tuota mitenkään säätämään? Välillä tappi pyörii hiljaa kun pto ei ole päällä, mitenköhän tämä mahdollista..
Taitaa tuo olla ihan ominaisuus, samalla tapaa ovat rusahdelleet kun on useampaakin -05 valmettia tullut kokeiltua.
Lämpimällä koneella varsin ärsyttävää kun voa:n tumppi pyörii, tekee nivelakselin kytkennän astetta hankalammaksi.
Kai tähänkin jokin korjaussarja on olemassa, niinkuin muihinkin 05 -sarjan "vikoihin".
..eikä sitä traktoria yleensä ole tapana ollut sammuttaa siksi aikaa kun työkonetta kytkee kiinni...
-05 valmetin vo-akseliin työkoneen nivelakselin kytkentä taasen helpompi kun siinä ei ole erillistä voimanoton jarrua, voi pyörittää käsin vapaasti. Miinuksena taasen ruksahdukset sakarakytkimestä, painonapilla sentään monilevyn kytkentä on äänetön.
Meillä ei ole edes sitä punaista nappia, on niitä ihan ensinmäisiä 05:sia.. Siis rusahdukset normaaleja. ajattelin, että ei tee rattaille hyvää kun kytkee voimanoton päälle raskaan koneen esim. hakkurin kanssa. En kyllä näistä mittän ymmärrä..
Joskus se mekaaninen kytkentä menee "suoraan", yleisimmin rutisee. Mutta vetohan ei tuolla vielä kytkeydy, vaan vivun vasemmalla puolella on kytkin, jota vipu ohjaa. Kytkin ohjaa solenoidia ja varsinainen kytkentä on hydraulinen. Joten en ole suurta murhetta asiasta ottanut. Kytkennät mulla tähän asti olleet lietepumpun ja kelasilppurin+yleispv:n kanssa.
Tuonikäisessä vesisekoaminen johtuu todennäöisimmin putken syöpymästä. Siihen vaikuttaa jäähdytysnesteen vaihdot enemmän kuin ajotunnit.
Meidän 605 ei myöskään ollut alkujaan punaista nappia. Laitoin siihen Bosch sienimallisen vetokytkimen sarjaan sen vivun käyttämän katkaisijan kanssa. On jopa mukavampi käyttää kuin se uudempien painonappi.
vbv805 kirjoitti:
Raskaan koneen kanssa nostolaite laskee ja käynnissä ollessa korjaa korkeutta jatkuvasti aiheuttaen "nytkytystä".. Missäköhän vika? Venttiilit vai nostosylinterien tiivisteet.
Mulla on samaa vuosikertaa. Onko nostolaitteen tasausakseliremontti tehty? Löytyy juttua tältä palstalta hakutoiminnolla. Ei se tuota nyppimistä korjaa mutta kannattaa samalla jos takapäätä aukoo muutenkin.
vbv805 kirjoitti:Muuten ihan hyvä laite. Kytkin "hieman" jäykkä ja vetovastustunnustelun välittäjävaijeri poikki, mutta eikös myöhemmissä ollut kytkimessä kevennysjousi ja tunnustelussa välitys(vivusto).. mahtaakohan purkaamoilta löytyä noita.. tuppaa olemaan aika kysyttyjä osia.
Kysyminen ei ainakaan maksa mitään mutta 9/10 vastauksista on ei-oota tuon osien suhteen. Kytkimen kevennysjousisetti ei luulisi olevan kallis alkuperäisenäkään.
V 705 vm.-84 laitettiin kytkimen kevennysjousi itse, säätö aika tarkka.
Samalla taivutettiin kaasupolttimella sen kytkin- ja jarrupolkimien asentoa V 855 vm-90 mukaiseksi.
Make kirjoitti:Tuonikäisessä vesisekoaminen johtuu todennäöisimmin putken syöpymästä. Siihen vaikuttaa jäähdytysnesteen vaihdot enemmän kuin ajotunnit.
Meidän 605 ei myöskään ollut alkujaan punaista nappia. Laitoin siihen Bosch sienimallisen vetokytkimen sarjaan sen vivun käyttämän katkaisijan kanssa. On jopa mukavampi käyttää kuin se uudempien painonappi.
Jep taidanpa laittaa kans tommosen kytkimen, helpottais aikalailla kun ei tarvii vipua pitää ulkoreunassa.
-Justus- kirjoitti:
vbv805 kirjoitti:
Raskaan koneen kanssa nostolaite laskee ja käynnissä ollessa korjaa korkeutta jatkuvasti aiheuttaen "nytkytystä".. Missäköhän vika? Venttiilit vai nostosylinterien tiivisteet.
Mulla on samaa vuosikertaa. Onko nostolaitteen tasausakseliremontti tehty? Löytyy juttua tältä palstalta hakutoiminnolla. Ei se tuota nyppimistä korjaa mutta kannattaa samalla jos takapäätä aukoo muutenkin.
vbv805 kirjoitti:Muuten ihan hyvä laite. Kytkin "hieman" jäykkä ja vetovastustunnustelun välittäjävaijeri poikki, mutta eikös myöhemmissä ollut kytkimessä kevennysjousi ja tunnustelussa välitys(vivusto).. mahtaakohan purkaamoilta löytyä noita.. tuppaa olemaan aika kysyttyjä osia.
Kysyminen ei ainakaan maksa mitään mutta 9/10 vastauksista on ei-oota tuon osien suhteen. Kytkimen kevennysjousisetti ei luulisi olevan kallis alkuperäisenäkään.
Ei ole tasausakseli remppaa tehty, mikäli tarkoitat niitä kuppeja päihin. Kannattaahan tuokin varmaan tehä, sillon kun vie rempattavaksi.. Pelottaa vaan tuo tuleva vesiremontti, kun huollot on ollu aika vähäisiä
Raidetangonpäät valtralla oli kyllä saakelin kalliit, ikh:lta sai hyvät paljon halvemmalla.. et kyllä ne yksinkertaisistakin osista pyytää maltaita..
Ja lisää kysymyksiä... Miten olette saaneet suuttimet irti koneesta? Liukuvasara paineputkien kierteisiin ja jyskyttämään? Onko pelkoa, että suutinholkki irtoaa jos kärjet kovasti kiinni? Kärjet kiikuttaisin diesel huoltoon vaihdettavaksi, mutta pystyvätkö säätämään ja huoltamaan pumpun irrallisena? Onko kokemuksia näistä?: http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 02&cPath=6 valtrlla taas varmaan aika paljon kalliimmat.
Kun en saanut suuttimia irti koneesta niin vein sen lähipajalle ja siellä saatiin, en tiedä miten mutta voimalla kai koska meni jotain ylimääräistäkin silloin uusiksi.
Vesiremonttia muuten ei ole meillä ollut, kone ollut uudesta asti ja nyt ~9000 h mittarissa. (zero- tai Neste-) nesteet vaihdettu joka 3. vuosi ja vesitila huuhdeltu soodalla vaihdon yhteydessä. Jonkun mooseksen aikaisen ohjeen mukaan noin on tehty eikä sieltä vieläkään tule ruosteista nestettä.
6000 h:n kohdalla kun orkkis pakoputki meni vaihtoon, ei turbo vielä kaivannut huoltoa. Pumppu samoin vielä huollattamatta. Vuotaa öljyä kaasuvivun akselin juuresta. Akku numero 3 tuli juuri nostettua valmettiin. Laturi on vasta toinen. Takalasi 11.
Halpaa noihin on tehdä koneremonttikin vaikka ihan orkkisosilla. Konetta ei tarvitse edes irroittaa konerempassa kun sylinteriputket saa nosteltua pois paikoiltaan. Jos jäähdytysnestettä alkaa kulumaan kannattaa raottaa moottorin öljynpoistotulppaa vähän pidemmän seisonnan jälkeen. Jos sieltä tulee jäähdytysnestettä kannattaa tehdä remonttia ennenkuin ajaa laakerit ja turbon paskaksi.
Meillä tuli pistesyöpymä tuohon -83 605 joskus 8000 tunnin ja 15 vuoden iässä. Siihen vaihdettiin uudet putket männänrenkaat ja laakeriliuskat vaikka pelkällä yhden putken vaihdollakin olis selvitty. Nyt siinä on tunteja reilu 11000.
91 mallisesta 655 on pysyneet vedet ja öljyt erillään. Tunteja hiukan vajaa 11000.