Nivelakselin kytkeminen

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

maatreij
Luokka: yli 300 hv

Nivelakselin kytkeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja maatreij »

Jälleen kerran yritin n. 2 tuntia laittaa nivelakselia uudehkon traktorin voiman ulosottoon - ei onnistunut!
Systeemihän on ollut sama niin kauan kuin muistan. Akselin booritukseen yritetään pukata nivelakselin vastaava osa.
Tässä tapauksessa jouduin ottamaan lumilingosta nivelakselin ja aikomukseni oli ottaa sen avulla traktorista pyöritysvoima pilkekoneeseen. Saa nähdä onnistuukohan se huomenna hyvin nukutun yön jälkeen?

Alan nyt yhä enemmän ymmärtää sitä, että joka lisälaitteelle pitää olla oma traktori, koska työvälineiden siirto traktorin perään on ainakin minulla tuskainen juttu juuri tuon nivelakselin kytkennän vuoksi.
Traktoreissa alkaa olla jo senkin sortin nippeleitä ja nappeja jolloin työt tulee tehdyksi nappeja painelemalla, mutta tuo nivelakselin kytkeminen ei ole mennyt yhtään eteenpäin. Siinä olisi kyllä uuden systeemin keksimisen paikka!
maraani

Re: Nivelakselin kytkeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja maraani »

Paskempi juttu, mut yleensä nukutun yön jälkeen onnistuu ...meillä on yx nivelakseli, joka ensin jumitti mammutin eli betonimyllyn muutenkin_helevetin_ahtaassa_paikassa_olevaan tumppiin niin, että sai olla siellä monta vuotta se puolikas. Sitten akselia tarvittin enemmän kelasilppurissa kuin betonimyllyssä ja sen jälkeen sen on ollut silppurin vetolaitteessa.

En kyl yhtään tykkää siitä lukitusrenkaasta, joka uudemmissa ainakin pienemmissä akseleissa on - mun mielestä se tappi olis kaikin puolin parempi. Muuten vanhempiin raktoreihin on kivempi laittaa vaikka traktorin käydessä, kun ei jarru ahdista. Ruiskun ja pintalevittimen kytkeminen on tämmöiselle mähkiäiselle muutenkin tuskaa kun iso maha on aina tiellä. :oops:
junttieinari

Lukematon viesti Kirjoittaja junttieinari »

Nämä on joskus aikamoisia henkimaailman juttuja. Mulla on lietevaunussa akseli, jonka vaununpuoleisessa päässä on kaksi lukitusnappia. Joskus akseli irtoaa vaunusta normaalisti, joskus menee puolikin tuntia moisessa urakassa. Paikalleen laittaessa ei mitään ongelmia. :cry:

Hyvä rasvaus/öljyäminen monesti auttaa jumittavien akselien kanssa.
Auts
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

Isä neuvoi joskus, jos akseli on ollut pitkään kiinni traktorissa, niin ennen irroitusta kannattaa käytää ulosottoa päällä. Helpottaa kummasti.

Mutta löytyy myös 1 akseli, jonka kanssa saa tapella, onneksi tarvii käyttää kyseistä akselia harvoin.

Edittinä.

Eikös tuohon kytkemisen helpottamiseen ollut joskus täälläkin esillä uusi kiinnityssysteemi?

viewtopic.php?f=13&t=5801&p=48852#p48852
khd

Lukematon viesti Kirjoittaja khd »

maraani kirjoitti: En kyl yhtään tykkää siitä lukitusrenkaasta, joka uudemmissa ainakin pienemmissä akseleissa on - mun mielestä se tappi olis kaikin puolin parempi. Muuten vanhempiin raktoreihin on kivempi laittaa vaikka traktorin käydessä, kun ei jarru ahdista. Ruiskun ja pintalevittimen kytkeminen on tämmöiselle mähkiäiselle muutenkin tuskaa kun iso maha on aina tiellä. :oops:
Nykyinen systeemihän on verraton, ei tarvi sormikopelolla ettiä sitä tappia, makuasia kait sitte.
Jos akselissa liikkumavaraa niin sen voi kiinnittää ennen kuin kone on kiinni traktorissa niin jää enemmin tilaa vattalle.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Lukitusrengas aivan loistava verrattauna kämäseen tappiin. Yleisesti ottaen käytössä olevat työkoneiden kiinnityssysteemit on jostain keskiajalta. :(
ATH

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Taitaa olla likimain kaikissa koneissa oma nivelakseli. Eihän niitä edes muista mikä mihinkin käy, jos niitä alkaa koneista irrottelemaan.

Spreijaan joka huollossa öljyllä voa tumpit ja akselin lukitukset. Kun ne pitää öljyssä
aina, niin ei ole ongelmia.
Carnivor

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Kerran ihmettelin miksi uuteen traktoriin oli vaikea saada nivelakselia kiinni. Irrotin ulosottoakselin traktorista ja pesin sen perusteellisesti. Sitten huomasin että lukitusuran reunoilla oli pientä pursetta työstökoneen jäljiltä. Ne kun viilasi pois niin nivelakselin kiinnitys ja irrotus alkoi sujumaan suunnilleen yhdellä kädellä. Eli välys tapin ja nivelakselin välissä on todella pieni.
956XL

Lukematon viesti Kirjoittaja 956XL »

ATH kirjoitti: Spreijaan joka huollossa öljyllä voa tumpit ja akselin lukitukset. Kun ne pitää öljyssä
aina, niin ei ole ongelmia.
Kannattaa myös voidella samalla vaivalla itse nivelakselin putket niin luistavat paremmin edes takaisin. Sekä suojaputket!
Carnivor kirjoitti:Kerran ihmettelin miksi uuteen traktoriin oli vaikea saada nivelakselia kiinni. Irrotin ulosottoakselin traktorista ja pesin sen perusteellisesti. Sitten huomasin että lukitusuran reunoilla oli pientä pursetta työstökoneen jäljiltä. Ne kun viilasi pois niin nivelakselin kiinnitys ja irrotus alkoi sujumaan suunnilleen yhdellä kädellä. Eli välys tapin ja nivelakselin välissä on todella pieni.
Juu, jotkin akselit tuntuvat olevan todella "ahtaita" voa -tumppiin kun taas toiset menee että huljahtaa. Eikä ole käyttön määrästä kiinni ainakaan noissa jotka helpommin luistavat paikoilleen.

Mulle ei kyllä vielä ole tullut ongelmia sen "kämäsen" tapin kanssa pelatessa kun nivelakselia kiinnittää... :roll:
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Minä oon tappikiinnityksen kannalla :roll:

Hyvät suojat, jykevä laajakulmanivelakseli ja siinä pantakiinnitys. Helkkarin hankala laittaa paikalleen vs. tappikiinnitteinen jota voi kannatella kahdella kädellä paikalleen laittaessa. Kokonaan eriasia kevyet akselit, ne menee pantakiinnitykselläkin kiinni.

Mikseihän nivelakseleissa ole pidempi viiste niissä urissa, lähtisi ihan piikistä? Ohjaisi uralleen ilman pyörittelyä, kunhan vain pukkaisi paikoilleen. Isojen akselien kiinnittäminen suojien kanssa todellista bodaamista kun hydeletkuja ym. muitakin esteitä.
Pasi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

Jari kirjoitti:Minä oon tappikiinnityksen kannalla :roll:
Samoin minä. Tappi toimii hyvin, kun vaan muistaa joskus voidella sen tapin. Se rengaslukitus enemminkin kuuluu luokkaan "kämäset".
TumppiW
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja TumppiW »

Itselle oli iso ahaa-elämys, kun joskus huomasin, että nivelakselin saa urille tappeja painamatta. Ei meinannut hienomotoriikka riittää kahden tapin painamiseen, ulosoton käsin pyörittelyyn ja työntämiseen samaan aikaan. Nyt sujuu hiukan helpommin: akseli urille, tapit pohjaan ja akseli paikalleen. Oppia ikä kaikki.
retku

Lukematon viesti Kirjoittaja retku »

tappi on hyvä. ei toimi talvella ne lukitusrenkaalliset kun jäätyy.

sitä en ymmärrä miksi joissain isoissa akseleissa pitää olla 2 tappia... vttumainen kiinni laitettava.
-----------

hakkurissa on iso walterseidi. siinä on rengas kiinnitys. se toimii hyvin koska akseli menee itsestään kiinni, eli rengasta ei tarvi vetää mihinkään suuntaan kiinni laitettaessa. irtiottaessa rengasta vedetään trakotista pois päin ja akseli irtoaa.
-----------

akseleissa on muutenkin eroja. itse käytän vain waltterseidiä.. comerit ja paskabondiolit ei kestä käytössä jo on pskoja asentaa.
junttieinari

Lukematon viesti Kirjoittaja junttieinari »

retku kirjoitti:
sitä en ymmärrä miksi joissain isoissa akseleissa pitää olla 2 tappia... vttumainen kiinni laitettava.
Sellainen vielä menettelee, jossa tapit on vierekkäin samalla puolen akselia. Mutta se, että tapit ovat vastakkaisissa kulmissa (eli nappeja painetaan vastakkaisiin suuntiin), on kyllä helvetillinen keksintö.
Vastaa Viestiin