Claasin säädöt kauran puintiin.
Valvoja: Farmari-ryhmä
Claasin säädöt kauran puintiin.
Kyseessä siis vm. 95 58S Claas. Ei meinaa löytyä millään säätöjä kohdalleen. Lykkää sellaisia 30 senttisiä oljenpätkiä tankkiin. Olen melko varma että ne tulee päisteessä kun tavaran tulo lakkaa. On tullut kohta vedettyä säädöt seuloilta ääripäästä toiseen ja kaikki siltä väliltä ja tuultakin eri määriä. Tuntuu että nuo ei lopu ennen kuin seulat on kiinni, prkl. Eniten rassaa kauran puinnissa. Minkälaisilla säädöillä muut Claasin omistajat ajelevat?
Re: Claasin säädöt kauran puintiin.
Kone pikkaisen eri mutta merkki sama, yläseula 11mm ja alaseula 8 tai 9mm. Tuulta hiukan enemmän kuin taulukkoarvo. Yläseulalta ei mee yli tuolla säädöllä, alaseula voi olla isommallakin mikäli tavaraa tulee paljon ja pitkä pelto. Päisteessä voi nakata sitten roskaa, mutta ei missään nimessä noita pitkiäJiiHoo kirjoitti:Kyseessä siis vm. 95 58S Claas. Ei meinaa löytyä millään säätöjä kohdalleen. Lykkää sellaisia 30 senttisiä oljenpätkiä tankkiin. Olen melko varma että ne tulee päisteessä kun tavaran tulo lakkaa. On tullut kohta vedettyä säädöt seuloilta ääripäästä toiseen ja kaikki siltä väliltä ja tuultakin eri määriä. Tuntuu että nuo ei lopu ennen kuin seulat on kiinni, prkl. Eniten rassaa kauran puinnissa. Minkälaisilla säädöillä muut Claasin omistajat ajelevat?
Puintiväli nelosella, kun ohralla ja vehnällä kakkosella. Kelan nopeus 1050, jos nyt oikeen muistan (eiliseltä...)
Viiskasilla kauran puinnissa rajoittava tekijä oli viljaelevaattori, kerran puin koneen täyteen kun tuijottelin vain tappiomittareita
Pitänee kokeilla jotain tuon suuntaista. Yläseula oli tänään ehkä 8-9 mm ja jatke pari milliä enemmän. Alaseula oli noin 5 mm auki. Tuulet arvossa 8. Kelan kierrokset 1200 ja puintiväli nelosella. Noilla säädöillä rajaisia on paremmissa kohdissa ihan liikaa -> seulat pitäisi olla enemmän auki, kai? Piditkö tuulta kuinka paljon enemmän? Kyllä minä sen ymmärrän että ei tuolla 58:lla paljon rynnitä kun kauraa tulee 15 kuutiota hehtaarilta, mutta kun joka lohkolta ei tule.Jari kirjoitti:[
Kone pikkaisen eri mutta merkki sama, yläseula 11mm ja alaseula 8 tai 9mm. Tuulta hiukan enemmän kuin taulukkoarvo. Yläseulalta ei mee yli tuolla säädöllä, alaseula voi olla isommallakin mikäli tavaraa tulee paljon ja pitkä pelto. Päisteessä voi nakata sitten roskaa, mutta ei missään nimessä noita pitkiä![]()
Puintiväli nelosella, kun ohralla ja vehnällä kakkosella. Kelan nopeus 1050, jos nyt oikeen muistan (eiliseltä...)
Viiskasilla kauran puinnissa rajoittava tekijä oli viljaelevaattori, kerran puin koneen täyteen kun tuijottelin vain tappiomittareitaNykyisessä koneessa rajaiset, alkaa kiertämään liikaa tavaraa sama kuinka säätää. Joko omassa koneessa jotain hämminkiä, ollut uudesta saakka tai sitten konetta ei vain ole suunniteltu tehokkaaseen kauran puintiin. Kaikenlaisia säätöjä on tullut kokeiltua, kun kaikki merkittävät säädöt voi tehdä ohjaamosta ja vauhdissa.
Ohralla ja vehnällä olen pitänyt tuulet täysillä.
En tiedä Claassista yhtään mitään, mutta sampolla olennaista on, että vauhtia on tarpeeksi. Itse puin aina puintikelan kierrokset taulukon alarajoilla ja sovitan vauhdin sitten sen mukaan, että kone nielee tavaraa kakistelematta. Normaalissa kasvustossa 4km/h menee silloin sujuvasti.
Itse lähtisin sulkemaan ainakin tuota yläseulan jatketta, sen päätarkoitus kun on palauttaa uudelleenpuitavaksi kokonaiset puimattomat tähkät, jotka eivät kauralla ole tarpeen. Millaista tavaraa rajaisissa kiertää? Jyviä, hauteita vaiko niitä oljenpätkiä?JiiHoo kirjoitti: Pitänee kokeilla jotain tuon suuntaista. Yläseula oli tänään ehkä 8-9 mm ja jatke pari milliä enemmän. Alaseula oli noin 5 mm auki. Tuulet arvossa 8. Kelan kierrokset 1200 ja puintiväli nelosella. Noilla säädöillä rajaisia on paremmissa kohdissa ihan liikaa -> seulat pitäisi olla enemmän auki, kai? Piditkö tuulta kuinka paljon enemmän? Kyllä minä sen ymmärrän että ei tuolla 58:lla paljon rynnitä kun kauraa tulee 15 kuutiota hehtaarilta, mutta kun joka lohkolta ei tule.
Seulat ainakin ihan liian pienellä, tuuli painaa kaiken rajaisille? Onko ilman suunta oikeen, siihenhän ei tartte koskea koskaan, ellei joku ole ropeltanut väärille säädöille? Puintiväli, onko mitattu milloin, jos on kovin kierossa varstasilta, voisi tehdä olkisilppua toisella laidalla. Tosin nuo pitkät oljet ihmetyttää, Sampon jäljiltä niitä nähnyt enkä syytä tiedä, kuulemma tullut aina. Olisikohan liian pieni puintivauhti ja seulatkin ihan liian pienellä, tavaraa yritetään seuloa vaikka sitä ei olekaan.Kari kirjoitti:Itse lähtisin sulkemaan ainakin tuota yläseulan jatketta, sen päätarkoitus kun on palauttaa uudelleenpuitavaksi kokonaiset puimattomat tähkät, jotka eivät kauralla ole tarpeen. Millaista tavaraa rajaisissa kiertää? Jyviä, hauteita vaiko niitä oljenpätkiä?JiiHoo kirjoitti: Pitänee kokeilla jotain tuon suuntaista. Yläseula oli tänään ehkä 8-9 mm ja jatke pari milliä enemmän. Alaseula oli noin 5 mm auki. Tuulet arvossa 8. Kelan kierrokset 1200 ja puintiväli nelosella. Noilla säädöillä rajaisia on paremmissa kohdissa ihan liikaa -> seulat pitäisi olla enemmän auki, kai? Piditkö tuulta kuinka paljon enemmän? Kyllä minä sen ymmärrän että ei tuolla 58:lla paljon rynnitä kun kauraa tulee 15 kuutiota hehtaarilta, mutta kun joka lohkolta ei tule.
Seulat "levälleen", puintikelan kierroksia hiukan vähemmälle, tuulta riittävästi ja vauhtia 360 pöydällä vajaa 5km/h mikäli kasvusto "normaali". Kun tankkiin tulee puhdasta, ja rajaisillakin kiertää jyviä, alkaa säädöt olla kohdillaan.
Jarilla hyvät ohjeet.
Puinti väli niin isoksi ettei korsista löydy jyviä,puinitikelan kierroksia alas,tuulta reippaasti,pieniä jyviä kumminkaan kukaan halua,seulasto auki.Noilla alkuun,näin sanoi Altti Hirvimäki -70 luvulla. Säätöjä muuttaa yhden kerrallaan,löytyy hyvät Sampollakin.
Puinti väli niin isoksi ettei korsista löydy jyviä,puinitikelan kierroksia alas,tuulta reippaasti,pieniä jyviä kumminkaan kukaan halua,seulasto auki.Noilla alkuun,näin sanoi Altti Hirvimäki -70 luvulla. Säätöjä muuttaa yhden kerrallaan,löytyy hyvät Sampollakin.
Kannattaa tarkastaa ihan niinkin yksinkertainen asia, kuin että varstasilta on varmasti ehjä - olkiahan ei suuremmalti pitäisi seuloille edes tulla! Toinen on juuri tuo kelan olkia murskaava vaikutus, joka pitäisi minimoida; Puintiväli kohtuu suureksi ja kelan kierrokset kohtuu matalalle - sopiva kompromissi näiden kahden väliltä, jotta kaikki jyvät kuitenkin irtoavat, mutta korsi ei liiemmin silppuunnu ennen silppuria! Pelkät seulojen säädöt eivät kuulosta olevan ongelmana...JiiHoo kirjoitti:Kyseessä siis vm. 95 58S Claas. Ei meinaa löytyä millään säätöjä kohdalleen. Lykkää sellaisia 30 senttisiä oljenpätkiä tankkiin. Olen melko varma että ne tulee päisteessä kun tavaran tulo lakkaa. On tullut kohta vedettyä säädöt seuloilta ääripäästä toiseen ja kaikki siltä väliltä ja tuultakin eri määriä. Tuntuu että nuo ei lopu ennen kuin seulat on kiinni, prkl. Eniten rassaa kauran puinnissa. Minkälaisilla säädöillä muut Claasin omistajat ajelevat?
No niin. Tänään tuli ajeltua tämmösillä säädöillä. Puintiväli nelosella, kelan kierrokset 1100, yläseula 11-12 mm ja alaseula 7-8. Ajonopeus kasvuston mukaan 4,5-6 km/h. Suoralla tulee puhdasta. Roskia tulee hieman päisteessä mutta niiden kanssa pystyy elämään. Puintiväliä oisi ehkä voinut vielä löysentää pykälän. Niitä pitempiä oljen pätkiä tulee edelleen muutamia joka tankilliseen.
Varstasilta tuli katseltua muutama päivä sitten, ei mitään näkyvää vikaa. Se tässä ihmetyttääkin että miksi tuo tiputtaa olkia seuloille, eikö niiden pitäisi kulkea kohlimilla?
Kaurat tuli puitua. Jatketaan ihmettelyä ohran rippeiden ja vehnän kanssa.
Pitää kai ruveta ajamaan ympyrää ja tyhjentää vauhdissa, ei tule minkäänlaisia roskia
Varstasilta tuli katseltua muutama päivä sitten, ei mitään näkyvää vikaa. Se tässä ihmetyttääkin että miksi tuo tiputtaa olkia seuloille, eikö niiden pitäisi kulkea kohlimilla?
Kaurat tuli puitua. Jatketaan ihmettelyä ohran rippeiden ja vehnän kanssa.
Pitää kai ruveta ajamaan ympyrää ja tyhjentää vauhdissa, ei tule minkäänlaisia roskia
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Meiilä oli aikoinaan 600:n Sampo, joka teki tollasta. Asia ei minua ihmetyttänyt kun en kloppina ollu muilla puimureilla puinu. Homma kuitenkin selvis kun myin puimurin ja ostaja soitteli perään, et yhdestä kohlimesta puuttuu etupäästä puolen metrin pätkä.JiiHoo kirjoitti: Se tässä ihmetyttääkin että miksi tuo tiputtaa olkia seuloille, eikö niiden pitäisi kulkea kohlimilla?
(Käytetyn kohlimen ostin toki ostajalle.)
Tänään tuli puitua ohraa. Olkien tulo tankkiin loppui siihen.
Olisi ehkä pitänyt kokeilla kauran puintia tuulet täysillä ja laittaa vaan yläseula niin auki että jyvät kestää sisällä kun en oikein muuta eroa keksi.
Jotenkin kaipaisin lisää tuulta tuohon koneeseen. Ohran puinnissa tulee pieniä määriä tähkän ruodon pätkiä(tähkä mistä on jyvät irti) tankkiin. Tuntuisi että vähän lisää ilmaa ja nuo lentäisi pihalle. Muuten tulee ihan riittävän puhdasta tavaraa.
Olisi ehkä pitänyt kokeilla kauran puintia tuulet täysillä ja laittaa vaan yläseula niin auki että jyvät kestää sisällä kun en oikein muuta eroa keksi.
Jotenkin kaipaisin lisää tuulta tuohon koneeseen. Ohran puinnissa tulee pieniä määriä tähkän ruodon pätkiä(tähkä mistä on jyvät irti) tankkiin. Tuntuisi että vähän lisää ilmaa ja nuo lentäisi pihalle. Muuten tulee ihan riittävän puhdasta tavaraa.