Syysrukiin laontorjunta.

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

meijerikkö
Luokka: yli 150 hv

Syysrukiin laontorjunta.

Lukematon viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Jos tuo ruis tuosta nyt lähtee liikkeelle niinkuin näyttäis
niin tarvii laontorjuntaa. Aikemmin oon ajanut ccc: tä
toukokuun lopulla ja sillä hyvä. Nyt oon kuullu viisaamilta,
että pitäis ajaa jo rikka-aineen kanssa osa ja uudelleen
ennen tähkälletuloa. Kuis muut tekee. :)
taisker10
Luokka: yli 150 hv

Re: Syysrukiin laontorjunta.

Lukematon viesti Kirjoittaja taisker10 »

rikkojen kanssa 1,5l ccc niin pysyy pystyssä noin 6t saakka jos saat enempi niin vaatii lippulehti moddus
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Syysvehnällä ainakin pelkkä ccc estää kyllä lakoutumisen, muttei yksin estä kaatuilevia (ns.ristikortisia) yksilöitä, jolloin osa tähkistä on maassa puintiaikaan. Kun laittaa ccc:n rikkaruiskutukseen ja myöhemmin pikkuannoksen Moddusta, niin kaatuilevilta välttyy. Pelkkää rikka+Moddus en oo koittanu.
esuomala
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja esuomala »

Rikkapönttöön olen aina laittanut 1,5 litraa CCC:tä ja Terpalia 0,8 - 1,75 litraa olosuhteiden mukaan lippulehdelle ja vihneille. Pystyssä ovat pysyneet ja puinti on ollut helppoa. Keväällä salpietarissa typpeä jotain 60-70 kg/ha herneen perään.

Ensikokeilun jälkeen joskus ehkä 15 vuotta sitten en ole uskaltanut jättää Terpalia pois.

Moddusta en ole uskaltanyt käyttää, mutta nyt tänä suvena ehkä saatan hiukan kokeilla, kun on yllytetty.

Populaatioruista on kasvatettu. Viime vuosina on viljelty Reettaa ja sitä ennen Riihi ja Anna.
Huippusatoja ei ole viime vuosina saatu. Taitaa olla keskiarvo siinä jossain 4,8 tn paikkeilla, mutta kuitenkin ihan tyytyväinen olen olen ollut, kun syväjuurinen ruis on hyvä kasvi nurmettomassa viljelykierrossa.

Liki 6 tn ruiskin on nähty, mutta se oli halvan öljyn ja apulannan aikaan...

Ehkä pitäisi vaihteeksi taas koittaa lisätä kevään typpilannoitusta suositusten mukaisille tasoilla, että pääsisi 5 tn paremmalle puolelle?
Vastaa Viestiin