Ympäristötuki

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Ympäristötuki

Kyllä
25
68%
Ei
1
3%
En tiiä vielä
11
30%
 
Ääniä yhteensä: 37

Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Ympäristötuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Aiotko uusia ympäristötukisitoumuksen.
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Viimenen vaihtoehto... Kyllä muuten, mut lannanlevitysalan vähyys ja muutama muu pykälä arveluttaa. Kalkituspykälän kanssa ei tulis mitään ongelmaa.
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Eniten jänskättää pääseekö "karjatilaksi"
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Kaupoi kirjoitti:Eniten jänskättää pääseekö "karjatilaksi"
Niinpä :shock: Luin niin pikaisesti läpi etten huomannu rajoja vai sanottiinko siinä että ne auki?

Mikäli putoaa karjatilan statukselta,mitä sitten? Ei voi etukäteen ennakoida kun menneisyydestä karjamäärä ja peltoala nykyisyydestä :? Ehkäpä "vuokraaminen" naapurin karjatilalle nimelliseen tukipotin hintaan,tätä on jo kokeiltu muista syistä kun kumpikin pärjäs...
Vois ottaa mulleja lisäksi mutta nyt ei saa mistään millään ilveellä niile ruokaa,edelleen tilanne katastrofaalinen omalla kylällä varsinkin. Ihmiset keränneet hullun lailla olkea kun yleensä paalaajat harvassa eikä kuitenkaan eväät taida kaikilla riittää. Kuinka pysyä karjatilan statuksessa kun luonnon olosuhteetkin vastaan,ihme hommaa kun lypsylehmiä keskiverto karja eikä olisi karjatila :evil: Työtä ainakin sen verran että tietää elukoitten kanssa pelaavan,nimimerkillä aamusta tulee sorkanleikkaaja ja puidakin pitäs...
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Jari kirjoitti:Luin niin pikaisesti läpi etten huomannu rajoja vai sanottiinko siinä että ne auki?
MT:ssä ei ainakaan sanottu vielä varmaksi puoleen eikä toiseen. Lisätoimenpiteissäkään ei oikein ole yhtään omalle kohalle hyvin sopivaa. Pitääkö se ny vetää maitohuoneen viemäriputki suoraan pelto-ojaan...
rysler
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 202
Liittynyt: 05 Touko 2005, 20:04
Paikkakunta: E-P

Lukematon viesti Kirjoittaja rysler »

Tälläisen kopsasin saapuneista sähköpostista.

K: Joko on tiedossa millä kriteereillä kotieläintila/kasvinviljelytila-tarkastelu tehdään uudessa ympäristötuessa ja nimenomaan minkä ajanjakson kotieläinmäärää verrataan pinta-alaan, ja minkä hetken pinta-alaan

VASTAUS:

Vielä ei ole päätetty asiasta, onko se pelkästään 0,4 ey/ha vai olisko siinä vaihtoehtona jokin kiinteä eläinyksikkömäärä, esim. 20 ey.

Kotieläintilan lisätoimenpiteiden kohdalla on tällä hetkellä rajana pelkästään vain 0,4 ey:stä/ha.

Ympäristötuessa eläinyksikkölaskenta on eri kuin lfa:n kansallisessa lisäosassa, jossa maksetaan kansallista kotieläintukea pinta-alan kautta.

Kun ympäristötuessa jotkut rajat määrätään, kyseisten rajojen pitää täyttyä koko sitoumuskauden ajan.

Eli jos tulee jokin eläinyksikkömäärä, sen pitää täyttyä jatkuvasti, tai jos tulee joku eläintiheysraja, eläinmäärän pitää joka päivä olla sellainen, että eläinmäärä suhteessa sen tukivuoden ymp.tuen piirissä oleviin hehtaareihin täyttää eläintiheysrajan..

trev veikko t
Avatar
Agronautti
Luokka: >500hv
Viestit: 516
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 09:39
Paikkakunta: Kymenlaakso & P-Savo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Agronautti »

Ei tiedä vielä. :roll: . Mutta lisätoimenpiteeksi voisi ottaa ravinnetaselaskennan, siinähän ei kait mitään tavoitetta niinkään ole, vaan tarkastellaan miten on mennyt ja korjaillaan sitten.. vai?..
Farmitissa on jonkinlainen laskuri:

http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasv ... /index.jsp

Mitä tuossa olen jonkin verran tuolla laskeskellut niin typen hyötysuhde pyörii 100 paremmalla puolella ja fosfori myös enimmäkseen 80-100 tienoilla.. Tällä vuodella yksi lohko fosforitasauksen takia sai vain 4 kg P/ha ja hyötysuhde yli 400% :roll:

Vaikka on lietteenmultuslaitteet, niin eipä kiinnosta "lannan levitys kasvukaudella" kun se levityksen takaraja on 15.8.. saattaa tehdä tiukkaa säiliöiden riittävyyden kanssa.. :oops:
Ahdintuotahdin
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Kesä 2005, 16:08
Paikkakunta: Töysä

Lukematon viesti Kirjoittaja Ahdintuotahdin »

Jos tuo 15.8 takaraja toteutuu niin sitten tuleekin kiire kesä kolmannen lietesäiliön rakennuksessa :x Tai sitten vaan kylmästi paskaa peltoon asenteella:"ei siitä kukaan tuu marisemaan" :roll:
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Agronautti kirjoitti:Ei tiedä vielä. :roll: . Mutta lisätoimenpiteeksi voisi ottaa ravinnetaselaskennan, siinähän ei kait mitään tavoitetta niinkään ole, vaan tarkastellaan miten on mennyt ja korjaillaan sitten.. vai?..
Farmitissa on jonkinlainen laskuri
Peltotuessahan tollanen laskenta on ollu jo jonkun aikaa. Onko muissa viljelyohjelmissa? Ei toi lisätoimenpide ainakaan pahemmin lisätöitä teetä.
Jauhis
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 27
Liittynyt: 02 Syys 2005, 22:09
Paikkakunta: Hki

Lukematon viesti Kirjoittaja Jauhis »

Tietääkö muuten kukaan, onko tukien ikäedelletys muuttumassa? Vai meneekö se vielä kuten ennenkin eli jos jompikumpi viljelijä/puoliso on alle 65-vuotias niin tuet myönnetään?
Vastaa Viestiin