Metsäkuormaimen vähennys?

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

tiko78
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 136
Liittynyt: 19 Touko 2005, 21:32
Paikkakunta: Päijät-Häme

Metsäkuormaimen vähennys?

Lukematon viesti Kirjoittaja tiko78 »

Meinasin tuon uuden kuormaajan vähentää maatilan verotuksessa kun ne vähäiset käyttötunnit tulevat just maatilan ajoista ja urakoista. Maatilan päärakennuksen lämmityspuutkin ajetaan tuon vehkeen avulla yms.. ei kai tartte mitään perustelulappua kirjoitella miksei metsätalouden puolella vähennetä tuota.

Metsää ei paljoa ole ja tarttee maatilankin tuotoksia vähän tasailla kovien ruissatojen takia. :)
Hemmo Raunio
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 108
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 20:33
Paikkakunta: Suur-Salo

Lukematon viesti Kirjoittaja Hemmo Raunio »

Vaikea kysymys. Pitäisi kysellä verotoimistosta siltä henkilöltä, joka maatalousverot valmistelee tai sitten vain vähentää maatalousveroista ja kirjoittaa muistiinpanoihin perustelulappu mahdollista tarkastusta varten. Asuinrakennuksen lämmityspuut on yksityistaloutta, josta ei vähennysoikeutta tule.

Onko muilla jo metsän myyntiverotus hallinnassa? Mistä vähennetään tappiot, joita tulee kun vähennyksiä on enemmän kuin myyntituloja? Itsellä ollut pinta-alaverotus tähän asti ja pienimuotoista muutenkin metsätalous.
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Hemmo Raunio kirjoitti:Vaikea kysymys. Pitäisi kysellä verotoimistosta siltä henkilöltä, joka maatalousverot valmistelee tai sitten vain vähentää maatalousveroista ja kirjoittaa muistiinpanoihin perustelulappu mahdollista tarkastusta varten. Asuinrakennuksen lämmityspuut on yksityistaloutta, josta ei vähennysoikeutta tule.

Onko muilla jo metsän myyntiverotus hallinnassa? Mistä vähennetään tappiot, joita tulee kun vähennyksiä on enemmän kuin myyntituloja? Itsellä ollut pinta-alaverotus tähän asti ja pienimuotoista muutenkin metsätalous.
Metsätalouden negatiivinen tulos vähennetään verottajan toimesta muista pääomatuloista tai jos pääomatuloja ei ole niin sitten alijäämähyvityksenä ansiotulojen verosta.
Hemmo Raunio
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 108
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 20:33
Paikkakunta: Suur-Salo

Lukematon viesti Kirjoittaja Hemmo Raunio »

Kiitoksia. Eli jos vähentää kuormaimen metsätaloudessa, se lopulta vähentää maatalouden pääomaveroja, kun puunmyyntiä ei ole. Ja jos vähentää maatalousverotuksessa, se laskee ansiotuloja. Ansiotuloissa on korkeampi veroprosentti, jos Tiko on tienannut rutkasti huippuhintaisella rukiilla.
tiko78
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 136
Liittynyt: 19 Touko 2005, 21:32
Paikkakunta: Päijät-Häme

Lukematon viesti Kirjoittaja tiko78 »

Kiitoksia vastauksista, täytyypä funtsia kunnolla.. Kun tässä asuinrakennuksen toimistossa säilytellään maatalouden papereita sekä täytetään tukihakemustakin välillä, silloinhan rakennus on osittain maatalouskäytössä ja täytyyhän ne sosiaalitilatkin olla maatilan töitä tehdessä.

Vaikka se leipä tuleekin muusta kuin maataloudesta, kuitenkin. Eikä se ruis ihan huippuhintaista ole vieläkään jos kylmiä kannattavuuslukuja tuijottaisi. :)

Kyllähän sitä ruista tulee kylvettyä keväälläkin vaikka ens vuonna samalla viivalla rehuviljojen kanssa tukien suhteen.
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

tiko78 kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, täytyypä funtsia kunnolla.. Kun tässä asuinrakennuksen toimistossa säilytellään maatalouden papereita sekä täytetään tukihakemustakin välillä, silloinhan rakennus on osittain maatalouskäytössä ja täytyyhän ne sosiaalitilatkin olla maatilan töitä tehdessä.

Vaikka se leipä tuleekin muusta kuin maataloudesta, kuitenkin. Eikä se ruis ihan huippuhintaista ole vieläkään jos kylmiä kannattavuuslukuja tuijottaisi. :)

Kyllähän sitä ruista tulee kylvettyä keväälläkin vaikka ens vuonna samalla viivalla rehuviljojen kanssa tukien suhteen.
Siitä toimistosta voi tehdä maatalousverotuksessa työhuonevähennyksen...
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

tiko78 kirjoitti:
Kyllähän sitä ruista tulee kylvettyä keväälläkin vaikka ens vuonna samalla viivalla rehuviljojen kanssa tukien suhteen.
:?:
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 12:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Rukiille, vehnälle, mallasohralle ja öljykasveille on ainakin A-B alueella maksettu kansallista tukea, joka poistuu ensi vuonna. Eli silloin ruis saa saman tuen ohran ja kauran kanssa.
tiko78
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 136
Liittynyt: 19 Touko 2005, 21:32
Paikkakunta: Päijät-Häme

Lukematon viesti Kirjoittaja tiko78 »

Justiinsa! ottaa kyllä lanttuun hieman tää tukipolitiikka..
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

tiko78 kirjoitti:Justiinsa! ottaa kyllä lanttuun hieman tää tukipolitiikka..
C-alueella ainakin alustavasti pitäisi olla korkeampi tuki vehnällä,rukiilla ja rypsillä. Tosin itse C-2 alueella jossa nämä tuet huonompia kuin C-1 alueella mutta kaikkia noita on kylvössä ensi kesänä,kahta ensimmäistä jo kasvamassa :)
Hemmo Raunio
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 108
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 20:33
Paikkakunta: Suur-Salo

Lukematon viesti Kirjoittaja Hemmo Raunio »

tiko78 kirjoitti:Justiinsa! ottaa kyllä lanttuun hieman tää tukipolitiikka..
Ei kai se noin ole? Lanttua täytyy pistää varmaan kasvamaan, jos ei saa enää leikettä lehmille, kun juurikkaan kasvatus loppuu politiikan takia.
tiko78
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 136
Liittynyt: 19 Touko 2005, 21:32
Paikkakunta: Päijät-Häme

Lukematon viesti Kirjoittaja tiko78 »

HEhhehh.. Kyllähän lanttua ja nauristaki kasvatettiin puutarhas kesällä.. B-alueella päijät-hämeessä täs ollaan..Jäi pois asuinpaikka topicista.
Vastaa Viestiin