Ympäristötuki

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

timhe
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 13:39
Paikkakunta: Ikaalinen

Ympäristötuki

Lukematon viesti Kirjoittaja timhe »

tuolla Suomi24 yritettiin keskustella mm. uusista ymp tuen vaatimuksista, mutta ei siekkä saa rauhaa häiritsijöiltä. Onnistuisiko täällä? Itse B-alueelta, täällä useimmat taitaa olla esim C-alueelta.

Lisätoimenpiteiden ehdot ovat niin monimutkaisia, että vaikea niitä on yhteensovittaa.
Hemmo Raunio
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 108
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 20:33
Paikkakunta: Suur-Salo

Lukematon viesti Kirjoittaja Hemmo Raunio »

A-alueelta, jossa saa valita 4 toimenpidettä toisin kuin C-alueella. Sattumoisin 2 tai 3 sopii aika hyvin siihen, mitä on tehty muutenkin, mikä yllätti. Entisessä ei oikein mikään sopinut. Mikä kiikastaa?
timhe
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 13:39
Paikkakunta: Ikaalinen

en tiedä ongelmista

Lukematon viesti Kirjoittaja timhe »

mutta kasvitilanperustoimenpiteen päälle ajattelin 50% peltojen tehostettua kasvipeitteisyyttä, ja vähennettyä lannoitusta, ravinnetasetoimenpidettä ja peltojen kasvukunnon kartoitusta. että onko järkeä!
kuokka
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 65
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 09:12
Paikkakunta: kaakkois-suomi

Lukematon viesti Kirjoittaja kuokka »

B alueen maksimit:

50 % kasvipeitteisyys 45 €
N tarkennus 23 €
monipuolistaminen 24 €
kasvukunnon parantaminen 19 €
siis yht 111 €
timhe
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 13:39
Paikkakunta: Ikaalinen

ai

Lukematon viesti Kirjoittaja timhe »

koulutukses puhuttiin 50% kasvipeitteestä saa 40, monipuolistaminen 16 ja muut 11 ekua hehtaari!
mistä sulla noin isot summat? ja yleensä summat pienenee kevättä kohti!

tuo monipuolistaminen on hankala, huomioitava että 3 eri kasvia, josta yks oltava muu kuin vilja, ja kesantokohkojen on kierrettävä kans! Nurmi ei oikein käy kun max 2 v samaa samas lohkos (tästä syystä kesantokin kiertää).
Ainakaan tuota lisätoimenpidettä en käsitä.

Varmaan jo tiedossa että sertifiointi juttu jää pois, samoin kuin ns. pakkokalkitus. Perunan soluneste kans pois.
Hemmo Raunio
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 108
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 20:33
Paikkakunta: Suur-Salo

Re: en tiedä ongelmista

Lukematon viesti Kirjoittaja Hemmo Raunio »

timhe kirjoitti:mutta kasvitilanperustoimenpiteen päälle ajattelin 50% peltojen tehostettua kasvipeitteisyyttä, ja vähennettyä lannoitusta, ravinnetasetoimenpidettä ja peltojen kasvukunnon kartoitusta. että onko järkeä!
On kai niin paljon kuin näissä voi ollakin. Meille tulee tuo sama kasvipeitteisyys. On jätetty aikaisemminkin osa sängelle ja muokattu keväällä joustopiikkiäkeellä, joka ei saisi olla ihan kevyt. Orastuminen ainakin on tasaista ja ajoa on säästynyt. Märkä kevät on pahasta. Ei ole jätetty sängelle, jos syksyllä tulee pahat jäljet peltoon tai olkia paljon. Siten rypeminen syksyllä aiheuttaa ongelmia. Nurmeakin on jonkin verran.

Ravinnetaselaskenta tulee kanssa. Laskin jo fosforitaseet v. 2005 ihan mielenkiinnosta, kun fosforipitoisia lannoitteita ei voi käyttää juuri ollenkaan karjanlantaa lukuunottamatta. Osalla pelloista fosforit on korkeat tuon lannan takia ja osalla kai sokerijuurikkaan viljelyn takia. Laskin että meidän tilalta lähtee myyntiin viljan, maidon ja heinän mukana noin 550 kg fosforia vuodessa. Samaan aikaan tilalle ostetaan fosforia vain noin 150 kg rehuissa, kun lannoitteet on fosforivapaita. Siten voi mainostaa ihmisille, että maanviljelys poistaa maasta fosforia, joka muuten aiheuttaisi päästöjä vesistöihin.

Kasvukunnon kartoituksesta ei kai oikein vielä tiedä kuinka paljon kaivamista ja töitä se aiheuttaa.
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

timhe
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 13:39
Paikkakunta: Ikaalinen

joo

Lukematon viesti Kirjoittaja timhe »

näitä mietitään, tuolla edellä jollain olisuuremmat korvaukset per ha, mikä lie oikein?
Tietysti joudumme allekirjoittamaan keväällä vielä komissiossa hyväksymättömän paperin!
Jos vanhaa ymppiä on jäljellä, niin sitä voi jatkaa. Mulla loppu ens keväänä.

Mitkä tasot Hermo Rauniolla on tiedossa? :wink:
timhe
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 13:39
Paikkakunta: Ikaalinen

Lukematon viesti Kirjoittaja timhe »

joo taitaa olla mutta ei siinäkään summia taida olla. Ei noin pitkää jaksa lukea!!!
Sepe
Luokka: >500hv
Viestit: 937
Liittynyt: 12 Heinä 2005, 19:02

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

timhe kirjoitti:
joo taitaa olla mutta ei siinäkään summia taida olla. Ei noin pitkää jaksa lukea!!!
Sivulta102 eteenpäin ympistä ja alustavat summatkin on.
timhe
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 13:39
Paikkakunta: Ikaalinen

näkyy

Lukematon viesti Kirjoittaja timhe »

olevan tosiaan os akorkeampia!
mutta mikä on totuus, ja paljonko vielä vaihtuvat??
vaikuttavat tietty siihen mitä valitsee
Avatar
Carnivor
Luokka: >500hv
Viestit: 1502
Liittynyt: 28 Tammi 2005, 12:54
Paikkakunta: VS kv. 1B

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Kannattaa lukea myös vanha keskustelu läpi.
http://www.murtola.com/forum/viewtopic. ... 5&start=25
timhe
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 13:39
Paikkakunta: Ikaalinen

Ok

Lukematon viesti Kirjoittaja timhe »

toinen sivu olikin lukematta!
Pitää palailla astialle kun tiedetään enemmän.
Käytännön toteutus vaan tahtoo teoreetikoilta unohtua.
Vastaa Viestiin