Ei tarttis tuon takia wisuun satsata.
Ravinnetasetoimenpide
Valvoja: Farmari-ryhmä
Ravinnetasetoimenpide
Onko kellään tietoa laskentataulukosta (excel), jolla voisi laskea pelto ja porttitaseen.
Varsinkin karjatilan porttitaseen laskentaan.
Ei tarttis tuon takia wisuun satsata.
Ei tarttis tuon takia wisuun satsata.
- Jussi T.
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
- Paikkakunta: Veteli
- Viesti:
Laajasta MATUsta saa jo nyt ravinnetaseen karjalle, jos vain haluaa. Hallinnolle kelpaamisestahan ei tiedä kukaan, vähiten hallitsijat itse siellä
Mää valitten kuopankaivuun ja typemnmittauksen....kumpaakin on tullut tehtyä jo aikaisemmin. Ravinnetasettakin olen laskenut, mutta siitä sai euron vähemmän
Mää valitten kuopankaivuun ja typemnmittauksen....kumpaakin on tullut tehtyä jo aikaisemmin. Ravinnetasettakin olen laskenut, mutta siitä sai euron vähemmän
Samat taian valita. Lietteen levitys kesällä sopii nykytilanteeseen mutta entä viiden vuoden päästä,jos sitä on luovutettavaksi astiJussi T. kirjoitti: Mää valitten kuopankaivuun ja typemnmittauksen....kumpaakin on tullut tehtyä jo aikaisemmin. Ravinnetasettakin olen laskenut, mutta siitä sai euron vähemmän
Ihmettelen "lannan levitystä kasvukaudella", että miksei sitä paskaa sitten saa luovuttaa? Mikä ihmeen järki siinä lopulta on?Jari kirjoitti:Samat taian valita. Lietteen levitys kesällä sopii nykytilanteeseen mutta entä viiden vuoden päästä,jos sitä on luovutettavaksi astiJussi T. kirjoitti: Mää valitten kuopankaivuun ja typemnmittauksen....kumpaakin on tullut tehtyä jo aikaisemmin. Ravinnetasettakin olen laskenut, mutta siitä sai euron vähemmän
- Agronautti
- Luokka: >500hv
- Viestit: 516
- Liittynyt: 10 Helmi 2005, 09:39
- Paikkakunta: Kymenlaakso & P-Savo
- Viesti:
Ainakin Suonentiedon ohjelmaan tulee ravinnelaskentapalikka myös karjatilan tarpeisiin, Softsalolla asia on vielä auki. Toivottavasti kehittävät sellaisen ettei tarttis ohjelmaa vaihtaa.tiuhta kirjoitti:Farmit.net:ssä oleva Suomenrehun laskuri toimii kasvinviljelytilalla mutta ei auta karjatilan tarpeisiin.
- Jussi T.
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
- Paikkakunta: Veteli
- Viesti:
Sillä kesälevityksellä olis tietty saanu liian helpolla lisää rahaa, joku tekosyy piti keksiä, ettei isommat saa. Itellä on sama tilanne, nyt kävis hyvin laatuun. Kolmen vuoden päästä kakkaa menee jo enemmän muille kuin omille pelloille.....Jari kirjoitti: Samat taian valita. Lietteen levitys kesällä sopii nykytilanteeseen mutta entä viiden vuoden päästä,jos sitä on luovutettavaksi asti
Huomioita Wisun ravinnetaselaskelmista viime vuodelta:
M-ohraa, k-vehnää ja rypsiä savimailla kuivissa olosuhteissa, sadot noin 75% tavoitelluista.
Fosforitase 1 ja -3 väliltä, eli ei ainakaan vähentämisen varaa vaikka tai tarvetta.
Typpi aika rankasti plussalla, myös mallasohralla. Mutta nyt jos menen sitä maasta mittaamaan niin tulos on todennäköisesti alle lisätoimenpiteessä anneuttjen vähentämisrajojen. Vai tullaankohan vanhoista synneistä rankaisemaan tämän uuden tulkinnan mukaan huomioimatta ollenkaan mittauksia?
M-ohraa, k-vehnää ja rypsiä savimailla kuivissa olosuhteissa, sadot noin 75% tavoitelluista.
Fosforitase 1 ja -3 väliltä, eli ei ainakaan vähentämisen varaa vaikka tai tarvetta.
Typpi aika rankasti plussalla, myös mallasohralla. Mutta nyt jos menen sitä maasta mittaamaan niin tulos on todennäköisesti alle lisätoimenpiteessä anneuttjen vähentämisrajojen. Vai tullaankohan vanhoista synneistä rankaisemaan tämän uuden tulkinnan mukaan huomioimatta ollenkaan mittauksia?
-
maapakka
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 46
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 18:51
- Paikkakunta: Raisio
Tarkoittaako se ravinnetaseen valitseminen, että saa lannoittaa maksimissaan sen verran mitä sadon mukana poistuu typpeä ja fosforia, sitten neljännestä vuodesta eteenpäin? Typen kanssa voi tulla hiukan tiukkaa. Entä se tilanne, jos lohkon fosfori on korkea eikä nykysäännöillä saa laittaa yhtään fosforia? Ravinnetaseen mukaanhan fosfaattia saisi laittaa tällaiseenkin lohkoon.