Ravinnetasetoimenpide

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

tiuhta
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 62
Liittynyt: 26 Marras 2006, 09:03

Ravinnetasetoimenpide

Lukematon viesti Kirjoittaja tiuhta »

Onko kellään tietoa laskentataulukosta (excel), jolla voisi laskea pelto ja porttitaseen. :?: Varsinkin karjatilan porttitaseen laskentaan.
Ei tarttis tuon takia wisuun satsata.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Siinä tarvittaisiin hallinnon puolelta määrät joita ei ole olemassakaan kaiketi vielä, ainakaan vahvistettuina.
Avatar
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

Laajasta MATUsta saa jo nyt ravinnetaseen karjalle, jos vain haluaa. Hallinnolle kelpaamisestahan ei tiedä kukaan, vähiten hallitsijat itse siellä :D
Mää valitten kuopankaivuun ja typemnmittauksen....kumpaakin on tullut tehtyä jo aikaisemmin. Ravinnetasettakin olen laskenut, mutta siitä sai euron vähemmän :P
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Jussi T. kirjoitti: Mää valitten kuopankaivuun ja typemnmittauksen....kumpaakin on tullut tehtyä jo aikaisemmin. Ravinnetasettakin olen laskenut, mutta siitä sai euron vähemmän :P
Samat taian valita. Lietteen levitys kesällä sopii nykytilanteeseen mutta entä viiden vuoden päästä,jos sitä on luovutettavaksi asti :?
Avatar
Wesku
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 15:50
Paikkakunta: Birkanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Wesku »

Jari kirjoitti:
Jussi T. kirjoitti: Mää valitten kuopankaivuun ja typemnmittauksen....kumpaakin on tullut tehtyä jo aikaisemmin. Ravinnetasettakin olen laskenut, mutta siitä sai euron vähemmän :P
Samat taian valita. Lietteen levitys kesällä sopii nykytilanteeseen mutta entä viiden vuoden päästä,jos sitä on luovutettavaksi asti :?
Ihmettelen "lannan levitystä kasvukaudella", että miksei sitä paskaa sitten saa luovuttaa? Mikä ihmeen järki siinä lopulta on? :?:
Avatar
Agronautti
Luokka: >500hv
Viestit: 516
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 09:39
Paikkakunta: Kymenlaakso & P-Savo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Agronautti »

tiuhta
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 62
Liittynyt: 26 Marras 2006, 09:03

Lukematon viesti Kirjoittaja tiuhta »

Farmit.net:ssä oleva Suomenrehun laskuri toimii kasvinviljelytilalla mutta ei auta karjatilan tarpeisiin.
Avatar
stemma
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 198
Liittynyt: 11 Tammi 2006, 20:39
Paikkakunta: Oulun eteläinen

Lukematon viesti Kirjoittaja stemma »

tiuhta kirjoitti:Farmit.net:ssä oleva Suomenrehun laskuri toimii kasvinviljelytilalla mutta ei auta karjatilan tarpeisiin.
Ainakin Suonentiedon ohjelmaan tulee ravinnelaskentapalikka myös karjatilan tarpeisiin, Softsalolla asia on vielä auki. Toivottavasti kehittävät sellaisen ettei tarttis ohjelmaa vaihtaa.
tiuhta
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 62
Liittynyt: 26 Marras 2006, 09:03

Lukematon viesti Kirjoittaja tiuhta »

Ilmeisesti tulossa myös Winsuun näin homma olis omalta osalta hoidossa ilman uusia ohjelmia.
Avatar
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

Jari kirjoitti: Samat taian valita. Lietteen levitys kesällä sopii nykytilanteeseen mutta entä viiden vuoden päästä,jos sitä on luovutettavaksi asti :?
Sillä kesälevityksellä olis tietty saanu liian helpolla lisää rahaa, joku tekosyy piti keksiä, ettei isommat saa. Itellä on sama tilanne, nyt kävis hyvin laatuun. Kolmen vuoden päästä kakkaa menee jo enemmän muille kuin omille pelloille.....
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Tullenevat laskentaominaisuudetkin syksyllä maatalousohjelmistoihin, kunhan on tekijöillä tiedossa miten lasketaan ja mitä lasketaan.
Kilpi
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 31
Liittynyt: 02 Loka 2005, 10:42

Lukematon viesti Kirjoittaja Kilpi »

Huomioita Wisun ravinnetaselaskelmista viime vuodelta:

M-ohraa, k-vehnää ja rypsiä savimailla kuivissa olosuhteissa, sadot noin 75% tavoitelluista.

Fosforitase 1 ja -3 väliltä, eli ei ainakaan vähentämisen varaa vaikka tai tarvetta.

Typpi aika rankasti plussalla, myös mallasohralla. Mutta nyt jos menen sitä maasta mittaamaan niin tulos on todennäköisesti alle lisätoimenpiteessä anneuttjen vähentämisrajojen. Vai tullaankohan vanhoista synneistä rankaisemaan tämän uuden tulkinnan mukaan huomioimatta ollenkaan mittauksia?
maapakka
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 18:51
Paikkakunta: Raisio

Lukematon viesti Kirjoittaja maapakka »

Tarkoittaako se ravinnetaseen valitseminen, että saa lannoittaa maksimissaan sen verran mitä sadon mukana poistuu typpeä ja fosforia, sitten neljännestä vuodesta eteenpäin? Typen kanssa voi tulla hiukan tiukkaa. Entä se tilanne, jos lohkon fosfori on korkea eikä nykysäännöillä saa laittaa yhtään fosforia? Ravinnetaseen mukaanhan fosfaattia saisi laittaa tällaiseenkin lohkoon.
Vastaa Viestiin