Harvinaisuuksia

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

perfekt
Luokka: >500hv
Viesti:

Harvinaisuuksia

Lukematon viesti Kirjoittaja perfekt »

Onko tullut istuteltua/kylvettyä vaikka Lehtikuusta, Tammea ym. erikoispuita?
Hervast

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Tokihan erikoisemmat puulajit kiinnostavat.
Lehtikuusta on istutettu paljonkin, tammenterhoja on hankittu, kokeilen ihan piruuttani että itäiskö niistä jotakin. Syksyllä kävimme keräämässä konkorde männyn käpyjä ja meininki olis kokeilla saada niitäkin itämään ja istutettua pihapiiriin aikanaan.
Saatan jossain vaiheessa hankkia muutamia visakoivun taimia, jos vaikka mökille veisi ja jonnekin muuallekin pihapiiriin jotta niitä ehkä tulis leikattua.

Kasvupaikka on tosin ihan tässä lähellä entisen pohjois-karjalan läänin lantisintä osaa, joten en paljoa pane toivia niiden tammien suhteen...
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Saarneja on tullut siirreltyä sopiviin pelto yms. saarekkeihin, ihan puuntuotantotarkoituksella.

Tammien hoidosta tullu muutaman vuoden ajalta paljonkin kokemuksia, istutimme vuonna 2000 vanhan lahoamassa olevan koivukujan koivujen väleihin 60 kpl tammia noin 600 metrin matkalle. Niitä olen joka vuosi leikannut, lannoittanut ja kalkinnut. Iso osa tammista on hyvällä hoidolla lähtenyt käsittämättömän kovaan kasvuun, puskevat melkein metrin vuodessa uutta runkoa, nyt pisimmät ovat noin 5m. pitkiä.

Olen harkinnut tammea ihan kuriositettinä jollekkin hyvin pienelle uudistusalalle, vois olla mielenkiintoinen kasvatettava.
Wilpo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

hogi kirjoitti:Tammien hoidosta tullu muutaman vuoden ajalta paljonkin kokemuksia, istutimme vuonna 2000 vanhan lahoamassa olevan koivukujan koivujen väleihin 60 kpl tammia noin 600 metrin matkalle. Niitä olen joka vuosi leikannut, lannoittanut ja kalkinnut. Iso osa tammista on hyvällä hoidolla lähtenyt käsittämättömän kovaan kasvuun, puskevat melkein metrin vuodessa uutta runkoa, nyt pisimmät ovat noin 5m. pitkiä.
Mitä lannotetta ja kalkkia olet laittanut taimien juuriin?
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Kalkiksi käy tietääkseni käytännössä mikä tahansa kalkki, itse olen käyttänyt säkeissä olevaa dolomiittikalkkia (siis sitä halvinta). Tarkoitus olisi kalkita reilusti seuraavan kerran kun peltoja kalkitaan, nyt noi on olleet sellaisia "puutarhapusseja"

Lannoituksena olen käyttänyt ihan tavallista apulantaa (Tigoteamia tietysti). Tammi vaatii reilusti typpeä kasvaakseen, mutta myös fosforia ja kalia pitää olla reilusti pakkasvaurioiden välttämiseksi.

Mun mielestä yleisissä lannoitusohjeissa olisikin puiden osalta korjattavaa, ohjeet käskevät tekemään "syyslannoituksen" syyskussa (siis PK:ta) jolloin kasvi ei enää maasta juuri mitään ime. Itse olenkin tehnyt niin, että olen levittänyt typpipitoisen lannoitteet aikaisin keväällä (monasti vielä lunta maassa) jotta se ehtisi imeytyä kunnolla heti kasvukauden alkuun. Toinen satsi tarpeen mukaan kesäkuussa. Ja viimeistään heinäkuun loppuun mennessä tämä PK-lannoitus jotta kasvi ehtii kunnolla imemään kalin ja fosforin ennen talven tuloa.

Leikkaus tammi-maaliskuussa, tammi kestää aika rajuakin leikkausta, kilpailevat latvat kannattaa nyppiä ajoissa pois. Jos oksat ovat päässeet liian paksuiksi, ei kaikkia 4-5 samalla korkeudella olevaa oksaa saa kerralla poistaa (haavojen umpeutuminen vaikeutuu), vaan osa oksista kannattaa poikkasta noin 20cm juuresta, jolloin ne eivät enää paksuunnu. Ja lopullinen leikkaus parin vuoden päästä. Tavoite olis kasvattaa noista kujan tammista myös oksattomia runkoja, pojanpojanpojat voisivat ehkä niitä päästä sahaamaankin...
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Täälläkin yksi erikoispuihin hurahtanut. Hurahdus sai alkunsa kun huomasin että kaksi isoa pihatammea leviävät luontaisesti lintujen avustamana noin sadan metrin päässä olevaan metsään. Olen siellä käynyt niitä auttamassa heinistä ja välillä suoristellutkin. Tänä kesänä lähtee kuuset päältä ja perustan hmm.. tammikon (?)
Se on tietysti metsäsertifikaatin vastaista toimintaa...

Lisäksi olisi tarkoitus istuttaa lehtikuusta pariin peltojen takana olevaan metsäkulmaan.
Jorma

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Vaahteran taimia on tullut vietyä lähimetsään, ei tuo kyllä kovin eksoottinen ole, mutta lähtee helposti kasvamaan, eikä niin harmita,veikkei lähtisikään. Tontilla kasvaa lisäksi tammia, lehmuksia, lehtikuusia, kastanjaa ja yksi saarni.
TKH
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja TKH »

Onko mustakuusesta kokemuksia kenelläkään(maalaji?),ajattelin johonkin kulmaan laittaa kokeeksi.
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

TKH kirjoitti:Onko mustakuusesta kokemuksia kenelläkään(maalaji?),ajattelin johonkin kulmaan laittaa kokeeksi.
Tuota on, huonoja. naapuri istutti huvin ja urheilun kannalta 1000 mustakuusta mätästettyyn savimaahan, 85 % kuoli. Sain häneltä parikymmentä kappaletta, jotka istutin metsän reunaan, 100 % kuoli. En tiedä missä mätti. Ei oo tullut perehdyttyä sen kummemmin.
MB TRAC

Lukematon viesti Kirjoittaja MB TRAC »

Tietysti pitänyt erikoispuita nakella ympäriinsä.
Kurssikaveri osti Mustilasta muutamia hevoskastanjan siemeniä, kaikki 4 istuttamaani jäi maahaan ei edes itänyt.Reeberbahnilta toin pari käpyä raakana puusta repien,mutten muista niiden kohtaloa...

Jalavaa sekä Saarneja ostin ex-mhy pomolta mökkinsä pihasta 4metrisenä kaivurilla harventaen.jalava sekä puolet saarneja kasvussa.

Maa/Metsäkoululta toin tunkiolta hylättyjä pikkutaimia paljonkin, Japaninlehtikuusta/pihtaa,Ruotsinpihlajaa, ym ym.
Aikainen talvi eikä syyslannos ehtinyt vaikuttaa ja kuoli suurinosa taimista.
Kanadantuijaa hengissä muutamakymmen,mantsuuriansaarneja samoin.

25 litraa keräsin tammenterhoja,laitoin vesiastiaan ja keräsin pohjaanpainuneet.Pinnalle jäi tyhjäksi syödyt/valkoiset toukat olivat vielä syömässä eikä ne idä.Syksyllä pottiputkella kuusikkoon ja jouluna avohakkuu,lähivuosina pitäisi mennä etsimään tammet muiden lehtipuiden alta esiin.Paremmin ovat nyt pupulta suojassa.
Vaahteraa viskelin myös 10 litraa sekaan ilman peittelemistä, vakkakylvönä palstan halki.

Sembramäntyjä siirretty 300km eteläänpäin ,jurovat monta vuotta.

Hypridihaapaa (nro unohtunut) muutama kpl,samoin visakoivuja.

Tuomipihlaja onneksi kuoli eikä vallannut joenrantaa.

Nim. kaikkea pitää istuttaa , jos halvalla saa.....
Hervast

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Minä otin omaan metsään mustaakuusta 210 kpl, tuntuvat olevan toistaiseksi elossa ja hyvässä kasvussa. Maapohja on turveperäistä metsämaata lammen rannalla jota on viljelty joskus. Hirveitä olivat vaan avojuuritaimet kooltaan, pisimmät varmaan 140 cm, onneksi oli kuohkea turvemaa jonne istuttaa...
juhap
Luokka: Hevosaura
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja juhap »

-Justus- kirjoitti:Täälläkin yksi erikoispuihin hurahtanut. Hurahdus sai alkunsa kun huomasin että kaksi isoa pihatammea leviävät luontaisesti lintujen avustamana noin sadan metrin päässä olevaan metsään. Olen siellä käynyt niitä auttamassa heinistä ja välillä suoristellutkin. Tänä kesänä lähtee kuuset päältä ja perustan hmm.. tammikon (?)
Se on tietysti metsäsertifikaatin vastaista toimintaa...

Lisäksi olisi tarkoitus istuttaa lehtikuusta pariin peltojen takana olevaan metsäkulmaan.
Mukava nähdä että tammet lisääntyvät Suomessa . Niitä kannattaa jo istuttaa kun ilmastokin lämpenee.. Lehtikuusi on siksi hyvä että se kasvaa nopeasti joka täällä meillä onkin yksi hyvä pointii puilla . AIna lehtikuuselle käyttöä keksitään kun sitä vain on tarpeeksi metsässä .
Sanford
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Sanford »

Lehtikuusta on noin kolmella hehtaarilla "täyteen" istutettuna. Visakoivua on joitain kymmeniä kappaleita. Tammikujaa ois tarkotus kokeilla kasvattaa mustialan terhoista. Nyt ovat sellasia 15-20 senttisiä taimia n.20kpl. Keväällä jos kokeilis siirtää jo ihan oikeille kasvupaikoilleen. Pitää vaan varoa ettei pääjuuri katkea, muuten kuulemma jurovat pirun pitkään. Mielessä ollu jos mustialan visakoivun siemeniä kokeilis jollekin alueelle ihan siementäen...
6265
Luokka: yli 200 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja 6265 »

lehtikuusta tuli viime keväänä istutettua 200-300 taimea, mutta sitte tuli yllättäen pakkanen ja n.100-150 taimea paleltu :twisted:
tv43
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja tv43 »

Vanhalta suopellolta otettu turvetta ja tilalle aikomus istuttaa itsekasvatettuja
tervalepän taimia.Kasvavat muuten tosi hitaasti purkissa eka vuonna.
Tammenterhoja levittelin viime syksynä entisille peloille,tulosta ei vielä näy.
Vastaa Viestiin