Harvinaisuuksia
Valvoja: Farmari-ryhmä
Harvinaisuuksia
Onko tullut istuteltua/kylvettyä vaikka Lehtikuusta, Tammea ym. erikoispuita?
Tokihan erikoisemmat puulajit kiinnostavat.
Lehtikuusta on istutettu paljonkin, tammenterhoja on hankittu, kokeilen ihan piruuttani että itäiskö niistä jotakin. Syksyllä kävimme keräämässä konkorde männyn käpyjä ja meininki olis kokeilla saada niitäkin itämään ja istutettua pihapiiriin aikanaan.
Saatan jossain vaiheessa hankkia muutamia visakoivun taimia, jos vaikka mökille veisi ja jonnekin muuallekin pihapiiriin jotta niitä ehkä tulis leikattua.
Kasvupaikka on tosin ihan tässä lähellä entisen pohjois-karjalan läänin lantisintä osaa, joten en paljoa pane toivia niiden tammien suhteen...
Lehtikuusta on istutettu paljonkin, tammenterhoja on hankittu, kokeilen ihan piruuttani että itäiskö niistä jotakin. Syksyllä kävimme keräämässä konkorde männyn käpyjä ja meininki olis kokeilla saada niitäkin itämään ja istutettua pihapiiriin aikanaan.
Saatan jossain vaiheessa hankkia muutamia visakoivun taimia, jos vaikka mökille veisi ja jonnekin muuallekin pihapiiriin jotta niitä ehkä tulis leikattua.
Kasvupaikka on tosin ihan tässä lähellä entisen pohjois-karjalan läänin lantisintä osaa, joten en paljoa pane toivia niiden tammien suhteen...
Saarneja on tullut siirreltyä sopiviin pelto yms. saarekkeihin, ihan puuntuotantotarkoituksella.
Tammien hoidosta tullu muutaman vuoden ajalta paljonkin kokemuksia, istutimme vuonna 2000 vanhan lahoamassa olevan koivukujan koivujen väleihin 60 kpl tammia noin 600 metrin matkalle. Niitä olen joka vuosi leikannut, lannoittanut ja kalkinnut. Iso osa tammista on hyvällä hoidolla lähtenyt käsittämättömän kovaan kasvuun, puskevat melkein metrin vuodessa uutta runkoa, nyt pisimmät ovat noin 5m. pitkiä.
Olen harkinnut tammea ihan kuriositettinä jollekkin hyvin pienelle uudistusalalle, vois olla mielenkiintoinen kasvatettava.
Tammien hoidosta tullu muutaman vuoden ajalta paljonkin kokemuksia, istutimme vuonna 2000 vanhan lahoamassa olevan koivukujan koivujen väleihin 60 kpl tammia noin 600 metrin matkalle. Niitä olen joka vuosi leikannut, lannoittanut ja kalkinnut. Iso osa tammista on hyvällä hoidolla lähtenyt käsittämättömän kovaan kasvuun, puskevat melkein metrin vuodessa uutta runkoa, nyt pisimmät ovat noin 5m. pitkiä.
Olen harkinnut tammea ihan kuriositettinä jollekkin hyvin pienelle uudistusalalle, vois olla mielenkiintoinen kasvatettava.
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Mitä lannotetta ja kalkkia olet laittanut taimien juuriin?hogi kirjoitti:Tammien hoidosta tullu muutaman vuoden ajalta paljonkin kokemuksia, istutimme vuonna 2000 vanhan lahoamassa olevan koivukujan koivujen väleihin 60 kpl tammia noin 600 metrin matkalle. Niitä olen joka vuosi leikannut, lannoittanut ja kalkinnut. Iso osa tammista on hyvällä hoidolla lähtenyt käsittämättömän kovaan kasvuun, puskevat melkein metrin vuodessa uutta runkoa, nyt pisimmät ovat noin 5m. pitkiä.
Kalkiksi käy tietääkseni käytännössä mikä tahansa kalkki, itse olen käyttänyt säkeissä olevaa dolomiittikalkkia (siis sitä halvinta). Tarkoitus olisi kalkita reilusti seuraavan kerran kun peltoja kalkitaan, nyt noi on olleet sellaisia "puutarhapusseja"
Lannoituksena olen käyttänyt ihan tavallista apulantaa (Tigoteamia tietysti). Tammi vaatii reilusti typpeä kasvaakseen, mutta myös fosforia ja kalia pitää olla reilusti pakkasvaurioiden välttämiseksi.
Mun mielestä yleisissä lannoitusohjeissa olisikin puiden osalta korjattavaa, ohjeet käskevät tekemään "syyslannoituksen" syyskussa (siis PK:ta) jolloin kasvi ei enää maasta juuri mitään ime. Itse olenkin tehnyt niin, että olen levittänyt typpipitoisen lannoitteet aikaisin keväällä (monasti vielä lunta maassa) jotta se ehtisi imeytyä kunnolla heti kasvukauden alkuun. Toinen satsi tarpeen mukaan kesäkuussa. Ja viimeistään heinäkuun loppuun mennessä tämä PK-lannoitus jotta kasvi ehtii kunnolla imemään kalin ja fosforin ennen talven tuloa.
Leikkaus tammi-maaliskuussa, tammi kestää aika rajuakin leikkausta, kilpailevat latvat kannattaa nyppiä ajoissa pois. Jos oksat ovat päässeet liian paksuiksi, ei kaikkia 4-5 samalla korkeudella olevaa oksaa saa kerralla poistaa (haavojen umpeutuminen vaikeutuu), vaan osa oksista kannattaa poikkasta noin 20cm juuresta, jolloin ne eivät enää paksuunnu. Ja lopullinen leikkaus parin vuoden päästä. Tavoite olis kasvattaa noista kujan tammista myös oksattomia runkoja, pojanpojanpojat voisivat ehkä niitä päästä sahaamaankin...
Lannoituksena olen käyttänyt ihan tavallista apulantaa (Tigoteamia tietysti). Tammi vaatii reilusti typpeä kasvaakseen, mutta myös fosforia ja kalia pitää olla reilusti pakkasvaurioiden välttämiseksi.
Mun mielestä yleisissä lannoitusohjeissa olisikin puiden osalta korjattavaa, ohjeet käskevät tekemään "syyslannoituksen" syyskussa (siis PK:ta) jolloin kasvi ei enää maasta juuri mitään ime. Itse olenkin tehnyt niin, että olen levittänyt typpipitoisen lannoitteet aikaisin keväällä (monasti vielä lunta maassa) jotta se ehtisi imeytyä kunnolla heti kasvukauden alkuun. Toinen satsi tarpeen mukaan kesäkuussa. Ja viimeistään heinäkuun loppuun mennessä tämä PK-lannoitus jotta kasvi ehtii kunnolla imemään kalin ja fosforin ennen talven tuloa.
Leikkaus tammi-maaliskuussa, tammi kestää aika rajuakin leikkausta, kilpailevat latvat kannattaa nyppiä ajoissa pois. Jos oksat ovat päässeet liian paksuiksi, ei kaikkia 4-5 samalla korkeudella olevaa oksaa saa kerralla poistaa (haavojen umpeutuminen vaikeutuu), vaan osa oksista kannattaa poikkasta noin 20cm juuresta, jolloin ne eivät enää paksuunnu. Ja lopullinen leikkaus parin vuoden päästä. Tavoite olis kasvattaa noista kujan tammista myös oksattomia runkoja, pojanpojanpojat voisivat ehkä niitä päästä sahaamaankin...
-
aurauskeppi
Täälläkin yksi erikoispuihin hurahtanut. Hurahdus sai alkunsa kun huomasin että kaksi isoa pihatammea leviävät luontaisesti lintujen avustamana noin sadan metrin päässä olevaan metsään. Olen siellä käynyt niitä auttamassa heinistä ja välillä suoristellutkin. Tänä kesänä lähtee kuuset päältä ja perustan hmm.. tammikon (?)
Se on tietysti metsäsertifikaatin vastaista toimintaa...
Lisäksi olisi tarkoitus istuttaa lehtikuusta pariin peltojen takana olevaan metsäkulmaan.
Lisäksi olisi tarkoitus istuttaa lehtikuusta pariin peltojen takana olevaan metsäkulmaan.
-
aurauskeppi
Tuota on, huonoja. naapuri istutti huvin ja urheilun kannalta 1000 mustakuusta mätästettyyn savimaahan, 85 % kuoli. Sain häneltä parikymmentä kappaletta, jotka istutin metsän reunaan, 100 % kuoli. En tiedä missä mätti. Ei oo tullut perehdyttyä sen kummemmin.TKH kirjoitti:Onko mustakuusesta kokemuksia kenelläkään(maalaji?),ajattelin johonkin kulmaan laittaa kokeeksi.
Tietysti pitänyt erikoispuita nakella ympäriinsä.
Kurssikaveri osti Mustilasta muutamia hevoskastanjan siemeniä, kaikki 4 istuttamaani jäi maahaan ei edes itänyt.Reeberbahnilta toin pari käpyä raakana puusta repien,mutten muista niiden kohtaloa...
Jalavaa sekä Saarneja ostin ex-mhy pomolta mökkinsä pihasta 4metrisenä kaivurilla harventaen.jalava sekä puolet saarneja kasvussa.
Maa/Metsäkoululta toin tunkiolta hylättyjä pikkutaimia paljonkin, Japaninlehtikuusta/pihtaa,Ruotsinpihlajaa, ym ym.
Aikainen talvi eikä syyslannos ehtinyt vaikuttaa ja kuoli suurinosa taimista.
Kanadantuijaa hengissä muutamakymmen,mantsuuriansaarneja samoin.
25 litraa keräsin tammenterhoja,laitoin vesiastiaan ja keräsin pohjaanpainuneet.Pinnalle jäi tyhjäksi syödyt/valkoiset toukat olivat vielä syömässä eikä ne idä.Syksyllä pottiputkella kuusikkoon ja jouluna avohakkuu,lähivuosina pitäisi mennä etsimään tammet muiden lehtipuiden alta esiin.Paremmin ovat nyt pupulta suojassa.
Vaahteraa viskelin myös 10 litraa sekaan ilman peittelemistä, vakkakylvönä palstan halki.
Sembramäntyjä siirretty 300km eteläänpäin ,jurovat monta vuotta.
Hypridihaapaa (nro unohtunut) muutama kpl,samoin visakoivuja.
Tuomipihlaja onneksi kuoli eikä vallannut joenrantaa.
Nim. kaikkea pitää istuttaa , jos halvalla saa.....
Kurssikaveri osti Mustilasta muutamia hevoskastanjan siemeniä, kaikki 4 istuttamaani jäi maahaan ei edes itänyt.Reeberbahnilta toin pari käpyä raakana puusta repien,mutten muista niiden kohtaloa...
Jalavaa sekä Saarneja ostin ex-mhy pomolta mökkinsä pihasta 4metrisenä kaivurilla harventaen.jalava sekä puolet saarneja kasvussa.
Maa/Metsäkoululta toin tunkiolta hylättyjä pikkutaimia paljonkin, Japaninlehtikuusta/pihtaa,Ruotsinpihlajaa, ym ym.
Aikainen talvi eikä syyslannos ehtinyt vaikuttaa ja kuoli suurinosa taimista.
Kanadantuijaa hengissä muutamakymmen,mantsuuriansaarneja samoin.
25 litraa keräsin tammenterhoja,laitoin vesiastiaan ja keräsin pohjaanpainuneet.Pinnalle jäi tyhjäksi syödyt/valkoiset toukat olivat vielä syömässä eikä ne idä.Syksyllä pottiputkella kuusikkoon ja jouluna avohakkuu,lähivuosina pitäisi mennä etsimään tammet muiden lehtipuiden alta esiin.Paremmin ovat nyt pupulta suojassa.
Vaahteraa viskelin myös 10 litraa sekaan ilman peittelemistä, vakkakylvönä palstan halki.
Sembramäntyjä siirretty 300km eteläänpäin ,jurovat monta vuotta.
Hypridihaapaa (nro unohtunut) muutama kpl,samoin visakoivuja.
Tuomipihlaja onneksi kuoli eikä vallannut joenrantaa.
Nim. kaikkea pitää istuttaa , jos halvalla saa.....
-
juhap
- Luokka: Hevosaura
- Viesti:
Mukava nähdä että tammet lisääntyvät Suomessa . Niitä kannattaa jo istuttaa kun ilmastokin lämpenee.. Lehtikuusi on siksi hyvä että se kasvaa nopeasti joka täällä meillä onkin yksi hyvä pointii puilla . AIna lehtikuuselle käyttöä keksitään kun sitä vain on tarpeeksi metsässä .-Justus- kirjoitti:Täälläkin yksi erikoispuihin hurahtanut. Hurahdus sai alkunsa kun huomasin että kaksi isoa pihatammea leviävät luontaisesti lintujen avustamana noin sadan metrin päässä olevaan metsään. Olen siellä käynyt niitä auttamassa heinistä ja välillä suoristellutkin. Tänä kesänä lähtee kuuset päältä ja perustan hmm.. tammikon (?)
-
Sanford
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Lehtikuusta on noin kolmella hehtaarilla "täyteen" istutettuna. Visakoivua on joitain kymmeniä kappaleita. Tammikujaa ois tarkotus kokeilla kasvattaa mustialan terhoista. Nyt ovat sellasia 15-20 senttisiä taimia n.20kpl. Keväällä jos kokeilis siirtää jo ihan oikeille kasvupaikoilleen. Pitää vaan varoa ettei pääjuuri katkea, muuten kuulemma jurovat pirun pitkään. Mielessä ollu jos mustialan visakoivun siemeniä kokeilis jollekin alueelle ihan siementäen...