Vuokrapellon verotus?

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Thebe
Luokka: Polkutraktori
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Elo 2007, 16:09

Vuokrapellon verotus?

Lukematon viesti Kirjoittaja Thebe »

Olen vuokraamassa 47ha peltojani eläköitymisen alla. Minkälaisen veron joudun maksamaan saamastani vuokratuloista?

Samaan hengenvetoon voisin tiedustella mikä olisi sopiva vuokrahinta pirkanmaalla hyvälle ja hoidetulle peltomaalle kun vuokraan kuuluu myös kuivurin ja muiden laitteiden käyttö omakustanne hintaan?
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Väärä tieto poies...

Oletin että on samalla viivalla asunnonvuokratulojen kanssa.
Viimeksi muokannut O.J., 05 Elo 2007, 21:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
turkki
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 12:27
Paikkakunta: Pohjanmaa

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

O.J. kirjoitti:Pääomatuloa, eli kiinteä 28%.
Käsittääkseni asia ei ole niin. En nyt ihan 100% varma kuitenkaan ole. Olen ollut siinä uskossa että viljelysmaan vuokratulo on maatalouden tuloa, ja se jaetaan nettovarallisuuden perusteella pääoma- ja ansiotuloksi ihan kuten aktiiviviljelijälläkin. Verottajan kannalta on ihan sama, onko maatalouden tulot viljan tai lihan myynnistä vaiko pellon vuokraamisesta. Vuokranantajan on siis joka vuosi jätettävä maatalouden veroilmoitus vaikka ei enää harjoittaisikaan viljelyä.
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Viljelysmaan vuokratulo verotetaan maatalouden tuloverolain mukaan ansiotulona. Vastaavasti esimerkiksi asuinhuoneiston vuokra, arvopapereiden tuotto ja metsän myynti taas verotetaan pääomatulona.

Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.

Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

ATH kirjoitti: Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.

Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Juu ei nähtävästi ole kilpailtuja vuokramarkkinoita siellä tai sitten on vuokramies senverta pahansisuinen ettei kukaan paikkakunnalla uskalla tehdä toista tarjousta. :twisted:

Tuossa yksi inkoolainen isäntä vuokrasi täällä Lohjalla sarkaojitettua vedenvaivaamaa metsän varjostamaa peltoa noin 25 ha , eikä 300 euroa riittänyt (piti antaa suljetussa kirjekuoressa, ja yli kymmenenkös meitä oli) . Viljaa näkyy nytkin olevan.

Tietty jos vuokramies on kunnanvaltuustossa, tms. etuja jakelevassa luottamusvirassa, luonnollisesti vuokrahinnat silloin ovat merkittävästi alemmat. Mutta kunhan pikkukunnat yhdistyvät isompiinsa, tämä vaikutus vähenee. Ja se on hyvä.

Siis jos et itse viitsi maksaa, annatko vinkkiä minulle sitten kun vuokrasopimuksesi alkaa olla lopuillaan, että missä kyseisen pellon omistaja lymyilee.

-SS-
Avatar
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 22:58
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

SS kirjoitti:
ATH kirjoitti: Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.

Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
Juu ei nähtävästi ole kilpailtuja vuokramarkkinoita siellä tai sitten on vuokramies senverta pahansisuinen ettei kukaan paikkakunnalla uskalla tehdä toista tarjousta. :twisted:

Tuossa yksi inkoolainen isäntä vuokrasi täällä Lohjalla sarkaojitettua vedenvaivaamaa metsän varjostamaa peltoa noin 25 ha , eikä 300 euroa riittänyt (piti antaa suljetussa kirjekuoressa, ja yli kymmenenkös meitä oli) . Viljaa näkyy nytkin olevan.

Tietty jos vuokramies on kunnanvaltuustossa, tms. etuja jakelevassa luottamusvirassa, luonnollisesti vuokrahinnat silloin ovat merkittävästi alemmat. Mutta kunhan pikkukunnat yhdistyvät isompiinsa, tämä vaikutus vähenee. Ja se on hyvä.

Siis jos et itse viitsi maksaa, annatko vinkkiä minulle sitten kun vuokrasopimuksesi alkaa olla lopuillaan, että missä kyseisen pellon omistaja lymyilee.

-SS-
Täällä näitä 'yrittäjiä' riittää :D
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Jussi T. kirjoitti:
SS kirjoitti:
ATH kirjoitti: Itse maksan keskimäärin 250€ ha. vuokraa pelloista.

Viljalla hinta on siinä ja siinä, että viitsii maksaa.
.....
Siis jos et itse viitsi maksaa, annatko vinkkiä minulle sitten kun vuokrasopimuksesi alkaa olla lopuillaan, että missä kyseisen pellon omistaja lymyilee.

-SS-
Täällä näitä 'yrittäjiä' riittää :D
Aina pitää käyttää tilaisuus hyväkseen. :roll: Itse asiassa, eläkeikä poistaa monelta viljelijältä pinta-alatuista leijonanosan, ja jos jatkajaa ei ole, on pellon vuokraaminen toimiva ratkaisu: Tekee työt niin kuin ennenkin, nuorempi viljelijä toimii lähinnä vain tukibulvaanina ja saa siitä välistäkin hiukan. Ja helpottaa luopumisen tuskaa. Tässä kylälläkin maansa myynyt isäntä kävi vuosikaudet surumielisen näköisenä peltojaan katsomassa, kun ei voinut olla rauhassa puintiajan tullen... :(

-SS-
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Viljasta jäänee ilman palkkavaatimusta ja pellon kustannuksia kuuleman mukaan keskimääräisesti n. 500€

Siitä sitten makselet vuokrat. Loppu onkin sitten tuloa.

400€ kuulee maksetun useinkin.

Jäähän siitä sitten vielä aimo tukko rahaa.

Tuo nyt oli tuommoista tuulesta temmattua.

Itsellä on taloushallinto Vakalla, mutta myös Wisussa on katelaskenta. Riippuu aikalailla miten muuttujat antaa niihin. Mietin tänään sellaista, että meneeköhän se päisin, että antaa Wisun arvioida oletuksilla koneiden ,kaluston ja rakennusten yms.kustannukset, eikä merkitse huolto ja korjaus työtunteja palkkavaatimukseksi, vaan pelkästään suoranaisen maataloustyön.

Oletuksilla on tullut pelattua.

Tuo vuokrahomman kannattavuus selviää Wisussa antamalla "pellon kustannus" kohtaan vuokrahinta.

Kannattaa kokeilla koko pinta-alalle vuokrahintaa, jolloin totuus paljastuu.

250€ / ha nousee aika monella tukka pystyyn, kun sen näin tekee.
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

ATH kirjoitti: .......
250€ / ha nousee aika monella tukka pystyyn, kun sen näin tekee.
Et sitten kuitenkaan malttanut luopua niistä vuokramaista ? :twisted:

-SS-
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Niinpä 8)
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Tänään siihen viidensadan maagiseen vuokrahintaan törmäsin. Eräs tuttu kertoi vuokranneensa kaikki 52 hehtaariansa 500 e hinnalla per ha. Oli tohkeissaan, että saa nyt enemmän kuin silloin kun itse viljeli, eikä tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Tipahtaa kuitenkin 26000 e tilille maataloustuloa vuodessa.

Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

ATH kirjoitti:Tänään siihen viidensadan maagiseen vuokrahintaan törmäsin. Eräs tuttu kertoi vuokranneensa kaikki 52 hehtaariansa 500 e hinnalla per ha. Oli tohkeissaan, että saa nyt enemmän kuin silloin kun itse viljeli, eikä tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Tipahtaa kuitenkin 26000 e tilille maataloustuloa vuodessa.

Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
Totanoi, paljonkos olisi kerrallaan viljeltävissä ja voiko vuokrata kalustoineen ?

;-)

-SS-
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

ATH kirjoitti:Tänään siihen viidensadan maagiseen vuokrahintaan törmäsin. Eräs tuttu kertoi vuokranneensa kaikki 52 hehtaariansa 500 e hinnalla per ha. Oli tohkeissaan, että saa nyt enemmän kuin silloin kun itse viljeli, eikä tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Tipahtaa kuitenkin 26000 e tilille maataloustuloa vuodessa.

Voe helvata kun tulis joku ja tekis minullekin tuollaisen tarjouksen.
Jos on kastelumahdollisuus ja pH:t kunnossa toi summa tärähtää välittömästi tiskiin. Ainakin Sauvon suunnalta yks viljelijä maksaa mieluusti...
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

Kyllä onki on nyt otilla ja varovainen tiedustelu on pistetty asiasta.
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Rubinjo kirjoitti: Jos on kastelumahdollisuus ja pH:t kunnossa toi summa tärähtää välittömästi tiskiin. Ainakin Sauvon suunnalta yks viljelijä maksaa mieluusti...
Juu jos on ennestään melko paljon maata niin joku 50 ha uppoaa siihen mukaan helposti. Ja jos satotasot on mitä nykyään eturivin viljelijöillä on, jää viljelijällekin vielä tuosta.

Totta on, että pinta-alatuet valuvat tällä tavalla lähinnä vuokranantajien taskuun, niinhän sitä on jo pitempään puhuttu.

Viljanhinnan alhaisuutta on tässä vuosikaudet kauhisteltu, nyt kun hinnat ovat merkittävästi korkeammat, ei kukaan ihmettele sitä, että esim. 1000 hehtaarilta voi tulla viljan hinnanlisän ansiosta 100000 lisätuottoa.

-SS-
Vastaa Viestiin