Pellon vuokrasopimus-PIKA
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Veikko
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Pellon vuokrasopimus-PIKA
Tarvitseeko pellon vuokrasopimuksessa välttämättä olla tilatunnusta tai Rno:a vuokraajalla? Eli voiko maata omistamaton vuokraaja vuokrata maata?
- mutajussi
- Luokka: yli 100 hv
- Viesti:
Eihän vuokraamisesta tarvi välttämättä tehdä edes paperia.... Suositeltavaahan se tietysti on mutta suullinen sopimus on ihan yhtä pätevä kuin kirjallinen... Allekirjoittaneella on muutama pikku läntti ollut vuokralla suullisella sopimuksella ties kuinka kauan ja muutamasta muusta pikku pellosta on sopimus kirjoitettu lyijykynällä ruutupaperille... Paperissa taitaa peräti lukea vuokraajan ja vuokran antajan nimi ja vuokrattava pinta-ala...
Riita tlanteessa tälläiset on sitten vihonviimeiden hankalia joten ei suositeltava menetelmä.
Riita tlanteessa tälläiset on sitten vihonviimeiden hankalia joten ei suositeltava menetelmä.
Toi taas on sarjassamme maaseutuasiamiesten ja TE-keskusten sooloilua. Olen asiaa viime keväänä tiedustellut MMM:n virkamieheltä, ja hänestä ei missään vaadita kirjallista sopimista. Niinkuin ei maanvuokralakikaan vaadi. Kunnat ja TE-keskukset turvaavat tuolla kirjallisen sopimuksen vaatimisella omaa selustaansa epäselvissä valvontatilanteissa. Ymmärrän toki tämän kannan ja onhan merkittävistä aloista puhuttaessa aivan ehdotonta laatia kirjallinen vuokrasopimus.Make kirjoitti:Jos tuet hakee niin maaseutuasiamies vaatii jäljennöksen kirjallisesta vuokrasopimuksesta tai ainakin kirjallisen vahvistuksen suullisesta sopimuksesta. Mulla on 0,3 ha länttejä, joista on kesällä täytynyt viedä vuokrasopimusjäljennöksiä.
Itse olen paikallisviranomaiselle ilmoittanut etten toimita muutamasta vastaavasta alla ha:n pläntistä kirjallista sopimusta. En yksinkertaisesti viitsi lähteä kiusaamaan mummoja jollain paperilla kun kummankaan osapuolen talous ei ole asiassa vaakalaudalla.
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
Menee taas tavalliseen tapaan offtopikiksi, mut...Jari kirjoitti:Jokavuotinen ruljanssi sitten siirtää tilatukioikeus siirtolomakkeilla kun yksivuotisia sopimuksia
Mä en jaksa ymmärtää noita yksvuotisia vuokrasopimuksia, eihän tuollaiset ole kenenkään etu. Käykö noissa sit maanomistaja huutokauppaa vuokrahinnoista joka vuosi, onko maanomistaja niin lyhytjännitteinen, ettei osaa pitempiä tehdä, vai mikä siinä on?
-Mf-