Pellon vuokrasopimus-PIKA

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

Veikko
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Pellon vuokrasopimus-PIKA

Lukematon viesti Kirjoittaja Veikko »

Tarvitseeko pellon vuokrasopimuksessa välttämättä olla tilatunnusta tai Rno:a vuokraajalla? Eli voiko maata omistamaton vuokraaja vuokrata maata?
khd
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja khd »

Voihan vuokralaisena olla kuka tahansa joka vuokran maksaa, ei ole rajoitettu esim. vain maanviljelijöihin. Onhan viljelijöissäkin paljon niitä jotka ei neliötäkään maata omista.
mutajussi
Luokka: yli 100 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja mutajussi »

Eihän vuokraamisesta tarvi välttämättä tehdä edes paperia.... Suositeltavaahan se tietysti on mutta suullinen sopimus on ihan yhtä pätevä kuin kirjallinen... Allekirjoittaneella on muutama pikku läntti ollut vuokralla suullisella sopimuksella ties kuinka kauan ja muutamasta muusta pikku pellosta on sopimus kirjoitettu lyijykynällä ruutupaperille... Paperissa taitaa peräti lukea vuokraajan ja vuokran antajan nimi ja vuokrattava pinta-ala...

Riita tlanteessa tälläiset on sitten vihonviimeiden hankalia joten ei suositeltava menetelmä.
Make
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

Jos tuet hakee niin maaseutuasiamies vaatii jäljennöksen kirjallisesta vuokrasopimuksesta tai ainakin kirjallisen vahvistuksen suullisesta sopimuksesta. Mulla on 0,3 ha länttejä, joista on kesällä täytynyt viedä vuokrasopimusjäljennöksiä.
khd
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja khd »

Make kirjoitti:Jos tuet hakee niin maaseutuasiamies vaatii jäljennöksen kirjallisesta vuokrasopimuksesta tai ainakin kirjallisen vahvistuksen suullisesta sopimuksesta. Mulla on 0,3 ha länttejä, joista on kesällä täytynyt viedä vuokrasopimusjäljennöksiä.
Toi taas on sarjassamme maaseutuasiamiesten ja TE-keskusten sooloilua. Olen asiaa viime keväänä tiedustellut MMM:n virkamieheltä, ja hänestä ei missään vaadita kirjallista sopimista. Niinkuin ei maanvuokralakikaan vaadi. Kunnat ja TE-keskukset turvaavat tuolla kirjallisen sopimuksen vaatimisella omaa selustaansa epäselvissä valvontatilanteissa. Ymmärrän toki tämän kannan ja onhan merkittävistä aloista puhuttaessa aivan ehdotonta laatia kirjallinen vuokrasopimus.
Itse olen paikallisviranomaiselle ilmoittanut etten toimita muutamasta vastaavasta alla ha:n pläntistä kirjallista sopimusta. En yksinkertaisesti viitsi lähteä kiusaamaan mummoja jollain paperilla kun kummankaan osapuolen talous ei ole asiassa vaakalaudalla.
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Selvitys suullisesta sopimuksesta riittää varsinkin jos vuokrasuhde on jatkunut vuosia.
mutajussi
Luokka: yli 100 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja mutajussi »

Joo ei multa ole ainakaan ikinä kyselty noitten suullisten sopimusten perään enkä muuten ole toimittanut mihinkään kaikkia vuokrasopimusten jäljennöksiäkään. Riippunee aika paljon paikallisesta viranomaisesta...
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Meillä samoin kuin makella,kirjalliset paperit ja niistä kopiot kuntaan.

Jokavuotinen ruljanssi sitten siirtää tilatukioikeus siirtolomakkeilla kun yksivuotisia sopimuksia :x
Mullifarmari

Lukematon viesti Kirjoittaja Mullifarmari »

Jari kirjoitti:Jokavuotinen ruljanssi sitten siirtää tilatukioikeus siirtolomakkeilla kun yksivuotisia sopimuksia :x
Menee taas tavalliseen tapaan offtopikiksi, mut...
Mä en jaksa ymmärtää noita yksvuotisia vuokrasopimuksia, eihän tuollaiset ole kenenkään etu. Käykö noissa sit maanomistaja huutokauppaa vuokrahinnoista joka vuosi, onko maanomistaja niin lyhytjännitteinen, ettei osaa pitempiä tehdä, vai mikä siinä on?

-Mf-
Vastaa Viestiin