Päripyörät vai leveä rengas

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

eikkav
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Päripyörät vai leveä rengas

Lukematon viesti Kirjoittaja eikkav »

Kumpi on parempi vaihtaa 520/70-38 renkaat 650/65-38 renkaisiin vai hankkia paripyörät (18,4-38) rinnalle? Haittaako leveä rengas kynnössä aurat 14-16 tuumaiset kääntöaurat. Leveillä renkailla ei olisi rengas hommaa keväisin. Traktori Valtra 8050. Ei tarvetta metsäajoon.
Hinnan ero ei olisi mahdoton.
Maalaispoika
Luokka: >500hv

Re: Päripyörät vai leveä rengas

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

eikkav kirjoitti:Haittaako leveä rengas kynnössä aurat 14-16 tuumaiset kääntöaurat.
Mä kynnin syksyllä 16 tuumaisilla Kverneillä ja 650/65-38 renkailla, hyvin onnistui ja jäljet peittyivät myös.
Tormala
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Tormala »

Onnistuu kyntää myös 30,5R32, mutta jälki ei enää priimaa ;)
6350
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja 6350 »

eikkav kirjoitti:Kumpi on parempi vaihtaa 520/70-38 renkaat 650/65-38 renkaisiin vai hankkia paripyörät (18,4-38) rinnalle?
Paripyörällä ja riittävän leveällä välivanteella saat ainakin keväisin paljon pienemmät pintapaineet. Nurmiviljely taas puoltaisi leveää rengasta.
Valinta riippuu siis siitä, onko karja-vai kasvinviljely tilan käyttöä koneelle?
Kaupoi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

eikkav kirjoitti:Kumpi on parempi vaihtaa 520/70-38 renkaat 650/65-38 renkaisiin vai hankkia paripyörät (18,4-38) rinnalle?
Laitat 650 alle, ja samallaiset paripyöriksi rinnalle. :)
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Muutin oman käytäntöni vastoin kaikkia omia oppejani paripyörättömäksi kolme vuotta sitten.Mulla oli 18.4-38a kahdet rinnan ja nyt sitten on kylvetty ynnä muutenkin ajettu 600/65-38:lla.Käytän noin kilon painetta kevättöissä ja kokemukset hyvät tähän saakka.

Mä luulisin kysyjän pärjäävän 650:llä,tosin pitää aina muistaa että jos on runsaasti pehmeäpohjaisia maita joita kynnetään niin saattaapi parien käyttö olla välttämätöntä.Tilakohtaista.

Meillä vaikutti asiaan kuljetusajojen lisääntyminen,niitä kun joudutaan tekemään myös toukotöiden seassakin jonkin verran.

Naapuri,joka tasausäestää,käyttää pareja.Otapa tästäkin selvä sitten mikä ohje on..siis,kannattaa melekin kokeilla ilman pareja.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Kaupoin ohjeen kannalla :)

Mulla oli ennen 30.5R32 pelkästään satakympissä viiatissa,paripyöriä kaipas kipeästi. Pehmeillä mailla omien jälkien peittelyä esim. äestyksissä eikä kyntöön sovellu. Yleisrenkaana mitä mainioimmat,ainoa negatiivinen asia talvipito.

Nykyään raskaampi traktori,siinä 650 ja 20.8R38 rinnalla. Pelkkää kevätkäyttöä ajatellen menis 20.8R38 tuplana mutta yleisrenkaana millisarjalainen ehdottomasti parempi.
Tuplat tarttee pehmeillä muokatuilla mailla kantavuuden vuoksi,kovilla mailla erijuttu,kuinka paljon peltoa ajattelee pintaa syvemmältä...
tuulen
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja tuulen »

En ole spesialisti kyntöhommissa. Olen 480 renkaalla kyntänyt 14" vantailla. Homma on onnistunut suhteellisen hyvin, lievä ongelma on kyntövaon oikaisu ja suorana pysyminen tiukalla savella maan eri tiukkuuspaikolla. Aurat pyrkii tiukoissa paikoissa levittämään etuvälttiä. Kun takarenkaalla ei ole leveystoleranssia vaossa on vaon suoranapito ja oikaisu hieman työlästä. Oikaisu onnistuu mutta on tekemällä tehtävä.
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Niin..mun kommenttini koski hiesusavi/osittain turvemaita.Noi pohjalaisten pehmeäpohjaiset maat on varmaan eri juttu.Mä pidin pareja tavallaan varastossa siltä varalta että tulee ongelmia nimenomaan urien kanssa,mutta niitä ei vaan ole tullut.

Periaatteessahan akselipaino ratkaisee vaikutuksen syvällä maassa.Renkaan ilmanpaine taas pintakerroksen kohtalon.Rengas vaan pitää valita niin,että voi ajaa pienillä paineilla.

Kukin tyylillään.
Vastaa Viestiin