kirpat, rapsikuoriainen

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

viljanviljelijä
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 238
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 18:08
Paikkakunta: varsinais-suomi

kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja viljanviljelijä »

Onko joku jo tehnyt rapsille/rypsille tuholaisruiskutuksia?
Itselläni 3.5. kylvettyä rapsia, jossa kuivuus ja varmasti kylmyyskin hidastaneet kasvua. Kirppoja en ole löytänyt, mutta rapsikuoriaisia löytyy jo jonkin verran, ei vielä kuitenkaan läheskään joka taimessa. Imentäjälkiä kuitenkin sen verran runsaasti, että ehkä huomenissa ruiskuttelen. Pelkona ankaran kuivuuden (yht. 10mm vettä talven jälkeen) lisänä purentajälkien aiheuttama kasvien haihduttaminen (aiheellista?).
hogi
Luokka: >500hv
Viestit: 947
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 15:23

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Maanantaina ruuttasin. Imentäjäljet olivat yllättävän paikallisia, jossain ei yhtään ja jossain vartta myöten poikki.
Avatar
leku
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 75
Liittynyt: 15 Syys 2007, 11:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja leku »

sama homma itsellä, juuri tulin pellolta katselemasta kelta-ansoja.....mukavasti täysi...
Pelto-Jussi
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 317
Liittynyt: 12 Joulu 2007, 20:41
Paikkakunta: Saviseutu

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Pelto-Jussi »

Sunnuntaina tein ruiskutuksen. Jossain ei yhtään jälkiä, paikoin syöty aika häijyyn kuntoon. Nyt on pellolla hiljaista, toistaiseksi

Jonkunmoinen näppituntuma käsittelystä on, että mieluummin ruiskutus liian aikaisin tai melkein varmuuden vuoksi kuin että jäädään odottelemaan kynnysarvojen ylitystä. Reijitetty taimi jurottelee, kasvupäiviä menee hukkaan ja rikkakasvit valtaavat alaa. Homma ei kuitenkaan vielä aivan maltaita maksa.
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Su ajoin naapurille kirppojen takia Zeonia. Itte en ois ehkä ajanu, kasvu näyttää olevan nopeaa.
Ainemäärässä ei kannata nuukailla. Kustannus on olematon/ha. Nytkin ajoin reilulla annoksella, jotta karkotusaika ois pitempi. Viime kesänä säästeltiin ihan turhaan. Yks neuvoja anto seuraavan ohjeen: 0,4 kg Karatee ja 4 dl Roxionia niin pysyy ötökät viikon poissa.
Avatar
claas58
Luokka: >500hv
Viestit: 575
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 22:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

Ruiskutin jo "aikoja" sitten lohkojen reunat Karatella. Lohkot oli kylvetty huhtikuussa. Muualla kun reunoissa ei ollut kirppoja. Nyt kasvu on jo niin nopeaa ja rapsi niin suurta että kirpat eivät jaksa syödä niitä.
Eikös se ole niin että imentäjäljet tulevat kirpoista ja rapsikuoriaiset syövät sitten rapsin "nuppuja" siis tulevia kukkia. itse en ole vielä rapsikuoriaisia nähnyt.
Avatar
leku
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 75
Liittynyt: 15 Syys 2007, 11:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja leku »

tulin äsken peltokierrokselta ja kyllä hirvitti rypsimaat! mukavasti alkaa pelto kellastumaan kukista mutta kun kävelin kaksi askelta niin huomasin että kaikki nuput aivan kuoriaisten peitossa.... kuudesta yksilöstä laskin kuoriaisten lukumäärän ja aina mentiin pitkälle toiselle kymmenelle. maa pirun märkää ja tuulee pirusti, katsotaan nyt pääseekö pellolle ennenkuin kaikki syöty....
Avatar
-jk-
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 298
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 23:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja -jk- »

Toissailtana ruiskutin aikaisin kylvetyn rypsin kuoriaisista, oli kyllä ihan tarpeen.
masto
Luokka: >500hv
Viestit: 615
Liittynyt: 19 Loka 2007, 08:19
Paikkakunta: Lieto

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja masto »

Mä ennen jussia ajoin kuoriaiset kumoon toista kertaa tänä keväänä. rapsikuoriaisia niin pirusti. Nyt kukkiminen on jo aluillaan niin eiks sitten voi jo hellittää kun ne siirtyy syömään mieluiten siitepölyä?
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Kuoriaisia paaljon,tankissa tautiainetta plus terpalia puolelle hehtaarille. Mitä haittaa terpalista rypsille,ötökkäannos kymmenelle hehtaarille eli noin 5% seos verrattuna ohran tarpeeseen. Vioittaako vai mitä,en löytänyt tietoa mistään.
Kokeiltava kun jäi tuon verran ainetta ja kiire ennen sadetta ajaa jotain.
Vastailla voi,lähen kokeileen NYT :?
Avatar
turkki
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Heinä 2005, 12:27
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

Jari kirjoitti: Mitä haittaa terpalista rypsille,ötökkäannos kymmenelle hehtaarille eli noin 5% seos verrattuna ohran tarpeeseen. Vioittaako vai mitä,en löytänyt tietoa mistään.
Tuskinpa haittaa mitään, päinvastoin lyhentää rypsin kortta ja vähentää lakoa. Terpalin toinen tehoaine on etefoni, eli sama kuin Ceronessa. Ja Cerone on ihan virallisestikin hyväksytty aine rypsin kasvunsääteeksi.

Itse tässä pähkäilen että menenkö saman tien ruiskuttamaan rypsistä ötökät vai odotanko maanantaiaamuun asti että maatalouskaupat aukeaa ja hakisin Ceronet rypsille. Yleensähän rypsi tahtoo olla laossa ennemmin tai myöhemmin, ja vähentäisihän kasvunsäätö välillisesti pahkahomevaaraakin. Kuoriaisia kuitenkin jo kuhisee sen verran että pitäisi ruiskuttaa ja huonolla säkällä maanantaina ei ole ruiskutuskelejäkään.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

turkki kirjoitti:
Jari kirjoitti: Mitä haittaa terpalista rypsille,ötökkäannos kymmenelle hehtaarille eli noin 5% seos verrattuna ohran tarpeeseen. Vioittaako vai mitä,en löytänyt tietoa mistään.
Tuskinpa haittaa mitään, päinvastoin lyhentää rypsin kortta ja vähentää lakoa. Terpalin toinen tehoaine on etefoni, eli sama kuin Ceronessa. Ja Cerone on ihan virallisestikin hyväksytty aine rypsin kasvunsääteeksi.

Itse tässä pähkäilen että menenkö saman tien ruiskuttamaan rypsistä ötökät vai odotanko maanantaiaamuun asti että maatalouskaupat aukeaa ja hakisin Ceronet rypsille. Yleensähän rypsi tahtoo olla laossa ennemmin tai myöhemmin, ja vähentäisihän kasvunsäätö välillisesti pahkahomevaaraakin. Kuoriaisia kuitenkin jo kuhisee sen verran että pitäisi ruiskuttaa ja huonolla säkällä maanantaina ei ole ruiskutuskelejäkään.
Noin itsekin ajattelin,tietoa vain löytyi vähänlaisesti. Mun rypsit melkoisen karmeita,vesi tehnyt tehtävänsä eli ne parhaiten orastuneet ts. kosteammat rapakkokohdat hukkuu/hukkunut. Vieläkin vettä pellolla vaikka salaojat vetää täysillä ja maa lähes puhdasta hietaa/hienoa hiekkaa. Vesi liikkuu maan allakin näihin hiukankin alavampiin paikkoihin,taitaa olla paras tehdä pintakaivoja ja muotoilla enemmän notkelmaa.
Puhdas multa/turvemaa oli ainakin eilen terhakan näköistä,lieköhän jo tänään keltaista. Ukkonen jo jyrisee sisämaassa:roll:
Hese
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 46
Liittynyt: 29 Joulu 2007, 22:04
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: kirpat, rapsikuoriainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Hese »

Kuoriaisia oli perjantaina ruusukeasteelle kasvaneissa jonkinverran. Ruiskutin ne Karatella lauantaina ennen sateita. Sade taisi huuhtoa osan pois ja 0,2 kg/ha oli liian vähän? Nyt kuoriaisia on todella paljon, mutta kumisaapaskin uppoaa muutaman sentin peltoon! Ei ole helppoa. Onneksi sateiden jälkeen itäneet ovat vielä taimivaiheessa.
Vastaa Viestiin