kirpat, rapsikuoriainen
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
viljanviljelijä
- Luokka: yli 200 hv
- Viestit: 238
- Liittynyt: 10 Joulu 2005, 18:08
- Paikkakunta: varsinais-suomi
kirpat, rapsikuoriainen
Onko joku jo tehnyt rapsille/rypsille tuholaisruiskutuksia?
Itselläni 3.5. kylvettyä rapsia, jossa kuivuus ja varmasti kylmyyskin hidastaneet kasvua. Kirppoja en ole löytänyt, mutta rapsikuoriaisia löytyy jo jonkin verran, ei vielä kuitenkaan läheskään joka taimessa. Imentäjälkiä kuitenkin sen verran runsaasti, että ehkä huomenissa ruiskuttelen. Pelkona ankaran kuivuuden (yht. 10mm vettä talven jälkeen) lisänä purentajälkien aiheuttama kasvien haihduttaminen (aiheellista?).
Itselläni 3.5. kylvettyä rapsia, jossa kuivuus ja varmasti kylmyyskin hidastaneet kasvua. Kirppoja en ole löytänyt, mutta rapsikuoriaisia löytyy jo jonkin verran, ei vielä kuitenkaan läheskään joka taimessa. Imentäjälkiä kuitenkin sen verran runsaasti, että ehkä huomenissa ruiskuttelen. Pelkona ankaran kuivuuden (yht. 10mm vettä talven jälkeen) lisänä purentajälkien aiheuttama kasvien haihduttaminen (aiheellista?).
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Maanantaina ruuttasin. Imentäjäljet olivat yllättävän paikallisia, jossain ei yhtään ja jossain vartta myöten poikki.
Re: kirpat, rapsikuoriainen
sama homma itsellä, juuri tulin pellolta katselemasta kelta-ansoja.....mukavasti täysi...
-
Pelto-Jussi
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 317
- Liittynyt: 12 Joulu 2007, 20:41
- Paikkakunta: Saviseutu
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Sunnuntaina tein ruiskutuksen. Jossain ei yhtään jälkiä, paikoin syöty aika häijyyn kuntoon. Nyt on pellolla hiljaista, toistaiseksi
Jonkunmoinen näppituntuma käsittelystä on, että mieluummin ruiskutus liian aikaisin tai melkein varmuuden vuoksi kuin että jäädään odottelemaan kynnysarvojen ylitystä. Reijitetty taimi jurottelee, kasvupäiviä menee hukkaan ja rikkakasvit valtaavat alaa. Homma ei kuitenkaan vielä aivan maltaita maksa.
Jonkunmoinen näppituntuma käsittelystä on, että mieluummin ruiskutus liian aikaisin tai melkein varmuuden vuoksi kuin että jäädään odottelemaan kynnysarvojen ylitystä. Reijitetty taimi jurottelee, kasvupäiviä menee hukkaan ja rikkakasvit valtaavat alaa. Homma ei kuitenkaan vielä aivan maltaita maksa.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Su ajoin naapurille kirppojen takia Zeonia. Itte en ois ehkä ajanu, kasvu näyttää olevan nopeaa.
Ainemäärässä ei kannata nuukailla. Kustannus on olematon/ha. Nytkin ajoin reilulla annoksella, jotta karkotusaika ois pitempi. Viime kesänä säästeltiin ihan turhaan. Yks neuvoja anto seuraavan ohjeen: 0,4 kg Karatee ja 4 dl Roxionia niin pysyy ötökät viikon poissa.
Ainemäärässä ei kannata nuukailla. Kustannus on olematon/ha. Nytkin ajoin reilulla annoksella, jotta karkotusaika ois pitempi. Viime kesänä säästeltiin ihan turhaan. Yks neuvoja anto seuraavan ohjeen: 0,4 kg Karatee ja 4 dl Roxionia niin pysyy ötökät viikon poissa.
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Ruiskutin jo "aikoja" sitten lohkojen reunat Karatella. Lohkot oli kylvetty huhtikuussa. Muualla kun reunoissa ei ollut kirppoja. Nyt kasvu on jo niin nopeaa ja rapsi niin suurta että kirpat eivät jaksa syödä niitä.
Eikös se ole niin että imentäjäljet tulevat kirpoista ja rapsikuoriaiset syövät sitten rapsin "nuppuja" siis tulevia kukkia. itse en ole vielä rapsikuoriaisia nähnyt.
Eikös se ole niin että imentäjäljet tulevat kirpoista ja rapsikuoriaiset syövät sitten rapsin "nuppuja" siis tulevia kukkia. itse en ole vielä rapsikuoriaisia nähnyt.
Re: kirpat, rapsikuoriainen
tulin äsken peltokierrokselta ja kyllä hirvitti rypsimaat! mukavasti alkaa pelto kellastumaan kukista mutta kun kävelin kaksi askelta niin huomasin että kaikki nuput aivan kuoriaisten peitossa.... kuudesta yksilöstä laskin kuoriaisten lukumäärän ja aina mentiin pitkälle toiselle kymmenelle. maa pirun märkää ja tuulee pirusti, katsotaan nyt pääseekö pellolle ennenkuin kaikki syöty....
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Toissailtana ruiskutin aikaisin kylvetyn rypsin kuoriaisista, oli kyllä ihan tarpeen.
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Mä ennen jussia ajoin kuoriaiset kumoon toista kertaa tänä keväänä. rapsikuoriaisia niin pirusti. Nyt kukkiminen on jo aluillaan niin eiks sitten voi jo hellittää kun ne siirtyy syömään mieluiten siitepölyä?
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Kuoriaisia paaljon,tankissa tautiainetta plus terpalia puolelle hehtaarille. Mitä haittaa terpalista rypsille,ötökkäannos kymmenelle hehtaarille eli noin 5% seos verrattuna ohran tarpeeseen. Vioittaako vai mitä,en löytänyt tietoa mistään.
Kokeiltava kun jäi tuon verran ainetta ja kiire ennen sadetta ajaa jotain.
Vastailla voi,lähen kokeileen NYT
Kokeiltava kun jäi tuon verran ainetta ja kiire ennen sadetta ajaa jotain.
Vastailla voi,lähen kokeileen NYT
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Tuskinpa haittaa mitään, päinvastoin lyhentää rypsin kortta ja vähentää lakoa. Terpalin toinen tehoaine on etefoni, eli sama kuin Ceronessa. Ja Cerone on ihan virallisestikin hyväksytty aine rypsin kasvunsääteeksi.Jari kirjoitti: Mitä haittaa terpalista rypsille,ötökkäannos kymmenelle hehtaarille eli noin 5% seos verrattuna ohran tarpeeseen. Vioittaako vai mitä,en löytänyt tietoa mistään.
Itse tässä pähkäilen että menenkö saman tien ruiskuttamaan rypsistä ötökät vai odotanko maanantaiaamuun asti että maatalouskaupat aukeaa ja hakisin Ceronet rypsille. Yleensähän rypsi tahtoo olla laossa ennemmin tai myöhemmin, ja vähentäisihän kasvunsäätö välillisesti pahkahomevaaraakin. Kuoriaisia kuitenkin jo kuhisee sen verran että pitäisi ruiskuttaa ja huonolla säkällä maanantaina ei ole ruiskutuskelejäkään.
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Noin itsekin ajattelin,tietoa vain löytyi vähänlaisesti. Mun rypsit melkoisen karmeita,vesi tehnyt tehtävänsä eli ne parhaiten orastuneet ts. kosteammat rapakkokohdat hukkuu/hukkunut. Vieläkin vettä pellolla vaikka salaojat vetää täysillä ja maa lähes puhdasta hietaa/hienoa hiekkaa. Vesi liikkuu maan allakin näihin hiukankin alavampiin paikkoihin,taitaa olla paras tehdä pintakaivoja ja muotoilla enemmän notkelmaa.turkki kirjoitti:Tuskinpa haittaa mitään, päinvastoin lyhentää rypsin kortta ja vähentää lakoa. Terpalin toinen tehoaine on etefoni, eli sama kuin Ceronessa. Ja Cerone on ihan virallisestikin hyväksytty aine rypsin kasvunsääteeksi.Jari kirjoitti: Mitä haittaa terpalista rypsille,ötökkäannos kymmenelle hehtaarille eli noin 5% seos verrattuna ohran tarpeeseen. Vioittaako vai mitä,en löytänyt tietoa mistään.
Itse tässä pähkäilen että menenkö saman tien ruiskuttamaan rypsistä ötökät vai odotanko maanantaiaamuun asti että maatalouskaupat aukeaa ja hakisin Ceronet rypsille. Yleensähän rypsi tahtoo olla laossa ennemmin tai myöhemmin, ja vähentäisihän kasvunsäätö välillisesti pahkahomevaaraakin. Kuoriaisia kuitenkin jo kuhisee sen verran että pitäisi ruiskuttaa ja huonolla säkällä maanantaina ei ole ruiskutuskelejäkään.
Puhdas multa/turvemaa oli ainakin eilen terhakan näköistä,lieköhän jo tänään keltaista. Ukkonen jo jyrisee sisämaassa:roll:
-
Hese
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
- Viestit: 46
- Liittynyt: 29 Joulu 2007, 22:04
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: kirpat, rapsikuoriainen
Kuoriaisia oli perjantaina ruusukeasteelle kasvaneissa jonkinverran. Ruiskutin ne Karatella lauantaina ennen sateita. Sade taisi huuhtoa osan pois ja 0,2 kg/ha oli liian vähän? Nyt kuoriaisia on todella paljon, mutta kumisaapaskin uppoaa muutaman sentin peltoon! Ei ole helppoa. Onneksi sateiden jälkeen itäneet ovat vielä taimivaiheessa.