Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

Timppuli
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 300
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 19:54
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja Timppuli »

Oon tässä miettinyt että jos hommais kesäksi kesälaatua koneisiin. Tähän asti ollut talvilaatua ympäri vuoden. Ajattelin vaan sitä että josko koneet ei kuumenis yhtä paljon kesälaadulla,koska eikös se pala hieman paremmin.? Sanokaapas te onko niillä huomattavaa eroa ja kannattaako edes hommata kahta eri laatua.!
Avatar
MB TRAC
Luokka: >500hv
Viestit: 764
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 22:00
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja MB TRAC »

Markka-aikaan kysyin paikalliselta shell-myyjältä noiden eroista.
Kehoitti käyttämään talvilaatua myös kuivurissa koska palaa puhtaammin
eli vaikka maksaa hieman enempi niin tehollinen kulutus pienempi :|

Tilasin parhaaseen aikaan talvimoottoria 1,04 hintaan, nyt sais 500 euroa halvemmalla :evil:
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Mikä on vuosikulutus? Tarvii kuitenkin käytännössä kaksi säiliötä. Kahta laatua täällä käytössä, talvilaatuun vaihdan syksyllä jo yleensä kyntöjen jälkeen, koska kulutus tippuu silloin huomattavasti.
Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
Viestit: 1049
Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

MB TRAC kirjoitti:Markka-aikaan kysyin paikalliselta shell-myyjältä noiden eroista.
Kehoitti käyttämään talvilaatua myös kuivurissa koska palaa puhtaammin
eli vaikka maksaa hieman enempi niin tehollinen kulutus pienempi :|
:evil:
Euro-aikana on kannattaa koneissa käyttää moottoripolttoainetta kesälaatua, koska siinä on kulutus pienempi ja tehoa enemmän, pakkasten tultua kannattaa siirtyä talvilaatuun.
Samoin kuivaamossa kannattaa käyttää lämmitysöljyä kesälaatua.
Kesälaatu edullisempaa, talvilaadusta saa kyllä enemmän alvia :D
Timppuli
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 300
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 19:54
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja Timppuli »

O.J. kirjoitti:Mikä on vuosikulutus? Tarvii kuitenkin käytännössä kaksi säiliötä. Kahta laatua täällä käytössä, talvilaatuun vaihdan syksyllä jo yleensä kyntöjen jälkeen, koska kulutus tippuu silloin huomattavasti.
Kulutus ei ole mikään hirveä. 3000l on vuoden ajot ajanu. Mulla on kyllä tuossa kaks säiliötä että sen puolesta se onnistuis. Mut tosiaan kun kulutus ei hirveä ole niin melko kauan saa aineet seisoa säiliöissä. Kertyykö sitä sitten säiliön pohjalle helposti möhnää..
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Timppuli kirjoitti:...3000l on vuoden ajot ajanu. Mulla on kyllä tuossa kaks säiliötä että sen puolesta se onnistuis. Mut tosiaan kun kulutus ei hirveä ole niin melko kauan saa aineet seisoa säiliöissä. Kertyykö sitä sitten säiliön pohjalle helposti möhnää..
Ehdottomasti kannattaa tuossa tapauksessa käyttää kahta laatua.

Itellä kulutus vain vähän enemmän ja täyttö yleensä kerran vuodessa. Joka kerta tyhjennän säiliön kokonaan ja propusta viimeiset litrat menevät roskien tms. polttoon.
Timppuli
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 300
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 19:54
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja Timppuli »

No mulla tulis sit täyttö vasta kahden vuoden välein..Ku kaks 3000l säiliötä ja jos ne aina täyteen ottaa niin pari vuotta pitäis ajella helposti. Täytyypä ajatella asiaa ja hommata sit kesäksi eri laatua. Tosin pitää käyttää toinen säiliö kunnostuksessa ennen sitä .Toisen käytin viime vuonna.
hogi
Luokka: >500hv
Viestit: 947
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 15:23

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Meillä ajellaan kesät ja talvet kesälaadulla. Teboilin tavara tuntuis olevan kaikkein sutjakkainta menemään pakkasella suodattimista läpi.
Avatar
oppipoika
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 398
Liittynyt: 12 Heinä 2008, 22:00
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja oppipoika »

Timppuli kirjoitti:No mulla tulis sit täyttö vasta kahden vuoden välein..Ku kaks 3000l säiliötä ja jos ne aina täyteen ottaa niin pari vuotta pitäis ajella helposti. Täytyypä ajatella asiaa ja hommata sit kesäksi eri laatua. Tosin pitää käyttää toinen säiliö kunnostuksessa ennen sitä .Toisen käytin viime vuonna.


Eihän sitä säiliöö tarvi aina täyteen ottaa, sen verran ottaa että tuovat rahditta ja pärjää kesän/talven. Keväällä tilaat kesälaadun ja syksyllä talveksi
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Mieluummin niin, että molemmat laadut kerralla, litrahinta putoaa hiukan. Eihän noita tosiaan tarvii molempia ottaa täyteen.
Avatar
perfekt
Luokka: >500hv
Viestit: 1639
Liittynyt: 19 Joulu 2004, 19:41
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja perfekt »

Oon käytellyt Vain dieseliä väli laatua ;

Se on niin kätevä Käy polttoon , pesuun,traktoriin ja kuljetuksiin ilman päivä maksuja , Autoihin jne

Niin ja Saa sitä Lassen kaipaamaa Alvia poistoihin.
dbrown
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 196
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 20:14
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja dbrown »

perfekt kirjoitti:Oon käytellyt Vain dieseliä väli laatua ;

.
Välilaatua :?: , mitäs se sitten olikaan ?
Avatar
perfekt
Luokka: >500hv
Viestit: 1639
Liittynyt: 19 Joulu 2004, 19:41
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja perfekt »

Syksyllä ja keväällä yleensä huoltamoiden mittareissa.
Avatar
Auts
Luokka: >500hv
Viestit: 800
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 17:47
Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

dbrown kirjoitti:
perfekt kirjoitti:Oon käytellyt Vain dieseliä väli laatua ;

.
Välilaatua :?: , mitäs se sitten olikaan ?

Saa tilattua myöskin välilaadun moottoripolttoöljyä. Yrmasta ja Agrista.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 20:10
Viesti:

Re: Kesä-ja talvilaatu polttoöljyssä

Lukematon viesti Kirjoittaja Klapikauppias »

Jos on vain kotimainen käytös lienee sama vaikka ajelee kesäliemellä koko vuoden, mulla ainakin oli montavuotta, etten ostanu ollenkaan talviainetta vaikka olin yli 20 asteen pakkases matkas. Mutta nykyään tulee käytettyä noita tuontikoneitakin talvella, eikä niillä ole mitään asiaa ulos kesälaadulla jos lätäköt jäässä. :evil:
Vastaa Viestiin